Verbouwing --> Gootjes frezen, wat voor kabels?

Pagina: 1
Acties:

• Martijn
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 13:35
Ik ben bezig met een aanbouw en wil ook direct de goede kabels in de muur leggen zodat in de toekomst (wanneer er weer geld is) een leuk 5.1 systeem gerealiseerd kan worden. Uiteindelijk wil ik kwalitatief goed spul gaan hangen, dus 0,5mm2 kabel is dan niet aan te raden vanwege weerstand etc... Nu heb ik bij de Gamma rollen 2.5mm2 speakerkabel gehaald, waar groot 'professioneel' op staat, maargoed, in hoeverre is dit ook zo? Is deze kabel fatsoenlijk genoeg of is het beter om (nog) betere kabel te kopen.

Ik wil het meteen goed doen, want achteraf is het een stuk moeilijker kabels trekken...

(ik heb wel zitten zoeken op GoT, maar niet direct iets kunnen vinden wat aansloot op mijn vraag)

• Bumpy_NL
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 14-05 23:48
Martijn pas op met wat je vraagt. Over kabels wordt een eindeloze discussie gevoerd in het "zilver kabels en elfjes" topic. Een eenduidig antwoord ga je ook niet krijgen. VOLGENS MIJ is die kabel voldoende als je geen absurd lange kabels moet trekken. Daarbij VIND IK dat de langste kabels, meestal die naar de surround kanalen, minder kritisch zijn en dus ook niet twijfelen aan die lengte. 2.5mm^2 is een prima maat volgens mij en ik denk dat er velen zijn die het met mij eens zijn, maar er zijn ook mensen die de kwaliteit van deze kabel in twijfel trekken.

Misschien is het wel verstandig om te kijken dat je geen storing op de kabels van buitenaf krijgt op de plek waar je ze langs wilt laten lopen. Je kunt ze eventueel nog verleggen of afschermen. Van dit laatste heb ik niet zoveel verstand. Er is vast wel een mede tweaker die iets zinnigs over storingen kan vertellen.

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 13:48

lier

MikroTik nerd

Wat zegt professioneel...? Geeft dat een garantie ? En ga je het "professioneel" gebruiken ?

2,5 mm2 zou in vrijwel alle gevallen toereikend moeten zijn, zo niet dan weet je zelf waarom ;)

Geef eens een indicatie van de apparatuur die je gebruikt/gaat gebruiken/ooit hoopt te gaan gebruiken...
En ga je misschien ooit bi-ampen/tri-ampen ?
Kans dat er ooit actieve speakers komen te staan ?

Zorg in ieder geval dat je voldoende kabel naar buiten hebt, zodat je met je speakers kan schuiven. Dit levert in het algemeen veel meer op dan een (nog) dikkere kabel.

Eerst het probleem, dan de oplossing

• nsa1984
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 13:07
Martijn schreef op dinsdag 21 oktober 2008 @ 15:36:
Ik ben bezig met een aanbouw en wil ook direct de goede kabels in de muur leggen zodat in de toekomst (wanneer er weer geld is) een leuk 5.1 systeem gerealiseerd kan worden. Uiteindelijk wil ik kwalitatief goed spul gaan hangen, dus 0,5mm2 kabel is dan niet aan te raden vanwege weerstand etc... Nu heb ik bij de Gamma rollen 2.5mm2 speakerkabel gehaald, waar groot 'professioneel' op staat, maargoed, in hoeverre is dit ook zo? Is deze kabel fatsoenlijk genoeg of is het beter om (nog) betere kabel te kopen.

Ik wil het meteen goed doen, want achteraf is het een stuk moeilijker kabels trekken...

(ik heb wel zitten zoeken op GoT, maar niet direct iets kunnen vinden wat aansloot op mijn vraag)
Wat ik mij afvraag. Waarom nu al over kabels praten als je nog niet weet wat voor geluidsset er straks gaat komen. Waarom leg je u niet in de muren 1 of 2 sets loze leidingen al dan niet voorzien van een touwtje, zodat je straks in alle rust een set kunt kopen met bijhorende kabels en die kabels dan door de muren heen voeren?

Het enige wat je op dit moment hoeft te doen namelijk is de "routes" vastleggen om ervoor te zorgen dat je straks geen "lelijke" kabels in beeld hebt. Welke kabels je uiteindelijk exact gaat gebruiken, maakt daarin niet zoveel uit.

De waarheid is leuk, maar hoe heb je die gevonden?

