Toon posts:

Overclocking of nieuwe processor?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Goedenmiddag pc kenners.

Ik ben net nieuw hier. Sinds vandaag. Ja altijd wel lezende maar nu ingeschreven.

Vraag:

Ik ben een flightsimmer, fs2004 en sindskort iets meer FSX.

Mijn pc;

Asus M2N sli Deluxe.
AMD Athlon x2 6000+
4Gb intern corsair 800Mhz FSB
Asus 9800 GTX 515MB Videokaart.
1x 500Gb Seagate Baracuda HD
1x 300Gb Seagate Baracuda HD
beide een SATA II

en voor mij nog steeds vertrouwde en fijne XP. Dat allemaal in een zeer fijne Cooler Master Cosmos 1000 met een 750Watt voeding.

Maar nu met FSX spelen en wat add ons, duikt de preformance in elkaar. Bijvoorbeeld voor wat kenners, Aersosoft Madrid en PMDG MD11.

Nu deed ik via een site hardware check om te kijken of je pc het aan kan, alles was bijna goed, behalve de processor en videokaart??
Dat laatste geloof ik niet zo, maar ok, de processor ok, dat is een item waar fsx veel van lust.

Nu is mijn vraag. Kan mijn moederbord een Phenom of X3 processor aan? Heb geprobeerd wat te googelen en zoeken hier, maar niet echt een duidelijk antwoord.
Systeem is nog geen jaar oud, dus om nu weer alles nieuw te kopen... in deze financiele situatie tegenwoordig..

Of kan ik de processor nog wat overclocken?

hoop wat te horen..

Peter

• Joep
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 11:22
Op welke resolutie en settings speel je? Ik vind je systeem goed gebalanceerd. Ik zou eerder gaan overklokken, want een phenom geeft vrijwel geen verbetering in games en je videokaart is snel genoeg.

Edit:
Zoals je kunt zien op de hwcharts van tomshardware is het mogelijk om FSX op 1920x1200 op high settings te spelen met gemiddeld meer dan 30 fps met een 9800GTX. Download eens de laatste GeForce drivers en overclock je processor eens.

[ Voor 38% gewijzigd door Joep op 22-10-2008 12:01 ]

• wasted247
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 19-12-2025
De specs van je mobo kan je uiteraard gewoon bij Asus terug vinden, ook welke processors ie slikt. Overklokken kan altijd, afhankelijk van een aantal rand voorwaarden (koeling, stabiliteit, tot hoever de processor en het moederbord willen).

Al met al redelijk makkelijk te vinden / achterhalen...

Edit: Daarnaast eens met bovenstaande, zou ook eerder een overklok proberen, zet dit geen soda aan de dijk kan je altijd nog upgraden.

[ Voor 18% gewijzigd door wasted247 op 22-10-2008 11:57 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ten eerste bedankt voor jullie reactie.

Was ondertussen gaan zoeken op Asus, maar die site is vaak niet te bereiken vandaar dat ik vraag nu maar eens hier ging stellen.
Nu wel te bereiken, zag dat met een bios update hij alle nieuwe processors ondersteund. Zelf ooit eens een bios update gedaan en dat koste mij toen een moederbord, dus ik doe het zelf niet meer.

resolutie is 1600x1050 zo uit mijn hoofd. 32 bit. Settings zijn gemiddeld. Maar vind de instellingen via FSX menu niet echt prettig. Ga liever het fsx.cfg in en geef daar goede tweaks. Vaak veel beter resultaat.

Maar zal eens gaan lezen op zijn site.
Oke, dus systeem is wel voldoende volgens jullie? Ben er zeker wel tevreden mee. Vooral FS2004 draait echt super!! Goed getweaked etc.

Gister toevallig de laatste drivers gedownload. Die waren van oktober.
Is het programma van AMD goed genoeg voor overclocking?

Peter

• Joep
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 11:22
Verwijderd schreef op woensdag 22 oktober 2008 @ 12:17:
Ten eerste bedankt voor jullie reactie.

Was ondertussen gaan zoeken op Asus, maar die site is vaak niet te bereiken vandaar dat ik vraag nu maar eens hier ging stellen.
Nu wel te bereiken, zag dat met een bios update hij alle nieuwe processors ondersteund. Zelf ooit eens een bios update gedaan en dat koste mij toen een moederbord, dus ik doe het zelf niet meer.

resolutie is 1600x1050 zo uit mijn hoofd. 32 bit. Settings zijn gemiddeld. Maar vind de instellingen via FSX menu niet echt prettig. Ga liever het fsx.cfg in en geef daar goede tweaks. Vaak veel beter resultaat.

Maar zal eens gaan lezen op zijn site.
Oke, dus systeem is wel voldoende volgens jullie? Ben er zeker wel tevreden mee. Vooral FS2004 draait echt super!! Goed getweaked etc.

Gister toevallig de laatste drivers gedownload. Die waren van oktober.
Is het programma van AMD goed genoeg voor overclocking?

Peter
Bedoel je overdrive? Dat is goed genoeg. Het is wel heel moeilijk om jouw processor over te clocken. Als je een Windsor hebt, kun je er met moeite 400MHz extra uitpersen. Ik zou het geheugen ook overclocken. En je videokaart misschien ook.

Edit: Als het geen Windsor is, is het een Brisbane Black Edition. Die zijn iets beter te overclocken.

[ Voor 4% gewijzigd door Joep op 22-10-2008 12:46 ]

Verwijderd

Topicstarter
Het werk roept, maar zodra ik vrij ben ga ik eens verdiepen in geheugen overclocking processor en videokaart. Dat wordt allemaal nieuw voor mij.

