Ik heb hier 4 5" woofers van sony liggen, en ik wou daar een sub van bouwen. Ik weet dat je voor het bouwen van een speaker de zogenaamde t/s waarden moet hebben en dat je aan de hand daarvan de inhoud en plaatsing van de baspoort kan bepalen. Maar, deze heb ik niet, googlen op het typenummer van de speakers levert niks op. Ik vroeg me af of er misschien toch hoop is omdat het bij kleinere speakers wat minder kritisch is misschien (meeste topics gaan over 12 inch)? En als ik de kast gesloten maak, is de kans op slagen ook groter dacht ik? En misschien is er info te halen enkel uit afmetingen? of zijn t/s waarden zelf te meten oid?
Het gaat om 4 5" (zelf opgemeten) woofers waarvan er 2 een bolle conus hebben en 2 een vlakke, beiden zijn ze magnetisch afgeschermt.
De speakers met vlakke conus zijn van papier en zijn 8 ohm (zelf gemeten), als ik ze zonder kast beluister lijken ze iets lager te kunnen dan de speakers met bolle conus,
De speakers met bolle conus zijn van een soort plastic en zijn 13 ohm (zelf gemeten), zonder kast lijken ze iets verder in de mid tonen te komen.
Een aantal foto's om wijzer uit te worden:

De 4 speakers

De speaker met bolle conus

De speaker met vlakke conus

Het gaat om 4 5" (zelf opgemeten) woofers waarvan er 2 een bolle conus hebben en 2 een vlakke, beiden zijn ze magnetisch afgeschermt.
De speakers met vlakke conus zijn van papier en zijn 8 ohm (zelf gemeten), als ik ze zonder kast beluister lijken ze iets lager te kunnen dan de speakers met bolle conus,
De speakers met bolle conus zijn van een soort plastic en zijn 13 ohm (zelf gemeten), zonder kast lijken ze iets verder in de mid tonen te komen.
Een aantal foto's om wijzer uit te worden:

De 4 speakers