• micheltenhove
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 07-02 22:45
Mensen,

Ik loop momenteel tegen het volgende probleem aan:

Bij ons op de zaak draait er momenteel System Center Operations Manager 2007. Pakket werkt erg goed en ben er erg tevreden over, behalve over het feit dat het een zeer zwaar pakket is. Ik had namelijk de SQL Server 2005(waar scom zijn data in moet dumpen), SCOM zelf en de domain controller op 1 server draaien(SQL en SCOM draaiden op een virtuele server).

Dit was tezamen een grote traage zooi, daarom heb ik nu een 2e server in het datacenter geplaatst. Daarop heb ik SQL 2005 geinstalleerd, de OperationsManager database verhuist, dit gaat allemaal erg goed! ik kom nu alleen op het punt dat ik de OperationsManagerDW database moet verhuizen.

Nu volg ik dit allemaal uit een boek waarin mij allemaal heel mooi verteld wordt hoe en wat. Hier loopt het ook heel aardig alleen ik kom nu vast te zitten op het punt dat ik op de nieuwe SQL server de Data Warehouse Main datasource moet aanpassen via http://localhost/reports, hierin moet onder de tab properties die data source kunnen selecteren alleen zie ik totaal niets staan. |:( Deze data source moet namelijk aangepast worden naar de nieuwe Database Server.

Wie o Wie heeft zich in een soortgelijke situatie begeven en heeft het verlossende antwoord? 8)

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 05-02 21:20

_Arthur

blub

micheltenhove schreef op dinsdag 21 oktober 2008 @ 16:15:
Nu volg ik dit allemaal uit een boek waarin mij allemaal heel mooi verteld wordt hoe en wat. Hier loopt het ook heel aardig alleen ik kom nu vast te zitten op het punt dat ik op de nieuwe SQL server de Data Warehouse Main datasource moet aanpassen via http://localhost/reports, hierin moet onder de tab properties die data source kunnen selecteren alleen zie ik totaal niets staan. |:( Deze data source moet namelijk aangepast worden naar de nieuwe Database Server.
Ik reageer alleen even op dit stukje.

Probleem zit in het feit dat je met een gebruiker inlogt binnen je reports-server die die connectie niet mag aanpassen.

Log in met de betreffende gebruiker (ik neem aan dat deze wel redelijk wat rechten zal hebben zoals bv local admin op de betreffende SQL Reporting server) op http://<servernaam>/Reports/

Ga naar "Properties". Klik op "New Role Assignment". Klik op "New Role". Geef de nieuwe rol een naampje, bv "Manage data sources". Vink hierna "Manage data sources" aan (goh!). En klik op "OK". En klik op "Cancel".

We zijn weer terug op de "Properties" tab. Ik zelf zie hier 2 gebruikers, echter alleen ge-identificeerd aan hun SID (is denk ik een bugje oid).

Klik nu bij bv de bovenste entry op "Edit" (het woordje). Zet bij "Manage data sources" een vinkje en klik op "Apply". Herhaal dit ook voor de andere entry.

Klik rechtsboven op "Home". Nu moet je aan de rechter kant het item "Show Details" hebben. Klik hier op. Nu zal je het rijtje "Data Warehouse Main" zullen zien staan. Klik hier op. Bij "Connection string" edit wat nodig is.

Ik verwacht echter dat je er hier nog lang niet mee bent. Om je goed op weg te helpen raad ik je aan om de laatste post op deze url goed te lezen en de stappen 3x te controleren. Link: http://www.eggheadcafe.co...2007-moving-dataware.aspx

SCOM & Reporting Services is niet de meest makkelijke installatie :-)

Suc6!

• micheltenhove
Arthur, je ziet op het eggheadcafe forum de laatste post met stap 1 t/m 11. Deze stappen zijn een kopie uit het boek dat ik voor mijn neus heb liggen. Dus die stappen heb ik momenteel al 3x over gedaan ;)

Ik ga nu eerst jou suggesties eens proberen! bedankt! :)

• _Arthur

_Arthur

blub

micheltenhove schreef op woensdag 22 oktober 2008 @ 09:45:
Arthur, je ziet op het eggheadcafe forum de laatste post met stap 1 t/m 11. Deze stappen zijn een kopie uit het boek dat ik voor mijn neus heb liggen. Dus die stappen heb ik momenteel al 3x over gedaan ;)

Ik ga nu eerst jou suggesties eens proberen! bedankt! :)
Mijn uitleg is hoe je bij stap 9 verder komt :-)

Laat maar horen of het uiteindelijk gelukt is. Zoniet, post maar raak dan kijk ik of ik je verder kan helpen.

