[OSx86] Interview met Davide Rutigliano (EFI-X)

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cybex
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Dankzij de iPhone zijn veel mensen op het idee gekomen om een Mac te kopen. Goed idee, maar wat als je nog een prima Windows-pc hebt staan, twijfelt of het wel zal bevallen, of gewoon geen geld hebt voor een nieuwe Mac? Het is al een tijdlang mogelijk om Mac OS X op een gewone pc te installeren, met als resultaat een zogenaamde Hackintosh. EFi-X heeft nu een oplossing bedacht die nog makkelijker lijkt: een usb-dongle die al het werk voor z’n rekening neemt.

Muzzle.nl heeft een interview gehad met Davide Rutigliano (directeur van Art Studio Entertainment Media), het interview kan je hier lezen:

Nederlandstalig (vertaald): http://www.muzzle.nl/nieu...-entertainment-media.html

Engels: http://www.muzzle.nl/engl...-entertainment-media.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zip McOccup
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 02-09 10:21
Wat doet de EFI-X nou precies? Op de website staat:
With EFI-X™, the first and only BPU (Boot Processing Unit) you will be able to enter a new computing dimension.
It's a new concept, a new world. And you are welcome to explore it!

EFI-X™ is not for everyone. It is not for who wants to save money, at all. It is for enthusiasts that put expandability and extreme performances before anything else in their computing needs. We heard those voices, and we answered.
  • Install and select your favourite, genuine operating system.
  • Update your original operating system with official software updates.
Maar bovenstaande vind ik niet heel duidelijk. Ook in het interview komt Davide niet verder dat EFI-X
1) een hoofdpijn is en 2) realisatie van 2 jaar hard werken. En je kan ermee multi booten.

Kan je nou letterlijk 2 opperating systems tegelijk kunnen booten met de EFI-X? Als het slechts een device is om "gemakkelijk" dualboot/multiboot te maken, lijkt me het nogal een hoop gebakken lucht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SyS_ErroR
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 23:20
Je kan er native OS X mee installeren, dus niet op zoek naar een nieuwe crack/hack/whatever als apple van 10.5.4 naar 10.5.5 bijvoorbeeld gaat!

Althans, dit is wat ik er van begrepen heb.. Ik heb gewoon netjes Apple hardware..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cybex
  • Niet online
Precies wat SyS_ErroR zegt, op dit moment (nogmaals: op dit moment) is het een manier om OSX te installeren op een "normale pc". Je kan native, zonder hacks of whatever, OSX draaien.

Ik heb onlangs met Timemachine een backup gemaakt van mijn iMac en deze gerestored naar een PC uitgerust met EFI-X, resultaat: het werkt meteen weer! Dit geeft toch wel de charme van EFI-X weer dacht ik zo :)

In het interview is Davide heel duidelijk: er komen nog veel meer toepassingen voor EFI-X...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zip McOccup
Ik vind het maar een raar verhaal. In het interview is Davide heel stellig dat het absoluut niet de bedoeling is dat je OSX gaat draaien met de EFI-X, want dat zou niet legaal zijn. Maar uiteidelijk is de EFI-X wel ontwikkeld om OSX out-of-the-box op een willekeurige PC te draaien.
Cybex schreef op maandag 20 oktober 2008 @ 23:28:
Precies wat SyS_ErroR zegt, op dit moment (nogmaals: op dit moment) is het een manier om OSX te installeren op een "normale pc". Je kan native, zonder hacks of whatever, OSX draaien.

Ik heb onlangs met Timemachine een backup gemaakt van mijn iMac en deze gerestored naar een PC uitgerust met EFI-X, resultaat: het werkt meteen weer! Dit geeft toch wel de charme van EFI-X weer dacht ik zo :)

In het interview is Davide heel duidelijk: er komen nog veel meer toepassingen voor EFI-X...
Dank! goed voorbeeld hier zie ik het nut dan wel van in. Maar ik moet wel zeggen dat Davide (en de hele EFI-X website for that matter) heel onduidelijk is over de toegevoegde waarde van de EFI-X.

