Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

facebook trojan ?

Pagina: 1
Acties:
  • 711 views

Verwijderd

Topicstarter
dag mensen,

een vriendin vertelde dat haar net nieuw geinstalleerde pc raar deed. Ik er dus naar toe (ik had de vorige dag een perfecte image erop gezet). wat bleek: antivir avira nam 100% van de cpu power. Ik heb dan snel de image er opnieuw overgezet. na het openen van haar facebook ging avira weer voluit aan de slag en was avira niet meer af te sluiten. opnieuw image erop. Wat blijkt een van haar vrienden uit facebook is gehackt en die verstuurd berichten met urls in, als je erop klikt ben je eraan voor de moeite. maar wat blijkt nog, ze hoeft zelf niet te klikken op deze berichten, als je nog maar de facebook opent dan is het al te laat.

Weet iemand wat dit is ?
waarom merkt avira dit niet op,
is er een andere antivir die dat wel beter doet (ik weet niet wel type virus; trojan het is)
zou linux eventueel een oplossing zijn tegen dit probleem?

hartelijk dank mensen

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Zoals je het nu post is het een beetje klop en klepel verhaal, en heb je geen bewijs dat er een trojan of iets dergelijks bezig is. Een vage opmerking over links die niet geopend moeten worden, maar ook daar geen gegevens, en ook geen bewijs waarmee je dat aantoont. Zo wordt het een soort van hoax die zijn eigen leven gaat leiden.

Begin eens met aan te geven welke Windows versie, volledig uptodate, met meerdere browsers of alleen IE6/7, probeer eens een andere virusscanner, en geef een (betrouwbare) link naar de informatie waaruit je concludeert dat het een trojan is.

Probeer het eens vanaf een Knoppix DVD, etc. Gestructureerd en logisch aanpakken :)

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• thr-
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 28-09-2022
Ik gebruik zelf geen facebook maar via google kom ik toch wel genoeg resultaten tegen met "facebook virus"

Verwijderd

Begin eens met te vertellen welk OS je hebt.

Als je Vista hebt: Heb je de image gemaakt op dezelfde PC? Virusscanners gaan namelijk vaak vrij diep in het systeem zitten, wanneer Vista dan delen van z'n 'kern' omwisselt vanwege de andere hardware gaat de virusscanner hiervan vaak op z'n klep. (Kaspersky is hier het bekendste voorbeeld van).

Probeer het ook eens met gewoon een verse Windows ipv een image. Wat je nu zegt is: Ik doe A en dan B en vervolgens krijg ik C. Doe ik nu weer A en dan B dan krijg ik weer C. Nu ga jij er automatisch vanuit dat B het probleem is (het openen van Facebook) maar hebt daarbij A nog niet uitgesloten. In mijn ogen is in dit geval B veel onwaarschijnlijker en ook lastiger uit te sluiten dan A, ik zou dus A aanpakken (de image dus).

Je kunt ook eenvoudig even een andere virusscanner proberen, dat een virusscanner crasht hoeft geen virus te betekenen maar kan ook simpelweg een gare virusscanner betekenen.

• RagingR2
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 03-11-2022

RagingR2

[GeekPride!]

Zoals anderen al zeggen: probeer eens een andere image, misschien zit daar wel een virus in.
En is het geen optie om gewoon níet die pagina op facebook te openen waar volgens jou virussen op zitten? Dat je door de pagina te openen een virus oploopt lijkt me trouwens stug; want als jouw Antivirus-programma niets detecteert, hoe weet je dan zo zeker dat je dat virus door facebook opgelopen hebt? Lijkt mij onwaarschijnlijk; maar goed dat kun je dan meteen uitsluiten door te kijken of je het virus nog steeds krijgt als je die pagina *niet* opent.

Mijn advies; probeer een andere image.
En qua virusscanner; ik heb zelf goede ervaringen met Kaspersky + Adaware + Spybot.

