Toon posts:

Tweede videokaart nuttig?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik heb een nieuw systeem gekocht.
Ik heb een P5Q moederbord (welk type precies weet ik even niet), een Q8200 processor, 4 gig PC6400 Ram, en een radeon HD4870 videokaart van 512 MB.
Nu speel ik nogal graag Flight Simulator en ik weet dat deze wat van je computer vergt. Maar als ik het spel niet eens op zijn hoogst zet en ik zit met het vliegtuig aan de grond (met flink wat details dus) heb ik soms maar een fps van 7 of 8. Mijn eerste vraag is hoe kan dit, en hoe kan ik dit verbeteren. En mijn tweede vraag is, zou het een heel stuk helpen (en zo ja, in welke richting fps moet ik dan gaan denken) als ik een tweede HD4870 erbij nam, want mijn moederbord heeft crossfire ondersteuning.

Mvg

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 20-10-2008 13:02 ]

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 00:47

M2M

medicijnman

check eerst je 3dmark score (06 of vantage) en zet die hier neer of vergelijk zelf. Zo kun je zien of je systeem normaal presteert of dat een onderdeel bijvoorbeeld niet voorzien is van drivers waardoor je hele systeem als een slak niet vooruit te branden is.

vervolgens kun je gaan denken aan hardwareupgrades (zoals een tweede videokaart).

edit: wat je wel ziet in de link hier beneden is dat een nvidia videokaart beter presteert in deze game dan eentje van AMD/ATI. Mocht je enkel een flightsim fanaat zijn (;)) is het vervangen van je videokaart misschien zelfs nog verstandiger dan er eentje bijstoppen.
Denk eventueel ook aan het overklokken van je processor. Zonder al te veel moeite (even inlezen in het relevante deel van dit GOT) zou je die processor een aardig stukje sneller moeten kunnen laten lopen.

[ Voor 67% gewijzigd door M2M op 20-10-2008 13:16 ]

-_-

• NNF
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 13-05 21:17

NNF

Flight Simulator heeft niet zozeer behoefte aan een snelle videokaart, maar vooral ook aan een snelle processor. Dat je een Q8200 in je computer hebt zitten helpt dus niet bepaald (wat moet je ook met een quad core, draai je verder überhaupt applicaties die er gebruik van maken? :P). Je zou meer baat hebben bij een dual core, bijv. een E8500; dan heb je minder cores, maar wel flink wat meer snelheid per core.

CrossFire zal je in ieder geval niet helpen, getuige ook deze benchmark. Twee 4870-kaarten presteren bij Flight Simulator X precies hetzelfde als één 4870. B)

[ Voor 23% gewijzigd door NNF op 20-10-2008 13:11 ]

Verwijderd

Topicstarter
Oh dus eigenlijk heb ik me gewoon verkeerd laten voorlichten?? :P

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 00:47

M2M

medicijnman

Verwijderd schreef op maandag 20 oktober 2008 @ 13:42:
niet per definitie. Degene die je voorgelicht heeft, moest waarschijnlijk een afweging maken om de prijs van het systeem niet te hoog te laten worden. Iedereen kan met voldoende duiten een flink systeem samenstellen, de kunst is de bang-4-the-buck systemen, waarbij het de bedoeling is om zoveel mogelijk prestatie uit een systeem te halen die je geen rip uit het lijf kost.
Volgens mij is dit ook redelijk gelukt. De processor is voor een hardwaretweaker een goede keus, aangezien die toch alles overklokken. De videokaart presteert in de meeste games net zo goed of beter als duurdere tegenhangers van het nvidia kamp en de hoeveelheid geheugen is ook gewoon standaard.

Voordat je hardwarematig iets verandert aan je systeem, neem een kijkje in het overklok gedeelte van GOT en doe een testje

Schroef je kast open en zet er een tafelventilator voor, ga je bios in en overklok je systeem een procent of 20, eventueel met een klein beetje voltageverhoging (voorzichtig zijn en dubbel checken) en kijk hoe de prestaties in de flightsim zijn. Zijn ze effectief stukken beter, dan weet je waar je bottleneck ligt en kun je de afweging maken om een goede processorkoeler aan te schaffen voor een euro of 25 en je systeem wat harder te lopen dan de specificaties zeggen, of je koopt jezelf een nieuwe processor / videokaart.

