Umweltplakette/sticker voor dieselauto nodig in Keulen?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bangkirai
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 08-09 18:21
Het plan is om in de komende maanden nog naar keulen te gaan voor kerstmarkt.
(gaat eigenlijk meer om de oude binnenstad te bezichtigen, dan de kerstmarkten op zichzelf)

Echter, ik beschik over een diesel, zonder roetfilters.
Nu weet ik dat keulen umwelt gebieden hanteert, deze umwelt stickers heb ik dus niet.
Daardoor heb ik begrepen moet ik de auto buiten de stad parkeren.

Heeft iemand hier ervaring mee in Keulen?
Heeft Keulen een soort van transferium buiten de stad, waar je een dag kunt parkeren?
En die stickers, moet je die eigenlijk verplicht hebben, of is het alleen verplicht als je de stad in wilt?

Als 2e optie gaan we gewoon naar Munster, daar speelt het probleem trouwens niet, maar ja, daar ben ik al 2x geweest :D

[ Voor 8% gewijzigd door bangkirai op 20-10-2008 12:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ugchel
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Ugchel

Speeding home

Die stickers zijn alleen verplicht in de gebieden waar erom gevraagd wordt. Je mag wel met alles over de snelweg rijden in de regio (geloof ik) maar je mag dus niet het centrum in. Volgens mij is het een beetje te vergelijken met de milieu-vriendelijke zones in Nederlandse binnensteden. Zo'n sticker krijg je overigens alleen als je de auto laat keuren, en hij ook daadwerkelijk goedgekeurd wordt voor een bepaalde uitstoot oid.

A donkey is a lonely bloke, he hardly ever gets to poke

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Jojk schreef op maandag 20 oktober 2008 @ 12:19:
Zo'n sticker krijg je overigens alleen als je de auto laat keuren, en hij ook daadwerkelijk goedgekeurd wordt voor een bepaalde uitstoot oid.
Grootste kul die ik ooit gehoord heb. o.a op de website van de gemeente Köln kan je een sticker aanvragen voor 5 euro (dat was begin 2008 in ieder geval zo, kan het vanwege beperkt internet niet controleren). Je download formulier vult in, stuurt het op en maakt 5 euro over en een week later krijg je een brief met sticker thuis. Je hoeft je auto dus niet te laten keuren, ze kijken op basis van het kenteken en andere gegevens welke sticker je krijgt. Daarnaast is het ook niet zo dat als je een rode sticker krijgt (meest milieu onvriendelijke categorie), dat je nooit de stad in mag, alleen in bepaalde gevallen mag je een gedeelte of de gehele stad niet in. Ligt ook aan de huidige meeting van de luchtkwaliteit.

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 20-10-2008 12:31 . Reden: wat meer info toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10:06

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Bij duitse stations is vaak een goed P+R terrein, maar helaas kun je daar niet echt van uit gaan dat dat altijd is. Nu is er bij Keulen toevallig wel een goed P+R terrein bij Köln-Weiden West (Google)
Van daaruit is een halfuursdienst met de S-bahn naar Keulen, duurt 14 minuten.

Andere optie is Pulheim, daar is een parkeergarage met uitgang naar het perron. 15 minuten naar Keulen, maar slechts een keer per uur.

Je kunt met google maps een beetje zoeken naar S-bahn stations op plaatsen waar je wel kunt komen en dan kijken of er een parkeerterrein bij is.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ugchel
  • Niet online

Ugchel

Speeding home

Verwijderd schreef op maandag 20 oktober 2008 @ 12:28:
[...]

