Toon posts:

waar zijn mijn gb's gebleven?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Van mijn 148GB schrijf in mijn macbook heb ik nog maar 17GB over... nu is dat na alles wat ik er op heb gezet genoeg maar ik heb het idee dat er ergens veel te veel staat aangezien ik er niet bij kan dat ik zoveel verbrast heb. ik zelf kom als ik de grote mappen optel uit op circa 80GB gebruik. Ergens mist ik GB's

Op ubuntu had ik een programmaatje waarmee ik precies kon zien waar op de schrijf hoeveel gebruikt word. Bestaat er ook zoiets voor mac?

zoekwerk leverde helaas niets op, in hulpprogramma's zie ik ook niets nuttigs staan.

• ismael86
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 06-02 20:58
Met behulp van Disk Inventoy X kun je precies zien welke bestanden en mappen de ruimte innemen. http://www.derlien.com/

• lhoBas
  • Registratie: September 2006
  • Niet online
En een goed alternatief voor Disk Inventory X is GrandPerspective. Ook een gratis tool, maar met native Intel ondersteuning en een Nederlandse vertaling. Vooral de Intel ondersteuning versnelt het proces :)

Verwijderd

Whatsize is zelfs nog beter

• fr3z
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 04-08-2024
Leeg je prullenbak is. Daar zat pas bij mij ook 17 GB in terwijl ik dat niet door had ;)

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:56
Net als in Linux kun je zoiets doen:

code:
1
du -d 1 -k . | sort -rn | head -n 10

Dit geeft de grootste 10 subdirectories van de huidige working directory weer. In plaats van de '.' (huidige directory) kun je een willekeurige directory opgeven, bv. ook '/' (al gaat het dan wel even duren).

Verwijderd

Topicstarter
dank u voor de replies, het eerste tooltje zei mij al dat er nog een grote andere oude gebruikersmap was die ruimte innam.

probleem dus opgelost, dank u allen.
Pagina: 1