Zoals ik al schreef. Ze zijn bij een aantal centrales aan het "testdraaien" met AoIP technieken, gezien je in/na 2010 wel "moet". Ze kunnen (muts gewoon DTMF/achtige signalen) een SIP ATA plaatsen en op de meldkamer zetten ze dan een SIP server neer. Verder verwerkt de SIP server de alarmmeldingen dan netjes naar hun database, en vanuit daar naar we weergave functies.
Dan heeft ook nog eens iedere meldkamer/alarmsysteem zijn eigen standaard. Maar dan nog blijft het een DTMF signaal welke je verstuurt, en dit is dus zonder probleem te programmeren in Asterisk PBX (of soortgelijke software).
Ik denk dat het meer gaat om het "algemene" rondom AllIP en/of AoIP, niet naar specifieke oplossingen/gebreken van een specifieke meldkamer.
Daar aan tegen moet het systeem ook kunnen uitbellen bij spanningsuitval,en op heden heb ik nog geen dsl modems gezien met een ups functie erin die 24 uur werkt.
Gewoon een UPS regelen, het liefste een losse "laad" schakeling icm accu, gezien het omvormen van laagspanning<->230<->laagspanning inefficient is. Dit zal in de toekomst dus de verantwoording voor de klant worden, ipv zoals het nou vaak geregeld is.
Ik heb de sitautie zelf nog niet meegemaakt dat er mensen voip gingen gebruiken,maar collega`s wel.die hebben onze klanten gewoon een analoge lijn geadviseerd naast de voip.Maar wij gebruiken geen gsm backup op onze centrales,alleen analoog,isdn of digi acces.
Dit blijft het zelfde probleem als een glasvezelverbinding waar je bv een ISDN30 lijn overheen gooit, dan moet je ook voeden vanaf je eigen kant. Meeste bedrijven hebben hiervoor gewoon een UPS staan.
En zelfs al zou er stroomuitval zijn, dan kan je dit gewoon detecteren en doorsturen naar de meldkamer (gezien je met een "goedkope" UPS meer dan voldoende tijd hebt om dat te melden).
Verder zit ik mijzelf ook af te vragen hoe kpn het met all ip wil gaan oplossen,want diverse apparatuur zal toch moeten blijven werken en je kan niet heel nederland verplichten om nieuwe alarmcentrales,pinpads en andere apparaten aan te schaffen,omdat je je netwerk gaat upgraden.
Pinpads/etc zijn zover ik weet toch analoog? Certified SIP ATA (of iets dergelijks) er achter en klaar. Dit heeft toch niets meer met stroomuitval te maken, gezien een PIN/whatever ook z'n eigen voeding heeft.
Ik ben het met je eens dat je de voeding vanaf de KPN kant niet meer hebt, en hierdoor met andere dingen rekening zal moeten gaan houden. Dat is dan de richting waarin het vakgebied zal veranderen, je kan mee veranderen of tegenwerken.
offtopic:
Mijn opa was rajonmanager bij PTT Nijmegen/Cuijk, hij stopte met z'n baan daar toen ze begonnen met ISDN. Dit heeft me een soort van voorliefde gegeven voor telefonie