Grootste kul die ik ooit gehoord heb. o.a op de website van de gemeente Köln kan je een sticker aanvragen voor 5 euro (dat was begin 2008 in ieder geval zo, kan het vanwege beperkt internet niet controleren). Je download formulier vult in, stuurt het op en maakt 5 euro over en een week later krijg je een brief met sticker thuis. Je hoeft je auto dus niet te laten keuren, ze kijken op basis van het kenteken en andere gegevens welke sticker je krijgt. Daarnaast is het ook niet zo dat als je een rode sticker krijgt (meest milieu onvriendelijke categorie), dat je nooit de stad in mag, alleen in bepaalde gevallen mag je een gedeelte of de gehele stad niet in. Ligt ook aan de huidige meeting van de luchtkwaliteit.
Is dit echt de grootste kul die je ooit gehoord hebt, hebben je ouders je nooit laten geloven in Sinterklaas dan? Of moet je stoer doen?
Om te bepalen voor welke Umweltplakette uw voertuig in aanmerking komt, hebben we gegevens van het kentekenbewijs van uw voertuig nodig. Aan de hand van deze gegevens voeren wij onderzoek uit naar het motortype waarmee uw voertuig is uitgerust. Hiertoe maken wij gebruik van de toelatingsdatabank. Voor het motortype stellen we dan vast aan welke emissienorm het voertuig voldoet. Indien het voertuig is uitgerust met een (retrofit) roetfilter onderzoeken wij of het type roetfilter een goedkeuring van het KBA heeft verkregen.Tenslotte stellen wij vast voor welke Umweltplakette u in aanmerking komt.

Indien uit ons onderzoek blijkt dat voor uw voertuig geen Umweltplakette kan worden afgegeven, brengen wij u hiervan telefonisch of per emailbericht op de hoogte. Aan u worden in dat geval geen kosten doorberekend.
Hm, dus op basis van je kenteken wordt je auto gekeurd. Dat noem jij geen keuring?
De fijnstof gevoelige gebieden waarvoor beperkingen gelden zijn te herkennen aan het hiernaast afgebeelde verkeersbord „Umweltzone“.

Onder het verkeersbord wordt tevens een onderbord getoond. Hierop wordt de milieustickers getoond, waarmee het voertuig uitgerust moet zijn om de zone in te mogen rijden.

Voor voertuigen die niet voorzien zijn van de juiste milieusticker, is het niet toegestaan om in de genoemde zone te rijden.
Handige link voor de TS: (overigens 1 seconde googelen)

http://www.tuev-nord.nl/Keuringen/Umweltplakette.htm

A donkey is a lonely bloke, he hardly ever gets to poke

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elwood Blues
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 31-08 21:19

Elwood Blues

87167191

Keuring is een groot woord, met een keuring steek je een meter in de uitlaat en trap je op het gas, dit is gewoon een volledig geautomatiseerde handeling waarbij de pc een kenteken opzoekt in een database en een printer de bijpassende sticker uitpoept. Er komt geen auto aan te pas, behalve dan "geautomatiseerd".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bigfoot
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 11:23
Toch wel belachelijk dan, dat je als Nederlander het centrum van Keulen niet meer in zou mogen zonder zo'n sticker. Krijg je eigenlijk een boete dan als je geen sticker hebt?

En zouden ze bij buitenlandse kentekens echt kunnen zien of je boven de normen uitkomt, misschien geven ze elke buitenlandse auto wel standaard een "schone" sticker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elwood Blues

Elwood Blues

87167191

Wat maakt het "als Nederlander" nou uit? Ze weren vuile auto's, onafhankelijk van of je Duitser, Mexicaan of Nederlander bent. Jij mag "als Nederlander" nog steeds het centrum wel in, ze willen alleen je uitlaatgassen er niet bij hebben ;) Net zo min als de uitlaatgassen van Duitsers welkom zijn.

Ze lezen het motortype (1397cc benzine, ongeregelde katalysator bijvoorbeeld) af van het kentekenbewijs, checken dat met een databank, en je krijgt de juiste (of geen) sticker.

Je kunt inderdaad een boete van €40 krijgen als je zonder de juiste sticker in zo'n zone rijdt, meen ik.

[ Voor 17% gewijzigd door Elwood Blues op 20-10-2008 15:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soldaatje
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Misschien een idee om een andere auto te kopen?
Diesel met roetfilter is ook al weer standaard hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 12:00
Vervelender dan die sticker is de verplichting om beneden een bepaalde temperatuur (7 graden geloof ik) de verplichting te hebben om winterbanden te hebben in Duitsland.

