Toon posts:

[W2003] Access 2007 via TS

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Een klant heeft een uitgebreide zelf-ontwikkelde database onder Access draaien. Hij wil nu de licenties gaan recht trekken en kijken naar terminal server, 25 users. Heb zelf geen ervaring met Access 2007 op TS maar na wat gegoogle kom ik tot de volgende punten;

- is gebruik van Access veel zwaarder op TS dan bv Word en/of Excel?
- kan ik de frontend (de gui) draaien middels een Access Runtime dinges en hiermee dus 24 Access licenties links laten liggen?! (dus 1tje voor de ontwikkelaar)
- zal een ML350 met 4Gb voldoende zijn, of moet het gelijk x64 8Gb worden? De terminals draaien Word, Excel, Outlook en dan natuurlijk Acces (runtime)

Alvast bedankt voor tips!
Mvg,
Mark

• Turdie
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 20-08-2024
Verwijderd schreef op dinsdag 21 oktober 2008 @ 14:52:
Hallo,

Een klant heeft een uitgebreide zelf-ontwikkelde database onder Access draaien. Hij wil nu de licenties gaan recht trekken en kijken naar terminal server, 25 users. Heb zelf geen ervaring met Access 2007 op TS maar na wat gegoogle kom ik tot de volgende punten;

- is gebruik van Access veel zwaarder op TS dan bv Word en/of Excel?
- kan ik de frontend (de gui) draaien middels een Access Runtime dinges en hiermee dus 24 Access licenties links laten liggen?! (dus 1tje voor de ontwikkelaar)
- zal een ML350 met 4Gb voldoende zijn, of moet het gelijk x64 8Gb worden? De terminals draaien Word, Excel, Outlook en dan natuurlijk Acces (runtime)

Alvast bedankt voor tips!
Mvg,
Mark
Hai,

Heb je al weleens gedacht al een virtuele server, ook een test host erbij voor de ontwikkelaar zodat ie op een aparte virtuele server kan testen (niet live in productie)

Hardware
Als je op safe wil spelen zou ik zelfs gaan voor het volgende qua hardware (een ML350 zal het wel aan kunnen)
  • x64 os
  • minimaal 8gb geheugen
  • 2,2 Ghz AMD Opteron x64-based CPU
Licenties
Ik zou de software gewoon aanschaffen via het Open License model van Microsoft. Dan ook vergelijken wat de beste prijs is tussen per device en per user. Dus licenties schaffen voor iedere user of een grote voor de server.
Zie ook hier

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor je reactie. Een testcase opzetten is natuurlijk de beste manier om erachter te komen hoe het gaat werken. Maar aangezien dat niet in twee tellen gedaan is en zeker de belasting van 25 gebruikers simuleren niet, hoopte ik hier te weten te komen of er uberhaupt een verschil in belasting is tussen Access en de andere paketten als Word, Excel, etc.

Wat mij vooral interesseert is de Access runtime kwestie. Wat ik hiervan begreep is dat alleen de ontwikkelaar een Access licentie hoeft te hebben en dat alle gebruikers vervolgens de front end kunnen draaien via een Acces Runtime, zonder licentie dus. En dat scheelt 24 x heel veel euro's. Zou iemand dit kunnen bevestigen? Ook hiervoor geldt natuurlijk dat het te testen is maar aangezien het nog in offerte stadium bevindt wil ik er ook weer niet bergen tijd steken om erachter te komen dat het niet gaat.

Zodra ik dit aan de klant voorgeschoteld hebt en akkoord gekregen dan kan ik tegen betaling eens een testcase in gaan richten. Maar voor nu wil ik gewoon een zinnig voorstel op tafel leggen.

Als iemand mij nog iets meer kan vertellen van die Access Runtime (addertjes onder het gras?!) dan weet ik genoeg.

Alvast bedankt weer!
Mark

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16:53

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

De load en dus ook de benodigte zwaarte van de machine hangt compleet af van de grootte van de Database en hoe groot de query's zijn die gedraaid wordt. Let er ook op dat de performance van Access behoorlijk afneemt als je boven de 20 concurrent users komt (give or take), al ligt dit wel veel aan de activiteiten die de gebruikers doen (raadplegen vs editen van records).

Let er ook op dat voor het draaien van Office 2007 op een terminal server Volume licenses benodigd zijn. http://technet.microsoft.com/en-us/library/cc179055.aspx
You cannot run all versions of the 2007 Office system on a Terminal Services-enabled computer. Be sure that you understand and meet the following licensing requirements before you deploy the 2007 Office system on a Terminal Services-enabled computer.

You can run the 2007 Office system on a Terminal Services-enabled computer only if your version of the 2007 Office system uses a volume license product key and does not require activation.
Ik weet echter niet of de Access Runtime hier ook aan moet voldoen, maar da's met een belletje met MS ook achterhaald :)
guidovb999 schreef op woensdag 22 oktober 2008 @ 03:00:
Als je op safe wil spelen zou ik zelfs gaan voor het volgende qua hardware (een ML350 zal het wel aan kunnen)
  • x64 os
  • minimaal 8gb geheugen
  • 2,2 Ghz AMD Opteron x64-based CPU
Waarom 64 bits? Office 2007 is niet verkrijgbaar in 64 Bits, wat betekend dat Access toch niet meer dan 2 GB geheugen gaat gebruiken (= sowieso een beperking van WoW64). Ook introduceer je een performancehit door gebruik te moeten maken van WoW64. 25 users kun je ook nog makkelijk kwijt op een 32 bits systeem met 4 Gb geheugen.

[ Voor 28% gewijzigd door Question Mark op 22-10-2008 11:57 ]

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B