Toon posts:

Fabeltjes over accutijd van de laptop

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb op Tweakers.net al verschillende verhalen over laptops en accutijden gehoord. Mijn oude laptop heeft een accu van 15 minuten (defect waarschijnlijk) en mijn nieuwe heeft een accutijd van meer dan 3 uur, waar ik superblij mee ben.

Echter wil ik hier graag zuinig op zijn. Ik heb onderzoek gedaan via Google en het de volgende uitspraken gevonden:
  • Accu's dienen van te voren 5x helemaal opgeladen en afgeladen worden, voor maximale performance
  • Tijdens het laptoppen op netstroom kun je het beste steeds je accu verwijderen
  • Je kunt het beste de laptop zo min mogelijk op netstroom laten doen
Ik heb bij alle 3 punten een heel apart gevoel. Bij die eerste heb ik gelezen dat dit vroeger het geval was, maar nu niet meer. Mensen spreken elkaar veel tegen op dit gebied. Hebben jullie nog algemeen advies? Is accuduur heel erg afhankelijk van het gebruik?

Gezien mijn vorige ervaring met een laptop, die eerst 50 minuten accutijd had en later nog maar 15 minuten, wil ik graag zuinig op deze laptop zijn. Destijds heb ik een slecht budget-ding gekocht, deze keer een goede. Echter hoor ik verhalen over zuinig zijn op accu's e.d. en zou het zonde vinden indien mijn laptopaccu over 1 jaar nog maar 60/70% zou presteren.

• Repsaj_Nav
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 10-01 08:26

Repsaj_Nav

Hallo, ik ben Jasper

Wat betreft punt 2:
Ik heb gehoord dat bij de MacBook de airflow drastisch verkeerd gaat als de accu eruit wordt gehaald. Hierdoor moeten de fans veel harder draaien.
Lijkt me niet dat dat de bedoeling is.

• dodo79
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14-01 21:53

dodo79

witte dikke tonnie

welke verhalen waar zijn en welke niet kan ik je niet vertellen.

Ik persoonlijk ga er altijd van uit dat een laptop accu ongeveer 4-5 jaar mee gaat.
Mijn oude laptop is nu ongeveer 8 jr oud en met zen 2e accu bezig, die nog steeds goed is voor 3.5 uur werktijd.
Wat ik wel altijd doe is eerst de accu leegtrekken voordat deze aan de lader gaat.
Een laptop constant aan de lader hangen is nog steeds niet goed voor die accu. (spreek uit ervaring)

omdat het kan!

• StraightOn.NL
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 14-01 20:23
dodo79 schreef op maandag 20 oktober 2008 @ 19:22:

Ik persoonlijk ga er altijd van uit dat een laptop accu ongeveer 4-5 jaar mee gaat.
Mijn oude laptop is nu ongeveer 8 jr oud en met zen 2e accu bezig, die nog steeds goed is voor 3.5 uur werktijd.
Wat ik wel altijd doe is eerst de accu leegtrekken voordat deze aan de lader gaat.
Een laptop constant aan de lader hangen is nog steeds niet goed voor die accu. (spreek uit ervaring)
Kijk eens op http://www.batteryuniversity.com/

daar staan waarschijnlijk alle antwoorden die je nodig hebt.

Verwijderd

Topicstarter
Ik zit elke avond op mijn laptop voor het slapen gaan, mede één van de redenen dat ik niet altijd goed kan slapen.

Op dat moment zit mijn laptop altijd aan de lader. Ook als ik ga slapen 's nachts dan zit m'n laptop altijd aan de lader, meestal gesloten, dat wel.

Mijn laptop zit dus 90% van zijn leven aan de lader. Dat is niet de bedoeling? Ik heb nooit instructies meegekregen.

• Soldaatje
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Ik weet niet hoor maar als je altijd een volle accu wil hebben dan kan je beter je accu erin laten zitten.