-_-

• NNF

NNF

Verwijderd schreef op maandag 20 oktober 2008 @ 13:42:
Misschien, misschien ook niet, dat kan ik zo niet beoordelen. ;)

Maar met de keuze tussen een quad core en een dual core is het eigenlijk best simpel: draai je veel programma's die multithreaded zijn, dus gebruik maken van meerdere cores, dan heeft het nut. De meeste huis-tuin-en-keuken-programma's en games zijn dit echter niet, waardoor je meer voordeel zult behalen bij een dual core. Case in point: jouw Q8200 heeft vier cores die elk op 2.33GHz lopen. Een E8500 heeft 2 cores die elk op 3.16GHz lopen. Is je programma - zoals de meeste - niet multithreaded dan gebruikt het maar één core, en dan zal het dus langzamer lopen op de Q8200.

Schijnbaar maken mensen bij de quad cores ook weer dezelfde denkfout als toen de dual core er net was: meer cores, dus dan zal het wel sneller zijn, terwijl dat lang niet in alle gevallen zo is.

Verwijderd

Topicstarter
Okee bedankt voor de reacties.. maar ik ben niet zo handig in overclocken enzo en ben nogal bang dat dat fout gaat waardoor ik dus nog meer geld kwijt ben. Maar naar die benchmarks te kijken ben ik niet meer zo onder de indruk van degene die mij geholpen heeft. Want hij 'smeerde' mij dit dus aan als het beste wat er is voor die prijs, en op zich is de 4870 helemaal geen slechte kaart, maar hij wist ook dat ik vooral een flightsim fan ben. Bovendien heb ik zie ik nu net een 512 mb versie terwijl de 1024mb versie amper duurder is. En wat betreft de processor... is het nou echt zo dat je beter een dual core kan hebben die sneller is per core dan een quad core? ook met oog op de toekomst?

EDIT: Oh bedankt;) jouw berichtje stond er net nog niet voordat ik dit typte.. maar idd die fout ken ik nog wel van 1 naar 2 cores... alleen die overgang is er vrij snel gekomen. Denk je niet dat de overgang naar quad core ook snel zal komen waardoor je dual core een stuk 'langzamer' zal worden..?

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 20-10-2008 14:15 ]

• Bazvv
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 16:02
Verwijderd schreef op maandag 20 oktober 2008 @ 14:14:
Okee bedankt voor de reacties.. maar ik ben niet zo handig in overclocken enzo en ben nogal bang dat dat fout gaat waardoor ik dus nog meer geld kwijt ben. Maar naar die benchmarks te kijken ben ik niet meer zo onder de indruk van degene die mij geholpen heeft. Want hij 'smeerde' mij dit dus aan als het beste wat er is voor die prijs, en op zich is de 4870 helemaal geen slechte kaart, maar hij wist ook dat ik vooral een flightsim fan ben. Bovendien heb ik zie ik nu net een 512 mb versie terwijl de 1024mb versie amper duurder is. En wat betreft de processor... is het nou echt zo dat je beter een dual core kan hebben die sneller is per core dan een quad core? ook met oog op de toekomst?

EDIT: Oh bedankt;) jouw berichtje stond er net nog niet voordat ik dit typte.. maar idd die fout ken ik nog wel van 1 naar 2 cores... alleen die overgang is er vrij snel gekomen. Denk je niet dat de overgang naar quad core ook snel zal komen waardoor je dual core een stuk 'langzamer' zal worden..?
Als je alle service packs en updates voor FSX heb geinstalleerd moet het als het goed is op alle 4 je cores draaien aangezien ze multi-core support hebben toegevoegd. In jouw geval heb je dus de goede keuze gemaakt om een quadcore te kopen, Ik heb zelf een Q6600 met 8800 ultra kaart en 4gb ram en bij mij loopt hij met alles hoger dan ultra high op 1920x1200 op 60fps cap. Daarmee gebruikt hij ongeveer 75% per Core. Zet ik de fps-cap op unlimited dan lopen alle cores op 100% maar gaat het wel iets minder smooth.
Dus ik denk dat je nog niet de service packs of addon heb geinstalleerd.

• NNF

NNF

Verwijderd schreef op maandag 20 oktober 2008 @ 14:14:
Mja, dat is natuurlijk lastig te zeggen. Momenteel zijn er in ieder geval weinig spellen die überhaupt gebruik maken van multithreading, laat staan dat ze iets nuttigs kunnen doen met nóg meer dan 2 cores. Ik denk ook niet dat dat zomaar ineens zal veranderen, dan ben je zo weer een jaar of misschien wel langer verder.

