Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[XP] nieuwe harde schijf wordt niet goed herkend *

Pagina: 1
Acties:
  • 325 views

• attimos
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 01-12-2014
Hallo iedereen,

Zit met een dringend probleem. Situatie is als volgt: zit met een oude laptop van mijn vader wiens harde schijf gecrashed en naar de botten was. Ben net om een nieuwe ide schijf geweest en probeer nu via de windows installatie cd opnieuw windows op de laptop te krijgen. In mijn bios herkent hij de nieuwe schijf, en ook de windows opstartwizard(de gekende blauwe ) geeft hij aan dat ik 140 gig niet-gepartitioneerde ruimte heb. Daar begint het probleem: ik kan geen partities creëren via de wizard, hij zegt steeds druk op c en dan enter, maar vervolgens blijft het geheel niet gepartitioneerd, en kan ik dus windows niet installen. Weet iemand hoe ik op een andere manier de schijf nog kan in partities indelen, of wat ik fout doe om windows te kunnen installeren. Deze vraag is heel dringend, want de laptop zou deze middag nog op het vliegtuig moeten richting Afrika :-).

thx!

edit: ik kan dus voorlopig op deze laptop zelf niets doen, aangezien er enkel een nieuwe harde schijf opstaat. Dus geen oude windows ed beschikbaar.

[ Voor 7% gewijzigd door attimos op 20-10-2008 13:10 ]

• thr-
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 28-09-2022
Linux live cd'tje branden en partities aanmaken?

• attimos
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 01-12-2014
thr- schreef op maandag 20 oktober 2008 @ 13:08:
Je zal iets specifieker moeten zijn indien mogelijk, want ik beschik enkel over basiskennis van windows, laat staan linux :-).

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 01:34

M2M

medicijnman

thr- schreef op maandag 20 oktober 2008 @ 13:08:
sowieso is het niet (mogelijk?) gemakkelijk om in linux een schijf in NTFS te formatteren

een betere tip is de ultimate boot cd. Daar zitten genoeg harddrive programmaatjes op. Een daarvan zal zeker de mogelijkheid hebben om je HD te formatteren, hopelijk ook in NTFS.

Verder zou je misschien kunnen partitioneren/formatteren in de repairconsole van windows, maar dat weet ik niet zeker.

-_-

• Animal
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 15-11 14:26
Al een andere windows cd geprobeerd?

• Rigi
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 30-11-2018
Even geheel uit mn hoofd, je krijgt toch zon mooi tooltje op je scherm waarmee je partities kan maken? (aka je moet toch meer drukken dan alleen c en enter?) (Zoals dit dus: How to partition and format a hard disk in Windows XP )

• The CarNagE Man
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13-11 23:09

The CarNagE Man

SüperG33K

Gebruik je wel een Windows XP SP2 cd? 140GB klinkt als het probleem wat er is met schrijven die groter zijn als 137GB.. Windows Setup kan dan niet veel.
In SP2 is dit aangepast en herkent hij hem dan wel..

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Mja, specifieker dan [google=linux howto create partition] kan het nooit worden ;)
windows xp installatie (dringend!)
offtopic:
Ga dan naar de winkel en koop een nieuwe laptop; of laat het (voor veel geld...) doen door een professional. Zeker als je van jezelf zegt alleen basiskennis te hebben: ga het niet zelf doen als het en haast heeft en de komende tijd ook niet mag gaan crashen.
En: ik haal de schreeuwerige titel weg en zet er een nuttige beschrijving voor in de plaats.
Hoe dan ook succes en goede reis!

Wat voor hardware? SATA? BIOS limiet? Welk servicepack heeft de XP-CD aan boord? Heb je de juiste drivers geinstalleerd via F6? Zie voor meer ook de Opslagmedia & I/O Controllers faq.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10:39

Tazzios

..

das vrij vreemd, ngo nooit gehad.
misschien heb je hier wat aan Een vaste schijf partitioneren en formatteren in Windows XP

andere installatie cd? of heeft het moederbord/vorige hardeschijf iets van encryptie?

je kan ook BartPE gebruiken = windows xp .

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Ik zou je ook het advies willen geven naar de winkel te gaan waar je de harddisk hebt gehaald en hun om hulp te vragen.
Ten eerste zullen zij beter in staat zijn de installatie te doen, ten tweede ben je minder tijd kwijt.
Je vermeldt namelijk nergens specificaties, niet van de nieuwe harde schijf, en niet van je (oude? Hoe oud, welk type) laptop.

Kan maar zo zijn dat je tegen de 138GB grens aanzit die XP zonder servicepacks kent, alleen zonder details kunnen we gewoon niks.

Echter je verwacht van ons wel dat we op stel en sprong jou kunnen assisteren bij je spoedgeval.
Helaas, wij zijn geen helpdesk, en in dit geval al helemaal niet de juiste keuze.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.