Toon posts:

A&B en pre-amp multizone

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo tweakers!

ik wil een nieuwe receiver aanschaffen die verschillende dingen moet kunnen. Het liefst zou ik een AV receiver hebben met
- 2.1 surround voor bij de tv, (A)
- extra stereo boxen aan andere kant van kamer (B)
- pre-amp uitgang naar de keuken
- pre-amp uitgang naar het terras.
- multi-source

-op deze manier wil ik kunnen film kijken in de kamer (A), en tegelijkertijd muziek luisteren van NMT in keuken of op het terras.
-overal in huis dezelfde muziek luisteren (Dus op A, B zone 2(keuken))
-voor zomers wat muziek naar het terras..

In de keuken en op het terras wil ik een gewoon minisetje plaatsen met een audio ingang, zodat ik daar kan kiezen tussen radio, of een cd'tje of muziek van de server (via NMT en receiver)

Omdat de keuken en de kamer niet echt 2 afzonderlijke ruimten zijn moet het geluid over de speakers van de receiver (A&B) en het geluid dat wordt versterkt door de miniset (over zone 2) wel synchroon lopen. Er mag natuurlijk geen galm ontstaan. Ik heb dit alleen nog nooit in reallife gezien/gehoord.

Ik heb er een aantal vragen over:
-is het mogelijk om over zowel A als B als zone 2 HETZELFDE geluid af te spelen? (Er wordt vaak geadverteerd met de mogelijkheid 2 verschillende bronnen te luisteren (multisource) maar kan het dus ook van 1 bron?)

-Als dit mogelijk is, loopt het geluid dan synchroon over A/B en zone 2?

ik ben op zoek geweest naar een goede receiver, ben er uiteindelijk nog geen een tegen gekomen die 2.1 met multizone combineert. De eerste kandidaat leek mij de ONKYO TX SR606, enige nadeel is dan dat deze geen 2.1 en 2 heeft maar 5.1 en 2. 5.1 is niet mogelijk vanwege een hele vreemde vorm/indeling van de woonkamer.
Ik dacht vervolgens bij mezelf, als ik toch voor 2.1 ga, misschien kan ik dan gewoon een stereo versterken zoeken, met pre-amp sub uitgang. Deze subwoofer kan ik dan aanzetten voor films, en uit voor bijvoorbeeld muziek overal. Een goede kandidaat leek mij dan de Denon DRA-397.

ik hoop dat jullie mij verder kunnen helpen/kunnen zeggen dat ik de plank volledig missla op sommige fronten..

groet!

• mac1987
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 14-05 12:29
De meeste multizone receivers in de hogere prijsklassen kunnen wat jij verlangt. 2 zones dezelfde bron af laten spelen is bij bijna elke receiver mogelijk zolang hij een speaker A/B switch heeft.
Bij mijn Marantz SR-8001 kun je bijvoorbeeld de ongebruikte surround-back aansluitingen gebruiken voor een tweede zone en een pre-out voor een derde zone (i.c.m. een losse eindversterker). Ook 2.1 + 2.0 is als het goed is mogelijk (maar niet geprobeerd, aangezien ik maar 1 kamer en speakerset heb ;) ). Ik zou een keer langsgaan bij een speciaalzaak á la Hobo, Raf, Stassen, enz. en daar vragen of je het uit mag proberen. Misschien willen ze je zelfs helpen met installeren, hetgeen bij de setup die jij wil nog best ingewikkeld kan zijn voor een niet-ervaren gebruiker. Indien de setup niet werkt kan je die, indien je dat van tevoren afspreekt, gewoon teruggeven en een andere proberen.

Verwijderd

Topicstarter
bedankt mac1987,
je had me alweer gevonden =D
Ik denk dat ik inderdaad maar eens langsga bij Hobo in Haarlem. Dat is qua afstand nog goed te doen. Weet je toevallig ook of een 2.1 surround set nou heeel veeel verschilt (bij het kijken van films) tov een knappe stereo versterker (Met een eventuele actieve subwoofer)?

of vraag ik hier of appels veel weg hebben van peren? =P

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Verwijderd schreef op woensdag 22 oktober 2008 @ 17:31:
bedankt mac1987,
je had me alweer gevonden =D
Ik denk dat ik inderdaad maar eens langsga bij Hobo in Haarlem. Dat is qua afstand nog goed te doen. Weet je toevallig ook of een 2.1 surround set nou heeel veeel verschilt (bij het kijken van films) tov een knappe stereo versterker (Met een eventuele actieve subwoofer)?

of vraag ik hier of appels veel weg hebben van peren? =P
subwoofer heeft echt wel veel effect bij het kijken van films (het overdondert wat meer), 5.1 of meer ben ik zelf mee gestopt, het effect is leuk maar bij een goede film (zoals dr strangtelove bijvoorbeeld) maakt resolutie in beeld en geluid en kleur gewoon niet zoveel uit. Een oude hitchcock kan mij goed plezieren (al wat traag) en die zijn misschien zelfs wel mono (1.0).
Ik heb dus ook 2.1 - beter 2.1 met een goede kwaliteit boxen dan het gemiddelde 5.1 setje met veel karton geluid en zo nu en dan een dreun. (Tenzij je veel oorlogsfilms etc kijkt, dan zijn de effecten van 5.1 wel van toevoegende waarde).

En ja- het is een beetje appels met peren vergelijken: klikkerkdeklik

I´d rather be a hypocrite than the same person forever (Yauch)| 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor je reactie frans!

De stereo receiver die ik eerder meldde, de Denon DRA 397 heeft een pre-amp sub-uitgang, en kan dus een (actieve) subwoofer aansturen.. Krijg ik dan een vergelijkbaar effect als een 'normaal' 2.1 setje? of is dat verschil dan wel weer heel groot?

Verwijderd

Da's afhankelijk van hoe je je sub-uitgang instelt. Normaal doet 'ie alleen LFE (low frequency effects) bij DD/DTS, maar als je je front speakers op 'small' instelt kunnen de meeste AV-receivers ook lage tonen naar de sub sturen.

• OP13
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Ik zag laatst dat Cambridge Audio ook een multi room systeem heeft.
Misschien is dat wat?
http://www.cambridgeaudio.com/content.php?COID=96
Pagina: 1