Voorversterker aansluiten op voor-eindversterker. Kan dat ?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 144793

Topicstarter
Wie kan de volgende vraag beantwoorden. ;(
Ik ben in het het bezit gekomen van een losse hifi voorversterker, maar heb geen losse eindversterker.

Is het mogelijk om de voorversterker aan te sluiten op een geintegreerde versterker, bijvoorbeeld op de aux ingang ?
Kan dit zonder schade te veroorzaken aan 1 van de apparaten ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roderiktweaker
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 01:43
Nee dat moet je niet flikken. Het signaal word dan veel te veel versterker(lijkt mij, ik heb het nog nooit geprobeerd). Alleen kan je de geintergreerde versterker niet opdelen in een voor en uit versterker ? Dan kan namelijk bij veel geintregreerde versterkers

En om welke type/merk versterkers gaat het ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Volgens mij kan dat wel. Een voorversterker versterkt het signaal namelijk niet maar verzwakt het juist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Roderiktweaker schreef op woensdag 22 oktober 2008 @ 21:39:
Nee dat moet je niet flikken. Het signaal word dan veel te veel versterker(lijkt mij, ik heb het nog nooit geprobeerd). Alleen kan je de geintergreerde versterker niet opdelen in een voor en uit versterker ? Dan kan namelijk bij veel geintregreerde versterkers

En om welke type/merk versterkers gaat het ?
Classic Audio No 10.0 voorversterker op een G&W 2006 (geintegreerde versterker) Chinese merken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• base_
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 02:04
Jahoor dat gaat prima, je zou evt de uitgangsimpedantie en spanning even kunnen checken, maar meestal liggen de ingangs en uitgangsspanningen voor voorversterkers rond de 1V. Als je maar begint met de volumeknop dicht ;)

Ik vraag me wel af waarom je dit zou doen, meestal gaat de geluidskwaliteit hierdoor alleen maar achteruit! (tenzij de uigangsimpedantie van het afspeelapparaat niet goed aansluit op de ingangsimpedantie van je geintegreerde eindversterker, zoals bij een platenspeler en een geintegreerde eindversterker zonder phono ingang, of als je heel lange kabels gebruikt met een vrij hoge uitgangsimpedantie en je de voorversterker gebruikt om de impedantie te verlagen)

oh en @roderiktweaker: jij moet nog effe wat meer tweaken en/of lezen voordat je dingen zegt die niet kloppen ;)
hint: de scheiding tussen voor- en eindversterker zit meestal bij de equalizer uit- en ingang :P

[ Voor 5% gewijzigd door base_ op 22-10-2008 21:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
base_ schreef op woensdag 22 oktober 2008 @ 21:55:
Jahoor dat gaat prima, je zou evt de uitgangsimpedantie en spanning even kunnen checken, maar meestal liggen de ingangs en uitgangsspanningen voor voorversterkers rond de 1V. Als je maar begint met de volumeknop dicht ;)

Ik vraag me wel af waarom je dit zou doen, meestal gaat de geluidskwaliteit hierdoor alleen maar achteruit! (tenzij de uigangsimpedantie van het afspeelapparaat niet goed aansluit op de ingangsimpedantie van je geintegreerde eindversterker, zoals bij een platenspeler en een geintegreerde eindversterker zonder phono ingang, of als je heel lange kabels gebruikt met een vrij hoge uitgangsimpedantie en je de voorversterker gebruikt om de impedantie te verlagen)

oh en @roderiktweaker: jij moet nog effe wat meer tweaken en/of lezen voordat je dingen zegt die niet kloppen ;)
hint: de scheiding tussen voor- en eindversterker zit meestal bij de equalizer uit- en ingang :P
Base, bedankt. Ik ga nog op zoek naar een goede eindversterker, echter heb ik de voorversterker eerder aangeschaft dan de eindversterker en wil hem daarom even uitproberen op de geintegreerde versterker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23-04 19:39

voodooless

Sound is no voodoo!

base_ schreef op woensdag 22 oktober 2008 @ 21:55:
Dit klopt hoofdzakelijk wel, echter moet je een output van een platenspeler niet vergelijken met een line signaal. Hier zijn 3 dingen toch welk compleet anders: hoogimpedant uitgang, laag level, en geen rechte response.

Uit een voorversterker komt enkel een variabel level met (in de meest gevallen) een lage uitgangsimpedantie. Over het algemeen is het voltage tamelijk laag, lager dan een standaard line bron. Dat is voor een geïntegreerde versterker geen probleem, zolang de uitgangsimpedantie van de voorversterker maar laag genoeg is.

