Hitte probleem Intel Q9450 / Asus 9800GX2

Pagina: 1
Acties:

• Redhead1986
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 07-05 16:36
Beste iedereen,

Ik zit met een vreemd probleem met mijn systeem. Ik zal het zo volledig mogelijk proberen uit te leggen, maar het is al weer een tijdje geleden dat ik op het t-forum actief ben geweest dus vergeef me als ik iets vergeet.

Het probleem is alsvolgt, ik heb een maand of 3 geleden een nieuw gamesysteem gekocht. dit met oa een asus P5N-T deluxe, een intel Q9450 en een asus 9800gx2 videokaart en dit alles op een 600w zalman voeding.

Ook had ik een goede cpu koeler erbij gekocht omdat stock meestal kwalitatief uitermate teleurstellend is. (een scythe nogiets met veel ribben heel zwaar en een 120mm fan die er van de zijkant doorheen blaast)

De problemen zijn eigenlijk al vanaf het begin aanwezig geweest; plotselinge reboots, scherm freezes, power-downs en wat al niet meer.

Mijn vermoede neigde in eerste instantie naar de videokaart omdat de temp tool 70-80graden weergaf. Ik heb hierop wat casemodding gedaan om wat extra fans te plaatsen om de airflow wat beter te krijgen. Tevens heb ik toen de cpu koeler (dat veels te zware scythe ding) vervangen voor de stock omdat ik vermoede dat de scythe misschien de airflow blokkeerde.

Het resultaat was alles behalve als verwacht. De crashes werden erger en kwamen regelmatiger voor. Na inspecteren van de bios zag ik tot mijn schrik dat de temperatuur van de cpu met de stock koeler op was gelopen naar 126 graden (!!!). met de scythe lag deze max rond de 70. Ook als ik de pc helemaal laat afkoelen en dan alleen de bios opstart kan je erop wachten tot de temperatuur oploopt tot over de 80 graden.

Nou weet ik dat stock koelers bagger zijn, maar dit is wel heel extreem. Ik heb de bevestiging dubbel gechecked en weet haast zeker dat deze goed is, ook is zit er koelpasta tussen.

Heeft iemand een idee over wat er mis kan zijn met de processor of het moederbord? of eventueel iets anders?

volledige specs:

Asus EN9800GX2/G/2DI/1G
Asus P5N-T Deluxe
Intel Core 2 Quad Q9450 2.66GHz 1333MHz 12MB Boxed
OCZ 4GB, DDR2, PC2-8500, 1066 MHz
Samsung 750GB Serial ATA II HDD
Scythe Mugen "Infinity" 5x Heatpipe for all Intel & AMD AM2 (momenteel dus vervangen door box koeling)
Zalman 600W, Ultra-quiet power supply | ZM600-HP

Verder nog 1 oudere 250gb WD harddisk.

Edit: problemen komen zowel voor op WinXP 32bit als Vista 64bit

Ik hoop echt dat iemand een suggestie heeft, want ik heb inmiddels al mijn ideeen opgebruikt.

mvg,

Jelle

p.s. gelieve geen 'gebruik de search' replies, ik zoek al maanden naar een oplossing via google en got-search en alles wat daaruit naar voren kwam heeft niets opgeleverd. bvd.

• Dani86
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 21-05 21:13

Dani86

AeroGeek

Maakt je koeler wel goed contact met de CPU? Wat ik zou doen in jouw geval is de allergoedkoopste celeron S775 bestellen en uitproberen wat daarmee gebeurt.

Ryzen 5 7500F - 32GB RAM @ 6000 MHz - RX7700XT - WD SN770 1TB nvme

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
Krijg je blauwe schermen? Zoja, welke meldingen? Misschien is het geheugen de oorzaak, heb je al met andere latjes geprobeerd?

Neem ook Hangen en Opstartproblemen troubleshooter even door.

March of the Eagles

• _Apache_
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 10:36
Als eerste is je temperatuur veelste hoog met de scythe koeler. Ik heb een X3350 (Server versie van de Q9450, identieke eigenschappen) ook met een scythe mugen/Infinity koeler. En deze doet op volle belasting ongeveer 45 graden.

Dus vervang je koelpasta en installeer het opnieuw, zorg dat de pasta goed en dun word uitgesmeerd en dat alle 4 de pushpins goed vastzitten.

Verwijderd

Als je de koeler aanraakt is ie dan koud warm of heet? Als ie koud is heb je de oorzaak en zit de koeler en niet goed op bevestigd. Misschien heb je er wel veel te veel koelpasta tussen gesmeerd onthoudt dat dit maar en halve rijstkorrel hoeft te zijn.