Maar goed, een Radeon 4870 is op zich een prima kaart, dus daar is niets mis mee. Degene die je heeft geadviseerd wist misschien niet dat Flight Simulator één van de weinige games is die zwaar op de CPU steunen, over het algemeen is het namelijk zo dat de GPU (dus de videokaart) vele malen belangrijker is voor een game dan de CPU. Zo niet bij Flight Simulator, dus in dát specifieke geval heb je meer aan rauwe processorkracht dan aan meerdere cores. Dan kun je dus inderdaad beter je quad core overclocken óf een snellere dual core erin hangen. Nog voordeliger zou zijn om de settings wat lager te zetten :P
Bazvv schreef op maandag 20 oktober 2008 @ 14:24:
Als je alle service packs en updates voor FSX heb geinstalleerd moet het als het goed is op alle 4 je cores draaien aangezien ze multi-core support hebben toegevoegd.
Kijk, dat is nuttige info :Y

[ Voor 28% gewijzigd door NNF op 20-10-2008 14:29 ]

Verwijderd

Topicstarter
Bazvv schreef op maandag 20 oktober 2008 @ 14:24:
[...]

Als je alle service packs en updates voor FSX heb geinstalleerd moet het als het goed is op alle 4 je cores draaien aangezien ze multi-core support hebben toegevoegd. In jouw geval heb je dus de goede keuze gemaakt om een quadcore te kopen, Ik heb zelf een Q6600 met 8800 ultra kaart en 4gb ram en bij mij loopt hij met alles hoger dan ultra high op 1920x1200 op 60fps cap. Daarmee gebruikt hij ongeveer 75% per Core. Zet ik de fps-cap op unlimited dan lopen alle cores op 100% maar gaat het wel iets minder smooth.
Dus ik denk dat je nog niet de service packs of addon heb geinstalleerd.
Dat flightsim beter loopt na de servicepacks en updates door multicore ondersteuning is inderdaad een heel positief bericht. Dat weet je zeker? Want dat neemt dan de twijfels weg om misschien beter een dual core aan te schaffen. Aangezien een 4x2.3 dan beter loopt dan een 2x3.0. Maar jouw 8800 ultra kaart komt wel als beste uit de benchmarks met flightsim en de HD4870 presteert duidelijk minder. Dus sowieso ga ik eerst even kijken of hij beter loopt na de updates. Maar de kaart kan nog steeds onderdoen.

Even nog een vraagje.. hoe kan het dat 2 kaarten in crossfire volgens de benchmarks van bovenstaande link slechter lopen dan 1 kaart? Dit is naar mijn mening nogal vreemd...

• Bazvv
  • Laatst online: 16:02
ik zie geen link, maar het kan zijn dat de ATI drivers in crossfire niet zo goed werken met FSX, en de multi-core support na de service pack weet ik zeker. je kan ook de addon FSX-acceleration installeren daar zitten de service packs al in.

van http://www.microsoft.com/...simulatorX/downloads.html

Aspiring aviators can now prepare to fly higher and faster, as Microsoft Game Studios is happy to announce that the first service pack for the AIAS award-winning Flight Simulator X is now available. Service Pack 1 will:

Provide a 20 to 50 percent performance increase
Optimize for multi-core CPUs and improve draw times for faster loading
Address multiplayer and backwards compatibility issues
Offer improved realism of key geographical locations, landmarks and airports

En er is dus ook nog een service pack2.

• NNF

NNF

Over het algemeen is een HD4870 juist sneller dan een 8800 Ultra (check). Vergis je daar niet in, de HD4870 is één van de snellere kaarten die momenteel te krijgen zijn en bovendien een generatie nieuwer dan de 8800. Wat me opvalt bij de Flight Sim benchmarks is dat de nVidia kaarten sowieso hoger lijken te scoren dan de ATi kaarten, dus wie weet is FS wel geoptimaliseerd voor nVidia kaarten. Neemt niet weg dat die HD4870 voor vrijwel alle andere games de betere kaart is. ;)

Wat CrossFire/SLI betreft: blijkbaar zit FS gewoon niet zo in elkaar dat het ervan kan profiteren. Met videokaarten is het immers ook niet zo dat twee altíjd beter is dan een, het hangt af van de situatie. CF/SLI heeft over het algemeen ook pas nut op hele hoge resoluties en bij bepaalde games.

• EdwardvGelder
  • Laatst online: 09-12-2025
Fs is ook geoptimaliseerd voor nvidia kaarten...
En de hd4870 is al 2 generaties nieuwer dan de 8800gtx volgens mij.
Maar het is gewoon zo dat Nvidia beter loopt met fs maar in sommige andere spellen loops ati weer beter.

Verwijderd

Topicstarter
Okee bedankt.. dan hoef ik me in ieder geval geen zorgen te maken over de kaart zelf, maar meer over de kaart in combinatie met dit spel.
Hoe kijken jullie trouwens tegen Q8200 quad core aan.. zou bijvoorbeeld een E8500 beter zijn? Als iets multicore loopt niet toch.. en aangezien dat met FS na de patches het geval is...

