2 DHCP servers... geen goede routing?

Pagina: 1
Acties:

• Milosonator
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 17-10-2025
Ik heb sinds ik in een studentenhuis ben komen wonen geconstateerd dat het niet mogelijk is een enkele poort te forwarden... canyouseeme.org geen deze melding op ALLE poorten...

Error: I could not see your service on x.x.x.x on port (80)
Reason: Connection refused

Nu ben ik volop in het netwerksysteem gedoken om het uit te zoeken:

ADSL-lijn --> Modem(copperjet 1616-2p) --> Router(Sitecom WL-153)

Ik zag dat de router een DHCP server was en ik kon in de lijst met clients netjes mijn eigen lease terugvinden. Dus mijn eerste reactie was gewoon een poortje openen in de router en klaar.. net als thuis ;)
Alleen dit werkte niet.. toen kwam ik erachter dat werkelijk alle poorten "dicht" zitten.. Dus toen ben ik verder in de instellingen van de router gaan kijken en daar stond bij Internet:

Verkregen IP Protocol : Dynamic IP connect
IP adres : 172.19.3.2
Subnet masker : 255.255.0.0
Standaard Gateway : 172.19.3.1
MAC adres : 00:1B:77:C3:B1:A0
Primaire DNS : 172.19.3.1
Secundaire DNS :

En toen surfde ik naar 172.19.3.1 en kwam zo in de instellingen van de modem terecht... eenmaal hier aangekomen kwam ik erachter dat ook dit apparaat DHCP geactiveerd is... dus toen bedacht ik me dat dat wel eens het probleem kan zijn. Verder zoekend kwam ik dit tegen:
Afbeeldingslocatie: http://img389.imageshack.us/img389/4026/knipselgw7.jpg/1/

Hieruit lees ik af dat al het verkeer met de bestemming 82.x.x.x geforward wordt naar 0.0.0.0 . En dat lijkt me niet goed..

Toen wilde ik dus die routing deleten en een nieuwe instellen.. namelijk forward het naar 192.168.0.1 (ip van de router.. die handelt het dan verder af.) Alleen de instellingen zijn nowhere to be found...

Dus dacht ik maar gewoon een nieuwe aan te maken hier:
Afbeeldingslocatie: http://img159.imageshack.us/img159/8282/knipsel3fz1.jpg/1/

Toen kwam ik voor het blok te staan... wat moet ik in godsnaam invullen voor interface, netmask, cost en RIP advertise.. Ik ben kwa deze termen echt een complete leek. Mijn grootste probleem is dat ik in een huis woon waar de internetverbinding gewoon zo belangrijk is dat hij er echt niet meer dan een paar minuten mag uitliggen, en ik wil hem al helmaal niet hard resetten...
Kan iemand mij vertellen of dit de goede kant op gaat of dat het probleem heel ergens anders zit?
(Ik wil dus echt zo min mogelijk wijzigen in het systeem omdat het nu gewoon werkt (behalve de poorten dan).)

Tweakblog, voornamelijk over 3d-printen

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Die routing moet je laten staan, anders werkt 't niet meer (zover 'ie het je überhaupt weg laat halen.)

Je zit waarschijnlijk gewoon tegen een firewall aan te poepen. Wat je sowieso moet doen: port forward instellen naar je router (172.19.3.iets), en vanaf daar naar je pc.

Verder is 't redelijk brak dat je twee routers achter elkaar hebt (je modem en die sitecom), daar zou ik ook wat aan doen als ik jou was.

[ Voor 20% gewijzigd door CyBeR op 21-10-2008 23:50 ]

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• nsa1984
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 10-03 14:37
Als je dit "ADSL-lijn --> Modem(copperjet 1616-2p) --> Router(Sitecom WL-153)"
Hebt liggen als adsl lijn in WAN poort Modem(copperjet 1616-2p).
En kabel van Modem(copperjet 1616-2p) LAN poort naar WAN poort Router(Sitecom WL-153).

Zul je moeten werken met een dubbele portforward. Dus eerst de poort in Modem(copperjet 1616-2p) naar je Router(Sitecom WL-153) forwarden.
En vanaf je Router(Sitecom WL-153) naar de computer forwarden.
Dit is echter een situatie die doorgaans toch ergens een probleem oplevert vandaar dat er een advies geld om niet 2 routers (NAT transascties) direct achter elkaar te hangen. Het kan wel, maar wil weleens onvoorspelbaar gedrag vertonen.

Routing tabel moet je eigenlijk afblijven, 0.0.0.0 geeft eigenlijk "alle adressen" aan in dit geval.