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 11-05 19:37
Als je de PVCbuisjes gewoon leeg laat, kan je toch zodra je een installatie koopt direct bijpassende kabels halen? Trekveer er in en klaar!

• Firestorm
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 05-11-2025

Firestorm

Ik hou altijd schroefjes over

ik ben het eens met de loze leidingen mensen, vooral de tip van het touwtje is domweg briljant te noemen!

• dtjv
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 08-02-2023
Lijkt mij ook verreweg het handigste. Nog een tip, maak de buis niet al te dun, liefst iets dikker dan pvc-buis. Stel dat je op een later tijdstip een systeem gaat kopen met actieve speakers, of een eindversterker bij je achterspeakers, en je wilt een interlink in plaats van een speakerkabel door die buis trekken, dan past je plug niet door een pvc-buis...

Dit alles onder het motto: better safe than sorry.

• sig69
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 13:25
Firestorm schreef op dinsdag 21 oktober 2008 @ 16:39:
ik ben het eens met de loze leidingen mensen, vooral de tip van het touwtje is domweg briljant te noemen!
Touwtje / trekveer is om het even natuurlijk. Briljant is het ook niet, gewoon gezond verstand. Sowieso als je aan het verbouwen bent: leg voor alles wat je later ooit misschien nog zou willen hebben (speakers inderdaad, netwerk, beamer aan het plafond?) loze leidingen aan. Beter nu dan wanneer je mooie stucwerk / behang / whatever er op zit.

Roomba E5 te koop

• Martijn
Zo, een hoop reacties in een paar uurtjes tijd ;).

Ik ga er in de toekomst (komend jaar) hoogstwaarschijnlijk speakertjes hangen van Anthony Gallo, de Micro Ti of A'Diva Ti. Dit zijn kleine kwalitatief goede speakertjes die de goedkeuring van mijn vriendin nog net kunnen wegdragen ;).

Nu kan ik inderdaad achteraf er kabels in proppen met een veer, echter heeft het verleden bij mij al regelmatig uitgewezen dat dat niet zo makkelijk gaat als gewenst. Ik moet namelijk redelijk wat bochten maken... Dus als ik het van te voren kan doen zit er in ieder geval wat in ;).

Actieve speakers zullen er (helaas) niet komen, gewoon kleine satelites. Daarvoor leek me 2.5mm2 genoeg, maarja, je hebt zo veel smaken in kabels, door de bomen zie je het bos niet meer...

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Vraag is dan hoeveel vermogen je er doorheen wil sturen.

En hoeveel meter, als we dat weten kunnen we je zo vertellen of de kabels electrisch gezien voldoen (of er andere dingen meespelen dan electrische zaken moet je zelf weten ;)).

• Martijn
Boudewijn schreef op dinsdag 21 oktober 2008 @ 19:15:
Vraag is dan hoeveel vermogen je er doorheen wil sturen.

En hoeveel meter, als we dat weten kunnen we je zo vertellen of de kabels electrisch gezien voldoen (of er andere dingen meespelen dan electrische zaken moet je zelf weten ;)).
De speakers zijn volgens mij rond de 100W, de rear speakers hebben ongeveer 10 en 12m kabel nodig en de fronts ongeveer 2-3m.

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Nou je weet de soortelijke weerstand van koper (binas), en je weet je lengte en oppervlakte.
Krijg je een heel aardige indicatie mee.
Even de weerstand berekenen en vergelijk dat met de impedantie van je speakers...
Evt ook even kijken wat voor spanning je over de kabel krijgt door de weerstand.

offtopic:
Of gewoon even je multimeter pakken O-)

[ Voor 7% gewijzigd door Boudewijn op 21-10-2008 19:41 ]

• Martijn
Dank iedereen voor de antwoorden! Nu we toch bezig zijn even een vraag over de plaatsing van dit soort kleine speakertjes. Ik lees op veel websites dat je voornamelijk de front speakers het beste op 'oorhoogte' kan hangen (gemeten als je op de bank zit) dus op ongeveer een meter hoogte.

Nu vindt de vriendin dit natuurlijk weer lelijk... 8)7 |:( ;). Maar maakt dit echt veel verschil? Heeft hoger hangen en vervolgens richten niet hetzelfde effect of gaat dit flink ten koste van de geluidskwaliteit?

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Probeer het zelf eens. Je kunt ze op een kastje oid zetten en luisteren, en (door je vrienden laten) hooghouden.
Vergelijk zelf :).

