Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Voeding geploft, wat is dit voor componentje?

Pagina: 1
Acties:

• Pixal
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Pixal

Mijn poes popelt.

Topicstarter
Om een klein beetje aan stroombesparing te doen doe ik altijd met een schakelaar de stroom van mijn hele HT kast uit zodat er niets op standby staat. Uit mijn HTPC kwam de laatste maanden zo af en toe een plofje als ik de schakelaar aan zette (een keer per maand ofzo). Aangezien hij het erna wel altijd deed had ik geen zin om ernaar te kijken.

Nu doet hij het dus niet meer, het ligt aan de voeding. Een Enermax Liberty 400 watt. Salland wil na 15 maanden niets weten van garantie. Een enermax voeding hoort 12 maanden mee te gaan dus ik had nog mazzel, dom van me dat ik niets reserve had liggen.

Toen maar opengemaakt. 10A zekering doorgebrand. Had ik niet liggen, wel 4A. Ik dacht dat minder in ieder geval niet zou uitmaken (knalt alleen wat eerder dus veilig toch?) Of niet natuurlijk.

Ik heb onderstaand onderdeel uit het plafond gehaald nadat ik de voeding testte. Wat voor onderdeel is dit precies? En zou het zin hebben om deze samen met een 10A zekering te proberen? Hoe kan ik nu nog erachter komen wat voor waarde dit onderdeel had? Of is het zeer aannemelijk dat er nog veel meer mis is met andere onderdelen zodat ik het niet eens hoef te proberen?

Dit onderdeel is zoals je ziet zeer verkoold, ik rook echter niets nadat hij zojuist knalde dus ik denk dat hij bij elk plofje in de maanden hiervoor steeds een beetje zwarter is geworden. (ik zag hem heel even oplichten toen ik de stekker erin deed, ik dacht al... dat ziet er niet goed uit, toen ik de voeding startcommando gaf sprong hij pas).

Onderdeeltje:
Afbeeldingslocatie: http://home.quicknet.nl/qn/prive/m.van.parreeren/got/enermaxkut1.jpg

Afbeeldingslocatie: http://home.quicknet.nl/qn/prive/m.van.parreeren/got/enermaxkut2.jpg

• Prutsertje13
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 00:12
Dat was een condensator als ik het zo zie.
De waarde kun je uitlezen van de tekst die erop staat, als je het nog kunt lezen.

• jeronimo
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 20-11 19:53
Volgens mij is het PTC om de inschakelstroom te begrenzen. Hij zit dan ergens in serie in de hoogspannings voedingslijn. Bij het inschakelen is de weerstand koud en daardoor de weerstand relatief hoog. In bedrijf zorgt de stroom voor verwarming waardoor de weerstands waarde daalt en er een evenwicht onstaat tussen weerstand en temp. verhoging.

Minder waarschijnlijk, maar ik ken ook niet alle bouwvormen, is het een VDR. Een soort van overspannings beveiliging. Deze staat dan meestal over de netaansluiting als ontstoring.

Een blik op de plaats in de voeding zou uitsluitsel moeten geven. Zonder VDR zou een voeding kunnen werken, zonder PTC in de voedingslijn zeker niet. Als het een PTC was is het goed mogelijk dat er een sluiting zit in je trafo of powertor aan de primaire kant. De vraag of dit te repareren is hangt af van je kennis, ervaring en het aantal defecte componenten.

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
jeronimo schreef op dinsdag 21 oktober 2008 @ 23:53:
Volgens mij is het PTC om de inschakelstroom te begrenzen. Hij zit dan ergens in serie in de hoogspannings voedingslijn. Bij het inschakelen is de weerstand koud en daardoor de weerstand relatief hoog. In bedrijf zorgt de stroom voor verwarming waardoor de weerstands waarde daalt en er een evenwicht onstaat tussen weerstand en temp. verhoging........
Dat is een NTC die je daar beschrijft. Je noemt een PTC en die heeft zoals de naam aangeeft een positieve temperatuur coëfficiënt. Dus bij hogere temperaturen wordt de weerstand hoger in plaats van lager.
Zou kunnen dat een NTC in de 230V lijn zit van de voeding om de inschakelstroom te beperken. Nooit een voeding gesloopt of uitgebreid schema bestudeerd om te onderzoeken naar zoiets. Op zich niet zo'n gek idee.
Echter het is raden geef ik toe, maar het lijkt me waarschijnlijker dat het een VDR is, die vangt netspanningspieken enigszins op. Het ding heeft nl. kortsluiting veroorzaakt (smeltpatroon er uit geknald) en dat acht ik in geval van die NTC als serieweerstand in de voeding niet zo waarschijnlijk.

