Seriale port onder Wine

Pagina: 1
Acties:

• Erwinz
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 11-02-2022
Hallo,

Ik heb sinds kort mijn server overgezet van Windows naar Linux (Debian Etch). Ik gebruik mijn server als webserver (www.weerstation-hallum.nl) en om de datalogger van mijn weerstation uit te lezen. Deze zit via een serieele poort aangesloten. Onder Windows gebruikte ik het programma PCLINK hiervoor. Dit heeft echter geen native Linux versie. Ik heb geprobeerd dit programma onder Wine te draaien. Het starte zonder problemen op, maar bij de serieele communicatie gaat er iets fout. Het programma geeft foutmeldingen dat er ongeldige data ontvangen is. Nu denk ik dat er tussen wine en de seriele poort iets fout gaat wat resulteert in corrupte data. Omdat andere programma's die gewoon op Linux draaien zonder problemen kunnen comminuceren met het weerstation weet ik zeker dat het niet aan mijn hardware ligt.

Heeft iemand ervaring met het gebruik maken van een seriele poort onder Wine? En weet iemand mischien een oplossing?

Dank,

Erwin

• gertvdijk
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 10:41
Misschien is het handiger om te kijken wat het 'PCLINK' (nietszeggende naam en vooral alles behalve uniek) programmaatje doet. Misschien is het wel dermate gangbaar dat een generieker programma ook de data kan uitlezen, maar wil de fabrikant van de datalogger doen geloven dat het hun software is. Dan heb je heel Wine niet nodig en heb je iets dat wat netter werkt.
Wine voor een siriële datalogger gaat me echt te ver.

[ Voor 8% gewijzigd door gertvdijk op 21-10-2008 17:31 ]

Kia e-Niro 2021 64kWh DynamicPlusLine. 3x Victron MP-II op 15kWh US5000 3f thuisbatterij met 3x25A→3x40A PowerAssist, Victron EVCS, 3200Wp HoyMiles zp. my GitHub, my blog

• Erwinz
PCLINK is een programma uit te lezen en op te slaan. Dit is inderdaad het programma van de fabrikant van het weerstation (Davis). Het gaat mij erop dat ik de data kan blijven opslaan in het formaat zoals PCLINK dat doet. Zo heb ik namelijk al 8 jaar aan data opgeslagen. Dit formaat kan ik gemakkelijk importeren in mn database en als archief gebruiken.

• Victorius737
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 28-01 11:33
'davis serial port "linux"' als google query

• Erwinz
Heeft niks opgeleverd

• gertvdijk
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 10:41
Beter zoeken. Ik vond zat how-to's en hobby projectjes met weerstations...

Kia e-Niro 2021 64kWh DynamicPlusLine. 3x Victron MP-II op 15kWh US5000 3f thuisbatterij met 3x25A→3x40A PowerAssist, Victron EVCS, 3200Wp HoyMiles zp. my GitHub, my blog

Pagina: 1