• micheltenhove
Helaas maar ik zie na jou aanpassing nogsteeds niets van het Datawarehouse.. Ik snap totaal niet meer wat ik verkeerd doe..

Ik heb 100% zeker alles geinstalleerd, zelfs laten controleren door collega's e.d. maar stap 9 blijft gewoon een vastlopertje voor me..

• _Arthur

_Arthur

blub

micheltenhove schreef op donderdag 23 oktober 2008 @ 08:49:
Helaas maar ik zie na jou aanpassing nogsteeds niets van het Datawarehouse.. Ik snap totaal niet meer wat ik verkeerd doe..
Heb je wel de "Show Details" aan de rechter kant wanneer je inlogt op "http://<servernaam>/reports/" ?

Bij je "http://<servernaam>/reportserver" moet je trouwens ook de "<ds> Data Warehouse Main" kunnen zien.

[ Voor 13% gewijzigd door _Arthur op 23-10-2008 09:24 ]

• micheltenhove
Ja ik krijg wel show details op de hoofdpagina..

Als ik naar http://localhost/reportserver ga krijg ik een soort van apache/IIS achtige index pagina te zien. Met daarin niets over mijn datawarehouse..

[ Voor 11% gewijzigd door micheltenhove op 23-10-2008 14:22 ]

• _Arthur

_Arthur

blub

micheltenhove schreef op donderdag 23 oktober 2008 @ 14:22:
Ja ik krijg wel show details op de hoofdpagina..

Als ik naar http://localhost/reportserver ga krijg ik een soort van apache/IIS achtige index pagina te zien. Met daarin niets over mijn datawarehouse..
Maak eens een paar screenshots, van zowel de Contents als de Properties page (usernames e.d. mag je weg blurren ofcourse).

Zo ziet het er bij mij uit:
http://www.neworder.org/reports1.jpg
http://www.neworder.org/reports2.jpg

Mocht je sneller van gedachte willen wisselen, mijn DM staat aan.

[ Voor 5% gewijzigd door _Arthur op 23-10-2008 19:39 ]

• micheltenhove
Nou ik hoef er in principe geen screenshots van te maken want bij mij zijn de screenshots dan het tegenovergestelde tegen die van jou. Alles is helemaal leeg! ik zie alleen een gebruiker er in staan en verder helemaal niets.

Ik zal je kort uitleggen wat ik gedaan heb op de nieuwe SQL server

- Installatie Windows Server 2003 STD.

- Installatie SQL 2005 ( daarna SP2 upgrade ) (met reporting e.d.)

- OperationsManager database Gerestored (gaat gewoon goed, Scom ziet deze database ook zonder problems)

- Daarna heb ik het scom cd'tje gepakt en daar de Reporting van geinstalleerd (alleen de datawarehouse)

- Vervolgens in Sql management Studio de DW database verwijderd en mijn oude DW database gerestored.

- Daarna moet ik dus naar http://localhost/reports en daar zie ik dus niets staan.. Sla ik een stap over? Ik heb ook de Users die rechten hebben toegevoegd in de SQL management studio met alle rechten..

• _Arthur

_Arthur

blub

micheltenhove schreef op donderdag 23 oktober 2008 @ 22:30:
Nou ik hoef er in principe geen screenshots van te maken want bij mij zijn de screenshots dan het tegenovergestelde tegen die van jou. Alles is helemaal leeg! ik zie alleen een gebruiker er in staan en verder helemaal niets.
Even wat vragen:
- Heb je op je nieuwe reporting server de Reporting Services Configuration Manager gedraait?
- In je SCOM console, bij Administration -> Settings -> Reporting. Hier is de naam van de nieuwe reporting server ingevult in de vorm "http:// (kan je alleen selecteren dmv dropdownbox) Servernaam:port/ReportServer"?
- Zijn er events in je Event Viewer van je SCOM server mbt je reporting? Zoja welke.
- Staat er foutmeldingen in de meest recente logfile in "C:\Program Files\Microsoft SQL Server\MSSQL.<X>\Reporting Services\LogFiles"

Heb nu meer input nodig van je :-)

• micheltenhove
- Ja, ik heb op de nieuwe server Reporting Services Configuration Manager gedraaid. Ik heb hier het execution account veranderd naar hetzelfde execution account als op de oude server.

- Nee. hier staat nog de naam van de oude Reporting server. Even aanpassen of?

- Ja, en wel de volgende error wordt om de zoveel seconden gegenereert momenteel.

