Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[Access] Optel probleem ...

Pagina: 1
Acties:

• Loadichus
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 01-06-2021
Beste Mede-Tweakers,

Ik ben op moment druk bezig met consistent maken van een access database, maar nu loop ik tegen een probleem tegen waar ik niet verder in kom.

Ik heb de volgende expressie gemaakt
code:
1
 Som Totaal Gewicht: Nz( [P1 gewicht] + [P2 gewicht] + [P3 gewicht];0)

* Nz(..;0) = om bij geen data een "0" te plaatsen om zo geen lege velden te krijgen
** P1 gewicht etc is een getal dat berekend wordt met een andere expressie die een aantal ingredienten optelt
*** De waardes van P1 etc zijn getallen met een aantal cijfers achter de komma (bv. : 0,03344)

[b]Dus hier het probleem: in plaats van de gewichten op te tellen plaatst hij de gegevens achter elkaar[/ b]

Nu heb ik via de search al een kleine indruk gekregen waar het probleem zou kunnen zitten.
En het volgende heb ik geprobeerd:

- De expressies in ontwerpweergave een format meegegeven zoals "Generalnumber, Fixed of Standard"
dit met de reden om de gegevens numeriek te maken, want zoals gelezen zou access ze als textboxen kunnen zien en ze daarom als strings achter elkaar plaatsen
- De "Val" functie
code:
1
 Som Totaal Gewicht: Nz( Val([P1 gewicht]) + Val([P2 gewicht]) + Val([P3 gewicht]);0)

Bij de Val functie telt hij wel op, maar stopt hij bij de komma

Hopelijk hebben jullie een idee, zodat ik weer verder kan "hobbyen"

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Zet je reken-tekens binnen quote:

var1 + "+" + var2 + "+" + var3

Het plus-teken, zonder quotes, is gewoon append.

Ey!! Macarena \o/

• Loadichus
RaZ schreef op woensdag 22 oktober 2008 @ 10:48:

Met dit krijg ik een "The expression you entered contains invalid syntax" - "you may have entered an operand without a operator"

code:
1
Som Totaal Gewicht: [P1 gewicht] "+" +[P2 gewicht] "+" +[P3 gewicht]

Of vat ik dit nu verkeerd op, natuurlijk ook al de plus voor de "+" geprobeerd.....

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21:43
*edit* dom

[ Voor 94% gewijzigd door 418O2 op 22-10-2008 11:52 ]

• Lustucru
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

Lustucru

26 03 2016

RaZ schreef op woensdag 22 oktober 2008 @ 10:48:

Da's -vriendelijk- gezegd geheel nieuw voor me. :X

Zo te zien heb je een expressie in een query gezet? Dan lijkt me de beste oplossing om het juiste gegevenstype in je tabel te kiezen. Anders wordt het idd iets als cdbl(). Val struikelt over decimaaltekens.

De oever waar we niet zijn noemen wij de overkant / Die wordt dan deze kant zodra we daar zijn aangeland

• Loadichus
Lustucru schreef op woensdag 22 oktober 2008 @ 12:36:
Zo te zien heb je een expressie in een query gezet? Dan lijkt me de beste oplossing om het juiste gegevenstype in je tabel te kiezen. Anders wordt het idd iets als cdbl(). Val struikelt over decimaaltekens.
Bedankt Lustucru voor de tip over cdbl()

Ik heb inmiddels het volgende:
code:
1
Som Totaal Gewicht: CDbl([P1 gewicht]) + CDbl([P2 gewicht]) + CDbl([P3 gewicht])

Hij telt bij deze code alles netjes op, dus dat is zeker een grote vooruitgang!

Maar is het daarnaast ook mogelijke om met meer getallen achter de komma te werken?
Met de bovenstaande code wordt alles afgerond naar 2 getallen achter de komma?

Ik ga in ieder geval even proberen de format aan te passen in de ontwerpweergave naar "General Number / Fixed / Standard / Scientific"

• Loadichus
Door in de ontwerp weergave de format aan te passen naar "General Number" zal hij alle tekens achter de komma laten zien.

Hierbij is mijn probleem opgelost, bedankt voor de snelle hulp!

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
Lustucru schreef op woensdag 22 oktober 2008 @ 12:36:
Val struikelt over decimaaltekens.
Volgens mij niet, toch? Het probleem met val is echter dat 'ie niet locale-aware is en dus keihard punten verwacht als decimaalteken i.p.v. de locale instelling (in ons land dus komma's).

Pin me d'r niet op vast overigens; er hangt me gewoon wat van bij.
Loadichus schreef op woensdag 22 oktober 2008 @ 13:12:
Maar is het daarnaast ook mogelijke om met meer getallen achter de komma te werken?
Met de bovenstaande code wordt alles afgerond naar 2 getallen achter de komma?
Lees anders dit eens: FAQ - Getallen en talstelsels - Representatie en opslag

[ Voor 39% gewijzigd door RobIII op 22-10-2008 14:10 ]

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

• Lustucru
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

Lustucru

26 03 2016

RobIII schreef op woensdag 22 oktober 2008 @ 14:09:
[...]

Volgens mij niet, toch? Het probleem met val is echter dat 'ie niet locale-aware is en dus keihard punten verwacht als decimaalteken i.p.v. de locale instelling (in ons land dus komma's).

Het hangt helemaal goed bij je :)
Correct was geweest: val struikelt over europese decimaaltekens. :>

De oever waar we niet zijn noemen wij de overkant / Die wordt dan deze kant zodra we daar zijn aangeland

• Loadichus
RobIII schreef op woensdag 22 oktober 2008 @ 14:09:
[...]

[...]

Lees anders dit eens: FAQ - Getallen en talstelsels - Representatie en opslag
Dat is op zich wel handig op te weten! In ieder geval werkte de oplossing met CDbl perfect in mijn situatie.
Wellicht was het zelfde resultaat met Val gehaald als de komma inderdaad een punt was.
Pagina: 1