Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

DVD archief backup - Software/codec/bitrate?

Pagina: 1
Acties:

• michielvz
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 19-11 15:55
Ik werk op een school waar we af willen van datadragers als videobanden en dvd's. Alles moet overgezet worden op hardeschijven zodat ruilen,beschadigen en kwijtraken van videomateriaal niet meer voor hoeft te komen. In de verre toekomst moet het materiaal ook via het netwerk gestreamd kunnen worden. De komende jaren moet het materiaal afspeelbaar zijn van usb sticks of draagbare hdd's.

Ik ben al een tijd bezig met het vinden van een goede balans tussen videokwaliteit en bestandsgrootte. Na research lijkt mij mpeg4/h.264 de beste keuze. Ik twijfel nog wel over de bitrate (zowel geluid als video). Toen ik hieruit was moest ik nog een programma vinden die dat kan en die ook ondertiteling mee kan rippen (embedded of niet). Ik ben aan het experimenteren geslagen met verschillende trialversies van backup/conversietools. Een greep uit de geteste tools:

- Aplus dvdripper
- DVDPE Pro 2.3
- DVDpean Pro 5.8
- Super (freeware)
- Nero transcode (inbegrepen bij nero 8 )

De trialversies zijn helaas gelimiteerd waardoor ik geen goede tests kan uitvoeren. Super werkt erg omslachtig als het gaat om meerippen van ondertiteling en nero transcode is alleen deels te gebruiken, dat laatste geld voor de versie die bij nero 8 zit als de trial versie. Ik weet dus niet welk programma ik moet aanschaffen. Ik las op verschillende sites dat nero erg goed is. Helaas is dat de enige die ik niet goed kan testen. Ik zou graag jullie advies hierover willen hebben. ter verduidelijking heb ik dus de volgende vragen:

1- Welke codec/bitrate zou je kiezen om dvd backups te maken?
2- Welk programma zou je gebruiken om dvd backups te maken?
3- Welke resolutie is het beste voor het backuppen van vhs en voor dvd?

P.s. Ik weet dat hier al veel over geschreven is. Ik heb er veel over gelezen. Vooral de discussie rondom de kwaliteit van de verschillende codecs. Daarom ben ik er ook vrij zeker van dat h.264 voor mij de beste keus is. Mocht iemand andere ideeen daarover hebben dan hoor ik dat graag. Naast google heb ik ook got search gebruikt. Ik heb hier geen recent topic over kunnen vinden.

Verwijderd

Bitrate: zo hoog als de opslagcapaciteit toelaat. Dat is makkelijk.

Codec: h.264 is een goede codec. Maar je zou eerst moeten weten of je puur de video-data wilt bewaren, of dat je van plan bent er weer DVD's van te branden in de toekomst. In dat geval kun je het beste integraal de DVD's rippen inclusief alle extra's en menu's en de originele onaangeroerde MPEG-2/VOB data zo op schijf bewaren. Of een image van elke DVD. Je zal iets meer ruimte kwijt zijn maar imo weegt dat niet op tegen het gemak dat je er later van hebt. Zeker gezien HDD-ruimte alleen maar goedkoper en meer wordt.

In dat geval: alles door DVD Decrypter gooien en alle info 1 op 1 uitlezen en bewaren.
Elk fatsoenlijk programma kan een map met daarin DVD-files ook als zodanig uitlezen en afspelen.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 21-10-2008 20:41 ]

• michielvz
Inderdaad iets om rekening mee te houden. Misschien is het dan een beter idee om de dvd als vob te backuppen. Naar mijn weten kan windows mediaplayer dit gewoon afdraaien, inclusief menu en extra's. Helaas is er dan wel veel ruimte nodig. 4 tot 8 gig per film. Dat is 4 tot 8 keer zoveel als een hercodeerde variant. Daarom wil ik mijn eerste idee toch verder onderzoeken. Ik ben dus nog steeds nieuwsgierig naar jullie mening over mijn eerder gestelde twee vragen.

Wat de bitrate betreft. Ik zie zelf het verschil niet goed als ik boven de 1500 kbps kom. Daarom wil ik jullie mening hierover horen. Ik kan mij nml voorstellen dat het blote oog op een gegeven moment geen verschil meer ziet. Moet je ook niet rekening houden met de bitrate die het bestand al heeft. Daarnaast nog een extra vraag. Ik zal hem ok toevoegen aan mijn topicstartbericht.

3- Welke resolutie moet je gebruiken?

Een computer kan hoge resoluties aan maar meer pixels dan het origineel is natuurlijk overbodig. Ik weet alleen niet wat de resolutie is van een originele dvd.