Wat me niet duidelijk is of dat er in het studentenhuis een algemeen huis netwerk is, of dat het de bedoeling is dat iedereen op zijn kamer weer een "eigen netwerk" maakt. Maar als het een huis netwerk is, zou ik in de Router(Sitecom WL-153).
DHCP uitschakelen, en de inkomende kabel die nu in de WAN poort steekt in een LAN poort plaatsen waardoor de Router(Sitecom WL-153) functioneert als een switch (Zeg maar een domme tafel contact doos).

De waarheid is leuk, maar hoe heb je die gevonden?

• JvW
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 26-06-2025

JvW

On my way home...

Ik ben geen netwerk expert, maar afgelopen week ben ik bij mijn broer met soortgelijke dingen bezig geweest. Die heeft Alice internet met een Copperjet modem. Echter zit daar maar 1 LAN uitgang op, dus is een switch noodzakelijk. Hij gebruikt de zijn gewoon als switch, maar de 2 DHCP servers kunnen ook.
Op http://alice.gebruikers.eu staat een foum waarin dit wordt uitgelegd. Wellicht heb je daar wat aan?

“What could I say to you that would be of value, except that perhaps you seek too much, that as a result of your seeking you cannot find.” - Hermann Hesse

• Milosonator
nsa1984 schreef op woensdag 22 oktober 2008 @ 00:07:
Als je dit "ADSL-lijn --> Modem(copperjet 1616-2p) --> Router(Sitecom WL-153)"
Hebt liggen als adsl lijn in WAN poort Modem(copperjet 1616-2p).
En kabel van Modem(copperjet 1616-2p) LAN poort naar WAN poort Router(Sitecom WL-153).

Zul je moeten werken met een dubbele portforward. Dus eerst de poort in Modem(copperjet 1616-2p) naar je Router(Sitecom WL-153) forwarden.
En vanaf je Router(Sitecom WL-153) naar de computer forwarden.
Dit is echter een situatie die doorgaans toch ergens een probleem oplevert vandaar dat er een advies geld om niet 2 routers (NAT transascties) direct achter elkaar te hangen. Het kan wel, maar wil weleens onvoorspelbaar gedrag vertonen.

Routing tabel moet je eigenlijk afblijven, 0.0.0.0 geeft eigenlijk "alle adressen" aan in dit geval.

Wat me niet duidelijk is of dat er in het studentenhuis een algemeen huis netwerk is, of dat het de bedoeling is dat iedereen op zijn kamer weer een "eigen netwerk" maakt. Maar als het een huis netwerk is, zou ik in de Router(Sitecom WL-153).
DHCP uitschakelen, en de inkomende kabel die nu in de WAN poort steekt in een LAN poort plaatsen waardoor de Router(Sitecom WL-153) functioneert als een switch (Zeg maar een domme tafel contact doos).
Zal ik daarvoor nog instellingen moeten wijzigen of kan dat gewoon zo hup?
Verder is het zo dat het huis 1 netwerk heeft. iedereen heeft een kabel en daarnaast wifi.

[ Voor 3% gewijzigd door Milosonator op 22-10-2008 11:54 ]

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:03

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

* dion_b is het eens met MediJack

Gebruik gewoon die sitecom als switch en accesspoint (als dat in de config kan tenminste), dus DHCP en routing uitschakelen en de modem op een van de LAN poorten ervan aansluiten. Port forwards vervolgens gewoon in de modem regelen.

Lukt dat niet, scoor dan ergens een switch (V&A, zat te vinden voor weinig, iedereen dumpt momenteel z'n 100Mb spul heb zelf ook al eentje erop staan momenteel) en hang die achter de modem. Hang dan de router daarachter en laat het puur en alleen WiFi doen. De UTP van de bedrade PCs gewoon in de switch steken.

Oslik blyat! Oslik!

• Milosonator
dion_b schreef op woensdag 22 oktober 2008 @ 12:41:
* dion_b is het eens met MediJack

Gebruik gewoon die sitecom als switch en accesspoint (als dat in de config kan tenminste), dus DHCP en routing uitschakelen en de modem op een van de LAN poorten ervan aansluiten. Port forwards vervolgens gewoon in de modem regelen.

Lukt dat niet, scoor dan ergens een switch (V&A, zat te vinden voor weinig, iedereen dumpt momenteel z'n 100Mb spul heb zelf ook al eentje erop staan momenteel) en hang die achter de modem. Hang dan de router daarachter en laat het puur en alleen WiFi doen. De UTP van de bedrade PCs gewoon in de switch steken.
Ik zal het gaan proberen, bedankt voor het advies!

Pagina: 1