P183, M4A78T-E, Phenom-II X4 955, OCZ 4GB Platinum 1333Mhz, MSI GTX 960 4GB, Syncmaster 2494HS + PS3 + XBOX360 + Samsung Galaxy S3 + Canon EOS 600D

Verwijderd

Topicstarter
mensen, merci voor de replies, ik ga even op alles proberen te antwoorden

1)het OS is xp service pack 2
2)ik denk dat het een trojan is: want het meisje die haar pc niet meer werkt is niet de enige, iedereen op facebook die in de afzender zijn friend-box zit (zij is er dus een van) heeft problemen met zijn pc (iedereen heeft blijkbaar een systeem dat niet meer te gebruiken is). Een van die mannen nog net voor de pc ging hangen zag ik online replyen dat het een trojan zou zijn en dat de afzender zijn account zou gehackt zijn).
3)Je moest op een link klikken die naar flickr gaat. en dan activeerde zich dat.
ik denk dat er ook meer aan de hand is: want : ik had de pc een nieuwe image gegeven en daarna ging de meid weer naar facebook zonder op die link te klikken en hup de pc was weer onbruikbaar. misschien logt er iets haar ip adress of activeert er iets onmiddellijk als je facebook opent ?
4)het deed zich voor op IE, en firefox, dus het lijkt me browser onafhankelijk te zijn
5)ik ga idd een live cdrom gebruiken van linux om eens te zien wat er dan gebeurd. maar ik dacht dat misschien iemand van jullie zou weten wat er aan de hand was, heb ook gegoogled, maar daar bleek de laastste grote scam van januari 2008 te zijn.
6)het is een image op XP, de image is perfect, ik heb de harde schijf een deep format gegeven, dan alles geinstalleerd en dan de image gemaakt, achteraf de lan kabel aangesloten. het eerste dat ik doe na de image terug op de pc staat is: alles laten updaten (nadat ik toestemming heb gegeven via de firwall, want die staat in de image volledig dicht).
7)de image is gemaakt op de pc zelf.
8)de virusscanner lijkt me niet gaar: de pc heeft een nieuwe cleane image, ik update als eerste de antivir. daarna de rest. Het is niet dat antivir in de loop van de tijd gecorupeerd is geraakt. ik doe dit voor al mijn vrienden zo, ook voor mezelf, en dat gaat altijd perfect. een andere virusscanner: ik zal er eens mcafee opzetten, ikzelf run met avg, antivir (en vroeger met mcafee: die mcfee kon veel pakken dat de rest niet op reageerde).
9)merci, ik zal eens kaspersky proberen.

voila mensen.
(ik wou vooral weten of er mensen ook getroffen waren en wat je er tegen kan doen, gelukkig duurt een image niet lang om op te zetten, maar heb het gisteren 4 keer gedaan. en veel virusscanners vertragen de boel ook, maar ga het toch proberen).

merci

• Petervanakelyen
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 30-04 12:52
Euh, volgens mij is je image toch niet echt perfect, want ondertussen in Service Pack 3 uit, dus weg met die SP2 image :)

Somewhere in Texas there's a village missing its idiot.

Verwijderd

Topicstarter
hahahah, i know, maar de sp2 werkt perfect, ik ben een beetje terughoudend om de drie te installeren bij andere mensen, heb het zelf gedaan en sinds dien wordt mijn usb hub niet meer herkend na het uit standby komen.

Verwijderd

Topicstarter
hallo mensen,

heb daarnet een mail gekregen en het blijkt weer hetzelfde te zijn, zonder dat er naar facebook is gesurft.

zou het kunnen dat op de cable modem een virus zit ? of dat de ip van de pc gelogd is ?

merci

• Haan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 19:29

Haan

dotnetter

Ga nou eerst eens helemaal opnieuw XP + alle laatste patches installeren :Z

Kater? Eerst water, de rest komt later

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Verwijderd schreef op woensdag 22 oktober 2008 @ 00:52:
hallo mensen,

heb daarnet een mail gekregen en het blijkt weer hetzelfde te zijn, zonder dat er naar facebook is gesurft.

zou het kunnen dat op de cable modem een virus zit ? of dat de ip van de pc gelogd is ?

merci
Nee.
Simple as that.
En ja haar ip is gegarandeerd gelogd (dat moet van de overheid ... en bij facebook zal het ook wel gebeuren), maar wat heeft dat ermee te maken?

