Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

[VB.Net LinqToSql] : Meervoud

Pagina: 1
Acties:

• Lethalis
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Beste tweakers,

Na een tijdje google te gebruiken heb ik maar besloten om het hier te vragen, in de hoop dat er mensen zijn die hetzelfde probleem zijn tegen gekomen. Ik ben voor mijn werk aan het onderzoeken of het handig is om de LinqToSql O/R mapping te gebruiken van Microsoft.

Het werkt op zich prima, maar ik zit met de naming conventions. LinqToSql gooit namelijk keihard overal een 's' achter voor meervoud. Dus Employee wordt Employees, Language wordt Languages, enzovoorts. In het Nederlands krijg je dan echter Taals ipv Talen, Gidss ipv Gidsen, etc. Deze worden gegenereerd in het *.designer.vb bestand.

Nu kan ik dat wel handmatig gaan veranderen in de *.designer.vb bestanden, maar dat vind ik niet echt netjes (mag eigenlijk ook niet, aangezien je deze wijzigingen kwijt kan raken). Is er een betere manier om hiermee om te gaan?

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
    Dim db As New DataBaseDataContext()

Dim taals = _
      From t In db.Taals _
      Select t _
      Where t.Uitvoertaal = 1 _
      Order By t.Omschrijving

For Each tl As Taal In taals
      Response.Write(tl.Omschrijving + "<br>")
    Next

Staat zo knullig ;)

Alvast bedankt.

[ Voor 3% gewijzigd door Lethalis op 21-10-2008 17:08 ]

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

• Face_-_LeSS
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Ik verander het ook altijd handmatig in het *.designer bestand...

Verwijderd

Engels gebruiken ipv Nederlands?

• MSalters
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-09 00:05
Ligt wel voor de hand. Engels is dé programmeurstaal.

Man hopes. Genius creates. Ralph Waldo Emerson
Never worry about theory as long as the machinery does what it's supposed to do. R. A. Heinlein

Verwijderd

En woman wordt dan womans...
M.i. gewoon een design flaw in de designer van LINQ to SQL.

• Haan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 21:57

Haan

dotnetter

Maar je database namen in het Nederlands doen is sowieso ook niet echt best practice ;)

Door een 's' voor meervoud te gebruiken vang je in het Engels de meeste gevallen wel af, die paar uitzonderingen kan je dan wel aanpassen.

* Haan mompelt iets over 80/20 enzo ;)

Kater? Eerst water, de rest komt later

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 15-11 11:40

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Ik zie hier meerdere mensen roepen dat database namen in het Engels moeten en dat Nederlands gebruiken bad practice is. Hiermee ben ik het pertinent oneens!

Entiteit naamgeving is afhankelijk van je domein. Is je domein in het Nederlands, hou dan alsjeblieft je namen ook in het Nederlands.

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

• EfBe
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 22 oktober 2008 @ 03:57:
En woman wordt dan womans...
M.i. gewoon een design flaw in de designer van LINQ to SQL.
Whoa dat is echt slecht :) In castle zit een class die in 100 regels oid het wel goed doet voor het engels. MS heeft niet echt pluralization/singularization toegevoegd op een manier dat je het kunt uitbreiden/wijzigen, wat behoorlijk brak is maar goed het zal wel een 'afterthought' zijn geweest.

Er is geen oplossing voor overigens, je moet of engels gebruiken of hier mee leren leven. Overigens, omdat linq to sql geen model refreshment heeft raak je hoe dan ook je model kwijt wanneer je wijzigingen in de db moet doorvoeren.

Creator of: LLBLGen Pro | Camera mods for games
Photography portfolio: https://fransbouma.com

• TheNameless
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 07-02 21:38

TheNameless

Jazzballet is vet!

Je kan toch gewoon de pluralization optie uitzetten bij het genereren van je entitie klassen?

Weet niet precies de juiste switch, maar ik weet zeker dat het mogelijk is :)

Ducati: making mechanics out of riders since 1946

• Lethalis
  • Niet online
Als alle databases in het bedrijf Nederlands zijn, is het misschien een beetje vreemd als ik ineens in het Engels verder ga. Daarnaast kost het ook extra moeite om alles te vertalen terwijl dat niet nodig is.

Stel ik moet een klantenbeheer programma maken dat alleen in Nederland wordt gebruikt, dan slaat het nergens op als ik alles ga vertalen. Is een kwestie van het makkelijk voor jezelf maken en het dan ook gewoon lekker in het Nederlands te houden.

Het wijzigen van het *.designer.vb bestand wordt afgeraden.. lekker handig dit :D

• Lethalis
  • Niet online
TheNameless schreef op woensdag 22 oktober 2008 @ 09:23:
Je kan toch gewoon de pluralization optie uitzetten bij het genereren van je entitie klassen?

Weet niet precies de juiste switch, maar ik weet zeker dat het mogelijk is :)
Dit is op zich wel een oplossing, thanks!

Heb het even opgezocht:

Tools -> Options -> Database Tools -> O/R Designer -> Pluralization of names

Pagina: 1