Versnellingsbak kapot, wat nu?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsjilp
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Afgelopen weekend heeft mijn versnellingsbak (of iig de 5e versnelling) het begeven. Nooit leuk natuurlijk, want een versnellingsbak vervangen gaat me zo rond de 1000 euri kosten.

Het gaat om een peugeot 306 1.6 uit 1996 (176dkm). De vraag is dus eigenlijk, is het de reparatie wel waard. Indertijd heb ik er 2000 euro voor betaald, dus dan is een uitgave van 1000 euro wel erg veel.

Mijn vraag dus wat nu?
- Repareren
- Auto ongerepareerd verkopen
- Naar de sloop (tussen de 100 en 200 euro)

Wat is zo'n auto in deze staat waard? De rest van de auto is allemaal ok (elec ramen, airco, cv, alles werkt nog, motor is ook goed).

Raar... Is zo gek nog niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spyro_the_Dragon
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22-04-2013
Versnellingsbak op de sloop halen en zelf (of met behulp van handige kennis) inbouwen?

Ha! Ha! Ha! That feisty little dragon Spyro thinks he and his pal can stop me? ME? GNASTY GNORC? NEVER!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarud
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 14:24
misschien kan je ergens een tweedehands bak vandaan halen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeoMe
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 25-02-2023

NeoMe

#Addict

Denk dat maken gunstiger is, je kunt hem daarna verkopen of bij de dealer ruilen voor een andere auto eventueel met bijbetaling als je een beter model wilt.

Denk dat je sowieso geen 1000,- hoeft uit te geven als je even goed rondkijkt naar een 2e hands of andere aanbieder van versnellingsbakken en hem zelf inbouwt eventueel met een vriend/vriendin.

Bel anders gewoon eens naar vijf garages in de buurt wat het gaat kosten, zit veel verschil in.

* Acer Aspire V15 Nitro - Intel Core i5-5200U 2,7Ghz - 8GB - GTX 850M 4GB- 500GB 5400RPM - 128GB SSD * MX518 * Xbox 360 + XBOX One * Philips LED 55" * Samsung Galaxy S9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 14:00
Is die 1000 euro bij de dealer met een nieuwe bak? (lijkt me niet)
Misschien kun je een goedkope garage vinden (navragen bij vrienden/kenissen) en dan zelf een 2e hands bak eronder laten gooien.

Daarnaast kan het nog wel eens zo zijn dat de 5 een soort van extern aan de bak zit geknoopt waardoor deze los te repareren is. Maar ik kan niet zeggen of dat bij jou zo is, en of dan alsnog niet de bak eronder uit moet. (dan ben je beter af met een 2e hands bak, minder aan uurloon kwijt misschien)

Een 2e hands bak kan je zelf zoeken op marktplaats of via onderdelenzoeker.nl

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evil_elmo
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 23-05 15:52
een 2e hands bak hoeft niet te veel te kosten hoor.

bij mij 307 koste dat "maar" 500€ maar die is dan ook een stuk nieuwer dat maakt het een stuk duurder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sig69
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 17:22
Kan je niet gewoon doorrijden zonder 5? Als je niet al te veel snelweg kilometers maakt heb je er niet zoveel last van denk ik.

Roomba E5 te koop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• APClll
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 18:30

APClll

FP ProMod

[DPC] Team Grazzie

Is de bak wel kapot? Zit er niet zoveel ruimte in het stangestelsel dat je 'm "gewoon" niet in de 5 kunt krijgen?

Ouwe troep? Wat is dat?.......Alles is leuk, zelfs modelracing..........BOINC ook mee met DPC!
......Team Grazzie~Power....!! Mooooooeeeee......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben1985
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 09-01 21:38

Ben1985

Tatatata!

sig69 schreef op woensdag 22 oktober 2008 @ 11:50:
Kan je niet gewoon doorrijden zonder 5? Als je niet al te veel snelweg kilometers maakt heb je er niet zoveel last van denk ik.
En dat denk jij. Je merkt het vanzelf in je verbruik. Ik rij zelf in mn auto met gemak 60 in zn vijf. Zit een hoop verschil in qua verbruik als ik dat in zn vier zou doen.

