Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

ATX 12V 2.0 op oudere mobo's

Pagina: 1
Acties:

• Razkin
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 08:57
Tijdelijk gebruik ik een Chieftec 400W ATX12V 2.0 voeding op een al wat ouder P3 moederbord(met een nog oudere P2 chipset) van stroom te voorzien. Het gaat om een Asus CUBX met een intel i440BX chipset. Dit bord heeft een 20pins ATX connector en meer dan dat kan ik er niet echt over vinden.
Het probleem is dat er een zeer irritante piep van de voeding komt bij het gebruiken van de CUBX, de piep verdwijnt wanneer er een CD/DVD opspint.
Het mobo geeft als enige afwijking aan dat de -5Vsb -6,7v is. Voor zover ik terug kan vinden wordt de -5Vsb voor ISA kaarten gebruikt. Het bord werkt ondanks de -6,7v prima, ook met een ISA AWE 64 Gold erop.
De complete setup is:
Asus CUBX
P3-1000EB@750
Voodoo3 3000 AGP
SMC Wifi kaartje
SB AWE 64 Gold
DVD Brander
60GB Seagate HD.

Zowel met zo min aangesloten hardware als volledig komt die piep van de voeding en verdwijnt enkel bij het opspinnen van een CD/DVD. Heb helaas geen andere voeding liggen om uit te zoeken of het komt door een combi van voeding moederbord of enkel het moederbord. Waneer de voeding in gebruik is op een A8N32 SLI etc, moderner systeem dus, piept de voeding niet.
Wie heeft een idee waar het probleem zit?

iRacing Profiel

• strandbal
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 10:52

strandbal

Was het maar zo'n feest.

+12V onderbelast? Die ouwe moederborden slurpen alles van de +5V. Het opspinnen van een DVD gebruikt een 12V servomotortje, met 1 a 1,5 ampere dacht ik zo.

Weet je zeker dat je dvd drive niet zoveel herrie maakt dat je de piep sowieso niet meer hoort? ;)

[ Voor 0% gewijzigd door strandbal op 22-10-2008 20:34 . Reden: typo ]

Hier stond een dode link.

• Razkin
Was dit topic vergeten, maar het was inderdaad onderbelasting van de voeding. De voeding houdt zich koest na het aansluiten van 3 120mm fans op 7v(ivm herrie) via een fancontroller welke met een molex gevoed wordt.
Die -6,7v lees ik af in het bios, omdat het bord verder stabiel is zal het bios dit misschien wel verkeerd uitlezen.

iRacing Profiel

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23:58

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Meet die -5V dus eens met een multimeter, dat is een beetje het verborgen bericht in de post van -The_Mask- volgens mij.
Een verkeerde uitlezing staat gelijk aan géén uitlezing.

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Razkin schreef op woensdag 12 november 2008 @ 23:40:
Was dit topic vergeten, maar het was inderdaad onderbelasting van de voeding. De voeding houdt zich koest na het aansluiten van 3 120mm fans op 7v(ivm herrie) via een fancontroller welke met een molex gevoed wordt.
Die -6,7v lees ik af in het bios, omdat het bord verder stabiel is zal het bios dit misschien wel verkeerd uitlezen.
Idd grote kans dat het verkeerd wordt uitgelezen. ;)
Ultraman schreef op woensdag 12 november 2008 @ 23:42:
Meet die -5V dus eens met een multimeter, dat is een beetje het verborgen bericht in de post van -The_Mask- volgens mij.
Dat je dat ziet, goed zeg. :P

[ Voor 21% gewijzigd door -The_Mask- op 12-11-2008 23:45 ]

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 06:15

Theo

moederbord

Ultraman schreef op woensdag 12 november 2008 @ 23:42:
Een verkeerde uitlezing staat gelijk aan géén uitlezing.
Meet die -5 volt met een goede multimeter, niet een ding van het merk Goedkoopie© welke je voor 2 euro kan krijgen, deze dingen hebben gemakkelijk een grotere afwijking dan jouw bios :P

7400 Wp op het dak

• Razkin
De Chieftec voeding heeft kennelijk niet eens een -5V draad in de stekker en mijn niet verkeerde Velleman multimeter meet 4,11v over de -5v aansluiting(mobo) en de massa van de voeding. Omdat het verder werkt(op een klein dingetje na zie PMG) en die piep weg is vind ik het prima zo :)

iRacing Profiel

Pagina: 1