Toon posts:

gevoelige pinnetjes? zelf installeren AMD processor

Pagina: 1
Acties:
  • 1.809 views

Verwijderd

Topicstarter
Hallo, ik heb net een nieuwe pc besteld met o.a. een AMD Athlon 64 X2 4850E, Socket AM2 en een Asus M3N78-EM moederbord. Nu kreeg ik dit mailtje:

Bedankt voor uw bestelling. Zoals we kunnen zien, kiest u ervoor om de pc zelf te assembleren.
We willen u wel attenderen op het volgende:
Aangezien de pinnetjes van de socket van het moederbord zeer gevoelig zijn, blijkt dat veel klanten de pinnetjes kapot drukken. Dit is het gevolg van het verkeerd monteren van de cpu op het moederbord. Ondanks het feit dat onze klanten veel kennis hebben van pc's, onderdelen en ICT in het algemeen, overkomt het hen ook.

Wij kunnen in dat geval geen garantie geven, want het gaat om gebruikersschade. In dat geval kunt u het moederbord weggooien.

We raden u daarom aan om de computer door Azerty te laten van 1 jaar. In het geval van incompatibiliteit kunnen we direct actie ondernemen door een ander produkt te kiezen, uiteraard in overleg bouwen tegen een assemblageprijs van 58,99 euro, artnr 7517, zodat u zeker weet dat wij de onderdelen hier goed kunnen testen. Ook heeft u dan een garantie op de assemblage met u.

Wanneer u de computer zelf gaat bouwen, zou u eventuele incompatabiliteit pas opmerken tijdens het testen van de computer. In dat geval kunt u het produkt wel terugsturen via de rma afdeling, maar dan krijgt u achteraf te maken met onnodige kosten en tijdverlies. De kosten van incompatibiliteit zijn in dat geval voor uw rekening.

Ik heb al eens een pc zelf in elkaar gezet met een intel core 2 duo, en wil nu graag weten of het installeren van een AMD echt gevoeliger is. Zo nee, dan zet ik de pc zelf in elkaar.

• Krentenbol
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 29-11 13:52

Krentenbol

Prutz0r

Ik heb al 3 PCs op AM2 in elkaar gezet, nergens last van gehad. Gewoon zorgen dat de socket 'open' staat, de processor er goed inzit en die €58.99 in je zak houden ;)

How to autobeun: Like, comment en subscribe!

Verwijderd

De socket heeft geen pinnetjes op AM2. De CPU heeft pinnetjes en die behoort er gewoon in te vallen zonder enige kracht. Als je de CPU verkeerd legt (dat gebeurd heel vaak) gaat men drukken (kracht uitoefenen) en dan gaat de CPU stuk. Hierop wordt geen garantie verleend en zullen ongetwijfeld nummer 1 ergernis van RMA-afdelingen zijn bij webshops of Computerwinkels.

De text van de CPU hoort in feite bovenaan als je de socket van de bovenkant leest (Socket AM2). Anders niet. Je kan ook het puntje op de hoek van de CPU checken waar die hoort in de socket. Een kind kan de was doen :)

• Simon Verhoeven
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 30-08-2018

Simon Verhoeven

The trial never ends.

Ze overdrijven ferm, gewoon geldklopperij.
Gewoon wat voorzichtig mee zijn.
Lukte mij van de 1ste keer en nog nooit problemen mee gehad.

• muppet99
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 13-12 12:32
Nee het is goed te doen. Net zoals de poster hierboven aangeeft, zorg dat de socket open staat. Verder valt de processor zelf netjes in het voetje en dan is het een kwestie van dichtdrukken.

Wees niet te overmoedig met de koelpasta ;) Netjes uitsmeren met een pasje en alles moet volgens plan verlopen.
Bespaart je mooi 60 euries die je toch mooi aan een dineetje voor je vriendin kan besteden.

Carpe Diem

• Silent7
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 12-12-2024
heerlijke mail van Azerty zeg, keurig in de grammatica ook.

Hier was onlangs net eenzelfde topic over.

Ik zou foto's maken van de socket voor plaatsing.
Als het mobo dan DOA is dan kan je tenminste aantonen dat de pinnen niet krom zijn toen je het terugstuurde en als de pinnetjes wel krom zijn dan kan je het terugsturen want je hebt bewij dat het al zo was en niet komt door je eigen acties.

