Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

KPN vaste lijn en 2010

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Momenteel zijn we bezig met de aanschaf van een goed alarmsysteem.
Het beste lijkt me, een aansluiting op het vaste net van KPN. Stabiel, werkt altijd etc.

Echter las ik dat KPN het vaste net wellicht in 2010 wil 'stopzetten'

Weet iemand wat dat precies inhoudt, en wat de consequenties zijn voor alarmsystemen?

• Kix@$$
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 30-11 13:40
Is het niet makkelijker om gewoon de KPN klantenservice daarvoor te bellen?

Verwijderd

Topicstarter
Kix@$$ schreef op dinsdag 21 oktober 2008 @ 13:24:
Is het niet makkelijker om gewoon de KPN klantenservice daarvoor te bellen?
Uhm had ik graag gedaan. Maar na 3 pogingen geef ik dat op

• MissingDog
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 21 oktober 2008 @ 11:46:
Het beste lijkt me, een aansluiting op het vaste net van KPN. Stabiel, werkt altijd etc.

Weet iemand wat dat precies inhoudt, en wat de consequenties zijn voor alarmsystemen?
Let op: dit is geen info van KPN, slechts een ruime gok.
Ik vermoed dat ze dan geen nieuwe analoge telefonie aansluitingen meer zullen realiseren (nog wel koper voor data, maar niet voor spraak) en wellicht een migratietraject ingaan om iedereen op een of andere manier van VoIP te voorzien...enerzijds via een dienst van zichzelf, anderszijds via de huidige tripleplay aanbieders. Je alarmcentrale zal dan dus via een VoIP verbinding of GSM netwerk moeten gaan bellen....zal niet veel uitmaken qua functionaliteit, maar wel qua stabiliteit. Alhoewel ik het ten zeerste betwijfel of KPN hiermee weg komt.....

Verwijderd

Topicstarter
Ja precies. GSM module kan nu ook wel. Maar het is gewoon veel minder stabiel...Nou ja, er zit niks anders op dan afwachten dan maar

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Verwijderd schreef op dinsdag 21 oktober 2008 @ 23:21:
Ja precies. GSM module kan nu ook wel. Maar het is gewoon veel minder stabiel...Nou ja, er zit niks anders op dan afwachten dan maar
en voor ca EUR 80 koop je op dealextreme een GSM danwel GPS blocker dus om die nou voor alarmeringen te gebruiken ...

ik hou het bij mijn hond

(voorbeeld)
Afbeeldingslocatie: http://gratis-zoekertjes.onlinertjes.be/image/image2/48341.jpg

werkt beter dan dat electronische ding (werkt sowieso niet met een dier in huis, steeds vals alarm).

[ Voor 24% gewijzigd door franssie op 22-10-2008 00:30 ]

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Denk niet dat ze dit gaan doen. Alarmsystemen werken vrijwel nooit via VoIP verbindingen. Dan zouden een heleboel bedrijven niet vrolijk worden (dieven wel).

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Glashelder schreef op woensdag 22 oktober 2008 @ 00:30:
Denk niet dat ze dit gaan doen. Alarmsystemen werken vrijwel nooit via VoIP verbindingen. Dan zouden een heleboel bedrijven niet vrolijk worden (dieven wel).
maar ze willen het wel gaan doen.

zie ook de je leverancier http://www.europac.nl/ind...cid=9&Itemid=78&no_html=1

het wordt dus gewoon IP (alarm over IP = AOIP?) met eventueel GPRS als backup - niet echt iets waar je blij van kan worden, wel iets om mee te nemen in de investering in je alarm installatie.

// maar zolang jouw beveiliging/waarde verhouding beter wordt dan die van de buren natuurlijk wel doen.

[ Voor 41% gewijzigd door franssie op 22-10-2008 02:58 . Reden: link ]

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 21 oktober 2008 @ 15:17:
[...]
Uhm had ik graag gedaan. Maar na 3 pogingen geef ik dat op
vragen over de toekomst van de vaste lijn en alternatieven daarvoor lijken mij nuttig leesvoer.
Niet alleen voor alarmlijnen, maar ook vanwege pin en fax verkeer.
Maar je "3 pogingen" begrijp ik niet. (pogingen van wat eigenlijk :? )
Je zult toch echt niet de eerste en de enige zin met een dergelijke vraag - dus me dunkt dat kpn er wel een antwoord op kan geven.
edit : en ben je voor kpn een consument of een zakelijke klant, dat zal ook kunnen uitmaken

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 22-10-2008 11:25 ]

• thefox154
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 26-11 21:45
kpn heeft een brief vestuurd naar bedrijven waarin aangekondigt is in 2010 met de afbouw van het traditionele netwerk te beginnen. Ik heb de brief zelf ook bij ons op kantoor langs zien komen. Verder staat erin dat bedrijven die hierdoor getroffen worden ruim op tijd worden geinformeerd. Er staat NIET dat ze de stekker eruit trekken in 2010. Dit lijkt me ook niet heelbaar gezien het korte tijdpad. Zeker dit soort lijnen zullen voorlopig echt wel blijven functioneren.