[ Voor 39% gewijzigd door michielvz op 21-10-2008 21:04 ]

• Nijn
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 19:05
Heb je er echt zo veel dan?

Op een 1TB harde schijf van amper 100 euro kun je minstens 80 DVD's kwijt (Dan reken ik met 10GB per DVD).

Het beste is natuurlijk gewoon in DVD formaat te houden. Omzetten voor als je gaat streamen kan altijd nog.

Wat betreft het verschil zien met het blote oog, dat hangt er nog maar helemaal vanaf waar je hem op afspeelt. Op een oude TV zie je het verschil al vrij snel niet.
Op een LCD of modernere beamer daar in tegen... Des te meer reden om het nu in DVD formaat te houden. (Of in ieder geval DVD formaat te bewaren). Anders zit je over 4 jaar, als er een nieuwe beamer is aangeschaft, met de klachten over kwaliteit.

[ Voor 45% gewijzigd door Nijn op 21-10-2008 21:05 ]

• michielvz
Het gaat om niet alleen om de hoofdschijf maar ook om de docenten die de films op usb sticks willen zetten. Het is makkelijk wanneer er meerdere films op een stick kunnen.

Verwijderd

Ik denk dat je de compressiefactor iets overschat. Of je kijkt niet goed. Een DVD in 1GB proppen met H.264 gaat wel, en het resultaat is redelijk, maar het is verre van vergelijkbaar met het origineel. Temeer je dan sowieso idd al hercodeerd, en dus ook bitrate kwijtbent aan het overnemen van artifacts van de originele compressie naar MPEG2. Het een en ander hangt natuurlijk af van de kwaliteit die je beoogt te behouden. Maar mijn ervaring leert dat je niet te zuinig moet zijn met archiefkwaliteit. Zoals gezegd: nu lijkt het nog zinvol, maar over 5 jaar heb je spijt dat je niet een betere kwaliteit kopie hebt gemaakt. Want je ruimte neemt alleen maar toe voor een steeds lagere prijs.

Verder hoor ik je niet over de audio. Ga je de originele AC3 / 5.1 mee overnemen, of is het simpelweg stereo? Ga je dat ook comprimeren naar MP3 of niet? Je zult de 1e niet zijn die niet begrijpt waarom de filesize groot blijft na het gebruiken van een flink geknepen videobitrate. Het antwoord: audio is dan vaak uncompressed mee overgenomen.

Over hoeveel DVD's gaat het hier?
michielvz schreef op dinsdag 21 oktober 2008 @ 21:05:
Het gaat om niet alleen om de hoofdschijf maar ook om de docenten die de films op usb sticks willen zetten. Het is makkelijk wanneer er meerdere films op een stick kunnen.
Wat let je om een archief op HDD aan te leggen in 1:1 overgenomen VOB-data, en daarnaast sterker gecomprimeerde video's in XviD of H.264 voor kijken vanaf stick?

Ook dat is iets: wat nu veel werk lijkt is binnen nu en een paar jaar ook peanuts. Zowel het transcoden van een DVD naar H.264, alswel het idee dat een USB-stick van 8GB groot is. Daar denk je over 5 jaar ook heel anders over.

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 21-10-2008 21:09 ]

• Nijn
In dat geval zou ik als "centrale database" de DVD's gewoon rippen. Vervolgens kun je ze daar vanaf omzetten. Dan bewaar je dus per DVD 2 of 3 versies. DVD-raw, HQ re-encoded, LQ re-encoded.

Kunnen ze net zo veel omzetten als ze willen.

DVD is doorgaans 720x576 of 720x480. Dat zou ik dus gewoon 'native' houden.

Maar bewaar in godsnaam de VOB etc bestanden voor als je in de toekomst nog iets anders (betere kwaliteit, andere codec die beter streamed, etc) wilt gaan doen.

Edit: Met hlpdsk dus

[ Voor 22% gewijzigd door Nijn op 21-10-2008 21:11 ]

• mace
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 22:53

mace

Sapere Aude

Nijn schreef op dinsdag 21 oktober 2008 @ 21:09:
DVD is doorgaans 720x576 of 720x480. Dat zou ik dus gewoon 'native' houden.
Juist, 720x480 bij NTSC en 720x576 bij PAL materiaal, respectievelijk 29,97 en 25 fps.

Als je gaat hercoderen moet je dat dus gelijk houden, minus de zwarte randen in het beeld. (Croppen)
Fatsoenlijke ripprogramma's doen dit vanzelf.