Ik heb nog noit een probleem gehad, gewoon CPU goed alignen en rustig werken dan moet je wel heel gek doen wil het misgaan.

• _Apache_
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 18:35

_Apache_

For life.

Kan je toch gewoon zelf in elkaar zette? Eventueel handleiding erbij ( :+ ) als je echt twijfelt. Vooral geen onderdelen forceren als het niet goed zit.

Zero SR/S 17.3kWh / 2.7 kWP PV / Xtend WP 5kW + HRSolar zonneboiler

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 24-12 14:44

Dido

heforshe

offtopic:
Is er met het c/p-en van het mailtje wat misgegaan of stuurt Azerty echt zulke bagger naar z'n klanten :?

Mgoed, dit valt gewoon onder FUD: je hoeft niets extra te betalen, maar er kan wel heel veel heel erg fout gaan, hoor!

Wat betekent mijn avatar?

• beascob
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 23-12 21:46
Ik heb een E8400 door Azerty laten plaatsen, (omdat mijn klant dat wou)
Zelf heb ik een AMD 4050E in de ASUS M3A78-EMH HDMI geplaatst. Dat was simpel. Het ging vanzelf .
En in het vervolg plaats ik dus zelf.
Als je rustig kan werken, en overzicht houdt, én goed kan lezen in de manual is hetzo gedaan.

gewaarwordingshorizon

Verwijderd

Met rust en beleid gaat het doorgaans best makkelijk om een pc zelf te assembleren.
Wat ik destijds als medewerker van een computer winkel vaak mee maakte was niet zo zeer een verkeerd geplaatste / geforceerde cpu maar eerder een verkeerd gemonteerd moederbord.

Veel mensen vergeten de afstandsbusjes en schroeven het bord direct op de plaat van de kast. Of ze plaatsten juist te veel busjes (ook op plaatsen waar geen schroef door het moederbord gaat).

Beschouw dit mailtje vooral van Azerty als een methode voor hun om zich in te dekken tegen klanten die het dus toch fout doen.

• Stefanovic45
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 20:51
Is dit echt van Azerty? Ik had dit niveau niet echt van hun verwacht... Je kunt zelf toch aangeven of je je systeem wil laten assembleren ofniet? Haal meestal spul weg bij Azerty mja..De pinetjes van een am2 mobo zitten idd op de processor en niet op het socket.

Ontopic: Zoals hier boven ook staat, met beleid kan er niets mis gaan. Zorg even dat je die pinnetjes niet zomaar vastpakt, en er voorzichtig mee omgaat. Op de cpu en op het socket staat wel een pijltje waar je op moet letten, daar missen ook 1 of meerder pinnetjes. Als je de brug omhoog doet dan moet je processor al vanzelf invallen.

Tesla Model Y RWD / 8.4 kWp PV installatie / WPB / lucht/lucht WP

• Eli3l
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 23-11 21:18
Alleen bij Intel CPU's moet je keihard duwen en drukken (echt neit normaal vind ik). AMD's gaan er haast zonder drukken in (vergeleken met intel).

Als je het niet kan of nooit hebt gedaan en er geen verstand van hebt kan je het beter niet doen nee. Maar dat komt niet alleen omdat je de cpu kapot kan drukken maar ook nog allemaal andere dingen die fout kunnen gaan.

Edit: Ik bedoel dus duwen op het hendeltje. De cpu glijd er inderdaad zo in. Maar dat hendeltje is rete stug (bij mijn asus).

[ Voor 14% gewijzigd door Eli3l op 22-10-2008 13:35 ]

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 24-12 11:35

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Duwen bij Intel CPU's? Je maakt een grapje?

Bij zowel Intel als AMD 'valt' de CPU gewoon netjes in de socket indien je hem goed plaatst en de socket opent.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb in december al eens zelf een pc in elkaar gezet, en doe het nu sowieso weer zelf, ik wilde alleen weten of een AMD processor echt gevoeliger was. Raar trouwens: ik heb het moederbord ergens anders besteld omdat Azerty de voorraad op 14+ dagen had staan, geen idee hoe ze mijn bestelling zonder moederbord zouden willen assembleren 8)7 .