CM Stacker STC-T01 | Core i7 3930K | Asus P9X79 | Club3D HD7950 RoyalKing | 8x 4096GB DDR3-1600 | Samsung 840 Pro 256GB | Plextor PX-B950SA | X-Fi Elite Pro | 3x Samsung Syncmaster 214T | Windows 7 x64 Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsjilp
  • Niet online
Hij staat nu bij de garage, die zegt dat hij kapot is (hij is ook tijdens het rijden uit de versnelling gevlogen en maakt nu heeeeeel veel rare geluiden, dus denk wel dat hij kapot is).

En 2e hands / gereviseerde bak kost ongeveer €250,- daarbij komt een nieuwe koppeling (heb nu 3 garages aan de telefoon gehad, geven alle 3 aan dat de koppeling ook moet) a €200,- + de manuren voor de montage = €1000,-
Kan eens 100 euro meer of minder zijn.

Zelf inbouwen ben ik ook nog naar aan het kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timmert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Timmert

Dipstick

Koppeling móet niet, maar is gewoon zeer aan te raden als je de boel toch los hebt. Als die koppeling het over een jaar begeeft en de hele zooi moet weer uit elkaar dan sla je jezelf ook voor je kop ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bertus
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Precies... áls je het doet, gelijk koppeling mee vervangen!

Verder zou ik een bak op de sloop halen... tip van een ervaringsdeskundige:

Neem een bak uit een auto waarvan je weet wat ermee gebeurt is! (dus duidelijk voor / achter / zijschade) Als je namelijk het 'mooiste' model kiest kan het maarzo zijn dan ome arie die vanwege hetzelfde probleem op de sloop heeft gezet... en garantie heb je niet ;)

Heeft ook een computer!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Dat is een goeie tip, de hardst gecrashte peugot pakken :)
(of toch liever 1 d'r tussen in)

Maar ik zou ook onderdelenzoeker.nl proberen, dan krijg je meerdere aanbiedingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben1985
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 09-01 21:38

Ben1985

Tatatata!

Of onderdelenlijn.nl daar kun je zoeken op kenteken en onderdeel. Is vast ook wel wat te vinden.

CM Stacker STC-T01 | Core i7 3930K | Asus P9X79 | Club3D HD7950 RoyalKing | 8x 4096GB DDR3-1600 | Samsung 840 Pro 256GB | Plextor PX-B950SA | X-Fi Elite Pro | 3x Samsung Syncmaster 214T | Windows 7 x64 Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsjilp
  • Niet online
Dank voor alle reacties...

Iemand ook nog een idee wat je voor een 306 met kapotte versnellingsbak krijgt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat een gek ervoor geeft.....PS, een MA bak is heel erg courant, zat ook in Citroen ZX en Xara, met een beetje zoeken vindt je er wel een voor 100 tot 200€
Doe eens een aanvraag op www.onderdelenlijn.nl of kijk op Marktplaats
Inbouwen is redelijk wat werk, maar ook door een amateur goed te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Tsjilp schreef op woensdag 22 oktober 2008 @ 12:01:
En 2e hands / gereviseerde bak kost ongeveer €250,- daarbij komt een nieuwe koppeling (heb nu 3 garages aan de telefoon gehad, geven alle 3 aan dat de koppeling ook moet) a €200,- + de manuren voor de montage = €1000,-
Kan eens 100 euro meer of minder zijn
Ansich geen slechte prijs.