• burne
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

Techneut schreef op woensdag 22 oktober 2008 @ 00:31:
maar het lijkt me waarschijnlijker dat het een VDR is
Het is een PTC, maar geen gewone. Bourns is de bedenker en noemt het een 'resettable fuse'. Het is een PTC met een hele lage koude weerstand en een hele hoge warme weerstand. Zo extreem dat je het ding bijna als herbruikbare zekering kunt beschouwen.. Bij een te hoge stroom warmt het ding op door z'n eigen weerstand en knijpt de stroomtoevoer dicht.

TS: het feit dat dat ding uit elkaar klapt samen met de zekering die brand moet voorkomen geeft aan dat je een sluiting hebt in de schakeltransistoren van het primaire deel van je voeding. Dat is te repareren maar vereist een hoop kennis en ervaring, en als je die niet hebt gaat het al snel duur en potentieel levensgevaarlijk geemmer worden. Voor een paar tientjes koop je een nieuwe voeding, en het kan best de moeite waard zijn nog even door te drammen bij Enermax, zodat je de volgende keer wel een reserve-voeding hebt liggen.

[ Voor 4% gewijzigd door burne op 22-10-2008 00:42 ]

I don't like facts. They have a liberal bias.

• jeronimo
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 20-11 19:53
Ik heb de termen NTC en PTC inderdaad verwisseld :$
Neemt niet weg dat niet het nut zie van een resettable fuse in serie met een gewone zekering.

• Pixal
  • Niet online

Pixal

Mijn poes popelt.

Topicstarter
Er staat op de printplaat volgens mij THR 1 bij het onderdeeltje. Misschien helpt dat nog iets.

Verder zat hij akelig dicht bij een grote ronde spoel met koperdraad. Misschien zegt die lokatie iets over de werking van het onderdeel.

Verder beschik ik over een multimeter een soldeerbout en heel veel moed maar de kennis om onderdelen werkelijk door te meten heb ik niet. Dat wordt dus maar een nieuwe voeding halen, helaas niet een paar tientjes want het moet een stille voeding zijn van een gerenomeerd merk. Afwijking van me.

Ik kan niet meer lezen wat er op het onderdeel stond, misschien moet ik maar een soortgelijk onderdeel en nieuwe zekering opsporen, kan het op z'n minst proberen, kost wellicht een paar euro maar dan gooi ik hem niet voor niets weg.

• DaWaN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 08:48

DaWaN

'r you wicked ??

Hoi, ik ben er vrij zeker van dat de MOSFET van je primare deel van je voeding kapot is of de MOSFET van je active PFC circuit stuk is, ik zou die eerst doormeten voordat je de zekering vervangt.

Doormeten van die dingen is heel simpel, zoek datasheet op en meet de weerstand tussen Source en drain, meet je kortsluiting dan is hij kapot.

[ Voor 30% gewijzigd door DaWaN op 22-10-2008 11:41 ]

If you do not change direction, you may end up where you are heading

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

De primaire mosfet is waarschijnlijk stuk, en gaat bij het vervangen nogmaals stuk door een fout/defect in het PFC circuit.

Je moet het PFC circuit eruit halen (printje+PFC mosfet los solderen waarschijnlijk) en de primaire mosfet vervangen, kost ~€5

Zou je wat foto's van je interne voeding kunnen posten om te kijken of ie op mijne lijkt.

[ Voor 5% gewijzigd door Dre op 22-10-2008 14:51 ]

• Pixal
  • Niet online

Pixal

Mijn poes popelt.

Topicstarter
Bedankt voor alle hulp alvast! Ik heb een simpel multimetertje maar ik heb geen idee hoe ik componenten kan doormeten ermee :P Hoe moet ik hem instellen?

Afbeeldingslocatie: http://home.quicknet.nl/qn/prive/m.van.parreeren/got/multimeter.jpg

Dit zijn foto's van de voeding. Als je erop klikt zie je een rode cirkel waar ik de doorbakken PTC vandaan heb gehaald.

Afbeeldingslocatie: http://home.quicknet.nl/qn/prive/m.van.parreeren/got/enermax1kl.jpg Afbeeldingslocatie: http://home.quicknet.nl/qn/prive/m.van.parreeren/got/enermax2kl.jpg Afbeeldingslocatie: http://home.quicknet.nl/qn/prive/m.van.parreeren/got/enermax3kl.jpg

• wowi
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 18-11 20:51

wowi

Volgens mij geeft enermax gewoon twee jaar garantie als ik me niet vergis.
Ik kan het even niet zo snel op de site vinden.

