Toon posts:

geen geluid door optische of coax kabel

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Heb vandaag deze; Afbeeldingslocatie: http://www.gistron.nl/img/i.php?type=i&file=1136907804.jpg geluids kaart gekocht en aangesloten.

ALs ik hem aansluit via de vertrouwede 1x jack --> 2 keer tulp, krijg ik gewoon stereo geluid, maar het gaat met dus om het 5.1 geluid.

Als ik hem aansluit via COAX of een Optische kabel krijg ik in beide gevallen géén geluid. (Op de tuner heb ik hem op het kanaal ''MULTI IN'' staan, hierbij pakt hij ook het stereo geluid automatisch.)

Het zal dus ergens in de instellingen (VISTA) moeten liggen?!

Ik heb alles geprobeerd maar geen geluid (SPDIF, PCM 2ch, 4ch, 6ch, noem maar op)

Het vreemde is dat bij het configuratiescherm --> Geluid, je wel ziet dat hij Digitaal geluid ''maakt''
zie: Afbeeldingslocatie: http://forumimages.seniorennet.be/korhaantje/1643-20080711-57b644.jpg

Bij die C-Media Digitale uitvoer, gaat dat groene balkje op het eind heen en weer, (dat hij muziek output heeft).

Desalniet te min, krijg ik geen geluid te horen. Als eerst dacht ik dat mijn optische kabel miss. kapot was, dus had het geprobeerd met een (werkende) COAX kabel, maar hierbij dus ook geen geluid.

Ik denk dat het dan aan de instellingen moet liggen?! Maar geen iddee waar hoe en wat. heb namelijk alles zo'n beetje geprobeerd.

Hoor graag

mvg PROX

• RooN
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 10-12-2025
Het ligt niet zozeer aan de instellingen van je geluidskaart. Ik denk dat je het eerder moet zoeken in de instellingen van je receiver. Wat voor receiver heb je? MULTI IN op je receiver is waarschijnlijk gewoon analoog geluid en jij wilt dat je receiver digitaal ontvangt. Hoe je dit instelt vind je ongetwijfeld in de handleiding van je receiver.

smile an everlasting smile

• Robbie T
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 09-02 16:54
Verwijderd schreef op maandag 20 oktober 2008 @ 23:21:

Het vreemde is dat bij het configuratiescherm --> Geluid, je wel ziet dat hij Digitaal geluid ''maakt''
zie: [afbeelding]

Bij die C-Media Digitale uitvoer, gaat dat groene balkje op het eind heen en weer, (dat hij muziek output heeft).

Desalniet te min, krijg ik geen geluid te horen. Als eerst dacht ik dat mijn optische kabel miss. kapot was, dus had het geprobeerd met een (werkende) COAX kabel, maar hierbij dus ook geen geluid.

Ik denk dat het dan aan de instellingen moet liggen?! Maar geen iddee waar hoe en wat. heb namelijk alles zo'n beetje geprobeerd.
Als ik je afbeelding zo zie, dan heb je je digitale uitvoer niet als standaard geselecteerd, maar je luidsprekers.
Stel je digitale uitvoer eens in op standaard. En probeer het dan nog eens!

En op welke ingang heb je de kabel aangesloten op je receiver? Stel je receiver eens op die ingang in, i.p.v multi-in.

P.s: Groeten hoeft niet op tweakers.

[ Voor 5% gewijzigd door Robbie T op 20-10-2008 23:32 ]

Verwijderd

- brand het lampje van de optich uit wel ? om te checken of de connector goed is
- je hebt je onboard uitgeschakeld in de bios ?
- heb je het systeem ook ge-reboot na het veranderen van de kabels
- Kan je in de driver van je geluidskaar niet kiesen voor bitstream out en deze veranderen en of dat de bitrate (192khz kunnen sommige sytemen niet aan kies bv 48 of 92Khz) die hij doorgeeft niet stoort op het systeem

Verwijderd

Topicstarter
To Roon:

Receiver is een SONY iets van 2 jaar oud met twee digitale ingangen (Optisch en COAX).
Het is de STR -DE475 (http://www.dooyoo.co.uk/receiver/sony-str-de-475/)

Ik geloof dat de enige optie (het juiste kanaal) het MULTI-IN kanaal is. (Dit is ook wat ik uit de ''vage'' handleiding van de receiver opmaak.

To ROBBIE

Sorry, het plaatje heb ik van internet, maar ik heb precies dezelfde. Bij mij staat hij bij Digitaal op standaard.

