Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

[C#]Relatiedata goed weergeven in DataGridView

Pagina: 1
Acties:

• Haan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 21:57

Haan

dotnetter

Topicstarter
Ik probeer om een simpel boekhoud-programmaatje te maken waarin ik iets makkelijker dan nu (in Excel) een overzicht kan bijhouden van mijn bij- en afschrijvingen. Hiervoor heb ik in Acces 2007 een database ingericht, met daarin een aantal tabellen:
• Transaction
• Bankaccount
• AccountOwner
• TransactionType (een indeling die ik gebruik om op soort transactie te kunnen sorteren, bijv. boodschappen, vaste lasten, overig, e.d.)

Transaction wordt een lijst met alle bij- en afschrijvingen die ik wil bijhouden en bestaat ondermeer uit velden als datum, bedrag, TransactionType en BankAccount.

Bij die laatste twee ligt het probleem, in Acces heb ik die netjes gelinked aan de desbetreffende tabel en wordt in het TransactionType veld bijvoorbeeld gewoon "Boodschappen" weergegeven en in het BankAccount veld het rekeningnummer.

Maar nu heb ik deze database als datasource in Visual Studio aangemaakt, en laat een DataGridView hiervan gebruik maken. Deze toont ook de data uit de Transaction tabel, maar in plaats van "Boodschappen" en het juiste rekeningnummer krijg ik de id's van die velden te zien.. En ik kan nergens vinden hoe je dat voorelkaar kan krijgen :( Ik heb gezocht of er iets van DisplayValue/DisplayMember properties zijn, maar die zijn er niet, ik heb de relaties proberen te bewerken in de designer van de DataSet die is aangemaakt op basis van mijn database. (hierin staan de relaties ook gewoon)

Dus hopelijk kan iemand mij hiermee verder helpen..

Kater? Eerst water, de rest komt later

• sig69
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 01:12
Visual Studio is geen Access: je zult wat meer moeite doen om dit voor elkaar te krijgen. Het verschil is dat Access automatisch de gerelateerde data ("Boodschappen") toon in plaats van de echte data (het id van de TransactionType). De GridView in Visual Studio toont simpelweg de data in je tabel. Visual Studio is geen ik-sleur-en-pleur-snel-een-applicatie-in-elkaar omgeving zoals Access, maar een echte ontwikkelomgeving. Anyway, een pointer in de goede richting: http://social.msdn.micros...d-49de-a5a5-b2bc2afa2ce4/

[ Voor 14% gewijzigd door sig69 op 21-10-2008 09:25 ]

Roomba E5 te koop

• Haan

Haan

dotnetter

Topicstarter
Nou het kan dus wel, maar dan met een details view in plaats van datagridview: http://msdn.microsoft.com/en-us/library/bb384426.aspx

Dit werkt wel, maar zou het niet gewoon mogelijk zijn om dit simpel aan de praat te krijgen met datagridview? Dit is toch iets dat in iedere applicatie die een database gebruikt voorkomt?

• sig69
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 01:12
Als het puur en alleen is om de data te tonen, kan je ook je query aanpassen natuurlijk

Roomba E5 te koop

• Ruudjah
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 06-09 20:58

Ruudjah

2022

On a sidenote, is het niet handiger om kant-en-klare software te gebruiken? Offline Rekening Overzicht misschien?

TweakBlog

• Haan

Haan

dotnetter

Topicstarter
Ruudjah schreef op dinsdag 21 oktober 2008 @ 14:25:
On a sidenote, is het niet handiger om kant-en-klare software te gebruiken? Offline Rekening Overzicht misschien?
Is wel leuk en aardig natuurlijk, maar ten eerste is het leuk om iets zelf te maken, en ten tweede zitten er altijd wel dingen in die je anders zou willen.

Maar ik laat dit eerst nog even rusten nu, ik ga eens kijken wat er eigenlijk allemaal mogelijk is binnen Access zelf, dat is ook best veel. Desnoods eens kijken naar VBA om de missende dingen te maken..

Pagina: 1