Verwijderd

Edmin schreef op dinsdag 21 oktober 2008 @ 16:34:

Bij zowel Intel als AMD 'valt' de CPU gewoon netjes in de socket indien je hem goed plaatst en de socket opent.
Idd, ze moeten er gewoon invallen, zowel bij Intel als bij AMD. Ik persoonlijk vond de intels er net iets makkelijker in glijden, maar dat kan mischien net aan de dag liggen :9 .

• _the_crow_
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 30-03 14:35

_the_crow_

Rare vogel

Die socket heet ook niet voor niks PGA-ZIF: Zero Insertion Force. Hendeltje open, rustig erin laten glijden zonder kracht uit te oefenen. Zit de processor met alle pinnetjes in de socket, doe dan het hendeltje terug. Kind kan de was doen.

Schrödingers cat: In this case there are three determinate states the cat could be in: these being Alive, Dead, and Bloody Furious.

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:27
Edmin schreef op dinsdag 21 oktober 2008 @ 16:34:
Een S775 CPU valt er idd zo in, maar het hendeltje terugduwen kan wel eens zwaarder gaan hoor...

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• KneoK
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 24-12 14:26

KneoK

Not in a million lightyears

_the_crow_ schreef op dinsdag 21 oktober 2008 @ 18:00:
Die socket heet ook niet voor niks PGA-ZIF: Zero Insertion Force. Hendeltje open, rustig erin laten glijden zonder kracht uit te oefenen. Zit de processor met alle pinnetjes in de socket, doe dan het hendeltje terug. Kind kan de was doen.
Inderdaad. Sowieso zijn het echt geen fragiele sateprikkertjes die onder een CPU geplakt zitten, die kunnen best wat hebben en een processor valt gewoon zonder druk te hoeven uitoefenen in de socket en je merkt snel genoeg of de processor helemaal in de socket is gevallen.

Maar aan de andere kant, wie wil nu niet om de computer door Azerty te laten van 1 jaar ?

@Xander hierboven >>> Dat hendeltje kan inderdaad redelijk stug gaan, maar zolang je het hendeltje gebruikt waar het voor bedoeld is en niet extreem lomp gaat zitten hakken dan kan er vrijwel niets fout gaan.

[ Voor 12% gewijzigd door KneoK op 21-10-2008 19:36 ]

• TheZeroorez
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Dido schreef op dinsdag 21 oktober 2008 @ 15:31:
offtopic:
Is er met het c/p-en van het mailtje wat misgegaan of stuurt Azerty echt zulke bagger naar z'n klanten :?
offtopic:
Nee, deze bullshit sturen ze je echt, ook als je een bestelling plaatst met enkel een AM2 CPU en moederbord, waar dus totaal geen moederbord kapot bij kan gaan.

Een beetje hetzelfde als die pixelgarantie-mails die je van ze krijgt. Erg vervelend allemaal, en inderdaad beneden het verwachtte niveau.

En het is inderdaad overdreven. Gewoon het socket goed open zetten en de CPU er op de juiste manier (gouden hoekje) op leggen, dan zakt 'ie er vanzelf in. Als hij goed op de bodem zit pas dicht doen.

Ik heb een keer een s939 CPU laten vallen. Die twee rijen pinnen die verbogen waren heb ik met een hobbymesje recht gebogen, en die CPU heeft het verder prima gedaan. Zelfs mocht het fout gaan, is de CPU dus nog niet afgeschreven, er gaan zelfs verhalen rond van mensen die een afgebroken pinnetje los in het socket hadden zitten. Al is het natuurlijk ook mogelijk dat dat een loos pinnetje was.

[ Voor 37% gewijzigd door TheZeroorez op 21-10-2008 19:44 ]

Verwijderd

TheZeroorez schreef op dinsdag 21 oktober 2008 @ 19:40:
[...]

offtopic:
Nee, deze bullshit sturen ze je echt, ook als je een bestelling plaatst met enkel een AM2 CPU en moederbord, waar dus totaal geen moederbord kapot bij kan gaan.