Afhankelijk van de eisen van je verzekering adviseer ik altijd een digiaccess alarmlijn. Wel een duurdere variant maar ook de meest betrouwbare. Gaat het om een eenmanskantoortje dan gewoon een systeem dat uitbelt. Het grote voordeel aan een digiaccess systeem is dat ook sabotage aan de apparatuur direct gemeld wordt.

Heel zwart-wit:
Stel je hebt een analog/gsm systeem. Inbreker trekt een sprintje en trekt de stekker uit de centrale/gsmgateway/whatever. Geen alarmmelding.... En ze kunnen rustig onder de inbraak nog even een tosti bakken :+

Digiacces: permanent openstaande verbinding tussen meldkamer en jou alarmsysteem. Hier vliegt een aantal keer per minuut een check overheen. Zie het maar als ping (meldkamer) - pong (jou systeem) en dat houd hij continu vol. Stel inbreker sloopt je systeem, de pong komt niet terug, meldkamer probeert het nog een keer. Weer geen pong. Op dat moment gaat jou telefoon over/wordt de beveiliging aangestuurd of volgt een andere actie die jij met hen hebt afgesproken. Ook sabotage meldingen overdag worden bij de betere systemen gelijk door de meldkamer gezien.

Maar nogmaals, alles heeft zo zijn prijs.

Verwijderd

thefox154 schreef op woensdag 22 oktober 2008 @ 11:34:
kpn heeft een brief vestuurd naar bedrijven waarin aangekondigt is in 2010 met de afbouw van het traditionele netwerk te beginnen. Ik heb de brief zelf ook bij ons op kantoor langs zien komen. Verder staat erin dat bedrijven die hierdoor getroffen worden ruim op tijd worden geinformeerd. Er staat NIET dat ze de stekker eruit trekken in 2010. Dit lijkt me ook niet heelbaar gezien het korte tijdpad. Zeker dit soort lijnen zullen voorlopig echt wel blijven functioneren.

Afhankelijk van de eisen van je verzekering adviseer ik altijd een digiaccess alarmlijn. Wel een duurdere variant maar ook de meest betrouwbare. Gaat het om een eenmanskantoortje dan gewoon een systeem dat uitbelt. Het grote voordeel aan een digiaccess systeem is dat ook sabotage aan de apparatuur direct gemeld wordt.

Heel zwart-wit:
Stel je hebt een analog/gsm systeem. Inbreker trekt een sprintje en trekt de stekker uit de centrale/gsmgateway/whatever. Geen alarmmelding.... En ze kunnen rustig onder de inbraak nog even een tosti bakken :+

Digiacces: permanent openstaande verbinding tussen meldkamer en jou alarmsysteem. Hier vliegt een aantal keer per minuut een check overheen. Zie het maar als ping (meldkamer) - pong (jou systeem) en dat houd hij continu vol. Stel inbreker sloopt je systeem, de pong komt niet terug, meldkamer probeert het nog een keer. Weer geen pong. Op dat moment gaat jou telefoon over/wordt de beveiliging aangestuurd of volgt een andere actie die jij met hen hebt afgesproken. Ook sabotage meldingen overdag worden bij de betere systemen gelijk door de meldkamer gezien.

Maar nogmaals, alles heeft zo zijn prijs.
Ik moet zeggen, de beschrijving die jij doet doet me erg denken aan de ISDN alarmcentrale dmv communicatie op de D kanaal. Wat gebeurt er in 2010 met (nieuwe) ISDN, owja dat zal ook wel plat gaan.

Na wat research:
KPN.com
DigiAccess maakt voor het versturen van data gebruik van een ISDN1- of ISDN2-aansluiting. U heeft dus ISDN van KPN nodig.
Het probleem was juist dat KPN geen ouderwetse diensten zoals ISDN (en dergelijke) wil leveren, ze willen graag alles overgooien met hun AllIP plan naar een IP netwerk.

