• hugoarts
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 11-01 21:43
Beste tweaker,

ik heb nu 4 beeldschermen op mijn PC aangesloten, en heb er nog 2 over. Die wil ik er dus ook op aansluiten. Ik heb een Sli-moederbord (M2N-SLI Deluxe) met één PCI-e HD2600Pro en een PCI Sapphire Radeon 7000. De goedkoopste oplossing om twee extra beelduitgangen te creëren lijkt een goedkope PCI-express kaart erbij te kopen. Nu lijkt mijn moederbord niet altijd PCI-e 16x te ondersteunen als ik twee PCI-e sloten vul..
Kan ik dan die twee PCI-e videokaarten apart van elkaar op 16x gebruiken, of beiden op 8x of helemaal niet?

Andere oplossingen wellicht? Pci-graka's zijn in een keer vet duur.. er zijn enkel nog Matroxen te koop, of een PCI videokaart van 30-40 euro ofzo, terwijl ze enorm achterhaald zijn.

M.v.g.

:)

PS: Ik ben mij ervan bewust dat het compleet nutteloos is om 6 beeldschermen aan je pc te hangen, maar daarom wil ik er ook niet zo veel aan kwijt zijn. 4 werkt overigens wel vet handig en is nog enigsinds te verantwoorden ;)

[ Voor 8% gewijzigd door hugoarts op 21-10-2008 16:00 ]

• NNF
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 13-05 21:17

NNF

Waarschijnlijk draaien beide kaarten dan op x8, daar zul je in de praktijk verder niks van merken.

Probleem lijkt me wel dat SLi iets van nVidia is, en jij een ATI PCIe kaart hebt. Tenzij je dus je HD2600 Pro de deur uit doet en twee nVidia-kaarten aanschaft gaat dat dus niet werken. :p

• skelleniels
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 02:54
Offtopic: wil wel eens een foto zien van je opstelling >:)

Is het geen idee om een pci kaartje te scoren op ebay? Ok je zegt dat ze duur zijn tov wat ze presteren. Maar ik neem aan dat het niet de bedoeling is om er op te gamen...(kaartje zoals geforce 5200 64 MB met 2 uitgangen)

http://specs.tweak.to/16567

• KneoK
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 17-05 14:16

KneoK

Not in a million lightyears

NNF schreef op dinsdag 21 oktober 2008 @ 20:11:
Waarschijnlijk draaien beide kaarten dan op x8, daar zul je in de praktijk verder niks van merken.

Probleem lijkt me wel dat SLi iets van nVidia is, en jij een ATI PCIe kaart hebt. Tenzij je dus je HD2600 Pro de deur uit doet en twee nVidia-kaarten aanschaft gaat dat dus niet werken. :p
Maakt helemaal niets uit, het gaat de TS alleen om multi-display en niet om SLI. Hij kan dus een willekeurige PCI-E / PCI kaart kopen. Ik zou nog een Radeon 7000 of soortgelijke kaart op de kop tikken, lekker goedkoop, goed beeld, PCI dus je behoudt je volledige PCI-E lanes al zul je met de helft van de lanes nog genoeg hebben om die HD2600Pro aan te sturen.

• hugoarts
@Kneok: dat was inderdaad wat ik bedoelde, en daarmee heb ik dus ook het antwoord.
Nu heb ik de vorige keer een videokaart besteld bij Alternate (de Radeon 7000) en die gebruik ik nu onder andere. Nu wil ik alleen niet het risico lopen dat een andere chipset geen lekkere drivers pakt, dus ik zal het bij ATI moeten houden. Dat vind ik geen probleem, maar ook de Radeon7000 kan ik niet meer kopen bij Alternate, terwijl dat juist ideaal zou zijn om geen risico te lopen ivm driver problemen. Met drie (mss in de toekomst vier) verschillende videokaarten wordt het risico alsmaar groter denk ik.
En tweedehands via Ebay zou ik opzich graag doen, maar zowel koper als verkoper weet vaak gewoon niet goed wat je nog aan zo'n kaart hebt. Daarbij komt kijken dat je inclusief verzenden praktisch net zo veel kwijt bent als voor een nieuwe..

Dus: iemand een Radeon 7000 over? Of een andere PCI-kaart met 2x uitgang die ik mag overkopen? Of een goedkope PCI-e die alleen maar 2 uitgangen heeft.. meer vereisten heb ik niet :)

Edit2: Een tweedehands dualhead matrox op PCI is wellicht ideaal (vanwege driver ondersteuning en profi kaart), maar ik krijg er bijna geen gevonden en ze zijn toch ook geen 40 euro meer waard?