Als je zeker weet dat de koeler en goed opzit dan heb je gewoon een kapotte temp sensor. Daar valt niets aan te doen. Je kan dan in de bios de max temp uitschakelen zodat je pc niet meer plotseling reboot.

• Redhead1986
@aerogeek: Ja er is goed contact, de cpu werd al warm met de scythe koeler, en wordt insane warm met de intel stock koeler, ik moet wel vermelden dat ik zwaar ontevreden ben over het bevestigings systeem van deze koelers.

@hacku: Ik krijg weinig blauwe schermen, behalve die keer dat mn cpu 126 graden was geworden, toen kreeg ik een ACPI non-compliant fout bij boot van xp. dit was weg na het laten afkoelen van de cpu.

Verwijderd

Kijk is in je bios hoeveel volt je processor krijgt want waarschijnlijk ligt die veel te hoog. Probeer die anders te verlagen naar normale waardes.

• Redhead1986
@bassguitar: ik geloof dat dit 1.2 volt is, maar in principe staat alles op standaard mobo waardes. Ik heb niets geprobeerd te overklokken. Ik ga dit vanavond als ik thuis ben zeker nog even nakijken.

Verwijderd

Ja maar het kan ook zijn dat je moederbord iets verkeerds heeft ingesteld. Ik zou toch voor de zekerheid even kijken als ik jou was omdat er voor de rest weinig mogelijkheden zijn.

• Redhead1986
@_Apache_: ik heb de scythe er ook uit gehaald omdat het gewicht van de koeler amper door de pushpins gehouden kan worden, en de stock koeler is goed gemonteerd hier ben ik zeker van.

• _Apache_
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 10:36
Redhead1986 schreef op dinsdag 21 oktober 2008 @ 12:15:
@_Apache_: ik heb de scythe er ook uit gehaald omdat het gewicht van de koeler amper door de pushpins gehouden kan worden, en de stock koeler is goed gemonteerd hier ben ik zeker van.
Ok, kan je er anders zeker van worden dat je IHS goed is, dus dat het oppervlak tussen de processor en de koeler netjes vlak is, dit merk je door er wat pasta tussen te doen en goed op elkaar te drukken, is er op 1 plek ophoping dan kan je beter even oppervlakkig lappen. ( bij voorkeur de processor gewoon van het moederbord af halen en de koeler loshalen, zodat de beide goed op elkaar geplaats kunnen worden en dan controleren of ze elkaar goed raken. )

[ Voor 13% gewijzigd door _Apache_ op 21-10-2008 12:24 ]

• Redhead1986
Na het volledig loshalen van de inhoud van mijn kast en het herbevestigen van de cpu koeler lijkt het probleem iets geminderd, de cpu schommelde de temp van de cpu ergens tussen de 70-80 graden. Hierop heb ik de V-core spanning verlaagt van 1,3v naar 1,2375 volt, de temp daalde naar 60-70 graden.

Nu vraag ik me af of dit consequenties heeft voor de stabiliteit van de cpu ofdat ik de spanning nog verder kan verlagen.

En wat de achterliggende reden is dat de cpu in eerste plaats zo warm wordt.

Overgens lijkt de cpu stabiel bij de meeste games, echter als ik crysis warhead opstart valt de pc weer keihard uit. In eerste instantie op de intro filmpjes voordat de game gestart is, maar na het verwijderen van deze files ook na het laden van het eerste level.

• scorched
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 14-05 13:20

scorched

Maximum Overdrive

Ik moet zeggen dat 60-70 graden mij behoorlijk hoog lijkt (neem aan dat dat stressed temps zijn). Weet je zeker dat de koeler er 100% goed op zit ? Wat betreft de Vcore, dat is bij iedere cpu anders, zit niets anders op dan het te proberen. (mijn Q9550 loopt op 1.008v @ stock)
Dat spontaan uitvallen doet mij denken aan een overtemp beveiliging op je moederbord, dus ik zou toch kijken of alles goed zit.

• Redhead1986
Ok, ik heb de cpu vcore nu verlaagt naar 1.01 volt en nu wordt ie full stressed (4 cores superpi) max 61 graden en blijft stabiel. Ook crysis crashed nu niet meer, dat is, niet meer door mn cpu....

met 1650x1050 enthusiast settings en 4x AA wordt het vid geheugen 86 graden en begint de asus tool te mekkeren over dat ik asus moet bellen... dus i guess dat dat de volgende stap is.

Bedankt voor alle support ;)
Pagina: 1