• _Apache_
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 06:06

_Apache_

For life.

dodo79 schreef op maandag 20 oktober 2008 @ 19:22:

Dan gebruik jij of je laptopaccu heel weinig, of je hebt een gouden model te pakken. Wat ik uit mijn studententijd heb gemerkt is dat accu die dagelijk tot 2-5 uur worden gebruikt en dan weer helemaal opgeladen worden is dat deze accu's na 1 tot max 3 jaar helemaal op zijn. Mijn ervaring is met ongeveer 50 laptops varierend van Medion tot apple's tot Sony Vaio's tot Acers. Deze beestjes zijn gewoon op bij dit soort gebruik na 1-3 jaar de een wat sneller dan de ander, maar ze gaan een keer dood.

Zero SR/S 17.3kWh / 2.7 kWP PV / Xtend WP 5kW + HRSolar zonneboiler

• frennek
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 02-12-2025
Alle 3 de fabels zijn niet waar volgens mij.

Het is zeer slecht voor een lithium-ion batterij (die dus in de laptop zit) om deze volledig te ontladen. De Li-ion kent geen geheugen effect meer die de nimh batterijen wel hadden. Dus het maakt bij deze accu's niet uit wanneer je ze oplaadt, de capaciteit wordt hierdoor niet verminderd. Ze worden echter wel beschadigd bij diepere ontladingen. Als voorbeeldje wat ik eens had gelezen is dat een ontlading tot 10% 10x meer schade toebrengt als een ontlading tot 50%. Of dat nog steeds zo is weet ik niet, maar het blijft de eigenschap van een li-ion accu.

Een moderne laptop regelt zelf zo dat de accu bij langdurig adapter gebruik niet constant volgeladen wordt, als de accu nog niet onder een bepaald punt is gekomen. Zo wordt mijn laptop bij 96% capaciteit vaak nog niet volgeladen.

Misschien is het bij oudere laptops beter om de accu er iedere keer uit te halen, maar het lijkt me tegenwoordig niet meer nuttig. Sowieso is het van de zotte om iedere keer je accu eruit te halen, alsof je daar zin in hebt.

Zoveel mogelijk op accustroom draaien en zo min mogelijk op netspanning is dikke bullshit. Zo gebruik je de accu juist enorm veel met iedere keer ontladen en weer op laden. Mijn advies is zelfs, adapter inpluggen zodra het kan. Zo breng je de accu de minste schade toe.

Dat je maximale capaciteit pas wordt bereikt na 5 totale ontladingen ben ik het ook totaal niet mee eens, zie eerder genoemde punten.

Huidige laptops zijn echt wel zo gebouwd dat je niet hoeft na te denken over je accu, elke huisvrouw zonder enig verstand van techniek kan ze namelijk gebruiken.

Dus verstand op nul en je adapter inpluggen wanneer mogelijk is het beste.

• Kanarie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 14-01 19:32

Kanarie

תֹ֙הוּ֙ וָבֹ֔הוּ

Verwijderd schreef op maandag 20 oktober 2008 @ 19:17:
• Accu's dienen van te voren 5x helemaal opgeladen en afgeladen worden, voor maximale performance
Nope, niet goed voor LiIon accu's
• Tijdens het laptoppen op netstroom kun je het beste steeds je accu verwijderen
Meh, het opladen van een LiIon accu wanneer deze warm is, is vrij slecht voor de batterij. Als je echter de batterij kunt opladen zonder dat deze erg warm wordt is het niet erg om de batterij erin te houden.
• Je kunt het beste de laptop zo min mogelijk op netstroom laten doen
En dus voortdurend je accu leeg laten lopen? Niet handig met LiIon accu's.

[ Voor 20% gewijzigd door Kanarie op 20-10-2008 19:34 ]

We're trapped in the belly of this horrible machine. And the machine is bleeding to death.