Data Access Layer rejected retry on SqlError:
Request: MT_Select_16781f33-f72d-033c-1df4-65a2aff32ca3 -- (ManagedTypeId=16781f33-f72d-033c-1df4-65a2aff32ca3)
Class: 16
Number: 207

en deze

A Bind Data Source in Management Group ddmonitoring has posted items to the workflow, but has not received a response in 237820 seconds. This indicates a performance or functional problem with the workflow.
Workflow Id : Microsoft.SystemCenter.DataWarehouse.CollectEventData
Instance : sh-monsvr02.monitoring.local
Instance Id : {2AEAD892-00D1-7443-C778-240D621CD102}

- Enkele errors in de logfile (3 mb groot van vandaag)

w3wp!library!5!10/24/2008-00:00:18:: e ERROR: Throwing Microsoft.ReportingServices.Diagnostics.Utilities.RPCException: The report server installation is not initialized. (rsReportServerNotActivated), ;
Info: Microsoft.ReportingServices.Diagnostics.Utilities.RPCException: The report server installation is not initialized. (rsReportServerNotActivated)
w3wp!library!5!10/24/2008-00:00:18:: e ERROR: Throwing Microsoft.ReportingServices.Diagnostics.Utilities.ReportServerDatabaseUnavailableException: The report server cannot open a connection to the report server database. A connection to the database is required for all requests and processing., ;
Info: Microsoft.ReportingServices.Diagnostics.Utilities.ReportServerDatabaseUnavailableException: The report server cannot open a connection to the report server database. A connection to the database is required for all requests and processing. ---> Microsoft.ReportingServices.Diagnostics.Utilities.RPCException: The report server installation is not initialized. (rsReportServerNotActivated)
at Microsoft.ReportingServices.Diagnostics.DataProtection.ProtectData(Byte[] unprotectedData, String tag)
at Microsoft.ReportingServices.Library.ConnectionManager.ConnectStorage()
at Microsoft.ReportingServices.Library.RunningJobsDb.GetMyRunningJobs()
--- End of inner exception stack trace ---
w3wp!runningjobs!5!10/24/2008-00:00:18:: e ERROR: Error in timer Running Requests DB : Microsoft.ReportingServices.Diagnostics.Utilities.ReportServerDatabaseUnavailableException: The report server cannot open a connection to the report server database. A connection to the database is required for all requests and processing. ---> Microsoft.ReportingServices.Diagnostics.Utilities.RPCException: The report server installation is not initialized. (rsReportServerNotActivated)
at Microsoft.ReportingServices.Diagnostics.DataProtection.ProtectData(Byte[] unprotectedData, String tag)
at Microsoft.ReportingServices.Library.ConnectionManager.ConnectStorage()
--- End of inner exception stack trace ---
at Microsoft.ReportingServices.Library.RunningJobDbTimer.DoTimerAction()
at Microsoft.ReportingServices.Diagnostics.TimerActionBase.TimerAction(Object unused)
w3wp!library!8!10/24/2008-00:01:19:: e ERROR: Throwing Microsoft.ReportingServices.Diagnostics.Utilities.RPCException: The report server installation is not initialized. (rsReportServerNotActivated), ;
Info: Microsoft.ReportingServices.Diagnostics.Utilities.RPCException: The report server installation is not initialized. (rsReportServerNotActivated)
w3wp!library!8!10/24/2008-00:01:19:: e ERROR: Throwing Microsoft.ReportingServices.Diagnostics.Utilities.ReportServerDatabaseUnavailableException: The report server cannot open a connection to the report server database. A connection to the database is required for all requests and processing., ;
Info: Microsoft.ReportingServices.Diagnostics.Utilities.ReportServerDatabaseUnavailableException: The report server cannot open a connection to the report server database. A connection to the database is required for all requests and processing. ---> Microsoft.ReportingServices.Diagnostics.Utilities.RPCException: The report server installation is not initialized. (rsReportServerNotActivated)

Ik hoop dat ik je hier een beetje meer input heb kunnen geven! 8)

• _Arthur

_Arthur

blub

micheltenhove schreef op vrijdag 24 oktober 2008 @ 10:47:
- Nee. hier staat nog de naam van de oude Reporting server. Even aanpassen of?
Jep.
- Ja, en wel de volgende error wordt om de zoveel seconden gegenereert momenteel.
Microsoft.ReportingServices.Diagnostics.Utilities.RPCException: The report server installation is not initialized. (rsReportServerNotActivated)
Deze zegt al een boel. Je Reporting Server install is niet geinitialiseerd. Staat er bij de Reporting Services Config Manager, bij de Initialization een groen vinkje? Zoja, her-initialiseer je instantie eens.

