Videokaart in nieuwe Asus N50 laptop is allicht foetsie

Pagina: 1
Acties:

• Murk
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 25-04 09:16

Murk

Is this thing on?

Topicstarter
Sinds vrijdag 17 oktober heb ik mijn nieuwe laptop gekregen, een Asus N50. Nog niet bar veel mee gedaan want ik heb 3 tentamens deze week waar ik aardig wat voor moest doen, maar ik had wel een paar dingen bekeken. Zo zag ik in het scherm bij GPU-Z het volgende (klik).

[Energiemodus is high performance // nieuwste Nvidia drivers]

Die pixel fillrate van 1.1 vind ik erg vaag. Zelfs mijn ati x1650pro in deze comp heeft 2.4 GPixels/s.
Bij tabblad sensors staat GPU Core Clock op 169 MHZ, en GPU Memory clock op 100mhz.. dit veranderd niet wanneer ik een spel opstart. Dat van de snelheden is nu opgelost, bleek dat deze koeienkop de laptop niet in het stopcontact had zitten waardoor hij alsnog terugklokt }:O

Nu staat er hier dat deze kaart een 9100M geïntegreerde grafische chip heeft die voor grafisch non-intensieve toepassingen wordt ingezet, en welk switcht naar de 9650M wanneer er een spel wordt opgestart; dit om de batterij te sparen.
Het lijkt mij redelijkerwijs aanneembaar dat bij mij dus deze 9100M actief is en de échte grafische kaart niet (als ik Warsow, 1 of ander spring-spel, op high quality speel dan heb ik grafische lagg).

Dat vind ik best, maar ik heb tot nu toe nog geen manier gevonden om naar de 9650M te switchen (als het al het geval is dat ik dat moet doen, dat weet ik niet zeker, misschien zit er wel helemaal geen videokaart in mijn laptop..). Volgens notebookcheck.net moet je daar nu nog een tool voor gebruiken. Vind ik ook best, maar welke tool is dat dan? En waarom moet ik dit zelf uitvogelen en gebeurt dit niet automatisch, ik vind het maar raar. Heb ook een email naar asus gestuurd.

[ Voor 4% gewijzigd door Murk op 22-10-2008 18:45 ]

"There are two hard things in computer science: cache invalidation, naming things, and off-by-one errors."

• maier
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 17-05 14:20
als ik het zo bekijk in het screenshot van gpu-z worden er wel meer dingen niet herkend, dus best kans dat de fillrate niet goed herkend word.
Over het aantal mhz, elke keer als je terug gaat naar je desktop schakelt de gpu automatisch weer terug.

Denk om het best te kijken of de gpu goed werkt ff een bechmark draaien het gemakkelijkst is.

• Soldaatje
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
GPU-Z ziet wel je kaart dus hij zal er wel inzitten.
Verder staat SLI uitgeschakeld wat mischien aan moet staan ivm hybridpower.

nieuws: Nvidia's hybrid sli en hybridpower aan een test onderworpen

• Murk
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 25-04 09:16

Murk

Is this thing on?

Topicstarter
maier schreef op woensdag 22 oktober 2008 @ 18:42:
als ik het zo bekijk in het screenshot van gpu-z worden er wel meer dingen niet herkend, dus best kans dat de fillrate niet goed herkend word.
Over het aantal mhz, elke keer als je terug gaat naar je desktop schakelt de gpu automatisch weer terug.

Denk om het best te kijken of de gpu goed werkt ff een bechmark draaien het gemakkelijkst is.
Yes. Morgen ga ik een benchmark doen, dat was ik van plan. Maar zoals in mijn startpost staat is dat probleem met snelheden opgelost; de laptop zat niet in het stopcontact waardoor de clockspeed standaard wordt teruggeklokt (had ik niet aan gedacht :O ). Heb dit uitgezet bij de instellingen en nu staat er bij 'sensors' dus wel 550 en 400mhz. Warsow speelt nu wel soepel, maar ik vind het nog steeds raar wat er verder in gpu-z staat, die pixel fillrate van 1.1 en dat er uberhaupt geen info staat verder..

Then again, warsow is niet bepaald state-of-the-art ik kan me voorstellen dat de 9100M dat ook nog wel trekt op high quality. Hoe kan ik die SLi aanzetten? Er wordt overal naar het bios gerefereert om dat te doen (ook die link van jou Soldaatje) maar bij mijn bios staat die mogelijkheid er niet?

Misschien nieuwe bios/chipset software installen? Ook al is me laptop pas een week oud? 8)7

[ Voor 18% gewijzigd door Murk op 22-10-2008 19:13 ]

"There are two hard things in computer science: cache invalidation, naming things, and off-by-one errors."

• KneoK
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 15:05

KneoK

Not in a million lightyears

PCI-E 2.0 x16 @ x1 ? Ik heb niet bar veel verstand van laptops, maar ik kan me niet voorstellen dat ze de kaart op x1 bedoeld hebben, daar castreer je volgens mij elke moderne midrange kaart wel mee. Je zou eens in de BIOS kunnen kijken of je dat kunt veranderen.

Of wellicht wordt dat ook verkeerd uitgelezen.

[ Voor 8% gewijzigd door KneoK op 22-10-2008 23:06 ]