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsjilp
  • Niet online
Auto staat nu bij de garage. Wordt eerst APK gekeurd om te kijken of het uberhaubt zin heeft om te repareren.
Versnellingsbak kan ik nu krijgen voor 125 eetjes, dus dat valt nog mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tacoos
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20:35

Tacoos

i am i

Verwijderd schreef op woensdag 22 oktober 2008 @ 21:44:
Wat een gek ervoor geeft.....PS, een MA bak is heel erg courant, zat ook in Citroen ZX en Xara, met een beetje zoeken vindt je er wel een voor 100 tot 200€
Doe eens een aanvraag op www.onderdelenlijn.nl of kijk op Marktplaats
Inbouwen is redelijk wat werk, maar ook door een amateur goed te doen.
Vriend van me was voor een 2dehands bak + vervangen door de sloper 175 euro kwijt.
Da's voor een 15 jr oude nissan sunny...

Doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsjilp
  • Niet online
Hmm... net telefoon van de garage gehad...
De complete reparatie, inclusief werkzaamheden die voor de APK nodig zijn komt uit op €875.
Op zich niet gek lijkt me, maar dan moet ie het wel minstens 3 jaar blijven doen...

Dus again... what to do?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Als het inclusief APK is en een beurt dat je er voor een jaar iig vanaf bent (weet natuurlijk niet hoeveel je rijdt) dan is het het wel waard denk ik. Misschien kan je het nog op een mooie prijs gooien incl APK zelf en beurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17:54
Hoe lang of dat hij het blijft doen weet je nooit natuurlijk. Die prijs die je noemt lijkt me niet gek..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blasterxp
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
ik zou het maar doen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 911GT2
  • Laatst online: 12:57

911GT2

en blazen maar!

Ik zou hem op MP zetten kijken wat de gek er voor geeft... stel je krijgt er nog 1000 voor speel je quite. als je er 1750 voor krijgt kun je eenvoudig wat buileggen en een betere kopen denk ik... reparen zou ik iig niet doen (tenminste niet voor die 900 die je nu noemt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Drake_
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 10-09 23:33
kans is groot dat de moer van de 5e versnelling is losgelopen, bak is eventueel nog te redden.

Aan de zijkant zit een stalen kap, als je die eraf haalt kijk je direct op de 5e versnelling, enig nadeel is alleen dat je dus redelijk moet kunnen sleutelen.

The difficult we do right away, the impossible takes slightly longer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
911GT2 schreef op maandag 10 november 2008 @ 13:35:
Ik zou hem op MP zetten kijken wat de gek er voor geeft... stel je krijgt er nog 1000 voor speel je quite. als je er 1750 voor krijgt kun je eenvoudig wat buileggen en een betere kopen denk ik... reparen zou ik iig niet doen (tenminste niet voor die 900 die je nu noemt)
Je moet me toch even uitleggen hoe hij quitte speelt als ie 1000 euro voor z'n auto krijgt. Dan is ie z'n auto kwijt en heeft ie maar 1000 euro om een nieuwe te kopen. Als ie nu die 900 euro betaald heeft hij iets wat me meer dan 2000 euro waard lijkt. Ik weet natuurlijk niet de marktwaardes van Peugots uit m'n hoofd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik denk dat een 306 1.6 in nette en goede staat niet meer zal doen dan 1500€

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 911GT2
  • Laatst online: 12:57

911GT2

en blazen maar!

GreenSky schreef op maandag 10 november 2008 @ 13:43:
[...]

Je moet me toch even uitleggen hoe hij quitte speelt als ie 1000 euro voor z'n auto krijgt. Dan is ie z'n auto kwijt en heeft ie maar 1000 euro om een nieuwe te kopen. Als ie nu die 900 euro betaald heeft hij iets wat me meer dan 2000 euro waard lijkt. Ik weet natuurlijk niet de marktwaardes van Peugots uit m'n hoofd.
Uit de OP:
Tsjilp schreef op woensdag 22 oktober 2008 @ 11:40:
Het gaat om een peugeot 306 1.6 uit 1996 (176dkm). De vraag is dus eigenlijk, is het de reparatie wel waard. Indertijd heb ik er 2000 euro voor betaald, dus dan is een uitgave van 1000 euro wel erg veel.
Dus 2000 euro lijkt me reëel ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Die dingen kosten dan ook niks meer zeg haha.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ghannes
  • Laatst online: 18:02
vorig jaar nog in een starlet een nieuwe bak geplaatst door een maat. Kostte me 75 euro (bak op de sloop) en wat bier :+

dus ik zou 't laten doen door een beun

[ Voor 14% gewijzigd door Ghannes op 11-11-2008 13:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15:34

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Tsjilp schreef op maandag 10 november 2008 @ 11:35:
De complete reparatie, inclusief werkzaamheden die voor de APK nodig zijn komt uit op €875.
Op zich niet gek lijkt me, maar dan moet ie het wel minstens 3 jaar blijven doen...