Volgens mij is het geen Windsor.... maar dat zou ik even na moeten kijken...

Grt Peter

• Depep
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 27-07-2025
Volgens deze benchmarks draait FSX best goed op een 6000+. Wel een beetje vreemde resultaten, want overclocken zorgt niet voor hogere fps, wat duidt op een GPU bottleneck, maar een hogere resolutie leidt ook niet tot significant lagere fps, wat duidt op een CPU bottleneck.

Deze benchmarks zijn gedaan met een 8800GTS 320mb en 2GB geheugen in het systeem, dus jouw systeem zal zeker niet minder scoren.

Het schijnt dat je in FSX je fps kan zien door op Shift + Z te drukken. Sommige mensen zeggen dat je dit twee keer achter elkaar moet doen, maar aangezien ik het spel niet heb kan ik dat niet testen. Probeer dit eens en kijk even wat je fps is.

Misschien kan je ook eens 3dmark06 draaien om te kijken wat voor score je daar krijgt. Ik zou zeggen dat dit ergens tussen de 11000 en de 13000 moet liggen, als je minder krijgt zit er waarschijnlijk iets niet goed.

specs

Verwijderd

mwoah een phenom KAN helpen als het een Cpu probleem is
er is geloof ik een Patch voor FSX zodat het spel multicore ondersteund(ook quads volgensmij)
als dat het geval is gaat een Phenom wel helpen..

maar als ik het verhaa lzo lees van Depep
dan is het geen een van beiden.
maak je wel gebruik van de laatste drivers enzo?
niet veel actiefe processen die cpu slurpen?

Verwijderd

Topicstarter
Heren,

bedankt voor de vele reacties en ideeën. Ik heb via Tom's hardware guide wat gevonden. Dit zorgde al voor aanzienlijke verbetering.

Ik zal eens gaan testdraaien met verschillende settings en kijken wat de FPS doen.

ik zal eens kijken wat de 3dMark06 vertelt. Ken het programma niet, maar moet geen probleem zijn dit te vinden en hoe het werkt. (ben niet zo'n hele bekende op tweaken van hardware en monitoren ervan)

Heb nieuwst drivers deze week geïnstalleerd. Van videokaart etc. Verder is FSX en Windows tot op de dag van vandaag up to date. Ook de dual core patch en quad core patch zit in FSX.

weinig andere processen die mee draaien. Heb taskmanger altijd bijgewerkt en onnodige programma's afgesloten..

Ik merk dat het vooral als je AI traffic activeert als traffic on ground het helemaal instort. En de texture blijft blurry.

Heb met Nhancer wat geprobeerd en met de utility van Asus, maar er lijkt niet echt verbetring in te komen. FS2004 daar in tegen draait formidabel.

Ik hou jullie op de hoogte!

Peter

• myrmidon192
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 27-12-2025
Verwijderd schreef op donderdag 23 oktober 2008 @ 16:57:
Heren,

bedankt voor de vele reacties en ideeën. Ik heb via Tom's hardware guide wat gevonden. Dit zorgde al voor aanzienlijke verbetering.

Ik zal eens gaan testdraaien met verschillende settings en kijken wat de FPS doen.

ik zal eens kijken wat de 3dMark06 vertelt. Ken het programma niet, maar moet geen probleem zijn dit te vinden en hoe het werkt. (ben niet zo'n hele bekende op tweaken van hardware en monitoren ervan)

Heb nieuwst drivers deze week geïnstalleerd. Van videokaart etc. Verder is FSX en Windows tot op de dag van vandaag up to date. Ook de dual core patch en quad core patch zit in FSX.

weinig andere processen die mee draaien. Heb taskmanger altijd bijgewerkt en onnodige programma's afgesloten..

Ik merk dat het vooral als je AI traffic activeert als traffic on ground het helemaal instort. En de texture blijft blurry.

Heb met Nhancer wat geprobeerd en met de utility van Asus, maar er lijkt niet echt verbetring in te komen. FS2004 daar in tegen draait formidabel.

Ik hou jullie op de hoogte!

Peter
Probeer het programma 'Dual-core optimizer' anders eens!
Site waarop het programma staat
Het schijnt wonderen te verrichten, dan wel op XP omdat Windhoos XP zelf nogal de neiging heeft om niet optimaal gebruik te maken van de 2 Cores, het verichtte ook wonderen op de AMD Athlon X2 3800+ (939) van mijn pa!

[ Voor 4% gewijzigd door myrmidon192 op 25-10-2008 14:50 ]

Verwijderd

Je kan wel veel fps halen met fsx als je maar geen ad-ons hebt en dat heeft hij dus wel. Alle benchmarks zijn gedraait zonder ad-ons. Als je veel ad-ons hebt zal ik toch eens kijken naar een andere processor zoals de e8500 het is een hoop geld maar dan draait ie in ieder geval een stuk soepeler. Want met deze processor gaat dat helaas toch echt niet lukken.

• rodie83
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 25 oktober 2008 @ 14:56:
Je kan wel veel fps halen met fsx als je maar geen ad-ons hebt en dat heeft hij dus wel. Alle benchmarks zijn gedraait zonder ad-ons. Als je veel ad-ons hebt zal ik toch eens kijken naar een andere processor zoals de e8500 het is een hoop geld maar dan draait ie in ieder geval een stuk soepeler. Want met deze processor gaat dat helaas toch echt niet lukken.
Van die fijne adviezen dit. Intel = socket 775 en dat zou betekenen dat de TS ook maar even een nieuw moederbordje moet aanschaffen. Non optie dus.
Pagina: 1