Mobo is ouder dan de proc. Boot probleem

Pagina: 1
Acties:

• SuperNull
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20-09-2022
Alllereerst bedankt voor het lezen.

Ik probeer een bak te bouwen met een AMD Phenom 9550 (Quad) en een Asus M2N-SLI bord.
Het probleem dat ik heb is dat het niet boot. De fans draaien, maar er komt geen bios scherm of wat dan ook.

Nu is het zo dat het bord de Phenom 9550 wel ondersteunt, maar pas bij een latere bios revisie.

De site van Asus zegt het volgende over m'n bord:
Phenom X4 9550; Since PCB:ALL Since Bios:0802

Is het mogelijk dat het bord uberhoupt niet boot met een oudere bios? Ik weet echt 99.9% zeker dat alle connectors goed zitten, dus ik vermoed dat het iets anders is dan dat.

• Behzo
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 10-02 14:29
Since Bios:0802
Je zou dus eerst je BIOS moeten updaten...
Probeer anders ergens een oude AM2 proc. vandaan te toveren (lees lenen...)

[ Voor 35% gewijzigd door Behzo op 22-10-2008 16:43 ]

• Haan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 21-05 19:05

Haan

dotnetter

Je geeft het antwoord dus zelf al :P

Je moet dus eerst een oudere processor zien te regelen om het bios mee te flashen.

Kater? Eerst water, de rest komt later

• SuperNull
Ik had toch wel een beetje verwacht dat de fabrikanten niet zo'n catch22 zouden toelaten. Als de mobo nou gewoon had geboot en maar 1 core zag met een oudere bios of zoiets....

Mijn followup vraag is; Heeft iemand in zo'n situatie gezeten dat het bord pas met een nieuwere proc boote na een flash of is die theorie speculatie?

Dank voor de antwoorden ieg.

• jerbro
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
SuperNull schreef op woensdag 22 oktober 2008 @ 16:56:
Mijn followup vraag is; Heeft iemand in zo'n situatie gezeten dat het bord pas met een nieuwere proc boote na een flash of is die theorie speculatie?
Ik heb (met een ander moederbord en processor) ook het probleem gehad dat het systeem niet bootte met de meegeleverde bios versie. Met een wel ondersteunde processor kon ik het bios flashen, waarna de processor die ik wilde gebruiken ook werkte.
Dus het komt vaker voor.

• SuperNull
Voor anderen met het zelfde probleem;
Het was inderdaad de bios. M'n computer winkel was zo vriendelijk om het voor me te flashen en alles werkte daarna.

In eerste instantie wilde het bord alsnog niet altijd starten, maar naardat de primaire video in de bios naar PCIe ipv PCI was verandered werkte alles perfect.

Verwijderd

PCI videokaartjes worden idd niet meer zoveel verkocht tegenwoordig voor de thuisconsument :+

• Haan

Haan

dotnetter

Eigenlijk bizar dat die optie überhaupt nog in een modern bios te vinden is, :+

• RiCkY82
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 08-05 12:14
Haan schreef op donderdag 06 november 2008 @ 09:13:
Eigenlijk bizar dat die optie überhaupt nog in een modern bios te vinden is, :+
Kan toch handig zijn als je PCIe videokaart het begeeft en je even niks anders voor handen hebt dan een PCI lijkt me :)

Ontopic: BIOS flashen en dan nogmaals proberen idd. Mooi dat het nu werkt.

[ Voor 10% gewijzigd door RiCkY82 op 06-11-2008 09:21 ]

• Haan

Haan

dotnetter

Het beste zou zijn als een moederbord zelf detecteert of er meer dan 1 videokaart aanwezig is en in dat geval de optie om primary VGA te veranderen enabled. En als er maar 1 videokaart aanwezig is, automatisch de output daarheen te sturen. Dan heb je in ieder geval nooit bovenstaande probleem. :)

• SuperNull
Oldskool PCI videokaarten zijn zerker handig voor servertjes aangezien je andere dingen met je grote PCIe slot kan doen dan alleen video.

Bedankt voor alle hulp en ik ben blij dat alles nu werkt ;)

Het bord heeft nog wel een eigenaardigheidje. De bios loopt vast als je op DEL (voor de bios setup) drukt terwijl ie de processor aan het detecteren is. Als je wacht met op DEL drukken tot de memtest dan werkt alles prima.

Beetje slordig van ASUS, maargoed. Ik ken de workaround.
Pagina: 1