Wet Koop op Afstand: afkoelingsperiode

Pagina: 1
Acties:

• D-Three
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 27-01 09:05
Onlangs heb ik geheugenlatjes gekocht bij Azerty maar na enkele dagen kwam ik er achter dat mijn PC niet wil booten met de door de geheugenfabrikant opgegeven timings. Zo goed als zeker incompatibel met mijn moederbord aangezien er geen fouten optreden in Memtest86+. Dus wou ik op basis van de wet koop op afstand de geheugenlatjes retourneren aangezien ik er niet tevreden over ben en vroeg ik 7 dagen na levering een RMA aan. Vandaag wou ik de latjes terug sturen maar las ik er nog even de info op site van Azerty op na:
consumenten hebben recht op een afkoelingsperiode van 7 werkdagen na levering van het product. Zij mogen een product binnen die periode terugsturen, waarbij ze alleen de portokosten voor het terugsturen hoeven te betalen. De verkoper mag dan geen verzend- of administratiekosten in rekening brengen. De verkoper mag wel voorwaarden verbinden aan het retour zenden.
Klik hier voor de Voorwaarden bij retourneren bij Wet op Koop Afstand
· wanneer de verkoper het product heeft gefinancierd (bijvoorbeeld door het verstrekken van een lening) wordt de financieringsovereenkomst automatisch ontbonden als de consument gebruik maakt van de afkoelingsperiode.
· het product moet uiterlijk 30 dagen na bestelling bij de consument geleverd worden. Als dat niet gebeurt, kan de consument de koop onmiddellijk ongedaan maken. Dit geldt niet als de partijen een andere leveringstermijn hebben afgesproken.
· Als de consument het product binnen de afkoelingsperiode terugstuurt, moet de verkoper binnen 30 dagen het betaalde bedrag terug betalen.
Dus als ik het goed begrijp, moest het product binnen de 7 dagen terug in het bezit van Azerty zijn om recht te hebben op een terugbetaling? Aangezien dit voor mij onmogelijk was, mag ik het eigenlijk vergeten en de RMA annuleren?

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:37
Volgens de wet is het voldoende om je binnen de termijn op de afkoelperiode te beroepen en de koop ongedaan te maken. Terugsturen moet vervolgens binnen een redelijke termijn.

Detail: het is geen RMA, maar een beroep op de wet kopen op afstand.

[ Voor 15% gewijzigd door Rukapul op 20-10-2008 21:43 ]

• r0b
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 22-01 17:50

r0b

Daarnaast wordt er gesproken over werkdagen, en geen gewone dagen ;)
Hopelijk zit je dus nog binnen deze periode?

• D-Three
Neen, ik zit jammergenoeg niet meer binnen die periode. Maar ik heb wel een RMA aangevraagd binnen de 7 dagen (en dus zeker binnen de 7 werkdagen). En het is inderdaad geen RMA maar ik moet wel een RMA-nummer aanvragen bij de shop om het product terug te kunnen sturen. ;) Kan ik ergens een linkje vinden waar de wet letterlijk beschreven staat? Want via google kan ik wel het één en ander vinden maar waar staat de wet "officieel" beschreven? Want een klein woordje kan wel een groot verschil betekenen! :P

[ Voor 17% gewijzigd door D-Three op 20-10-2008 21:50 ]

• Eryq
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 25-01 17:51

• D-Three
Bedankt! Daar staat het toch duidelijk, denk ik. De aanvraag moet binnen de 7 werkdagen en het terugsturen dient dan zo spoedig mogelijk te gebeuren. Wat ik dan ook zal doen. Maar ik vraag me af waarom de teksten op sites zoals consumentenautoriteit.nl en kvk.nl dan zoveel afwijken van deze?

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 20:03

BCC

Rukapul schreef op maandag 20 oktober 2008 @ 21:42:
Detail: het is geen RMA, maar een beroep op de wet kopen op afstand.
Naja, RMA is de afkorting van Return Materials Authorization, dus een aanvraag om spullen terug te sturen. RMAs kom je vaak tegen als spullen defect zijn, maar hier gaat het ook prima op.

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

• D-Three
En als je het al helemaal officieel wil, heb ik deze nog gevonden:
http://overheid-op.sdu.nl...=2/action=pdf/STB6084.pdf ;)
Pagina: 1