These are my principles. If you don't like them, I have others.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Dr. Strangelove schreef op maandag 20 oktober 2008 @ 15:07:
Vervelender dan die sticker is de verplichting om beneden een bepaalde temperatuur (7 graden geloof ik) de verplichting te hebben om winterbanden te hebben in Duitsland.
Die verplichting is er niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 12:00
Het is wel verplicht, afhankelijk van wat je onder 'winterse omstandigheden' schaart, dat is aan de Duitse diender maar het is zeker niet beperkt tot sneeuw of ijs.
Er bestaat in de Duitse wet geen letterlijke verplichting om bij winterse weersomstandigheden met winterbanden te rijden. Wel is het zo dat sinds begin dit jaar een reeds bestaande Duitse regel nader in der verkeerswet (paragraaf 2, lid 3 van de Strassenverkehrsordnung (StVO) luidt nu: "bij voertuigen moet de uitrusting aan de weersomstandigheden worden aangepast" is verankerd, namelijk om alleen deel te nemen aan het verkeer, wanneer het voertuig aan de weersomstandigheden is aangepast. Inhoudelijk gezien betekent de wetswijziging niet meer dan dat wordt bepaald dat voertuigen over 'geschikte banden' en antivries-ruitenwisservloeistof moeten beschikken, zodra de weersomstandigheden dit vereisen. Wat geschikte banden zijn, of wanneer de weersomstandigheden dit vereisen, wordt niet expliciet gesteld. Het woord winterbanden komt nergens voor in het wetsontwerp. De Duitse zusterorganisatie deelt mee dat 4-seizoenbanden geen winterbanden zijn waarmee wordt voldaan aan de wettelijke eisen. Het is daarom beter op zeker te spelen en onder voertuigen, die in de winter naar Duitse gebieden gaan waar redelijkerwijs sneeuw of ijzel valt te verachten, winterbanden te monteren.Of de winterbanden alleen op de aangedreven as of ook op andere assen moeten worden gemonteerd, is een zaak van overleg met de leverancier van het voertuig en de banden.

Het voorgaande betekent dat de BAG-controleur/politie-agent ter plekke zelf bepaalt of men in overtreding is of niet, afhankelijk van de specifieke omstandigheden, zoals conditie van het voertuig, neerslag, wegconditie, zicht, hellingspercentage, drukte van verkeer, enz. De boetes zijn 20 euro bij constatering van onjuiste uitrusting respectievelijk 40 euro plus 1 strafpunt indien daar nog hinderen van overige verkeer bij komt. Verder kan de nieuwe wet ook invloed hebben op de schuldvraag bij ongevallen als blijkt dat het 'niet aangepast zijn van een voertuig aan de winterse omstandigheden' oorzaak of medeoorzaak is. Door een verzekeraar is meegedeeld dat de dekking kan worden verminderd of zelfs geschrapt indien de voertuigeigenaar/chauffeur nalatig is bij het aanpassen van het voertuig aan winterse omstandigheden, zelfs in het geval dat de tegenpartij juridisch schuldig is aan een ongeval.”
http://www.duitsverkeersb...e_info/11573.htm?cc_lang=

Je kan dus wel degelijk een bekeuring oplopen, de wet is helaas vrij vaag hierin zodat je nooit weet waar je aan toe bent. Enige zekerheid is dus om met winterbanden te gaan rijden.

[ Voor 145% gewijzigd door Dr. Strangelove op 20-10-2008 15:25 ]

These are my principles. If you don't like them, I have others.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaRKie
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 02-09 19:08
Maasluip schreef op maandag 20 oktober 2008 @ 15:13:
[...]

