Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

WIFI via Erasmus en KPN Hotspots (SMTP/Security)

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Sinds enkele weken gebruiken ik zeer regelmatig draadloos internet op de universiteit en draadloos internet via KPN HotSpots. Voor het laatste ben ik aan het overwegen om via een telecom operator voor een vast bedrag per maand mobiel internet te nemen.

Er spelen hierbij momenteel 2 issues:

SMTP
Het valt me op dat ik bij Vista niet meer kan e-mailen op de universiteit en/of via KPN Hotspots. Ik bedacht me vanmiddag dat dit ook aan het feit kan liggen dat ik steeds kies voor "Openbare locatie", i.p.v. Thuis of Werk, wanneer Windows Vista hierom vraagt.
Zorgt dit ervoor dat uitgaand SMTP-verkeer wordt geblokkeerd? Of ligt dit waarschijnlijk aan zowel KPN Hotspots als WIFI van de Erasmus universiteit? Is het logisch te denken dat poort 587 niet geblokkeerd is in dat geval?

Veiligheid
Is het waar dat mensen alles kunnen sniffen wat jij doet via het draadloze internet van KPN Hotspots en de Erasmus Universiteit Rotterdam?
Het gaat hier om een netwerk waarbij je sowieso een ip-adres toegewezen krijgt, waarna je moet inloggen via een portal-pagina. Een door beide partijen genoemde oplossing hiervoor is een vlan. Dat geeft mij het gevoel dat 90% van de mensen op de Erasmus Universiteit en KPN-Hotspot gebruikers gewoon onveilig aan het surfen is, aangezien de meesten vast geen vlan gebruikt.

• heuker
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08:19
Het e-mail probleem ligt aan de mailserver van je provider. Die accepteren meestal alleen e-mail vanaf klanten die in hun eigen netwerk zitten.

Over de veiligheid op de Erasmus en andere universiteiten heb ik weinig problemen vernomen eigenlijk. Natuurlijk is het zo dat mensen vaak zonder firewall werken en dergelijken, maar de netwerken van universiteiten zijn wel zo ontworpen dat je niet zomaar op andere pc's kunt kijken.

Verwijderd

Topicstarter
1)
Het gaat om e-mail via een eigen domein waarbij ik inlog op de SMTP-server op basis van een gebruikersnaam en wachtwoord. Dit gaat zowel bij mij thuis als bij mijn ouders thuis perfect, beiden draadloos. Echter wanneer ik het probeer via KPN Hotspots en Erasmus Wifi, dan wordt de e-mail niet verstuurd.

2)
http://portal.hotspotsvan...1-Veilig_internetten.html
Internetten via een draadloos netwerk is onveilig, indien niet de juiste voorzorgsmaatregelen genomen zijn.

Deze pagina geeft dus aan dat ik meerdere dagen onveilig heb zitten internet, waarbij iedereen mijn gegevens kon sniffen. |:(
Ik ben benieuwd hoe die KPN SecureAccess VPN oplossing werkt, lijkt me een soort proxy. :)

[ Voor 42% gewijzigd door Verwijderd op 20-10-2008 19:44 ]

Verwijderd

Topicstarter
Het bleek aan beide verbindingen te liggen.

mstore.eur.nl en relay.hotspotsvankpn.com werken draadloos gelukkig perfect als SMTP-servers!

Het viel me op dat relay.hotspotsvankpn.com na 20 e-mails stopte met werken. Dit zal wel een anti-spam instelling zijn of niet?