Staat er bij de rest (behalve SharePoint & Encryption Keys) een groen vinkje (houd er rekening mee dat dit helaas geen garantie is dat alles ook goed is/werkt).

Hier kan je zien wat mijn instellingen zijn van de Reporting Services Config Manager http://www.neworder.org/scom-caps/

[ Voor 9% gewijzigd door _Arthur op 24-10-2008 12:19 ]

• micheltenhove
Hey bedankt dat je zoveel tijd en moeite neemt!

Bij initialize is het grijs.... Bad thing i guess? hoe kan ik reinitialiseren?

Bij de rest heb ik bij bijna alles een groen vinkje staan behalve bij de e-mail. maar ik weet hoe ik deze moet instellen!

• _Arthur

_Arthur

blub

micheltenhove schreef op vrijdag 24 oktober 2008 @ 12:58:
Bij initialize is het grijs.... Bad thing i guess? hoe kan ik reinitialiseren?
Jep, foute boel.

Ik gok dat er een probleem is met de encryption key van de OpsMgrDW DB.

Hoe belangrijk is de info die in je DW zit? En heb je tijdens de initiele Reporting Services installatie (dus op je oude server) de Encryption Key gebackupped? Zoja, dan moet je die nu gaan restoren. Zonee, dan is al je huidige content verloren in je DW.

[ Voor 23% gewijzigd door _Arthur op 24-10-2008 13:25 ]

• micheltenhove
Uhu, ik heb net iemand van onze programmeerafdeling in zijn vodden gegrepen, hij gaf aan dat dit een regelrechte rotzooi was en je het beste je DW en Reports opnieuw kan laten genereren door een herinstallatie van SCOM zelf.

Het zit volgens mij namelijk zo dat je OperationsManager database eens per uur naar je DW database schrijft, en dat deze vervolgens reports hiervan genereert (am i right?)

Ik denk dat ik gewoon de gehele SQL omgeving en SCOM omgeving opnieuw installeer en ga herinrichten..

Ik hoef naar mijn weten alleen de installatie van Scom opnieuw te doen en die van SQL. wij monitoren namelijk meerdere Domeinen dmv. certificaten. dit gaat naar mijn weten niet verloren omdat dit ingesteld staat om de domain controller ;)

• _Arthur

_Arthur

blub

micheltenhove schreef op vrijdag 24 oktober 2008 @ 13:55:
Uhu, ik heb net iemand van onze programmeerafdeling in zijn vodden gegrepen, hij gaf aan dat dit een regelrechte rotzooi was en je het beste je DW en Reports opnieuw kan laten genereren door een herinstallatie van SCOM zelf.

Het zit volgens mij namelijk zo dat je OperationsManager database eens per uur naar je DW database schrijft, en dat deze vervolgens reports hiervan genereert (am i right?)

Ik denk dat ik gewoon de gehele SQL omgeving en SCOM omgeving opnieuw installeer en ga herinrichten..

Ik hoef naar mijn weten alleen de installatie van Scom opnieuw te doen en die van SQL. wij monitoren namelijk meerdere Domeinen dmv. certificaten. dit gaat naar mijn weten niet verloren omdat dit ingesteld staat om de domain controller ;)
Ik zou adviseren alleen je DW opnieuw op te bouwen. Niet je hele SCOM omgeving aangezien die wel fatsoenlijk schijnt te werken (ga ik even vanuit). Anders gaat je dat mischien nog veel meer tijd kosten om het te bouwen. Tenzij je huidige monitoring omgeving ook al een rommeltje is, dan zou ik alles opnieuw doen.

Volg deze stappen om Reporting weer uit SCOM te verwijderen: http://technet.microsoft.com/en-us/library/bb309637.aspx

Pak ook de OpsMgr2007 Deployment Guide er eens bij als je opnieuw begint met je DW. Vanaf pagina 85 is het voor jouw situatie relevant denk ik. http://www.microsoft.com/...852ED79859&displaylang=en
Nop. Je Management Server schrijft direct naar je OM DB en je OMWH DB. Je DW aggregeert de data echter naar data-per-uur.

[ Voor 9% gewijzigd door _Arthur op 24-10-2008 14:25 ]

• micheltenhove
Nou, een flinke peut werk wordt dat alsnog maar dat gaan we doen :) vriendelijk bedankt voor de hulp. Ik hou je in dit topic op de hoogte!