Die verplichting is er niet.
Niet expliciet vanaf die temperatuur, maar er zijn wel wat regeltjes ...
http://www.vab.be/nl/actu.../dossiertekst.aspx?id=222

[ Voor 0% gewijzigd door DaRKie op 20-10-2008 15:21 . Reden: net te laat :) ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klitse
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online
Die sticker kun je bestellen bij de kwikfit. 17,50 kost het geloof ik. Ik heb er zelf ook een op mijn auto zitten (een groene) omdat ik dit jaar een paar dagen in keulen was. Volgens mij krijgen alle diesels van na 2007 en alle benzine auto's van na 2006 zowieso een groene sticker, daarvoor weet ik niet maar dat kunnen ze je bij de kwikfit vast wel vertellen.

Ik zag trouwens wel dat ongeveer iedereen in keulen zo'n sticker had en het waren ook alleen maar groene. Ik heb ook ergens gelezen dat ze alleen nog maar groene uitdelen maar misschien is dat inmiddels veranderd.

Het grootste gedeelte van de stad kun je overigens gewoon in zonder die sticker. Alleen het centrum niet. Plaatjes waar je wel en niet mag komen zijn er op internet ook wel te vinden.

Edit* zoals te zien op deze PDF http://www.stadt-koeln.de...en/pdf57/umweltzone/7.pdf

Je kunt natuurlijk ook gewoon je auto buiten het centrum parkeren en met de trein/metro verder gaan. Dit kost je bijna niets.

[ Voor 5% gewijzigd door Klitse op 20-10-2008 15:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elwood Blues

Elwood Blues

87167191

Winterbanden expliciet zijn niet verplicht, maar "aanpassing aan winterse omstandigheden" wel. Eén en ander kan vervelende gevolgen hebben ivm aansprakelijkheid bij een ongeluk (ook al kwam je wel van rechts). En de agent bepaalt inderdaad of je je voldoende aangepast hebt aan de omstandigheden, lastig maar waar. Kortom: gewoon winterbanden monteren, da's sowieso aan te raden :)

http://www.duitsverkeersb...praktische_info/11573.htm

http://www.anwb.nl/rechts.../Rijden-in-Duitsland.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bigfoot
Ik zou gewoon erheen gaan, ik geloof er niks van dat ze buitenlanders boetes gaan geven hierom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Dr. Strangelove schreef op maandag 20 oktober 2008 @ 15:20:
Het is wel verplicht, afhankelijk van wat je onder 'winterse omstandigheden' schaart, dat is aan de Duitse diender maar het is zeker niet beperkt tot sneeuw of ijs.

[...]

http://www.duitsverkeersb...e_info/11573.htm?cc_lang=

Je kan dus wel degelijk een bekeuring oplopen, de wet is helaas vrij vaag hierin zodat je nooit weet waar je aan toe bent. Enige zekerheid is dus om met winterbanden te gaan rijden.
En zoals je het quote is het ja. Er is geen verplichting om onder de 7 graden met winterbanden rond te rijden, je moet alleen met je auto "aangepast zijn aan de weersomstandigheden". Zoals je in Nederland ziet kun je met vorst ook nog heel goed met zomerbanden onderweg zijn.

Overigens zie ik dat ik met die Umweltzones ook mijn gedrag moet aanpassen. Ik mag in het Roergebied niet meer van de snelweg af :X (neem ik aan met een auto uit 1994).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McBoom
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 09-04 07:10

McBoom

Broem

Maasluip schreef op maandag 20 oktober 2008 @ 16:15:
[...]
Overigens zie ik dat ik met die Umweltzones ook mijn gedrag moet aanpassen. Ik mag in het Roergebied niet meer van de snelweg af :X (neem ik aan met een auto uit 1994).
Ik denk dat dat wel wat meevalt. Ik had ook in de planning om met mijn vriendin naar Keulen te gaan met de kerst, maar de schrik sloeg me om het hart toen ik dat van die milieuzones las. Maar naar wat speurwerk op het internet kwam ik erachter dat het grote deel van mijn type auto een groene sticker hadden en maar een klein aantal een oranje. En, let wel, hier gaat het om een Golf VR6 uit '94. :)

The ramblings of an idiot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bigfoot
Kan wel wezen dat je met jouw type auto een groene sticker ZOU KRIJGEN, als je hem niet daadwerkelijk opgeplakt hebt, dan telt het niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bangkirai
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 08-09 18:21
Bedankt voor de reakties.

