Goedemorgen,
Vorige week heb ik een dvi-switch en een dvi kabel besteld bij electronica-online.nl. Helaas werkt de switch niet met een 5m dvi -> hdmi kabel die ik hier heb liggen (ook nog een korte getest en daarmee werkt het ook niet). Het apparaat doet dus niet wat ik wil en ik wil hem terug sturen. Hierover staat het volgende in de faq bij electronica-online:
Op de laatste e-mail heb ik nog geen reactie gehad natuurlijk, maar wat zouden jullie nou verder hiermee doen?
Vorige week heb ik een dvi-switch en een dvi kabel besteld bij electronica-online.nl. Helaas werkt de switch niet met een 5m dvi -> hdmi kabel die ik hier heb liggen (ook nog een korte getest en daarmee werkt het ook niet). Het apparaat doet dus niet wat ik wil en ik wil hem terug sturen. Hierover staat het volgende in de faq bij electronica-online:
Het is natuurlijk onzin dat ze niks terug nemen, omdat ze goedkoop zijn. Dus ik heb ze even een e-mail gestuurd.Kan ik ook iets terugsturen ?? Verzending
Ontvangt u graag een half lege batterij ?
Of een kabel die iemand in een verkeerde aansluiting heeft proberen te wringen ?
Of een accu die bijna geen capaciteit meer heeft omdat hij verkeerd geladen is ?
Waarschijnlijk is uw antwoord op deze vragen " NEE "
Elektronica is nu eenmaal wat anders dan bijvoorbeeld een truitje of een boek.
Artikelen kunnen door een verkeerde behandeling onzichtbare gebreken hebben. Daarom nemen wij geen artikelen retour.
Dat is ook in uw voordeel, alleen op deze manier kunnen wij u garanderen dat u altijd een nieuw en ongebruikt produkt ontvangt. Ook scheelt het in de kosten, en helpt het onze prijzen laag te houden.
Als wij een verkeerd artikel opgestuurd hebben of wanneer een artikel in de garantieperiode defect gaat kunt u dat wel terugsturen.
Stuur ons in alle gevallen eerst een berichtje en vermeld wat er precies aan de hand is.
Wij beslissen dan hoe we dit het beste kunnen afhandelen.
Als het artikel teruggestuurd kan worden ontvangt u van ons via e-mail een retour formulier en een speciaal adreslabel.
De retourzending dient altijd te zijn voorzien van dit retourformulier en een (kopie) factuur. Retourzendingen zonder retourformulier of (kopie) factuur worden niet in behandeling genomen.
Retourzendingen dienen altijd voldoende gefrankeerd te zijn. Als u ongefrankeerd verzend dan telt de PTT bijna 7 Euro méér dan het normale verzendtarief. Ongefrankeerde zendingen worden door ons dus altijd geweigerd.
Als u iets retour moet zenden omdat wij het verkeerde artikel hebben opgestuurd dan worden de portokosten uiteraard door ons vergoed.
Hier krijg ik de volgende reactie op:Beste Electronica-online,
Van de week heb ik een dvi-schakelaar gekocht, zodat ik geen kabels hoef
om
te wisselen als ik wat op mijn tv wil bekijken.
Het kastje kan alleen niet omgaan met de 5 meter dvi -> hdmi kabel die er
van mijn computer naar de tv ligt. Dus ik heb niks aan het kastje.
Op de factuur staat dat je even de faq moet lezen voordat je iets terug
wilt
sturen en daarlees ik dat jullie geen producten terug nemen, omdat ze
gebruikt zijn. Kunnen jullie mij dan uitleggen hoe ik zonder het kastje te
gebruiken er achter had kunnen komen dat hij niet doet wat ik er mee wil?
Ik wil daarom graag het kastje en dvi kabel terug sturen, omdat ik er
gewoon
niks aan heb.
En hier reageer ik natuurlijk weer op: :-)Het gebruik van lange kabels vormt altijd een risico, dat is algemeen
bekend, wij waarschuwen daar ook voor.