[ Voor 58% gewijzigd door Zip McOccup op 20-10-2008 23:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cybex
  • Niet online
Ik denk dat EFI-X meer gebouwd is voor de OSx86 community. Mensen die in die "scene" zitten begrijpen het wel denk ik. Ik kan me voorstellen dat het nogal wazig lijkt, maar wat die gasten zeggen klopt wel: het werkt! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zip McOccup
Sorry, maar nu sugereer je dat ik het niet zou snappen omdat ik niet in de "scene" zit. Ik snap het hele principe van de EFI-X wel, maar het valt precies tussen twee werelden in; de OSX86 wereld: het hackintosh gebeuren. Beunen en tweaken om "goedkoop" en op een alternatieve wijze OSX op een reguliere PC te draaien. En de "echte" Macs wereld waarin je zonder gezeur en legaal OSX draait op volledig compatible hardware die out-of-the-box werkt. Met EFI-X heb je in feite geen van beide; je betaalt veel geld (113 EUR) voor zo'n apparaat om alsnog ongelicenseerd OSX te draaien op hardware waarvan nog maar de vraag is of het wordt ondersteund.

Edit: Werkt de EFI-X niet gewoon exact hetzelfde als een boot-132 usb-drive? Deze stelt je ook in staat de retail OSX te installeren op een willekeurig systeem.

[ Voor 11% gewijzigd door Zip McOccup op 21-10-2008 00:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cybex
  • Niet online
Mijn excuses, ik bedoelde te zeggen het voor iemand die in de "scene" zit, waarschijnlijk sneller door heeft wat EFI-X is. Dit in verband met de onduidelijke website.

Deze vraag heb ik ook gesteld in het interview, ze beweren zelf iets totaal anders gemaakt te hebben. EFI-X is ook niet een simpele USB drive met wat data, dat ding schijnt bijvoorbeeld een eigen processor te hebben. Vooral in de toekomst moet blijken wat voor extra mogelijkheden dit apparaat biedt. Op dit moment ben ik al erg blij dat OSX bijzonder goed draait op mijn PC :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zip McOccup
Sorry, ik kwam misschien ook wat te fel uit de hoek. Het is fijn dat OSX makkelijk aan de praat te krijgen is met de EFI-X. Ik vraag me alleen af of het het geld wel waard is als je met een klein beetje meer moeite ook via de boot 132 methode ook retail OSX kan draaien.

Misschien is het leuk voor de geïnteresseerden om de discussie over de EFI-X op Insanelymac te volgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cybex
  • Niet online
Dat topic op Insanelymac is op slot gezet, dus da's misschien niet zo'n handig topic om over EFI-X te leren. Je kan dan beter naar http://forum.efi-x.com gaan.

Volgens mij kan je met de boot-132 methode niet alles updates installeren via Software Update. Als ik me niet vergis kan je in dat geval beter even wachten tot het sein "veilig" gegeven wordt en dan nog moet je het vaak met een update script doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nitai
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 17:54

Nitai

Live the life you love.

Cybex, waar heb je die EFI-X besteld? Volgens mij heb je wel veel ervaring als ik je zo hoor spreken. Welke configuratie heb je?

“Believe and act as if it were impossible to fail.” —Charles Kettering

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --MeAngry--
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 13-09 22:00

--MeAngry--

aka Qonstrukt

Cybex schreef op dinsdag 21 oktober 2008 @ 11:26:
Dat topic op Insanelymac is op slot gezet, dus da's misschien niet zo'n handig topic om over EFI-X te leren. Je kan dan beter naar http://forum.efi-x.com gaan.

Volgens mij kan je met de boot-132 methode niet alles updates installeren via Software Update. Als ik me niet vergis kan je in dat geval beter even wachten tot het sein "veilig" gegeven wordt en dan nog moet je het vaak met een update script doen.
Dat is niet zo, als je de boot-132 (of de nieuwe EFI-boot methode) goed hebt toegepast. (De juiste extra kexts hebt gebruikt.) Je kunt dan gewoon probleemloos elke update installeren. EFI-X doet namelijk exact hetzelfde als de Boot-132 bootloader, met als enige verschil dat je die bootloader niet in je HD hoeft te installeren, maar dat deze van de EFI-X wordt geladen.
Vervolgens worden er enkele kexts van het apparaat geladen, iets wat Boot-132 vanuit een bepaalde map doet. (Of EFI-boot doet het vanaf de verborgen EFI-partitie.)

Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cybex
  • Niet online
Nitai schreef op dinsdag 21 oktober 2008 @ 11:30:
Cybex, waar heb je die EFI-X besteld? Volgens mij heb je wel veel ervaring als ik je zo hoor spreken. Welke configuratie heb je?
Ik heb de 3e EFI-X die uit is geleverd, ik was er dus vroeg bij :) Die heb ik rechstreeks bij EFI-X.com besteld. Tegenwoordig moet je de dealer MM-Service (uit mijn hoofd) hebben, die leverd aan Nederland.

En ik heb zelf 3 van die modules. 2 thuis (1 in de computer waar ik nu op werk en 1 komt deze week in de Mediacenter icm Plex). 1 op mijn werk. En mijn collega heeft er 1 thuis. Zeer tevreden :)

Specs:
Motherboard: GA-EP35-DS3P (rev. 2.1) with EFI-X Processor: Intel Core2Duo e8400 3.0Ghz RAM: OCZ 4Gb kit 1066mhz DRR 2 Reaper Video Card: PNY 8800GT 512MB Case: Antec PerformanceOne P182 EU

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zip McOccup
Cybex schreef op dinsdag 21 oktober 2008 @ 11:26:

De discussie op IM werd misschien wel wat scherp gevoerd, maar ik vond de argumenten voor en tegen toch wel duidelijk naar voor komen. Op het forum op EFI-X.com is niet bijster veel te vinden, net als de website zelf...

Sry, maar ik blijf erbij dat 113 EUR voor de EFI-X veel geld is. Zeker als je bedenkt dat er alternatieven zijn.
En zoals --MeAngry-- al zei, is retail OSX prima te draaien en te updaten via bijv boot-132 en andere methoden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cybex
  • Niet online
Ik vraag me toch echt af of dat echt te vergelijken is. Ik heb de boot-132 methode nog nooit geprobeerd, dus kan er niet zo goed over oordelen. Eerst maar eens zien wat de october update te bieden heeft :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theJB
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 11-06 19:25
Ik draai zelf de EFI-X sinds een paar dagen. Mijn ervaring tot nu toe: relaxed ding.
Makkelijk te installeren, updaten en het maakt het installeren van OSX echt makkelijk. Direct vergelijkbaar met het installeren op een mac (die ik ook heb).

De hardware die ik gebruik:

- Gigabyte EP45 DS3
- e8400@3,6Ghz
- 4GB 6400
- XFX 7600GT 256 (passief gekoeld met accelero s1)
- Samsung 250 en 400GB sata
- Samsung sata dvd writer
- 450W Recom voeding

Het dit systeem relatief goedkoop in elkaar kunnen zetten en OSX loopt echt als een trein. Geen errors tegengekomen, updaten van de software werkt goed en alle onboard dingen worden zonder aanpassingen herkend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breinonline
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20:33

breinonline

Are you afraid to be known?

Met die EFI-X heb je dus geen kernel extentions e.d. nodig?

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik snap het ook nog niet helemaal. Ik neem toch aan dat er nog steeds gewoon Apple drivers beschikbaar moeten zijn voor je hardware?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theJB
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 11-06 19:25
De apparaten die in de HCL van EFI-X staan zijn gekozen omdat ze ook door Apple gebruikt worden (chipset, audio, lan, etc). De ondersteuning zit dus al in OSX voor deze apparaten. De EFI-X zorgt ervoor dat ze goed herkend worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

OK, dus in de praktijk moet je, als je AMD fan bent, nog steeds een nieuwe compu kopen hiervoor.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 08-11-2008 15:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MR_VIPER
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 11-09 12:13

MR_VIPER

Ik ben niet te ondertitelen!

Alles leuk en aardig. Maar de support op overige hardware als gigabyte mainboards loopt nog steeds ver achter. Als je een gigabyte bord hebt en je wilt veel geld uitgeven is dit een leuke oplossing om simpel OSX86 te installeren. Als je andere hardware hebt zul je dus nog steeds 1 van de overige methoden moeten gebruiken waar dan de boot132 methode de mooiste oplossing kan bieden. Boot132 doet namelijk hetzelfde maar dan met een stukje harddisk. Vergelijkt het met een willekeurige bootloader die voor je OS start.