Een beetje hetzelfde als die pixelgarantie-mails die je van ze krijgt. Erg vervelend allemaal, en inderdaad beneden het verwachtte niveau.
offtopic:
Kan het wel begrijpen hoor, want niet iedereen die bij Azerty besteld snapt hoe een AM2 processor er nu ingaat. Daarintegen worden er genoeg garantieclaims blijkbaar ingediend doordat de CPU stuk gegaan is bij plaatsing, en zelf toegestane schade is gewoon voor de user ipv webshop of fabrikant. Zo'n geval is hier ook op GoT geweest terwijl ik nog werkte bij de betreffende shop

Maar goed. De oplossing staat er al. Het lijkt me absoluut niet moeilijk om even te kijken HOE de cpu erin moet en deze als het ware erin te laten vallen. Je kan de CPU dus gewoon bestellen zonder extra kosten te maken lijkt me.

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Als Azerty nou gewoon zelf even die CPU in het moederbord drukt en je de rest alsnog zelf laat doen, is het 1. een extra stukje service van ze, 2. geen kans op rma en 3. staan ze niet voor lul met zo'n amateuristisch mailtje. :)

• KneoK
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 24-12 14:26

KneoK

Not in a million lightyears

TheZeroorez schreef op dinsdag 21 oktober 2008 @ 19:40:
[...]

offtopic:

En het is inderdaad overdreven. Gewoon het socket goed open zetten en de CPU er op de juiste manier (gouden hoekje) op leggen, dan zakt 'ie er vanzelf in. Als hij goed op de bodem zit pas dicht doen.

Ik heb een keer een s939 CPU laten vallen. Die twee rijen pinnen die verbogen waren heb ik met een hobbymesje recht gebogen, en die CPU heeft het verder prima gedaan. Zelfs mocht het fout gaan, is de CPU dus nog niet afgeschreven, er gaan zelfs verhalen rond van mensen die een afgebroken pinnetje los in het socket hadden zitten. Al is het natuurlijk ook mogelijk dat dat een loos pinnetje was.
Een P166MMX heeft anderhalf jaar uitstekend gewerkt met twee speldenknopjes in de socket op de plaats van twee afgebroken pinnen (en nee, bootte niet zonder de pinnen).

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:27
Aikon schreef op dinsdag 21 oktober 2008 @ 19:47:
Als Azerty nou gewoon zelf even die CPU in het moederbord drukt en je de rest alsnog zelf laat doen, is het 1. een extra stukje service van ze, 2. geen kans op rma en 3. staan ze niet voor lul met zo'n amateuristisch mailtje. :)
Ik zou het anders ook niet waarderen als ze het ongevraagd gingen doen hoor.

Voor mijn part had ik al een CPU liggen en bestelde ik nog een nieuwe CPU mee voor mijn buurman...
KneoK schreef op dinsdag 21 oktober 2008 @ 19:35:
[...]
@Xander hierboven >>> Dat hendeltje kan inderdaad redelijk stug gaan, maar zolang je het hendeltje gebruikt waar het voor bedoeld is en niet extreem lomp gaat zitten hakken dan kan er vrijwel niets fout gaan.
Ik ben ook inet bang dat er iets fout gaat hoor. ;)

Alleen ik zou nou ook niet durven zeggen dat het geheel zonder het zetten van kracht te doen is.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Verwijderd

Des tijds in de winkel bood ik inderdaad aan om de cpu en evt. de cooler kostenloos al voor de klant te monteren als deze dat wenste. Wilde hij/zij ook het moederbord in de kast etc dan deden we dit niet direct en kwamen er wel kosten op. Het echte "gevaarlijke" werk van koeler plaatsen zoals dat bij oa PIII's en Athlons gebeurde (bloot liggende cores) is al geruime tijd voorbij.

• The Third Man
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:36

The Third Man

The Third Jellyfish

Vroeger bood Azerty ook gratis aan om de CPU op het mobo te installeren, en dat liet ik ook elke keer doen. Blijkbaar doen ze dat niet meer?

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Xander schreef op dinsdag 21 oktober 2008 @ 20:21:
[...]

Ik zou het anders ook niet waarderen als ze het ongevraagd gingen doen hoor.
Nee, uiteraard niet ongevraagd, dat zeg ik ook nergens.

• Pannenkoekkie
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 28-03 18:38

Pannenkoekkie

Sugar or Cheeze?

Ik denk dat Azerty ook een denkfout maakt... Het PLAATSEN van een AM2 chip is geen zicht moeilijker dan welke andere processor dan ook... Echter is het LOSHALEN een regelrechte ramp, dit doordat de processor steviger tegen de koeler aanzit, dan dat deze door het socket word tegengehouden.

