Hoe kan ik een eigen domein extensie aanmaken

Pagina: 1
Acties:
  • 2.634 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 220051

Topicstarter
Beste tweakeraars,
Ik vroeg me af of 1 van jullie enig idee heeft hoe je een eigen domein extensie kan aanmaken ( opvragen).
Als ik bijvoorbeeld mijn eigen naam of een bedrijfs naam als extensie kan aanmaken.
Ik heb veel gekeken op google en tweakers maar word er niet veel wijzer van. Ik neem aan dat er een
organisatie is die hier over gaat zoals bijvoorbeeld SIDN.

Wie o wie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 151099

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bolukan
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 01-04 21:59
Als je een domeinnaam wilt (copticbody.nl oid), moet je bij je een provider zijn. Zelf kun je niet direct bij SIDN terecht, alleen registrars=providers kunnen aanmeldingen doorgeven. Dan wordt de naam opgenomen in het register en wordt in de DNS´s je domeinnaam met verwijzing naar je IP-adres opgenomen.

Als je thuis iets wilt, kun je in hosts (zonder extensie, de directory even opzoeken op je computer) zelf namen met ip-adressen toevoegen. Dat is een soort thuis-DNS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Ik zou zeggen, ga eens met een hostingprovider praten. Die leggen je dat heel precies uit. Of kijk bij een provider op de website, zie bijvoorbeeld hier (een van de vele hostingproviders).

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ByteDelight
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 22:30

ByteDelight

Retro computing is alive!

Lijkt me niet dat hij bedoelt dat hij een top-level-domain wil aanmaken, bijvoorbeeld: www.koophier.copticboy.

@TS: bedoel je simpelweg een domeinnaam, eindigend op .nl?
Je kunt bij veel Hosting Providerd naast je hostingpakket ook een domeinnaam aanvragen.
Zo heb ik 'benophetinternet.nl' gekocht.

Ik heb bijvoorbeeld Yourhosting(.nl) gebruikt voor mijn hosting en domeinnaam registratie.
Maar het kan overal en nergens.

Echt, er zijn 1001 providers die je tientjes voor de registratie wel willen hebben: http://domein.startpagina.nl/

Retro Computer hardware: http://bytedelight.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ik moet waarschijnelijk melden bij ICANN. Die gaan er blijkbaar over.
SIDN gaat alleen over nederlandse extenties en alle hosting providers ook.
Ik moet een stap hoger gaan inderdaad wat E.Excel zegt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
bverstee schreef op dinsdag 21 oktober 2008 @ 10:58:
[...]

Lijkt me niet dat hij bedoelt dat hij een top-level-domain wil aanmaken, bijvoorbeeld: www.koophier.copticboy.

@TS: bedoel je simpelweg een domeinnaam, eindigend op .nl?
Je kunt bij veel Hosting Providerd naast je hostingpakket ook een domeinnaam aanvragen.
Zo heb ik 'benophetinternet.nl' gekocht.

Ik heb bijvoorbeeld Yourhosting(.nl) gebruikt voor mijn hosting en domeinnaam registratie.
Maar het kan overal en nergens.

Echt, er zijn 1001 providers die je tientjes voor de registratie wel willen hebben: http://domein.startpagina.nl/
Ik bedoelde eigenlijk wel de TOP level Domains

Acties:
  • 0 Henk 'm!

je kan echt niet zomaar een TLD aanvragen, maar als je er 1 wilt moet je inderdaad bij icann zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r0b
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 27-05 22:50

r0b

Anoniem: 220051 schreef op dinsdag 21 oktober 2008 @ 11:01:
[...]

Dit kan je niet zomaar aanvragen. Maar! Er zijn een aantal organisaties die alternatieve TLD' s aanbieden (waaronder OpenDNS meen ik). Zo is .aero een tijdje een alternatief tld geweest waarna deze sinds een tijdje officieel geratificeerd is (wat nog diverse conflicten veroorzaakte omdat bij ICANN bekende domains, niet bekend waren bij de andere instantie en andersom..)

Het punt is; als jij blah.site wil laten resolven (opzoeken) door een nameserver, deze nameserver hier een tld entry voor moet hebben of dit op moet kunnen vragen bij een hoger staande nameserver (rootserver). Als de rootserver geen ".site" tld heeft, gaat het op het internet niet werken, aangezien alle nameservers op het internet dan geen info hebben over het ".site" tld.
Natuurlijk kan je dit wel lokaal gebruiken, simpelweg door je pc naam/domain te veranderen en in je hosts (= statisch) te verwijzen. Alternatief kan je ondersteuning voor je eigen TLD inbouwen in een eigen nameserver.

Kortom: ja, eigen TLD kan prima. Intern.
Nee, het zal niet werken op internet. Of je moet iedereen overtuigen om jouw nameserver te gebruiken ;) En dit is precies wat er bij OpenDNS gebeurt: ze ondersteunen alternatieve TLD' s, maar om die te kunnnen gebruiken moet je wel OpenDNS als nameserver gebruiken. Het bereik is dus vrij klein, en het zorgt ook nog eens voor een opsplitsing van het internet.

Zo gebruiken wij <pagina>.intra.<bedrijfsnaam> op ons intranet; onze DNS server heeft gewoon een .bedrijfsnaam entry extra gekregen en zolang we onze eigen nameserver gebruiken, kunnen wij het intranet op. (alhoewel ik persoonlijk liever gezien had dat we het - officieel erkende - .lan gebruikten, maargoed..)