• michielvz
Verschillende versies zijn idd meer werk maar het is het wel waard. Audio moet ook gecodeerd worden. Over die codec heb ik minder goed nagedacht. Surround is niet nodig. Vooral niet in de komende jaren. Ervan uitgaande dat ik twee versies maak. Een geripte en een hercodeerde versie, dan blijven mijn vragen staan. Ik ben nog steeds nieuwgierig...

Verwijderd

Kijk eens op doom9.net .. daar kun je voor bijna elk doel een programma en/of tutorial vinden.

DVD kopie: DVD Decrypter of image trekken met bv. CloneDVD.
H.264: leer MeGUI gebruiken, en rip subs naar bv. srt-files.

• mace

mace

Sapere Aude

Verwijderd schreef op dinsdag 21 oktober 2008 @ 21:17:
Kijk eens op doom9.net .. daar kun je voor bijna elk doel een programma en/of tutorial vinden.

DVD kopie: DVD Decrypter of image trekken met bv. CloneDVD.
H.264: leer MeGUI gebruiken, en rip subs naar bv. srt-files.
Kan je niet beter de subs in de MKV muxen? Dan kan je ook meerdere talen enz. er in laten.

Verwijderd

mace schreef op dinsdag 21 oktober 2008 @ 21:21:
Kan je niet beter de subs in de MKV muxen? Dan kan je ook meerdere talen enz. er in laten.
Dat kan ook. Alleen is mkv niet de enige optie voor H.264

• mace

mace

Sapere Aude

Verwijderd schreef op dinsdag 21 oktober 2008 @ 21:28:
[...]

Dat kan ook. Alleen is mkv niet de enige optie voor H.264
Mja, maar wel de meest voor de hand liggende. :)

Verwijderd

MP4 is ook gangbaar. En speelt ook prima af met bv. VLC.

Het voordeel van losse subs is dat je er altijd dingen aan kan toevoegen. Zoals annotaties.

[ Voor 45% gewijzigd door Verwijderd op 21-10-2008 21:34 ]

• michielvz
Losse subs of ingebakken maakt mij niet uit. Ik ga even kijken naar MeGUI. Ik kom er morgen op terug.

[ Voor 74% gewijzigd door michielvz op 21-10-2008 23:16 ]

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23:33
Verwijderd schreef op dinsdag 21 oktober 2008 @ 21:06:
Ik denk dat je de compressiefactor iets overschat. Of je kijkt niet goed. Een DVD in 1GB proppen met H.264 gaat wel, en het resultaat is redelijk, maar het is verre van vergelijkbaar met het origineel.
Euh, als je origineel DVD kwaliteit is, en je een beetje deftige instellingen kiest voor x264, kun je echt wel je kwaliteit behouden met 1GB per DVD hoor. Je moet gewoon niet zuinig zijn met multipasses en diverse testruns om achter de beste instellingen tekomen.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 27-11 01:54
www.videohelp.com vind je ook info over dvd formaat.
kijk ook eens in de forums.

• Nijn
Brent schreef op woensdag 22 oktober 2008 @ 00:19:
[...]

Euh, als je origineel DVD kwaliteit is, en je een beetje deftige instellingen kiest voor x264, kun je echt wel je kwaliteit behouden met 1GB per DVD hoor. Je moet gewoon niet zuinig zijn met multipasses en diverse testruns om achter de beste instellingen tekomen.
Je raakt altijd kwaliteit kwijt omdat je met DVD een al ge-encodeerde bron in handen hebt. De artifacts die je in deze bron al hebt (zij het vrijwel niet zichtbaar mits er gekozen is voor een goede bitrate) ga je dan nogmaals encoderen waardoor de kwaliteit omlaag gaat. Daar is geen ontkomen aan.

Bovendien moet je ook denken aan ondersteuning. DVD formaat wordt goed ondersteund door vrijwel ieder programma. Inclussief menu's en subtitles. Zodra je gaat encoderen naar een ander formaat kan dit heel anders liggen. Zeker over een paar jaar, als het formaat al lang weer uit de mode is omdat er een nieuwe, nog betere, op de markt is.

• michielvz
Ik ben met meGUI aan de slag gegaan. Mooi programma met veel mogelijkheden alleen niet zo gebruiksvriendelijk en er zijn veel handelingen nodig om een dvd te backuppen en te hercoderen. De tools die ik in mijn startpost noemde werken een stuk eenvoudiger. Oké, misschien kan je minder instellen maar volgens mij wel voldoende om een goed resultaat te krijgen. Daarom ben ik nog steeds nieuwsgierig naar ervaringen met programma's die ik in mijn startpost heb genoemd. Vooral naar ervaringen met Nero transcode ben ik benieuwd.
Pagina: 1