Je kunt dan zelf kiezen om de benodigde artikelen goekoop aan te schaffen
bij een winkel waar je niet kunt ruilen
Of je koopt ze veel duurder bij bv Conrad.nl waar je wel kunt ruilen.
Dat wij het artikel niet terugnemen staat duidelijk op onze site aangegeven.
Met vriendelijke groeten,
Jacq, Elektronica-Online
En vanochtend krijg ik deze reactie:Beste Jacq,
Dat jullie waarschuwen voor het risco van langere kabels staat niet in jullie faq en niet bij het product. Daarbij is het technisch gewoon niet correct, aangezien een bepaalde standaard een maximum lengte van een kabel ondersteund en een apparaat zich daar gewoon aan moet houden.
Maar buiten het feit of het wel of niet op jullie site vermeld staat is het zijn van een goedkopere winkel geen reden tot het negeren van mijn rechten als consument. Dat het op jullie site staat heeft geen enkele waarde.
Daarom wil ik graag weten hoe we het gaan oplossen.
Hier breekt me toch mijn klomp.Hallo,
Bovenaan de rubrieken met kabels staat
Kijk voor meer informatie over DVI kabels eens op www.video-kabels.nl
En daar staat
DVI en HDMI kabels zullen tot een bepaalde afstand geen probleem hebben.
Wordt het iets langer komen er meer bitstream fouten voor.
Te zien in het scherm aan sneeuw of pixel fouten en weer iets langer
compleet geen beeld.
Het kan zo zijn dat bij 5 meter de kabel perfect werkt bij 6 meter sneeuwt
en bij 7 meter het compleet niet meer doet.
Nu iedereen deze kabels gaat maken zie je ook dat minder goede kabels het op
de korte afstanden redelijk doen maar bij de langere van de fabrikant
diverse problemen geven.
Gelukkig hebben we een goede fabrikant gevonden die kabels tot en met 20
meter aankan, maar zelfs zgn. bekende merken zijn hier de mist in gegaan.
In de praktijk is het moeilijker te voorspellen waar het omslagpunt is omdat
de kwaliteit van de bron- en weergave apparatuur een belangrijke factor
zijn.
Het kan zijn dat een kabel probleemloos bij de ene apparatuur combi werkt
maar bij een ander geen beeld geeft.
DVI heeft hier iets minder problemen mee, HDMI is hier gevoeliger voor.
En in de FAQ's kun je lezen waarom elektronica onderdelen een uitzondering
vormen op de wet kopen op afstand
Met vriendelijke groeten,
Jacq, Elektronica-Online
Nou gaat het me helemaal niet om het product zelf of wat het kost. Het was bij elkaar 19 euro dus zelfs als student overleef ik dat wel, maar wat hij doet klopt gewoon niet en mag niet. Dus ik vind het toch wel een beetje een principe kwestie.Beste Jacq,
Het mag niet van een klant verwacht worden dat hij toevallig een klein regeltje ziet dat niet bij het product staat en niet in de faq. Maar de kabel werkt perfect zonder het kastje en dus ligt het niet aan de lengte van de kabel. Maar ik heb net speciaal mijn computer naast mijn tv gezet en ook met een dvi -> hdmi kabel van 1,5 meter werkt de switch niet. Kortom het apparaat doet niet wat ik er van mag verwachten.
Deze switch is niet op maat gemaakt en gewoon uit voorraad en daarom is de wet koop op afstand gewoon van toepassing. Maar ik vraag niet of je mijn geld terug wilt geven, ik wil een oplossing voor mijn probleem. Daartoe ben je wel degelijk verplicht! Dus een andere switch in dezelfde prijsklasse die het wel doet vind ik ook goed. Maar aangezien het allemaal gelijke modellen zijn (met audio, zonder audio) binnen die prijsklasse ga ik er vanuit dat je daar niet aan kan voldoen.
Ik wil dus een oplossing voor mijn probleem en daartoe ben je verplicht.
Op de laatste e-mail heb ik nog geen reactie gehad natuurlijk, maar wat zouden jullie nou verder hiermee doen?