[ Voor 35% gewijzigd door r0b op 21-10-2008 11:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Anoniem: 220051 schreef op dinsdag 21 oktober 2008 @ 11:01:
Als je nu eens aangeeft wat je precies wilt (met voorbeelden), dan is het wat minder gissen wat je bedoelt. Nu is het allemaal erg vaag.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
gambieter schreef op dinsdag 21 oktober 2008 @ 11:07:
[...]

Als je nu eens aangeeft wat je precies wilt (met voorbeelden), dan is het wat minder gissen wat je bedoelt. Nu is het allemaal erg vaag.
er is op mijn werk de vraag geweest of we ons eigen bedrijfsnaam als extensie kunnen gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Anoniem: 220051 schreef op dinsdag 21 oktober 2008 @ 11:13:
er is op mijn werk de vraag geweest of we ons eigen bedrijfsnaam als extensie kunnen gebruiken.
Geef nou eens een voorbeeld. Gaat het om www.naam.copticboy of om www.copticboy.iets? Probeer svp iets meer energie in je antwoorden te stoppen, jij wilt informatie dus moet jij de moeite doen :) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
gambieter schreef op dinsdag 21 oktober 2008 @ 11:15:
[...]

Geef nou eens een voorbeeld. Gaat het om www.naam.copticboy of om www.copticboy.iets? Probeer svp iets meer energie in je antwoorden te stoppen, jij wilt informatie dus moet jij de moeite doen :) .
Volgens mij ben ik heel duidelijk als ik zeg domain extensie en geen domeinnaam.
het gaan dan om bijvoorbeeld www.iets.copticboy.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IceStorm
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20:30

IceStorm

This place is GoT-like!!!

En volgens mij is dat ook heel makkelijk te vinden. Nee het kan niet, punt. Even voorbij gaat aan het punt dat Rob.. aandraagt natuurlijk, ik ga er van uit dat je niet alleen bereikbaar wil zijn op je 'bedrijfsextensie' voor mensen die jouw specifieke nameserver gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

gambieter schreef op dinsdag 21 oktober 2008 @ 11:15:
[...]

hij zegt een kwartier geleden toch dat het om een TLD gaat, lees nou eens een keer het hele topic voor je begint te blaaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Bedankt allemaal voor jullie antwoorden
en het is mij nu allemaal een stuk duidelijker.

Fijne dag nog !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sh4dow
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 21:36
Het kan misschien wel.. als je heel veel geld hebt :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r0b

r0b

IceStorm schreef op dinsdag 21 oktober 2008 @ 11:28:
En volgens mij is dat ook heel makkelijk te vinden. Nee het kan niet, punt. Even voorbij gaat aan het punt dat Rob.. aandraagt natuurlijk, ik ga er van uit dat je niet alleen bereikbaar wil zijn op je 'bedrijfsextensie' voor mensen die jouw specifieke nameserver gebruiken.
Daar moet je niet aan voorbijgaan :P

Veelal wordt een blah.bedrijf TLD juist intern gebruikt (zoals hier, helaas). :)
sh4dow schreef op dinsdag 21 oktober 2008 @ 11:39:
Het kan misschien wel.. als je heel veel geld hebt :).
IANA is een non-profit organisatie meen ik :P

[ Voor 17% gewijzigd door r0b op 21-10-2008 11:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adion
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16-06 08:23
Misschien ook interessant om deze blogpost te lezen.

VirtualDJ 2024 - Fast Image Resizer - Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

r0b schreef op dinsdag 21 oktober 2008 @ 11:41:
[...]

Veelal wordt een blah.bedrijf TLD juist intern gebruikt (zoals hier, helaas). :)

[...]

IANA is een non-profit organisatie meen ik :P
Maar ICANN niet, en laat die er nou net over gaan. Een TLD kun je prima aanvragen, maar dat moet gesponsord worden en dat is niet goedkoop.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sh4dow
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 21:36
Hier meer info: http://www.washingtonpost...6/26/AR2008062603792.html.
Prijzen vanaf $100,000 :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 130184

C:\WINDOWS\system32\drivers\etc\hosts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r0b

r0b

CyBeR schreef op dinsdag 21 oktober 2008 @ 11:56:
[...]

Maar ICANN niet, en laat die er nou net over gaan. Een TLD kun je prima aanvragen, maar dat moet gesponsord worden en dat is niet goedkoop.
Woops, my bad. Verkeerde beestje/naampje/feiten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IceStorm
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20:30

IceStorm

This place is GoT-like!!!

r0b schreef op dinsdag 21 oktober 2008 @ 11:41:
Vooruit, mijn bewoordingen zijn wat kort door de bocht maar toch, een 'algemeen toegankelijke' bedrijfsextensie kan iig niet (zomaar).

Ach, waarom reageer ik eigenlijk als we het gewoon met elkaar eens zijn en het beide begrijpen :+?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjck
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13-06 10:56
De vraag is beantwoord, maar was ook wel heel erg basic en in het verkeerde subforum. Zodat niet nog meer mensen zich eraan storen zal ik deze naar beneden verbannen :)

Een onderschrift moet altijd zinvol zijn.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.