Als we allemaal hier ingaan op dingen waar de TS niet om vraagt, dan zal hij niet zoveel aan een topic hebben. Ik kan me voorstellen dat hij graag wil weten "hoe" dit opgelost gaat worden vanuit de alarmwereld, gezien ISDN-D lijnen er straks niet meer zijn (en 80% van de centrales deze gebruiken?). De analoge centrales kunnen zonder probleem over een VoIP lijn heen, al verwacht ik dat hier dan wel een "keuring" overheen moet (mogelijkerwijs zelfs meerdere verbindingen op je pand op meerdere netwerken, ivm uitval bij providers).

Opzich vind ik dit wel een "goede" vraag die de TS gesteld heeft (globaal genomen), gezien hij niet de enige zal zijn met een dergelijk probleem. Ik bemoei me normaal niet met alarmcentrales, enkel met de communicatie van/naar de centrale (netwerkbeheerder).

Ik hoop dat hier (GoT) iemand zit uit de alarmbusiness, welke kan vertellen hoe ze het gaan doen "zonder" ISDN (D kanaal) en/of analoge lijn.

offtopic:
[edit enzo]
Ik kijk gewoon in lijstje naar "topics" in telecom, en zag "woensdag" staan, dus ging er van uit dat het vandaag was. Nouja shit happens.

• Frankie02
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 31-08 19:21
Volgens mij is niet voorlopig niet anders dat je gewoon extra moet betalen voor de aanleg van een analoge lijn als je een nieuwbouwpand /-huis.....

Analoge lijnen + het instand houden van de grote logge analoge centrales kost de kpn gewoon veel geld. Ze willen in de toekomst uiteraard alle verkeer via glas en via draadloos.

[ Voor 38% gewijzigd door Frankie02 op 29-10-2008 11:47 ]

Verwijderd

Frankie02 schreef op woensdag 29 oktober 2008 @ 11:44:
Analoge lijnen + het instand houden van de grote logge analoge centrales kost de kpn gewoon veel geld. Ze willen in de toekomst uiteraard alle verkeer via glas en via draadloos.
Dat was al bekend als het zogeketen AllIP plan van KPN (welke ik al eerder noemde).
TS:
Ik zie de TS ook niet vragen naar 'hoe het nu moet', maar vooral wat voor en welke dingen aangeschaft moeten worden en waar rekening mee gehouden moet worden, etc.
YoupTelecom:
Sprong naar All-IP-netwerk
De woordvoerder van KPN wil niet weten van een stagnatie van de aanleg van de nieuwe dienst. Hij noemt als reden een technische vernieuwing: "We zijn bezig met de aanleg van DSLAM's met nieuwe software. Dat is ook geschikt voor het All-IP netwerk en voor VDSL."

Daarmee geeft KPN indirect de werkelijke reden af voor het staken van verdere investeringen in specifiek ADSL2+: KPN maakt direct de sprong naar haar All-IP netwerk: de vervanging van 1.300 telefooncentrales door een kleine dertigduizend wijkcentrales waarheen glasvezel wordt gelegd. Vanaf deze centrales is VDSL mogelijk, met snelheden van 30 tot 50 Mb/s.

Met ADSL2+ bereikt KPN, volgende eerdere uitingen, in Nederland gemiddeld 13 Mb/s. ADSL2+ betekent de vervanging van ADSL-apparatuur in de telefooncentrales, maar die heft KPN op zodra dat technisch mogelijk is en toegestaan is door de Opta.
Dit is maar een "willekeurige" pagina over AllIP, zo is daar in ieder geval al aardig wat over te vinden.

Het nadeel is dat het nog niet heel duidelijk geworden is wat er met b.v. alarmcentrales gedaan gaat worden. Ik weet dat ze bezig zijn in Den Haag met brandcentrales via een DSL verbinding te realiseren (Rotterdam btw ook).
Voor analoog zal er een "omvormer" komen (aldus willekeurig beveiligingsbedrijf welke ik even gebeld heb), ik gok persoonlijk dat ze dan een willekeurige SIP ATA (met "goedkeuring" van een bepaalde instantie) gebruiken om dat om te vormen. Voor ISDN-D kanalen zouden de uitbel kaarten vervangen moeten worden (of mogelijkerwijs ook een converter naar IP). In ieder geval zal het dus (zoals ik het nou begrijp) gaan naar een Alarm over IP (aka AoIP) systeem.
Brand/Alarm meldkamers zijn atm bezig met hun software aan te passen zodat ze ook AoIP kunnen ontvangen.
Bedankt ACVBeveiliging voor het verschaffen van een beetje informatie per telefoon (gevonden dmv Google).

• vincedd
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 28-11 12:38
Verwijderd schreef op woensdag 29 oktober 2008 @ 12:49:
[...]