*empty*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breinonline

breinonline

MR_VIPER schreef op zaterdag 08 november 2008 @ 15:15:
Alles leuk en aardig. Maar de support op overige hardware als gigabyte mainboards loopt nog steeds ver achter. Als je een gigabyte bord hebt en je wilt veel geld uitgeven is dit een leuke oplossing om simpel OSX86 te installeren. Als je andere hardware hebt zul je dus nog steeds 1 van de overige methoden moeten gebruiken waar dan de boot132 methode de mooiste oplossing kan bieden. Boot132 doet namelijk hetzelfde maar dan met een stukje harddisk. Vergelijkt het met een willekeurige bootloader die voor je OS start.
Maar voor zover ik begrijp heb je dan wel extra kernel extentions nodig om je hardware aan de praat te krijgen. Dat was ook eigenlijk mijn vraag hierboven: is de EFI-X een emulator waardoor OS X geen bios ziet maar een EFI en dus boot zonder extra's of is het inderdaad een luxe bootloader?

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MR_VIPER

MR_VIPER

breinonline schreef op zaterdag 08 november 2008 @ 15:28:
[...]

Maar voor zover ik begrijp heb je dan wel extra kernel extentions nodig om je hardware aan de praat te krijgen. Dat was ook eigenlijk mijn vraag hierboven: is de EFI-X een emulator waardoor OS X geen bios ziet maar een EFI en dus boot zonder extra's of is het inderdaad een luxe bootloader?
Als je het heel sec gaat bekijken is het een fancy bootloader. Maar wel 1 met de kernel en kexts erin om je hardware aan de praat te krijgen. Het probleem waarom er alleen bepaalde apparatuur mee kan werken is omdat de EFI-x module alleen een kernel en kexts heeft van die apparatuur die goed ondersteund word. Als je "aparte" apparatuur gaat toevoegen die niet ondersteund word door de EFI-x zul je in OSX dus nog steeds met kexts aan de slag moeten om die apparatuur werkend te maken. EFI-x is in feite Boot132 in een doosje wat je op je mainboard prikt met goede of zoals je wenst zeer goede ondersteuning voor de apparatuur die ze supporten. EFI-x doet dus dmv een hardwarematig doosje hetzelfde wat je ook met de Boot132 oplossing kunt krijgen. Alleen dan voor bepaalde apparatuur. Persoonlijke mening is dan ook dat ik het een dure gadget vind voor mensen die niet willen stoeien met kexts proberen en die de juiste apparatuur ervoor hebben. EFI-x is dus bijvoorbeeld ook niet verkrijgbaar voor laptops. Iets wat pas echt een gat in de markt zou zijn.

*empty*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breinonline

breinonline

Duidelijke uitleg, bedankt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DivxLover
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 10-09 10:12
Kan nog wel toevoegen dat straks de hele Hackintosh scene volgens mij weer van voren af aan kan beginnen omdat met het uitkomen van Snow Leopard heel Darwin er niet meer is en een boel werk van de core weggehaald gaat worden bij de CPU en doorgezet wordt naar de GPU.

Er zijn voorlopig nog geen Hackintoshes die daarmee uit de voeten kunnen, bij EFi-X zal dit gewoon een kwestie zijn van nieuwe DVD er in en installeren maar. Ze zijn er klaar voor.

Als het niet kan zoals het moet....dan maar niet :P

• MR_VIPER

MR_VIPER

DivxLover schreef op woensdag 19 november 2008 @ 22:07:
Kan nog wel toevoegen dat straks de hele Hackintosh scene volgens mij weer van voren af aan kan beginnen omdat met het uitkomen van Snow Leopard heel Darwin er niet meer is en een boel werk van de core weggehaald gaat worden bij de CPU en doorgezet wordt naar de GPU.

Er zijn voorlopig nog geen Hackintoshes die daarmee uit de voeten kunnen, bij EFi-X zal dit gewoon een kwestie zijn van nieuwe DVD er in en installeren maar. Ze zijn er klaar voor.
Aangezien EFI-X op dezelfde basis werkt als BOOT-132 methode zal dat geen probleem gaan worden. Aangezien uitgelekte builds van snow leopard al via die manier geïnstalleerd zijn. Het enige waar je dan nog rekening mee moet is compatible hardeware. Hetzelfde wat nu ook al geld voor EFI-X. Je hoeft dan alleen geen 140 dollar uit te geven voor een doosje met software erop ingebakken.

*empty*

Pagina: 1