• micheltenhove
Nou ik ben dus begonnen met het installeren van de reporting Services van scom op de SQL server. Alleen nu loop ik tegen het probleem aan dat ik niet genoeg rechten heb om de Reporting installatie te doen. Ik krijg de volgende error: "could not verify current user is in sysadmin role". Nu heb ik de user MONITORING\Administrator toegevoegd aan de sysadmin met de SQL Management Studio 2005 maar de error blijft. Kan hij misschien op één of andere manier geen contact krijgen met de server? :/

• _Arthur

_Arthur

blub

micheltenhove schreef op woensdag 12 november 2008 @ 10:02:
Nou ik ben dus begonnen met het installeren van de reporting Services van scom op de SQL server. Alleen nu loop ik tegen het probleem aan dat ik niet genoeg rechten heb om de Reporting installatie te doen. Ik krijg de volgende error: "could not verify current user is in sysadmin role". Nu heb ik de user MONITORING\Administrator toegevoegd aan de sysadmin met de SQL Management Studio 2005 maar de error blijft. Kan hij misschien op één of andere manier geen contact krijgen met de server? :/
Is de gebruiker, waarmee je bent ingelogt op de machine en je de OpsMgr-SRS installatie doet, lid van de "Operations Manager Administrators" rol binnen OpsMgr? Controleer dit door in te loggen op de SCOM Console, Administration-pane, Security, User Roles en dan "Operations Manager Administrators". Zoniet, dan moet je hem toevoegen en de installatie herhalen.

Verder staat in de volgende post een link naar een Excell sheet met hierin omschreven welke accounts welke rechten dienen te hebben: http://blogs.technet.com/...need-what-privileges.aspx

• micheltenhove
de privileges stonden helemaal goed! maar ik heb gisteravond samen met een collega gekeken. Het blijkt dus als je de SCOM Reporting Services installeert, je de Root management server moet opgeven. Deze root management server keek op zijn beurt weer naar de verkeerde SQL server, waardoor de setup te vroeg werd afgebroken. Nu heb ik de oude SQL server ook weer ge-enabled en de SCOM Reporting Services installatie weer gestart en voila ik kon vervolgens weer verder. Verder in die setup kon ik selecteren dat ik toch een andere SQL server wilde gebruiken. De truck was dus dat je even de oude SQL moet starten om in de setup de nieuwe te kunnen aantonen.. beetje raar maar het werkt ;)

• _Arthur

_Arthur

blub

micheltenhove schreef op donderdag 13 november 2008 @ 09:06:
de privileges stonden helemaal goed! maar ik heb gisteravond samen met een collega gekeken. Het blijkt dus als je de SCOM Reporting Services installeert, je de Root management server moet opgeven. Deze root management server keek op zijn beurt weer naar de verkeerde SQL server, waardoor de setup te vroeg werd afgebroken. Nu heb ik de oude SQL server ook weer ge-enabled en de SCOM Reporting Services installatie weer gestart en voila ik kon vervolgens weer verder. Verder in die setup kon ik selecteren dat ik toch een andere SQL server wilde gebruiken. De truck was dus dat je even de oude SQL moet starten om in de setup de nieuwe te kunnen aantonen.. beetje raar maar het werkt ;)
Raar. Had je je oude omgeving wel geheel & netjes afgebroken? Dit probleem heb ik niet gehad toen ik (in dezelfde AD) de SCOM omgeving geheel opnieuw heb opgebouwd.

Lijkt me dus dat er ergens oude SCOM-info is achter gebleven, hetzij in AD hetzij in de OpsMgrDB.

• micheltenhove
Ik verwacht dat inderdaad hier het probleem ergens heeft gezeten. afijn.. ;) het is nu ook erg leuk opgelost.. ik moet alleen even de reports opnieuw inrichten maar dat is het probleem niet want dit was al erg slordig ;) In ieder geval erg bedankt voor de hulp!

• micheltenhove
Oei.. nu loop ik toch nog tegen iets aan.. de standaard reports die je kan selecteren (health, performance e.d. zijn helemaal leeg..) vergeet ik iets te herinstalleren/restoren?

• _Arthur

_Arthur

blub

micheltenhove schreef op donderdag 13 november 2008 @ 11:41:
Oei.. nu loop ik toch nog tegen iets aan.. de standaard reports die je kan selecteren (health, performance e.d. zijn helemaal leeg..) vergeet ik iets te herinstalleren/restoren?
Het duurt even doordat er weer data in je Datawarehouse zit he. Dus, probleem het wat later nog eens :-)

• _Arthur

_Arthur

blub

TS: draait alles weer?
Pagina: 1