Wat je gewoon moet doen is de volume knop van de eindversterker voluit zetten, en de voorversterker gewoon op een van de inputs aansluiten. Het is dan handig de G&W niet te gebruiken voor andere bronnen, omdat je anders kans loopt om een keer per ongeluk je speakers op te blazen omdat je volume nog vol open staat ;)

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• base_
@voodooless:ingangen aansluiten met volume eindversterker voluit?! Wat zei ik nou over volumeknoppen, als je je speakers (en evt eindversterker) om zeep wilt helpen moet je vooral met de eindversterker op vol volume de ingang aansluiten ;)

Verder weet ik heel goed wat het verschil is van phono signalen (en RIAA versterkers, dynamisch/kristal etc), dat was meer een praktisch voorbeeld van een nuttige combi, belangrijkste is dat het uitgangssignaal van een voorversterker laagomig is en bij vol volume van een vergelijkbaar nivo als lijnnivo, zeker met de dynamiek van de huidige versterkers is eea dus geen probleem als je met alle volumeknoppen dicht begint, eerst de eindversterker rustig naar een 'normaal nivo' zetten met de voorversterker nog dicht, dan de voorversterker rustig openen. Als je de versterkers in hun optimale bereik wilt horen dan kan je het best de voorversterker als er meters op zitten zodanig zetten dat hij het maximale nivo net nooit haalt, en dan de eindversterker op het gewenste geluidsvolume.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
voodooless schreef op woensdag 22 oktober 2008 @ 22:16:
[...]

Dit klopt hoofdzakelijk wel, echter moet je een output van een platenspeler niet vergelijken met een line signaal. Hier zijn 3 dingen toch welk compleet anders: hoogimpedant uitgang, laag level, en geen rechte response.

Uit een voorversterker komt enkel een variabel level met (in de meest gevallen) een lage uitgangsimpedantie. Over het algemeen is het voltage tamelijk laag, lager dan een standaard line bron. Dat is voor een geïntegreerde versterker geen probleem, zolang de uitgangsimpedantie van de voorversterker maar laag genoeg is.

Wat je gewoon moet doen is de volume knop van de eindversterker voluit zetten, en de voorversterker gewoon op een van de inputs aansluiten. Het is dan handig de G&W niet te gebruiken voor andere bronnen, omdat je anders kans loopt om een keer per ongeluk je speakers op te blazen omdat je volume nog vol open staat ;)
:*) Bedankt Voodooless, wat ik uit het laatste gedeelte van je verhaal begrijp is dat door de G&W geintegreerde versterker voluit te draaien en alle aansluitingen (CD, TV, Tuner) verder op de classic voorversterker te maken ik de volledig Power van het eindversterkergedeelte benut. Denk je dat ingebouwde voorversterker in de G&W dan nog van negatieve invloed zal zijn op de geluidskwaliteit?
Anders gesteld zal een losse eindversterker de voorversterker nog beter tot zijn recht laten komen en de geluidskwaliteit verder doen toenemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FoOL
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
downtime schreef op woensdag 22 oktober 2008 @ 21:41:
Volgens mij kan dat wel. Een voorversterker versterkt het signaal namelijk niet maar verzwakt het juist.
Care to share? Als in, heb je daar een bron bij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twazerty
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 00:04

Twazerty

AVCHDCoder developer

FoOL schreef op woensdag 22 oktober 2008 @ 23:44:
[...]

Care to share? Als in, heb je daar een bron bij?
Ik heb ook gen bron maar ik weet wel zeker dat een voorversterker het zaakje verzwakt. Probeer maar eens op een eindversterker signaal te zetten. Dat gaat gewoon op maximaal volume. Nu is zeg maar de voorversterker de geluidsregeling.

Ruisende versterker: schakel je subwoofer in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• base_
@kosstad: idd zal de 2de voorversterker alleen maar extra ruis en vervorming veroorzaken, je kunt deze omzeilen door de voorversterker op de equalizer ingang van de eindversterker aan te sluiten (deze zit normaal op de equalizer uitgang, of er zit een brug tussen de uit en ingang), hiermee omzeil je echter de volumeknop van de eindversterker niet, en je voorkomt wel dat je per ongeluk een andere bron op de eindversterker selecteren kan ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23-04 19:39

voodooless

Sound is no voodoo!

base_ schreef op woensdag 22 oktober 2008 @ 22:47:
@voodooless:ingangen aansluiten met volume eindversterker voluit?! Wat zei ik nou over volumeknoppen, als je je speakers (en evt eindversterker) om zeep wilt helpen moet je vooral met de eindversterker op vol volume de ingang aansluiten ;)
Simpel: wil je je geïntegreerde versterker gebruiken als eindbak zul je deze moeten instellen op maximale gain, m.a.w: volume vol open. Als je natuurlijk op veilig wil spelen kun je beginnen met het volume wat omlaag te zetten ;)

Als je je CD-speler direct aansluit op een eindversterker zonder pre blaas je ook je speakers op. Same difference ;)

[ Voor 7% gewijzigd door voodooless op 23-10-2008 09:06 ]

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

Pagina: 1