[ Voor 16% gewijzigd door Boudewijn op 22-10-2008 01:05 ]

• JvW
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 26-06 15:52

JvW

On my way home...

I'm with Haan & Boudewijn... Een virus in het kabelmodem lijkt me vergezocht, zo niet onmogelijk.
Je hebt dit image nu een aantal keren gebruikt en telkens met hetzelfde gevolg. Een verse install kost dan wel meer tijd, maar je weet wel wat je hebt.

Een gelogd IP zegt ook niet zoveel zolang je goede firewall/antivirus hebt.

Ikzelf gebruik facebook zonder problemen.

[ Voor 1% gewijzigd door JvW op 22-10-2008 01:12 . Reden: correctie ]

“What could I say to you that would be of value, except that perhaps you seek too much, that as a result of your seeking you cannot find.” - Hermann Hesse

• LuckY
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Als het daadwerkelijk in die facebook zit kan je het toch ook testen van een andere pc met een ander IP ?
Je kan misschien ook even je dns settingss nalopen in je client en je modem/router .
Controleer of ze gelijk zijn aan je ISP's gegevens.

een Image zegt niet altijd alles dat het goed is 8)7
Gewoon eerst testen met een nieuwe install (dus geen image) en met een linux live distro.
een echt virus in je modem/router komt bijna niet voor.

• RagingR2
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 03-11-2022

RagingR2

[GeekPride!]

Verwijderd schreef op woensdag 22 oktober 2008 @ 00:52:
hallo mensen,

merci
Een virus op een modem (hardware) lijkt me niet mogelijk. En wat bedoel je met dat het IP gelogd is? Over het algemeen worden IP´s inderdaad gelogd door ISP´s en door de meeste websites die je bezoekt, maar dat wil niet zeggen dat jij dan ineens actief wordt aangevallen met virussen. Ook als je een mail krijgt die verdacht is; minstens 99% van de tijd is het alleen gevaarlijk als je op links of attachments gaat klikken.

Naar mijn idee ben je een beetje op zoek naar vergezochte verklaringen die erg onwaarschijnlijk of zelfs onmogelijk zijn.
Als je effe een verse install maakt, een goede virusscanner installeert en geen attachments of links uit verdachte mails meer opent weet je vrij zeker dat je veilig bent.

P183, M4A78T-E, Phenom-II X4 955, OCZ 4GB Platinum 1333Mhz, MSI GTX 960 4GB, Syncmaster 2494HS + PS3 + XBOX360 + Samsung Galaxy S3 + Canon EOS 600D

• Neo_TGP
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 14-11 11:13
Als je nou eerst begint met niet zo stug te zijn en WEL SP3 installeerd scheelt dat al een hele hoop het zijn nou net de mensen die de patches niet installeren die er voor zorgen dat PC's extra kwetsbaar blijven voor virussen...

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

filemon, je roept een boel dingen zonder (de basics te lijken te snappen of) in te gaan op de techniek. Wat draait er? Welke malware is het precies / welke bestanden vind je verdacht? En dat is nu juist het enige dat echt wat kan toevoegen (al is de tip SP3 te installeren wel erg relevant, het is al maanden uit).

Dit topic loopt voorlopig op niets uit, het lijkt met handiger als je even rustig zelf eerst de basale zoekacties doet. Ik stel voor dat je even een nieuw topic opent en daar helder aangeeft wat er nu aan processen draait, etc. En begin inderdaad met een schone installatie, dus niet een bestaand image maar een installatie van de originele CD (en plug je netwerkkabel pas in na SP3 geinstalleerd te hebben en na installatie van een goede virusscanner).

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.