• A Lurker
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 14-05 11:44
FS is een van de weinige spellen die echt baat heeft bij meer dan 2 cores. Een andere game die me te binnen schiet is Supreme Commander, maar deze wordt maar pak 'em beet 15% sneller als je van 2 naar 4 cores gaat. Dus dit is ook op te lossen door gewoon een dual core te pakken die zijn cores 15% sneller draait, dat is eigenlijk altijd goedkoper. Verder is zelfs voor iets zwaars als Crysis een Core 2 Duo E8400 op 3GHz meer dan voldoende voor de meeste setups en zo'n processor is goedkoper dan jouw Q8200 (130 euro ipv 170).

Ik adviseer net zoals de rest hier, voor gamen een snelle dual core. Ik zou echter niet nu je quad core wegdoen, maar hem overklokken. Als je een beetje fatsoenlijk moederbord hebt kun je makkelijk overklokken. Mijn CPU heb ik in 2 stappen van 3GHz naar 3.6GHz gedaan. Je moet je wel even verdiepen in de BIOS van je moederbord voordat je het gaat doen, zoals dat je automatische voltages moet uitzetten en je pci bus moet locken op 33/100MHz. Verder is het ook slim om de temperaturen van je Q8200 in de gaten te houden, maar gezien het feit dat je systeembouwer je een Quad aansmeert voor gamenzou ik dit sowieso eens doen (but that's just me). Als je dat wil checken, pak Realtemp en superpi en ga Pi berekenen op 32M decimalen (voor downloads zie google). Dit is echter vrij off-topic en als je echt interesse hebt zou ik de overklok topics voor de Core 2 Duo's/Quads eens door gaan lezen.

• Wackoz
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 16-05 16:17
Ik denk persoonlijk dat je een pracht cpu hebt, niet alleen voor flight sim. Trap hem eens op z'n staart en knal hem op 3ghz. Daar krijg je echt een hele grote boost van en kan opzich niet zoveel kwaad (misschien je stock koeler wat meer rondjes laten lopen of evt een andere cpu koeler).

één is geen, twee is één

Verwijderd

Topicstarter
Okee bedankt. Nu heb ik nog 1 vraagje.
Ik heb een aanbod gekregen van de winkel om mijn HD4870 in te leveren en een Geforce 9800GX2 daarvoor in de plaats te krijgen met een kleine bijbetaling. Met het oog op Flightsimulator is dat zeker een verbetering. Maar met het oog op andere spellen/applicaties ook ?

• A Lurker
Dat soort dingen kun je dus echt prima vinden op review sites als guru3d.com. Check hun charts bv maar eens http://www.guru3d.com/category/call_duty_4_pc/

Verwijderd

Topicstarter
Qua benchmarks presteert hij bijna overal beter. Maar toch zijn er wel veel negatieve dingen te vinden over de 9800GX2 tegenover een HD4870... hoe komt dat dan? Terwijl hij toch in bijna elk spel beter presteert..

Welke is volgens de tweakers aan de raden? :D die 40 euro extra speelt geen rol

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 20-10-2008 17:29 ]

• Paprika
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 19:00
Driver support, hitte, SLi problemen, dual GPU op 1 kaart moet zeker bij nVidia nog een beetje groeien etc. etc. Zo veel te vinden op het internet...

Ik stond voor dezelfde keuze, maar ik ben voor de 4870 1GB gegaan, tevens mijn eerste ATi ooit en ik ben zeer tevreden.

[ Voor 29% gewijzigd door Paprika op 20-10-2008 19:29 ]

• A Lurker
9800 GX2 is eigenlijk 2x een 8800GTS op 1 plankje. Hetzelfde als ATi doet met zijn 3870 X2 en 4870 X2. Als een spel het niet ondersteunt heb je geen performancevoordeel, op dezelfde manier als veel spellen geen quad core 'ondersteunen'. Bij games is het echter wel zo dat dat meer uitzondering is dan regel, de enige game die geen voordeel heeft met ATi Crossfire die ik uit mijn hoofd weet is Crysis, verder schaalt een hele hoop zeer goed.

Overigens is de schaalbaarheid altijd afhankelijk van je resolutie, pas vanaf 1680x1050 of 1600x1200 begin je een significant verschil te zien. Bij 2560x1600 heb je soms tegen de 100% meer performance.

Een nadeel van de 9800GX2 is zijn grote warmteproductie, en dat ie een groot deel ervan in de kast pompt. Bij een 4870 gaat alle warmte de kast uit, dus dat is een stuk beter voor al je componenten in je PC, inclusief je GPU.
Pagina: 1