Nee, nieuwe auto kan er niet van af hoor, das geen oplossing voor mij jammer genoeg.

Ik ga de informatie, maar is bij langs en kijken, welke sticker ik evt voor de auto nog kan krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exorcist
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Soldaatje schreef op maandag 20 oktober 2008 @ 15:06:
Ja, je mag in Duitslang een bepaald gebied beperkt betreden, en derhalve raadt je iemand aan een andere auto te kopen. Dat is toch geen oplossing? _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n4m3l355
  • Laatst online: 25-08 09:47
Ik heb eerlijk gezegd nog nooit in Keulen controles gezien mbt roetfilters.. eigenlijk niet eens een controle an sich enkel dat ze zaten te flitsen bij wegwerkzaamheden. Verder zou ik me niet te druk maken om de parkeergelegenheden, ik woon vlak bij de grens dus ik kom van tijd tot tijd in Keulen en parkeren in hartje centrum is nooit een probleem. De parkeergarages zijn wel vaak wat lastiger tov wat ik hier gewend ben met Q park.
Maar wel een aanrader is idd de winterbanden. Ik heb het nog nooit een ongeluk meegemaakt maar wel gehoord dat de verzekering moeilijk doet mocht je in een ongeluk terecht komen zonder de banden. Verder vergeet niet daar een pannenkoek te eten met chocoladepasta.. die zijn erg goed te eten :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Elwood Blues schreef op maandag 20 oktober 2008 @ 15:26:
Winterbanden expliciet zijn niet verplicht, maar "aanpassing aan winterse omstandigheden" wel. Eén en ander kan vervelende gevolgen hebben ivm aansprakelijkheid bij een ongeluk (ook al kwam je wel van rechts). En de agent bepaalt inderdaad of je je voldoende aangepast hebt aan de omstandigheden, lastig maar waar. Kortom: gewoon winterbanden monteren, da's sowieso aan te raden :)

http://www.duitsverkeersb...praktische_info/11573.htm

http://www.anwb.nl/rechts.../Rijden-in-Duitsland.html
correctie
Jojk schreef op maandag 20 oktober 2008 @ 12:58:
[...]

Is dit echt de grootste kul die je ooit gehoord hebt, hebben je ouders je nooit laten geloven in Sinterklaas dan? Of moet je stoer doen?

[...]

Hm, dus op basis van je kenteken wordt je auto gekeurd. Dat noem jij geen keuring?
[...]
[...]

Handige link voor de TS: (overigens 1 seconde googelen)

http://www.tuev-nord.nl/Keuringen/Umweltplakette.htm
meeste mensen noemen zoiets een automatische check oid, het begrip keuring word over 't algemeen opgevat als iets dat terplekke bij jouw voertuig gemeten word
Soldaatje schreef op maandag 20 oktober 2008 @ 15:06:
8)7

[ Voor 6% gewijzigd door GoldenSample op 20-10-2008 17:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Aangezien anecdotaal bewijs schijnbaar ook mag:

Het stickertje krijg je als Duits ingezetene bij je kleine beurt voor nop. Omdat Keulen je dat ding als Buitenlander moet opsturen kost het 5 euro. Doe de postzegel check als hij aankomt :+
Als je zonder die sticker bepaalde gebieden de stad in gaat heb je goeie kans dat je als Duits ingezetene een bon krijgt. Maar met "Moet dat? Oh, dat hebben we in Nederland niet, nee nog nooit van gehoord." kom je als bezoeker normaliter gewoon prima weg - de politie is hier niet aan een bonnenquotum gehouden.