Wat dus nogal gebeurt is dat men vóórdat de socket opengemaakt kan worden, de koeler (inclusief processor) in de hand heeft.

• Eli3l
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 23-11 21:18
Verwijderd schreef op dinsdag 21 oktober 2008 @ 16:54:
[...]

Idd, ze moeten er gewoon invallen, zowel bij Intel als bij AMD. Ik persoonlijk vond de intels er net iets makkelijker in glijden, maar dat kan mischien net aan de dag liggen :9 .
Ze vallen er wel in maar de bracket van je mobo (iig bij mijn Asus P5N-T Deluxe) moet je behoorlijk wat kracht zetten. Dat hoefde bij mijn oude amd bordje iig niet. maar goed.

• iceheart
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 20-12 15:24
Pannenkoekkie schreef op woensdag 22 oktober 2008 @ 13:24:
Ik denk dat Azerty ook een denkfout maakt... Het PLAATSEN van een AM2 chip is geen zicht moeilijker dan welke andere processor dan ook... Echter is het LOSHALEN een regelrechte ramp, dit doordat de processor steviger tegen de koeler aanzit, dan dat deze door het socket word tegengehouden.

Wat dus nogal gebeurt is dat men vóórdat de socket opengemaakt kan worden, de koeler (inclusief processor) in de hand heeft.
dan gebruik je toch echt bagger koelpasta. echter, zelfs bij dergelijke troep valt er nog makkelijk mee te werken: gewoon twintig minuten full load draaien, PC uit en geliljk koeler eraf wippen. thermal paste is "op temperatuur" eigenlijk altijd bijna vloeibaar.

uitzondering is dat belachelijke liquid metal ofzo spul van chinese afkomst van een tijd geleden, beste thermal paste ooit, maar lijmde wel mooi je CPU aan je cooler vast. neem alleen niet aan dat veel mensen daar standaard meer werken ;)

gewoon een tubetje arctic silver en een tubetje arctic ceramique rond hebben slingeren and you're good :)

• Oguz286
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 23-11 09:38
Ik heb net dezelfde mail gekregen alleen vroegen ze mij 19,99 voor de assemblage en het testen op compatibiliteit. Ik heb dat nu al zo vaak gedaan dat ik echt wel weet hoe het moet. Bovendien is het zo makkelijk dat veel mensen die het nooit hebben gedaan het ook prima kunnen. Gewoon rustig aan doen, nooit teveel kracht gebruiken en een beetje logisch nadenken.

• Sander83
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 19-12 13:56
Het is mij 2x gebeurd, rij pinnetjes krom :X
Fohn erbij en rechtbuigen met een mesje.
CPU's werkten als een zonnetje. :*)

1x een AMD X2 en 1x een Intel P4
Echter was dit gewoon mijn eigen schuld, cpu's vallen er altijd gewoon in.

• chevaid
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 02-11-2023
Ik snap niet precies wat er zo moeilijk aan gevonden wordt, de cpu past er maar op 1 manier in toch? Bij een puzzel ga je een stukje wat niet past er toch ook niet met een hamer inslaan ofzo :P

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 00:51
chevaid schreef op vrijdag 26 juni 2009 @ 10:06:
Ik snap niet precies wat er zo moeilijk aan gevonden wordt, de cpu past er maar op 1 manier in toch? Bij een puzzel ga je een stukje wat niet past er toch ook niet met een hamer inslaan ofzo :P
Ooh, dat doe ik normaalgesproken wel. Enig idee hoe lang je bezig bent met een puzzel van 1000 stukjes? Laat staan een Core i7 met 1366 pinnen :X

Mja, ieder zijn ding, anderen graven topics op die al langer dan 6 maanden oud zijn... :+ ;)

• chevaid
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 02-11-2023
GENETX schreef op vrijdag 26 juni 2009 @ 10:11:
[...]

Ooh, dat doe ik normaalgesproken wel. Enig idee hoe lang je bezig bent met een puzzel van 1000 stukjes? Laat staan een Core i7 met 1366 pinnen :X

Mja, ieder zijn ding, anderen graven topics op die al langer dan 6 maanden oud zijn... :+ ;)
Sja, das helemaal mijn ding :P
Ik had ook net nieuwe spullen besteld en kreeg die mail ook, dus zocht ik GoT ff op :)

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Oude koeien mogen in de sloot blijven
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.