Dat was al bekend als het zogeketen AllIP plan van KPN (welke ik al eerder noemde).

[...]

Ik zie de TS ook niet vragen naar 'hoe het nu moet', maar vooral wat voor en welke dingen aangeschaft moeten worden en waar rekening mee gehouden moet worden, etc.

[...]

Dit is maar een "willekeurige" pagina over AllIP, zo is daar in ieder geval al aardig wat over te vinden.

Het nadeel is dat het nog niet heel duidelijk geworden is wat er met b.v. alarmcentrales gedaan gaat worden. Ik weet dat ze bezig zijn in Den Haag met brandcentrales via een DSL verbinding te realiseren (Rotterdam btw ook).
Voor analoog zal er een "omvormer" komen (aldus willekeurig beveiligingsbedrijf welke ik even gebeld heb), ik gok persoonlijk dat ze dan een willekeurige SIP ATA (met "goedkeuring" van een bepaalde instantie) gebruiken om dat om te vormen. Voor ISDN-D kanalen zouden de uitbel kaarten vervangen moeten worden (of mogelijkerwijs ook een converter naar IP). In ieder geval zal het dus (zoals ik het nou begrijp) gaan naar een Alarm over IP (aka AoIP) systeem.
Brand/Alarm meldkamers zijn atm bezig met hun software aan te passen zodat ze ook AoIP kunnen ontvangen.
Bedankt ACVBeveiliging voor het verschaffen van een beetje informatie per telefoon (gevonden dmv Google).
leuk dat er misschien een ata voor komt,maar de toontjes uit de inbraakcentrale kunnen tot op heden geen handshake maken via voip met de ontvangende apparatuur bij de pac(particuliere alarmcentrale).Daar aan tegen moet het systeem ook kunnen uitbellen bij spanningsuitval,en op heden heb ik nog geen dsl modems gezien met een ups functie erin die 24 uur werkt.
Ik heb de sitautie zelf nog niet meegemaakt dat er mensen voip gingen gebruiken,maar collega`s wel.die hebben onze klanten gewoon een analoge lijn geadviseerd naast de voip.Maar wij gebruiken geen gsm backup op onze centrales,alleen analoog,isdn of digi acces.

Verder zit ik mijzelf ook af te vragen hoe kpn het met all ip wil gaan oplossen,want diverse apparatuur zal toch moeten blijven werken en je kan niet heel nederland verplichten om nieuwe alarmcentrales,pinpads en andere apparaten aan te schaffen,omdat je je netwerk gaat upgraden.

Verwijderd

vincedd schreef op woensdag 29 oktober 2008 @ 16:22:
leuk dat er misschien een ata voor komt,maar de toontjes uit de inbraakcentrale kunnen tot op heden geen handshake maken via voip met de ontvangende apparatuur bij de pac(particuliere alarmcentrale).
Zoals ik al schreef. Ze zijn bij een aantal centrales aan het "testdraaien" met AoIP technieken, gezien je in/na 2010 wel "moet". Ze kunnen (muts gewoon DTMF/achtige signalen) een SIP ATA plaatsen en op de meldkamer zetten ze dan een SIP server neer. Verder verwerkt de SIP server de alarmmeldingen dan netjes naar hun database, en vanuit daar naar we weergave functies.

Dan heeft ook nog eens iedere meldkamer/alarmsysteem zijn eigen standaard. Maar dan nog blijft het een DTMF signaal welke je verstuurt, en dit is dus zonder probleem te programmeren in Asterisk PBX (of soortgelijke software).

Ik denk dat het meer gaat om het "algemene" rondom AllIP en/of AoIP, niet naar specifieke oplossingen/gebreken van een specifieke meldkamer.
Daar aan tegen moet het systeem ook kunnen uitbellen bij spanningsuitval,en op heden heb ik nog geen dsl modems gezien met een ups functie erin die 24 uur werkt.
Gewoon een UPS regelen, het liefste een losse "laad" schakeling icm accu, gezien het omvormen van laagspanning<->230<->laagspanning inefficient is. Dit zal in de toekomst dus de verantwoording voor de klant worden, ipv zoals het nou vaak geregeld is.
Ik heb de sitautie zelf nog niet meegemaakt dat er mensen voip gingen gebruiken,maar collega`s wel.die hebben onze klanten gewoon een analoge lijn geadviseerd naast de voip.Maar wij gebruiken geen gsm backup op onze centrales,alleen analoog,isdn of digi acces.
Dit blijft het zelfde probleem als een glasvezelverbinding waar je bv een ISDN30 lijn overheen gooit, dan moet je ook voeden vanaf je eigen kant. Meeste bedrijven hebben hiervoor gewoon een UPS staan.