• Dre
  • Niet online

Dre

Pixal schreef op woensdag 22 oktober 2008 @ 21:00:
Bedankt voor alle hulp alvast! Ik heb een simpel multimetertje maar ik heb geen idee hoe ik componenten kan doormeten ermee :P Hoe moet ik hem instellen?

[afbeelding]

Dit zijn foto's van de voeding. Als je erop klikt zie je een rode cirkel waar ik de doorbakken PTC vandaan heb gehaald.

[afbeelding] [afbeelding] [afbeelding]
Doormeten van componenten kan door de ohmse weerstand meten (linksonder bij jou DMM). De uitgesoldeerde mosfets moeten een drain source weerstand van >1MOhm hebben.

In jou voeding (=ongeveer hetzelfde als mijn voeding) zit een PFC mosfet die voor een Cos Phi van ~1 zorgt en een mosfet aan de primaire kant van je voeding die uiteindelijk voor de secundaire +12V enz zorgt.

Er zit een fout in dit type voeding waardoor het PFC gedeelte iets verkeerd doet waardoor de primaire mosfet stuk gaat.

Hoogst waarschijnlijk moet je het volgende doen :P
-Het opstaande PFC printje verwijderen (foto 1 helemaal links)
-De PFC mosfet(s?) verwijderen
-De primaire mosfet(s?) vervangen door hetzelfde type (*NK80Z vermoed ik)
-NTC vervangen (5 Ohm bij kamer temperatuur)
-Zekering vervangen

[Edit] en kijk de gate weerstanden nog even na, zijn geloof ik 7,5 Ohm

[ Voor 3% gewijzigd door Dre op 23-10-2008 11:40 ]

• burne
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

wowi schreef op woensdag 22 oktober 2008 @ 21:19:
Volgens mij geeft enermax gewoon twee jaar garantie als ik me niet vergis.
Ik kan het even niet zo snel op de site vinden.
http://www.enermaxusa.com/support/warranty.php

WHAT IS COVERED
This warranty includes three (3) year limited coverage for all defects in material and workmanship on Enermax Power Supply. Enermax Case and Peripherals will carry a 1 year warranty only.

WHAT IS NOT COVERED
[..]
a. Repair or attempted repair by someone other than Enermax certified technician.

I don't like facts. They have a liberal bias.

• Pixal
  • Niet online

Pixal

Mijn poes popelt.

Topicstarter
ah!

Ik heb gemaild met 1 van de 2 distributeurs in nederland. Die zei dat ze dit type voeding nooit hebben gedistribueerd. Ik moet dus de andere distributeur hebben. Ik zet dat component wel weer terug als ze akkoord gaan. Als ze hem niet willen repareren ga ik proberen wat awaarle zei.

Update: Ik kreeg binnen het uur antwoord van Spacepromotion (een van de Enermax distributeurs in nederland). Ze hebben Salland op de hoogte gebracht van de garantietermijn van Enermax en als ik opnieuw de rma van salland invul zullen ze me dit keer wel garantie verlenen.

Wel stom dat ik al was begonnen met solderen, ik zet het wel even terug en kijken of er niemand om begint te piepen. Zou ik wel jammer vinden, als ze me niet hadden afgewezen was ik er nooit in gaan schroeven.

Maakt het bij een PTC eigenlijk uit welk pootje waar zit? :X

[ Voor 49% gewijzigd door Pixal op 23-10-2008 16:10 ]

• Part
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19-11 21:00

Part

Helemaal niets.....

Pixal schreef op donderdag 23 oktober 2008 @ 13:52:
....

Maakt het bij een PTC eigenlijk uit welk pootje waar zit? :X
Maakt niet uit bij een PTC

• Dre
  • Niet online

Dre

Part schreef op donderdag 23 oktober 2008 @ 18:26:
[...]

Maakt niet uit bij een PTC
En bij een NTC ook niet btw :P (het is een NTC)

[ Voor 4% gewijzigd door Dre op 24-10-2008 12:36 ]

• Part
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19-11 21:00

Part

Helemaal niets.....

• Pixal
  • Niet online

Pixal

Mijn poes popelt.

Topicstarter
Er komt een nieuwe voeding naar me toe. Iedereen bedankt voor de hulp. Mazzeltje gehad via Enermax dit keer.

En ik had net zin gekregen in solderen.
Pagina: 1