Verwijderd

Jij bent toch de man in huis.
Zeg dat je een bar in de woonkamer gaat bouwen, met 3 bierfusten continu gekoeld, en een pooltafel, die ook als eettafel kunt gebruiken. Dat zal ze niet waarderen. Dan zeg je, oke dan zal ik dat niet doen, maar dan komen er wel mijn speakers ;)

• Martijn
Verwijderd schreef op dinsdag 21 oktober 2008 @ 23:00:
Jij bent toch de man in huis.
Zeg dat je een bar in de woonkamer gaat bouwen, met 3 bierfusten continu gekoeld, en een pooltafel, die ook als eettafel kunt gebruiken. Dat zal ze niet waarderen. Dan zeg je, oke dan zal ik dat niet doen, maar dan komen er wel mijn speakers ;)
Hahhaha, goed idee, zal ze waarderen inderdaad ;).

Wat betreft proberen, is geen optie, aangezien m'n benedenverdieping een bouwput is nu, en ik wel moet beslissen waar de TV, speakers etc. komen ;). Vandaar mijn theoretische vraag ;). Als speakers op een meter hoogte beter klinken als op 2 meter hoogte, dan wordt het gewoon 1 meter ;). Maargoed, is 1 of 2 meter dus beter? ;)

Verwijderd

ik denk dat als je een normaal iemand bent, je daar niet veel verschil tussen zult horen.
Zeker als het gaat om de films, dan doen de buitenste speakers zowieso niet zo heel veel.
Het belangrijkste is dat de center speaker gewoon net onder of boven de tv staat, zodat de basisstemmen niet vanaf een gekke plek komen. Bij mij staan vanwege een kleine kamer de overige 4 speakers heel maf door elkaar. 1 op bureau, 1 op kledingkast, 1 op vensterbank en 1 naast de tv. Erg debiel al zeg ik hetzelf, maar ik heb er geen problemen mee qua geluid. En dan ben ik nog best critisch qua kwaliteit.

• lier

lier

MikroTik nerd

Martijn schreef op dinsdag 21 oktober 2008 @ 23:31:
Hahhaha, goed idee, zal ze waarderen inderdaad ;).

Wat betreft proberen, is geen optie, aangezien m'n benedenverdieping een bouwput is nu, en ik wel moet beslissen waar de TV, speakers etc. komen ;). Vandaar mijn theoretische vraag ;). Als speakers op een meter hoogte beter klinken als op 2 meter hoogte, dan wordt het gewoon 1 meter ;). Maargoed, is 1 of 2 meter dus beter? ;)
Ja, maar er zijn meer factoren. Je kan de beste speakers helemaal prut laten klinken door deze niet juist op te stellen. Het is niet alleen de afstand van het plafond (2 meter is echt "not done" !) maar ook de afstand tot de achtermuur en de zijmuren.

Ga eens naar een speciaalzaak en laat daar de verschillen horen tussen meerdere opstellingen. Als extra tip (mijn keuze ;) ): kijk/luister ook eens naar de Mirage OmniSat speakers. Geen idee in welke prijsklasse jij zit, maar dat zijn "leuke" speakers !

@Xforce: wat is normaal ?

Verwijderd

lier schreef op woensdag 22 oktober 2008 @ 08:45:
[...]

Ja, maar er zijn meer factoren. Je kan de beste speakers helemaal prut laten klinken door deze niet juist op te stellen. Het is niet alleen de afstand van het plafond (2 meter is echt "not done" !) maar ook de afstand tot de achtermuur en de zijmuren.

Ga eens naar een speciaalzaak en laat daar de verschillen horen tussen meerdere opstellingen. Als extra tip (mijn keuze ;) ): kijk/luister ook eens naar de Mirage OmniSat speakers. Geen idee in welke prijsklasse jij zit, maar dat zijn "leuke" speakers !

@Xforce: wat is normaal ?
iemand die geen akoestisch muzikant is, of in de audiofiel industrie werkt om zilverenkabels gesmeed bij maandlicht te verkopen, en met een budget van rond de 1000 euro het beste uit een film wilt halen, zonder daarbij de uitstraling van zijn kamer in het geding te brengen. (gezien vriendin :))

• lier

lier

MikroTik nerd

Verwijderd schreef op woensdag 22 oktober 2008 @ 10:23:
iemand die geen akoestisch muzikant is, of in de audiofiel industrie werkt om zilverenkabels gesmeed bij maandlicht te verkopen, en met een budget van rond de 1000 euro het beste uit een film wilt halen, zonder daarbij de uitstraling van zijn kamer in het geding te brengen. (gezien vriendin :))
offtopic:
Mmm...dan ben ik blijkbaar niet normaal, jammer !?

Pagina: 1