Edit; over de opstelling gesproken..
http://i2.photobucket.com...erneuker/DSC_0008_082.jpg (was op mijn studentenkamer)
http://i2.photobucket.com...oekverneuker/DSC00005.jpg

[ Voor 16% gewijzigd door hugoarts op 21-10-2008 22:19 ]

• KneoK
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 17-05 14:16

KneoK

Not in a million lightyears

hugoarts schreef op dinsdag 21 oktober 2008 @ 22:14:
@Kneok: dat was inderdaad wat ik bedoelde, en daarmee heb ik dus ook het antwoord.
Nu heb ik de vorige keer een videokaart besteld bij Alternate (de Radeon 7000) en die gebruik ik nu onder andere. Nu wil ik alleen niet het risico lopen dat een andere chipset geen lekkere drivers pakt, dus ik zal het bij ATI moeten houden. Dat vind ik geen probleem, maar ook de Radeon7000 kan ik niet meer kopen bij Alternate, terwijl dat juist ideaal zou zijn om geen risico te lopen ivm driver problemen. Met drie (mss in de toekomst vier) verschillende videokaarten wordt het risico alsmaar groter denk ik.
En tweedehands via Ebay zou ik opzich graag doen, maar zowel koper als verkoper weet vaak gewoon niet goed wat je nog aan zo'n kaart hebt. Daarbij komt kijken dat je inclusief verzenden praktisch net zo veel kwijt bent als voor een nieuwe..

Dus: iemand een Radeon 7000 over? Of een andere PCI-kaart met 2x uitgang die ik mag overkopen? Of een goedkope PCI-e die alleen maar 2 uitgangen heeft.. meer vereisten heb ik niet :)

Edit2: Een tweedehands dualhead matrox op PCI is wellicht ideaal (vanwege driver ondersteuning en profi kaart), maar ik krijg er bijna geen gevonden en ze zijn toch ook geen 40 euro meer waard?

Edit; over de opstelling gesproken..
http://i2.photobucket.com...erneuker/DSC_0008_082.jpg (was op mijn studentenkamer)
http://i2.photobucket.com...oekverneuker/DSC00005.jpg
Bij Mycom bijvoorbeeld zie ik nVidia kaartje vanaf €.22,95 (6200LE) en Ati kaartjes vanaf €.29,95 (HD3450). Wel beide PCI-E, maar dat mag geen enkel probleem geven.

• hugoarts
Ja inderdaad, daar heb je gelijk in. Ik kan nu zelf een keuze maken denk ik.. hopelijk..
het probleem is dat die DVI-kabels daar weer zo duur zijn (14 euro) en dan ben ik nog 50 euro kwijt voordat ik het binnen heb.. Dan kun je zeggen het is maar een keer, maar dat is dus niet zo met 6 monitoren en het telt aardig op. Ook in de stroomkosten :P

Wie zich een PCI-graka of een PCI-e graka kan missen mag zich bij mij melden ;)

Verwijderd

Wie zich een PCI-graka of een PCI-e graka kan missen mag zich bij mij melden ;)
Probeer eens V&A krijg je vast tientallen reacties. :)

• hugoarts
Ga ik direct doen :) maar ik heb altijd het idee dat daar nooit iemand in gaat lopen kijken als ie zijn ouwe meuk vergeten is.. Maar ok :)
Niet geprobeerd.. ;)

• hugoarts
Ik heb een Gigabyte Gforce 6200 op PCI-e aangeboden gekregen. Opzich prima natuurlijk, maar ik ben toch bang dat dit i.c.m. twee ATI chipsets niet goed gaat.

Wat denken jullie er van, mijn ervaring ermee is nogal schamel.. Volgens mij beantwoord ik in mijn onderbewustzijn mijn eigen vraag al :(

• Cave_Boy
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 04:50
hugoarts schreef op woensdag 22 oktober 2008 @ 18:18:
Ik heb een Gigabyte Gforce 6200 op PCI-e aangeboden gekregen. Opzich prima natuurlijk, maar ik ben toch bang dat dit i.c.m. twee ATI chipsets niet goed gaat.

Wat denken jullie er van, mijn ervaring ermee is nogal schamel.. Volgens mij beantwoord ik in mijn onderbewustzijn mijn eigen vraag al :(
Je kan inderdaad het best bij 1 merk laten. Het kan wel 2 merken doormekaar maar lekker werken is maar de vraag.

Trouwens erg lief dat hartje in je pc :9

(Vind je het niet vervelend allemaal verschillende soorten monitoren doormekaar? )

• hugoarts
Merken of Chipsets? Nu gebruik ik ook Sapphire Radeon met Asus HD2600, maar gelijke merk chipset. Ik denk dat zolang de chipsetfabrikant overeenkomt, de kans al stuk groter is. Maar nogmaals; ik kan t niet bevestigen.

Je went er heel snel aan, de verschillende monitoren hoor. Ik ben met je eens dat het ideaal zou zijn om allemaal gelijke te hebben, maar ach. Ik ga er geen extra geld aaan spenderen ;)

• hugoarts
Bedankt iedereen voor alle hulp die ik gekregen heb!

Mijn graka is binnen, geïnstalleerd en werkt perfect! Het was eventjes een gekloot met de drivers, maar ok.

Voor de nuttigheid:
Catalyst lijkt alle graka's met ATI-chipsets te ondersteunen. Wanneer je die download, worden al je graka's herkend en direct geïnstalleerd natuurlijk. Het is wijs om in apparaatbeheer voor iedere graka aparte drivers toe te wijzen, anders komen er hardwarematige conflicten. Dit was bij mij het geval, maar is door bovenstaande maatregel verholpen.

Foto van de setup nu :) Binnenkort komt mijn adapter binnen voor mijn zesde beeldscherm! :)

http://i2.photobucket.com...boekverneuker/Pjoeter.jpg
Pagina: 1