Toon posts:

CPU te heet.. Volgens BIOS;

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Goedenavond allemaal,,

Ik zit met een probleem, en ik kom er geloof ik niet helemaal uit.. Als volgt:

Vroeger pc zelf in elkaar gezet,, ruim anderhalf jaar goed gewerkt,, temp. is altijd al hoog geweest, tegen 70 graden, maargoed.. alles draaide, dus ik klaagde niet..

Sinds kort is er van alles kapot gegaan, en zodoende heb ik dus waterkoeling aangeschaft.. Na deze aangesloten te hebben, en o.a. ook een nieuwe hdd. erin gestopt te hebben, loopt volgens de monitor in de bios de temp. van de CPU op tot 85graden en nog wel hoger.. Lijkt me niet echt normaal..

Ik koelpasta al meerdere keren verwisseld, 1st te dun, toen te dik, maar nu eindelijk goed.. Alleen blijf nog steeds het probleem houden..
Heeft iemand een idee wat het kan zijn, en zo ja, hoe ik dit kan verhelpen??

M'n computer:

- Asus P5gd2 Deluxe
- Intel Pentium 4, 775
- 2x corsair 1024mb
- 1 dvd player
- 1 dvd rewriter
- 1 sata 150gb
- 1 sata 200gb
- floppy drive
- Creative geluidskaart
- Nvidia Grafische kaart
- Zalman voeding ZM400b
- waterkoeling TT Bigwater 760

iemand suggesties?? :)

Verwijderd

Ik heb geen praktijk ervaring met waterkoelingen, maar als ik deze review van XBitlabs bekijk komt deze koeling er niet echt goed uit.

Belangrijkste bij water koeling is dat het water zelf koel gehouden kan worden. Dit gebeurd door de radiator, maar die is bij dit systeem nu net wat onhandig.
Om goed te koelen moet de koeler van bovenaf koele lucht aankunnen zuigen, liefst van buiten de kast, dus niet alleen maar door het roostertje aan de voorzijde op de bay plaats.

• Soldaatje
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Misschien is de sensor stuk, voel eens aan het koelblok.

• Bitage
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 21-05 00:59
Even voelen is altijd beter dan een sensor uitlezen. Voel dus eens aan het blok en de rad. Wordt er een warm/heet of juist niet?

Verwijderd

Voel inderdaad even of hij echt niet te warm wordt want het lijkt me zeer sterk dat je van 70 graden met lucht-koeling naar 85 graden met waterkoeling gaat, ook al is het een beetje een low-end waterkoeling...

Voelt hij niet te warm aan dan is waarschijnlijk je sensor kapot, hier is niks aan te doen.
Voelt hij te warm aan kijk dan even goed na of alles van je waterkoeling werkt, pompt het pompje het water wel goed rond en krijgt je radiator wel genoeg frisselucht..

Good Luck !

• Elijan9
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 20-05 13:00
Leuke adviezen, maar als het koelblok geen goed contact maakt met de processor, dan wordt de processor te heet en het koelblok niet. Dus daaraan voelen heeft niet altijd even veel zin. :/
Als de temperatuur oploopt, dan is de sensor niet (helemaal) stuk lijkt mij...

Maar als je OS wil starten en de processor niet crasht vanwege oververhitting en stresstesten ook werkt, dan is het wel waarschijnlijk dat er toch iets met de uitlezing van de sensor mis is.

[ Voor 28% gewijzigd door Elijan9 op 23-10-2008 11:37 . Reden: aanvulling ]

War is when the young and stupid are tricked by the old and bitter into killing each other. - Niko Bellic

• NATStudent
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 14-08-2025
Elijan9 schreef op donderdag 23 oktober 2008 @ 11:34:
Leuke adviezen, maar als het koelblok geen goed contact maakt met de processor, dan wordt de processor te heet en het koelblok niet. Dus daaraan voelen heeft niet altijd even veel zin. :/
Als de temperatuur oploopt, dan is de sensor niet (helemaal) stuk lijkt mij...
Lijkt mij ook. Wat je kunt doen om te kijken of de sensor inderdaad stuk is, is de pc even een tijdje uit laten (zodat de cpu kan afkoelen), en dan meteen bij het opstarten in de BIOS kijken wat voor temp de sensor meet. Als dit iets in de buurt van kamertemp. is, en het loopt daarna op richting de 85, dan is de sensor niet stuk imo.

Verwijderd

Topicstarter
NATStudent schreef op donderdag 23 oktober 2008 @ 11:41:
[...]

Lijkt mij ook. Wat je kunt doen om te kijken of de sensor inderdaad stuk is, is de pc even een tijdje uit laten (zodat de cpu kan afkoelen), en dan meteen bij het opstarten in de BIOS kijken wat voor temp de sensor meet. Als dit iets in de buurt van kamertemp. is, en het loopt daarna op richting de 85, dan is de sensor niet stuk imo.
Back again,, de sensor lijkt me niet echt kapot.. Hij loopt op als de pc aanstaat, en als ik hem even uitzet, gaat de temp. langzaam naar beneden.. Maar heeft denk een uur nodig voordat hij op kamertemperatuur is..

Verder heb ik nog even gevoeld aan het koelblok van m'n processor, maar dat ding is gewoon heet zegmaar..

In de slangetjes zitten verder ook geen luchtbelletjes, en het ventilatortje van de waterkoeling draait ook gewoon, iemand anders nog suggesties??

Verwijderd

voelt de radiator (bijna) net zo heet als het koelblok?
dan voert de radiator niet genoeg warmte af, ondanks dat de ventilator draait.

Voelt de radiator een stuk koeler dan het koelblok dan zou het nog aan de pomp kunnen liggen.
Als die te weinig water verplaatst, dan wordt de wamte niet snel genoeg van het koelblok naar de radiator verplaatst.

ook een knik in de slang of te kleine slangdiameter kan de waterverplaatsing beperken

PS, heb zelf geen ervaring met waterkoeling, gebruik alleen m'n boeren verstand

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 23-10-2008 17:23 ]

Pagina: 1