Qua Winterausstattung: Als jij met min vijftig op zomerbanden rijdt en alles gaat goed (er is dan dus gene reden een keuring aan je auto uit te voeren) dan krijg je niets. Onder de 7 graden een bon krijgen omdat je zomerbanden hebt is je reinste gelul - ik rij nog steeds op m'n zomersloffen ondanks dat ik van de week en van het weekend al heb moeten krabben.
Als je met je zomerbanden de sneeuw in duikt, of op bevroren straten gaat rijden, dan wordt het wat anders. Zéker als je tegen dingen aan gaat knallen, dan worden dat lastige gesprekken. Maar als het alleen koud is ga jij geen bon krijgen - bovendien kun je die makkelijk aanvechten want geen rechter gaat "het was onder 7 graden celsius, dus deze man is gevaarlijk ivm zomderbanden op een droge, schone weg bij zonnig weer" goedkeuren.

Weet je wat je doen moet? Stickertje laten komen voor 5 euro, of buiten Köln parkeren, en gewoon lekker erheen gaan. Het stickertje is het enige waar je enige vorm van kans hebt dat je een bon zou kunnen krijgen bij normaal rijgedrag, en zo streng zijn ze (voor buitenlanders!) niet op die dingen, zeker niet met Kerst. Dus lekker niet gek laten maken, lekker kerstmarkt bezoeken!

En dat met die verzekering - dat zijn Duitse verzekeringsmaatschappijen die aan hun Duitse klanten minder uit (proberen te) keren als die met een onaangepast voertuig stukken vangrail proberen in te laden. Dat gaat niet om Univé die jou probeert te naaien omdat je in Duitsland reedt. Mooi voorbeeldje gekmakerij omdat er in deze dicussie bij te halen.

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 20-10-2008 18:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gumtree
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09-09 20:14
Sticker kost bij de http://cms.dekra-services.de/nl/nl/index.php?id=1]Dekra € 12,50 indien je er een spoedopdracht van maakt stuur je een kopie van je kentekenbewijs en de betaling per mail op en heb je met 2 dagen de sticker in huis.

Trouwens printen? je kenteken wordt er gewoon met een dikke viltstift/edding opschreven.

Gumtree is sinds vorige week in het bezit van een dikke 3, straks zit de halve autoruit onder de stickers. vignet voor Oostenrijk, tolsticker voor zwitserland... who is next.

Tip voor Keulen: Indien er geen messe is in Keulen kun je gratis in de omgeving van de messe parkeren, volgens mij ligt dit gebied niet in een umweltzone. Met het openbaar vervoer ben je dan in 10 minuten in het centrum.

Düsseldorf (ook een erg leuke stad) heeft nog geen umweltzones.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r0b
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 05-09 11:20

r0b

Kan je niet gewoon op/bij/naast/onder/in Köln Deutz parkeren? Iedere 10 minuten (ongeveer) gaat er vanaf Deutz wel een trein / metro naar Köln Hbf, met om 00:45 de laatste metro terug.
Geen idee hoe druk het daar is tijdens de kerstmarkt, maar rondom Deutz is normaal gesproken plek zat.

[ Voor 16% gewijzigd door r0b op 20-10-2008 19:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmartDoDo
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 01:16

SmartDoDo

Woeptiedoe

offtopic:
Titelfixje zodat ik het ook begrijp :P en een move naar VV :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gumtree
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09-09 20:14
r0b schreef op maandag 20 oktober 2008 @ 19:01:
Kan je niet gewoon op/bij/naast/onder/in Köln Deutz parkeren? Iedere 10 minuten (ongeveer) gaat er vanaf Deutz wel een trein / metro naar Köln Hbf, met om 00:45 de laatste metro terug.
Geen idee hoe druk het daar is tijdens de kerstmarkt, maar rondom Deutz is normaal gesproken plek zat.
2 jaar terug zijn we tijdens de kerstmarkten in Keulen geweest, het is echt bizar druk vooral in de weekenden kun je over de koppen lopen. Wij zijn vrijdags vroeg vertrokken en hebben de grotere kerstmartken gelijk die dag gedaan zodat de zaterdag overbleef voor de wat kleinere en minder commerciële markten. In de weekenden is de voertaal trouwens Nederlands met busladingen vol komen ze hier aan.