En zelfs al zou er stroomuitval zijn, dan kan je dit gewoon detecteren en doorsturen naar de meldkamer (gezien je met een "goedkope" UPS meer dan voldoende tijd hebt om dat te melden).
Verder zit ik mijzelf ook af te vragen hoe kpn het met all ip wil gaan oplossen,want diverse apparatuur zal toch moeten blijven werken en je kan niet heel nederland verplichten om nieuwe alarmcentrales,pinpads en andere apparaten aan te schaffen,omdat je je netwerk gaat upgraden.
Pinpads/etc zijn zover ik weet toch analoog? Certified SIP ATA (of iets dergelijks) er achter en klaar. Dit heeft toch niets meer met stroomuitval te maken, gezien een PIN/whatever ook z'n eigen voeding heeft.

Ik ben het met je eens dat je de voeding vanaf de KPN kant niet meer hebt, en hierdoor met andere dingen rekening zal moeten gaan houden. Dat is dan de richting waarin het vakgebied zal veranderen, je kan mee veranderen of tegenwerken.

offtopic:
Mijn opa was rajonmanager bij PTT Nijmegen/Cuijk, hij stopte met z'n baan daar toen ze begonnen met ISDN. Dit heeft me een soort van voorliefde gegeven voor telefonie ;)

• Thetmar
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 24-09 23:19
Heren,

Er zijn heel veel oplossingen voor VOIP en Alarmen de GSM is wel de erg duren!! Als je maar een gecertificeerde aanbieder gebruikt en een alarm paneel met een ethernet module inplaats van isdn of analoog. Het werkt wel met analoog maar niet altijd vlekkenloos. En om daar problemen te voorkomen gebruiken wij de ip module.
Die werkt als een AL2 verbinding! Ook handig voor je zelf je krijgt mailtjes met wat er gebeurt enzovoort.

En het is inderdaad zo dat vanaf dit jaar analoge en isdn lijnen gaan verdwijnen.
Maargoed alles word toch IP.

Mvg Thetmar.

• Thetmar
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 24-09 23:19
Brandmelding is 3 maanden ook toegestaan over DSL een groot project is gestart met Siemens en Lasmo.
Een goede meldkamer is klaar voor AoIP en de meldkamer waar wij altijd standaard aansluiten geeft geen problemen. Op de zaak en hier thuis draai ik al iets meer dan 2 jaar op IP.

• Robinski
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 30-09 21:22

Robinski

A.K.A. RHarmsen

De huide alarm systemen werken toch volgens het principe dat als er "alarm" is, er gebeld wordt.
Met een IP oplossing kun je ook denken aan een soort van live-signal, zodat als het systeem aan is en online er controle is, zodra hij offline valt zou je een pré-waarschwing hebben zodat het object in de gate gehouden kan worden.

Als dan het netwerk plat is weet je dat tenminste, bij huidige analoog als de lijn wordt gesloopt heb je niets.

10xAXItec AC-265P = 2,650kWp @ SolarEdge SE2200 - PVOutput

• dôh
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 28-11 11:58
Verwijderd schreef op dinsdag 21 oktober 2008 @ 11:46:

Als je een goed alarmsysteem aanschaft, dan neem ik aan dat je het door een erkende installateur laat installeren. Wanneer dat zo is, dan lijkt het mij dat deze installateur ook verstand heeft van de gang van zaken.

Er zijn diverse IP doormelders beschikbaar; Één van de meeste bekende zijn die van het merk Chiron (de IRIS series). Deze worden onder andere ondersteund door de Securitas alarmcentrale.

De eis bij dit soort situaties is in de regel dat het modem/router binnen 1 meter van de CCS (alarmkast) hangt (in de meterkast, achter een deur die op slot kan) en aangesloten is op een UPS. Zodat, bij stroomuitval, de doormelding nog steeds plaats kan vinden. Het alarmsysteem heeft namelijk zelf ook altijd een accu ingebouwd, zodat deze blijft werken wanneer de stroom uitvalt. Bij uitval van je internet verbinding zal je een telefoontje krijgen van de meldcentrale.

Val je in een hoge risicoclasse, waarbij je een zogenaamde AL2 verbinding nodig hebt... Dan krijg je een Alarm over IP melder met GPRS backup. Hier stop je een datakaartje in van één van de welbekende telecom providers en bij uitval van je gewone verbinding, neemt deze het over.
Pagina: 1