Er is op de tuner een appart ''vakje''' om de optische (of coaxial) kabel aan te sluiten. Hoort hier een specief kanaal bij dan? (die bovenstaand over info receiver)

To Larsiano

- brand het lampje van de optich uit wel ? om te checken of de connector goed is

waar hoort een lampje te branden?! Is mij niet opgevallen, maar heb de kabel goed aangedrukt!!!!

- je hebt je onboard uitgeschakeld in de bios ?
Gedaan!

- heb je het systeem ook ge-reboot na het veranderen van de kabels
Meerdere keren

- Kan je in de driver van je geluidskaar niet kiesen voor bitstream out en deze veranderen en of dat de bitrate (192khz kunnen sommige sytemen niet aan kies bv 48 of 92Khz) die hij doorgeeft niet stoort op het systeem

Dit kan geloof ik, heb met allemaal geprobeerd (de tuner kan volgens het boekje alle bitrares aan...)

• GaMeOvEr
  • Registratie: Januari 2000
  • Nu online

GaMeOvEr

Is een hork.

Ik heb zelf ook een Sony Receiver gehad (STR-DB925QS) en daar was de "Multi-in" gewoon de analoge 5.1 ingang, zeker niet een digitale! (Vandaar ook multi, van multichannel)

Aannames zijn fataal.

Verwijderd

Topicstarter
Dank voor jullie reacties tot zover,

Owkey, dan zal dit ongetwijfeld bij mijn Receiver hetzelfde zijn.
Maar welk kanaal moet ik dan gebruiken?!:S

ga nu slapen en er morgen avond weer mee verder

bedankt tot zover!

• GaMeOvEr
  • Registratie: Januari 2000
  • Nu online

GaMeOvEr

Is een hork.

Meestal staat er bij de digitale input gewoon bij op welke setting die zit, bijvoorbeeld "DAT" of "CD" of "DVD" ofzo, staat erboven waar die standaard aan gekoppeld is.

Bij de luxere receivers (ik weet niet of het tegenwoordig op de goedkopere ook standaard is) zijn ze "assignable" wat betekend dat je via het setup menu van je receiver zelf kan kiezen dat je bijvoorbeeld "digital 1" wilt koppelen aan "DVD".

Aannames zijn fataal.

• Robbie T
Verwijderd schreef op dinsdag 21 oktober 2008 @ 00:01:
Dank voor jullie reacties tot zover,

Owkey, dan zal dit ongetwijfeld bij mijn Receiver hetzelfde zijn.
Maar welk kanaal moet ik dan gebruiken?!:S

ga nu slapen en er morgen avond weer mee verder

bedankt tot zover!
Als ik in de handleiding van je receiver kijk, staat er boven de optische ingang: TV/SAT IN
En boven de Coax ingang: DVD/LD IN.

Als ik vervolgens iets verder blader zie ik op pagina 23 staan bij knopje 11: Input mode
Druk op de input knop en kies daar of voor:
- Digital Optical
of voor
- Digital Coaxial

Helpt dat niet, verander dan nog even met knopje 12, de functie naar TV/SAT of naar DVD/LD.

Het lampje waar Larsiano het over heeft, is een lampje wat moet gaan branden in de Optische kabel, zodra die verbinding actief is. Kun je checken door op de punt van de kabel te kijken.

Op deze aansluiting goed te zien:
Afbeeldingslocatie: http://img.zdnet.com/techDirectory/_TOSLINK.JPG
Aan de uiteinde van je kabel moet je dan ook het rode licht zien, zoals te zien is op deze illustratie:
Afbeeldingslocatie: http://static.commentcamarche.net/en.kioskea.net/pictures/elec-images-connecteur-toslink.png

Mijn advies is dan ook om het eerst de kabel in je geluidskaart te stoppen, dan even te kijken of je het licht ziet, en vervolgens op je receiver aan te sluiten.
(Op die manier weet je dat het signaal wat uit je geluidskaart komt goed is)

Verwijderd

Topicstarter
Dank voor de informatie,
ik zal vanaaf mijn kabel checken en de instellingen van de tuner afgaan

• Gumball
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Ik heb ook de STR De475 en daar kan ik gewoon voor optical kiezen.

Verwijderd

Topicstarter
Ahh..super bedankt! Dat was het idd!! ik dacht dat multi zou werken, maar optical zat idd onder het kanaal TV.

Heb nu super geluidje;0 THNKS!!

• Robbie T
Verwijderd schreef op dinsdag 21 oktober 2008 @ 19:05:
Ahh..super bedankt! Dat was het idd!! ik dacht dat multi zou werken, maar optical zat idd onder het kanaal TV.

Heb nu super geluidje;0 THNKS!!
Mooi te horen dat het gelukt is :).
Geniet ervan!
Pagina: 1