Vooral de kerstmarkt rondon de Dom van Keulen is bizar, het grootste gedeelte is gereserveerd voor eten volgens het stramien hoe vetter hoe beter. Glühwein en andere alcoholische dranken zijn volop verkrijgbaar. Je betaald wel statiegeld voor de mok.

Vorig jaar zijn we naar Bonn geweest, deze markten waren wat minder commercieel ingesteld en er liepen veel minder Nederlanders. in een klein plaatsje in de buurt van Bonn werd een historische kerstmarkt gehouden, verlichting met fakels en vuurkorfen, het eten moest authentiek bereid worden en de producten die verkocht werden waren hand gemaakt. Zeker de moeite waard.

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Timeless schreef op maandag 20 oktober 2008 @ 15:24:
Volgens mij krijgen alle diesels van na 2007 en alle benzine auto's van na 2006 zowieso een groene sticker, daarvoor weet ik niet maar dat kunnen ze je bij de kwikfit vast wel vertellen.
Dit topic is dan wel meer dan 2 weken oud, toch is dit bijna het enige topic op GoT over de milieusticker.
Ik heb zojuist ook met spoed en sticker moeten bestellen. Waar ik achter kwam is dat redelijk oude benzine auto's dus gewoon een groene sticker krijgen.

* Groene sticker:
benzine-auto’s toegelaten na 31-12-1992
dieselauto’s toegelaten na 31-12-2005
* Gele sticker:
dieselauto’s toegelaten tussen 31-12-2000 en 01-01-2006
* Rode sticker:
dieselauto’s toegelaten tussen 31-12-1996 en 01-01-2001

Het kan zijn dat bepaalde auto’s al voor de ingangsdatum aan een bepaalde emissie eis voldeden of in sommige gevallen later. In zo’n geval wordt er een hogere of een lagere Umweltplakette toegewezen. Diesels met KBA-keur retrofit roetfilter, kunnen in aanmerking komen voor een hogere Umweltplakkete.

autoblog.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sabelhout
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 10-09 12:18
Ik snap niet dat mensen zoveel moeite doen om de sticker (al dan niet met spoed) vanuit NL te bestellen. Ik ben onlangs met mijn vriendin naar Berlijn geweest, zijn daar gewoon een Tuv-station binnengelopen en hebben op basis van de kentekenpapieren voor €4,50 een groene sticker gekregen (diesel uit 2007). Binnen 5 minuten stonden we weer buiten.

.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Chris_
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 11:45
Sabelhout schreef op vrijdag 21 november 2008 @ 07:35:
Ik snap niet dat mensen zoveel moeite doen om de sticker (al dan niet met spoed) vanuit NL te bestellen. Ik ben onlangs met mijn vriendin naar Berlijn geweest, zijn daar gewoon een Tuv-station binnengelopen en hebben op basis van de kentekenpapieren voor €4,50 een groene sticker gekregen (diesel uit 2007). Binnen 5 minuten stonden we weer buiten.
Inderdaad. Maar het kan ook in Nederland.

In (o.a.) Uden zit de Dekra. Ben daar naar toe gereden, met m'n kentekenbewijs, paar euro achtergelaten, en 5 minuten laten stond ik buiten met een sticker.... Een groene, voor m'n benzineauto uit '99

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Voor 12,50 heb ik geen tijd en zin om naar zo'n station toe te gaan. Even spoedopdracht en je kan het op z'n snelst de volgende dag al binnen hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4x2
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10-09 14:47

4x2

lộn xộn quá

En als toevoeging (zo uit het hoofd).
Oldtimers van voor 78 (vast jaar, dus gaat niet op leeftijd vd auto, simpelweg alles wat een blauwe plaat mag voeren)) zijn ook vrijgesteld.
Geloof dat dr wel een speciale sticker voor is, maar wat ik dr van begrepen heb mag je ook een kopie van je kentekenbewijs maken en dat duidelijk zichtbaar achter de ruit plakken.

Ben iig weer heppie met mn auto van 75 :P

leeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Da's mooi, dan mag ik met mijn beide auto's overal komen. Ik heb alleen zo'n hekel aan die stickerzooi op mijn ruit.

Pagina: 1