• objectief2
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 12-01 14:22
Mijn laptop is nu 3,5 jaar oud en hangt 95% van de tijd continue aan de stroom. Gezien mijn wear-level van 19% en de tijd van tussen de 2,5 en 3 uren op een volle acculading mag ik tevreden zijn denk ik. Ik zou het met een volgende laptop weer precies zo doen. Dus continue aan de stroom en als ik op de accu werk laten leeglopen tot deze ongeveer 10-12 procent is.

Edit: calibreren heb ik nooit gedaan ook trouwens, heb daar ook verscheidene (slechte) dingen over gehoord. Geen idee of ze kloppen :)

[ Voor 43% gewijzigd door objectief2 op 20-10-2008 19:38 ]

• dodo79
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14-01 21:53

dodo79

witte dikke tonnie

_Apache_ schreef op maandag 20 oktober 2008 @ 19:30:
[...]

Dan gebruik jij of je laptopaccu heel weinig, of je hebt een gouden model te pakken. Wat ik uit mijn studententijd heb gemerkt is dat accu die dagelijk tot 2-5 uur worden gebruikt en dan weer helemaal opgeladen worden is dat deze accu's na 1 tot max 3 jaar helemaal op zijn. Mijn ervaring is met ongeveer 50 laptops varierend van Medion tot apple's tot Sony Vaio's tot Acers. Deze beestjes zijn gewoon op bij dit soort gebruik na 1-3 jaar de een wat sneller dan de ander, maar ze gaan een keer dood.
gebruikte de laptop bijna dagelijks.
was een HP omnibook 6100 trouwens
Ik heb de originele accu moeten vervangen omdat er 1 cel kapot was gegaan.

Waarom ik dit zo doe is omdat ik een laptop heb gehad (medion)die eigenlijk altijd aan de lader hing.
Na 2 jaar was de accu helemaal gaar, terwijl ik met het gebruiken van de accu er 4-5 jaar mee doe.
Ook met laptops op werk heb ik dezelfde ervaringen.
Met continue aan de lader sloop je de accu in no-time. (hier was het met verschillende vaio's en toshiba lapdoos).

Dus nogmaals, ik weet niet welk verhaal waar is, maar dit zijn mijn ervaringen/constateringen.

omdat het kan!

• SKiLLa
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online

SKiLLa

Byte or nibble a bit ?

Heb nu een kleine 12 jaar ervaring met verschillende merken laptops: Acer, Apple, Asus, Compaq/HP, IBM. Voornamelijk met netstroom-gebruik (dus aan de sap, max 25% van de tijd op batterij). Bij alle liep de levensduur na 2 of 3 jaar drastisch terug, terwijl het verval het 1ste jaar amper merkbaar was.

Het enige dat me echt opgevallen is, is dat het NIET gebruiken van je laptop voor langere periode (ook als de batterij losgekoppeld is), wel killing is voor het laadvermogen van de batterijen (volledige leegloop ?) ...

Calibreren heeft bij mij nog nooit tot enig merkbaar effect op het laden / de capaciteit geleid, maar dat zegt natuurlijk niet zoveel ...

'Political Correctness is fascism pretending to be good manners.' - George Carlin

• frennek
dodo79 schreef op maandag 20 oktober 2008 @ 19:45:
[...]

gebruikte de laptop bijna dagelijks.
was een HP omnibook 6100 trouwens
Ik heb de originele accu moeten vervangen omdat er 1 cel kapot was gegaan.

Waarom ik dit zo doe is omdat ik een laptop heb gehad (medion)die eigenlijk altijd aan de lader hing.
Na 2 jaar was de accu helemaal gaar, terwijl ik met het gebruiken van de accu er 4-5 jaar mee doe.
Ook met laptops op werk heb ik dezelfde ervaringen.
Met continue aan de lader sloop je de accu in no-time. (hier was het met verschillende vaio's en toshiba lapdoos).

Dus nogmaals, ik weet niet welk verhaal waar is, maar dit zijn mijn ervaringen/constateringen.
Een oudere medion, zal wel geen kwaliteitje geweest zijn dan (het is immers ook geen a merk). Een normale laptop hoort netjes met zijn accu om te gaan en deze niet constant bij te laden. Zoals ik al zei doet mijn laptop dit ook niet, als ik hem even van mijn docking station haal of standby weg leg voor een tijdje, wordt hij niet direct bij geladen als deze nog op ongeveer 95% zit.