Dus again... what to do?
Wordt de bak gerepareerd of krijg je een vervangende bak? Krijg je garantie op die reparatie/vervangende bak, en zo ja: hoe lang? Wat moet er verder nog voor de APK gebeuren? Hoe lang wil je nog met die auto rondrijden?

Laat ik je een indicatie geven: ik heb twee keer flink geld moeten uitgeven aan mijn auto. In totaal € 1200 die niet onder normaal onderhoud valt (klepsteelrubbers en nieuwe deur), maar ik rij graag in mijn auto en ik heb geen plannen om hem weg te doen. Ook al is hij nu 14 jaar oud en heeft 226.000 km gelopen.

Het is een flinke bak geld, maar als je met de auto door wil blijven rijden dan zou ik het zeker doen.
Bedenk je ook wat je zou moeten uitgeven als je nu een andere auto koopt. Dat zal zeker meer dan € 875 zijn, en dan weet je niet of je weer een auto met een slechte versnellingsbak krijgt.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsjilp
  • Niet online
De bak komt van de sloop, heeft 150dkm gereden en heeft 3 maanden garantie.

Voor de apk moeten de stuurkogels en een wiellager vervangen worden. Tevens zijn de voorbanden af, maar die kosten krijg ik pas in maart, omdat ik voor de apk mijn winterbanden laat monteren (heb ik op velg, dus is 5 minuten werk). Verder het standaard werk (druppeltje olie, litertje water, je kent het). Ik denk er nu ook wel stevig aan om het te doen. Als ik een andere auto moet kopen ga ik er hoe dan ook op achteruit (of qua bouwjaar, of qua kilometerstand of qua merk / type).

Zaterdag (of morgenavond) ga ik even bij een andere auto kijken, als die garage nog wat voor mijn gehavende peugeot geeft dan wordt het wellicht toch een andere auto...

[ Voor 5% gewijzigd door Tsjilp op 12-11-2008 13:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsjilp
  • Niet online
911GT2 schreef op maandag 10 november 2008 @ 13:35:
Als jij er 1000 euri voor geeft mag je hem vanmiddag nog komen ophalen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ghannes
heb je een foto?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsjilp
  • Niet online
Euh, nee. Auto staat nu bij m'n ouders, dus kan er ook geen maken (is 80km verderop)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsjilp
  • Niet online
't heeft even geduurd, maar vanavond heb ik m'n 306 eindelijk weer terug, met nieuwe (2ehand) versnellingsbak, nieuwe koppeling, nieuwe banden, nieuwe stuurkogels en nog wat dingetjes.... Jeuj!
*O*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Rijdt goed met de nieuwe bak? Gefeliciteerd iig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 14:38
Tsjilp schreef op maandag 10 november 2008 @ 11:35:

Dus again... what to do?
Hmm, laat maar ik loop een beetje achter :P

. Gefeli :) Altijd leuk om je autootje weer goed terug te krijgen.

[ Voor 46% gewijzigd door redwing op 02-12-2008 09:43 ]

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ghannes
foutje 8)7

[ Voor 94% gewijzigd door Ghannes op 02-12-2008 09:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsjilp
  • Niet online
Schakelt iig weer als een zonnetje.
Vanavond nog even terug naar de garage ivm een 'fluittoon' tussen de 2000 en 2500 rpm. Maar dat had ie met de vorige versnellingsbak ook al (had gehoopt dat dat ook aan de versnellingsbak lag).

Pagina: 1