Processor niet ondersteund: Wat gebeurt er?

Pagina: 1
Acties:

• Goron
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 27-01 22:18
Hey,
Ik ben bezig een pc te bouwen, en hierin wil ik een Intel pentium dual-core e5200 gebruiken. Het moederbord wat ik op het moment op het oog heb is de MSI p43 neo-f. Deze ondersteunt de processor echter pas vanaf een bios versie 1.5 en ik weet natuurlijk niet welke versie van het bios er geleverd gaat worden.

Stel ik krijg er een met een oudere versie, zal de processor dan helemaal niet functioneren, of suboptimaal, maar genoeg om het bios te updaten? Ik heb namelijk geen andere processor om het bios mee te flashen.

• NNF
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 13-05 21:17

NNF

Over het algemeen gebeurt er niets bijzonders, behalve dat je in het BIOS "UNKNOWN CPU" oid op je scherm ziet staan i.p.v. de naam van de processor. ;)

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

NNF schreef op maandag 20 oktober 2008 @ 12:59:
Over het algemeen gebeurt er niets bijzonders, behalve dat je in het BIOS "UNKNOWN CPU" oid op je scherm ziet staan i.p.v. de naam van de processor. ;)
Ehm? :P
Meestal krijg je niet eens beeld als je CPU niet wordt ondersteunt.
Tja je kan 2 dingen doen:
1: Vragen welke bios er op dat moederbord zit en vragen of ze hem voor je kunnen upgraden
2: een oude CPU regelen die erin past en de bios ermee flashen :)

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Verschilt per bord. De ene zal gewoon booten met "unknown CPU", de andere herkent de CPU wel, maar blijft gewoon keihard hangen waardoor je denkt dat er iets anders kapot is.
Bij een P35 Neo-F en een E0 stepping van de E8400 was dat bij mij het geval. CPU wel herkend als E8400, maar booten deed ie niet.

• Cave_Boy
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 11:26
Oplossing: vraag aan de (web) winkel of ze willen kijken welke Bios versie op het moederbord zit. En of dit minimaal x.x versie anders kan zijn.

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 22-05 21:18

M2M

medicijnman

_JGC_ schreef op maandag 20 oktober 2008 @ 13:01:
Verschilt per bord. De ene zal gewoon booten met "unknown CPU", de andere herkent de CPU wel, maar blijft gewoon keihard hangen waardoor je denkt dat er iets anders kapot is.
Bij een P35 Neo-F en een E0 stepping van de E8400 was dat bij mij het geval. CPU wel herkend als E8400, maar booten deed ie niet.
dus eigenlijk gewoon vragen aan de winkel waar je je moederplank besteld of ze 'm naar de laatste bios willen flashen. Als je een fatsoenlijke (web)shop neemt dan is dat een stukje service dat vanzelfsprekend hoort te zijn. Je hoort namelijk niet eerst je moederbord te moeten flashen voordat je het ding kunt gebruiken met de hardware die je van dezelfde shop krijgt.

-_-

• NNF
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 13-05 21:17

NNF

Atlas schreef op maandag 20 oktober 2008 @ 13:00:
[...]

Ehm? :P
Meestal krijg je niet eens beeld als je CPU niet wordt ondersteunt.
Tja je kan 2 dingen doen:
1: Vragen welke bios er op dat moederbord zit en vragen of ze hem voor je kunnen upgraden
2: een oude CPU regelen die erin past en de bios ermee flashen :)
Hm, ik heb dat nog nooit meegemaakt :p Maar goed, het zal vast wel eens voorkomen dat je helemaal geen beeld krijgt. Maar zeker in dit geval lijkt me dat niet zo waarschijnlijk, de E5200 is immers gewoon een E8x00 met een lagere FSB en minder cache, en als ik de MSI site moet geloven wordt die al sinds v1.0 ondersteund. Ik kan werkelijk geen goede reden bedenken waarom een E5200 het dan niet zou doen, behalve dat het moederbord er misschien geen naam aan weet te koppelen.

• Goron
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 27-01 22:18
Hij heeft wel een multiplier van 12.5, misschien dat dat roet in het eten kan gooien?

• tjtristan
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 12-06-2025
WaWaWiiiiWa schreef op maandag 20 oktober 2008 @ 20:24:
Hij heeft wel een multiplier van 12.5, misschien dat dat roet in het eten kan gooien?
Meestal wordt de multiplier dan automatisch wel omlaag gehaald, maar zeker weet je het nooit natuurlijk.
Ik heb zowel meegemaakt dat het bord helemaal niet boot en dat die boot met unknown cpu (soms op lagere snelheid met een nieuwe cpu, maar na een bios update was dit verholpen, daar kwam geen andere cpu bij te pas).
Om zeker te zijn dat het werkt moet je toch even vragen aan de webshop of ze de bios versie kunnen checken/flashen.

http://specs.tweak.to/15535

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

typo fix in topictitel :)

Het hangt inderdaad een beetje van het moederbord af wat er gebeurd.

De socket A bordjes die ik had waarmee ik een nieuwere proc erop duwde wilde soms wel bootten als de core eningszins compatible was. Bijvoorbeeld een Palomino op een MS6340 (KM133) bootte wel, maar werd aangegeven als Unkown AMD cpu @ xxxxMHz. Terwijl een snellere proc gewoonweg niet werkte.

Het beste is inderdaad even navragen bij de shop of de juiste bios erop zit, of die even flashen met een andere bios.
Pagina: 1