• PCMedic
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 14-01 23:15
objectief2 schreef op maandag 20 oktober 2008 @ 19:36:

Edit: calibreren heb ik nooit gedaan ook trouwens, heb daar ook verscheidene (slechte) dingen over gehoord. Geen idee of ze kloppen :)
Uit ervaring kan ik mededelen dat calibreren blijkbaar niet goed is voor de accutijdsduur. In mijn oude Asus F3jp had ik een 9cell accu. Destijds kon ik in het begin zo 4:15 uur halen, na een jaar 3,5 uur. Vervolgens na calibratie nog maar net 2:45 uur. De periode tussen 3,5 uur en 2:45 uur was overigens maar een half jaar.

Met nieuwe notebook ga ik waarschijnlijk de accu niet meer calibreren.
SKiLLa schreef op maandag 20 oktober 2008 @ 19:50:

Het enige dat me echt opgevallen is, is dat het NIET gebruiken van je laptop voor langere periode (ook als de batterij losgekoppeld is), wel killing is voor het laadvermogen van de batterijen (volledige leegloop ?) ...
Dit effect heeft volgens mij te maken met de temperatuur. Ik merk duidelijk dat de batterijen/accu's die ik thuis heb in de zomer langer meegaan dan in de winter. Ook al liggen ze gewoon in de kast. Op één of ander manier ontladen ze sneller.

[ Voor 30% gewijzigd door PCMedic op 21-10-2008 12:47 ]

• frennek
Ik meen mij te herinneren dat je li-ion accu het minste ontlaad bij een lagere temperatuur, dus wegleggen op een koele plek. Uiteraard periodiek bijladen, anders brengt hij zichzelf teveel schade toe door ontladen.

Beter is gewoon niet direct een 2e laptopaccu kopen, maar pas als de eerste versleten is. Bij budget notebooks is dit wel een probleem, maar bij een duurdere laptop van een kwaliteitsmerk niet zo snel een probleem.

• MrDummy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 25-07-2025

MrDummy

Nog steeds gek op anime...

Ontladen en laden is meer voor nicad batterij. Deze heeft geheugen effect en moet wel goed ontladen en laden. Dan komt ie weer beter tot zijn recht.

Ook NiMH mag geheel ontladen en laden om te reanimeren. Meestal doe ik dat met intelligente lader. De hoeveelheid energie neemt dan iets toe. Zeker als accu lang niet gebruikt is.

Maar tegenwoordig hebben de laptops li-ion accu. Hierdoor vervalt ontlaad-laad proces weg omdat het dan beschadigt. Li-ion moet opgeladen blijven voor de levensduur. Bij meer diep ontladen zal het sneller slijten.

Accu erin laten hangt ervan af wat de laptop doet. Gaat de laadindicator netjes uit en over uur niet meer te branden voor bijladen, dan is het goed. Je kunt zelf controleren door even oogje op te houden.
Verder zijn meeste modellen op gemaakt dat accu erin blijft. Sommige laptops gebruiken accubehuizing zelfs als ondersteuning. Er zitten dan rubberen nopjes onder op de accu behuizing. Dat zie je vaak bij de langwerpige accu's die achter ingestoken worden.

De fabeltjes voor ontladen en laden is van vroeger toen laptops NiMH accu's hebben. Maar nu zijn ze onderwets en niet meer geschikt voor vandaag. Vergeet ze nu maar.
Alleen voor je hobby doeleinden met b.v. RC auto kun je ze wel toepassen. NiCad bestaat nog steeds in de hobby en soms ook bij accu boormachines. Zeker omdat goedkope accu boormachines en accu tuingereedschap vaak brakke lader hebben. Dan moet je ze wel reanimeren, anders slijten ze bijzonder snel.
Pagina: 1