Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 255289

Topicstarter
Hoi,

Na gezocht te hebben op het forum toch maar een vraagje posten. Ik moet woensdag een groepsfoto maken buiten voor een gebouw. Het word een staties portret van 40 mensen die ik moet vastleggen.
Ik heb een canon eos 30d met en 50 mm lens en een 100 mm lens. Beide lichtsterk. Ook heb ik een Metzflitser met richtgetal 50.
Zijn er nog valkuilen waar ik op moet letten? Dit wordt mijn eerste groepsfoto buiten dus ik vrees dat ik met flitsen e.d. niet veel kan. (indien het binnen is kan ik mijn besheiden studio flitsset meenemen maar daar is vooralsnog geen sprake van)
Ik weet dat het verstandig is om lange mensen achteraan te zetten en dat soort zaken. Maar tips zijn erg welkom.

Groet,

Peter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• baquelappe
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 14-07 03:33
Niet flitsen, hou de zon achter je, rustige achtergrond, 50mm, F8 minimaal, schiet RAW en hou de camera recht. :)
Dit is zoals ik het zou doen. Te groot diafragma en je kan mensen buiten je focus krijgen, RAW om eventuele bewerkingen, licht en witbalans beter te kunnen corrigeren. 100mm zou me te lang zijn, je achtergrond wordt te smal.

Verder gewoon zelf proberen en experimenteren. Succes. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20:25
40 mensen en je hebt een 50 mm als wijdste lens..?

|>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• baquelappe
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 14-07 03:33
simon schreef op zondag 19 oktober 2008 @ 23:45:
40 mensen en je hebt een 50 mm als wijdste lens..?
50mm is makkelijk te doen, 8 breed, 5 diep. Desnoods 10 breed en 4 diep.
Het is buiten, dus je moet genoeg ruimte hebben
.

Bij nader inzien zou een wijdere lens mooier zijn inderdaad, zeker als je dus niet de ruimte hebt om naar achter te lopen om zo 40 mensen in een 50mm te proppen. En 5 mensen achter elkaar gaat ook niet lukken. :+

Je kan 2 dingen doen, een wijdere lens lenen/huren of een andere locatie zoeken. Groot veld of terrein, met de nodige ruimte voor de 50mm.

[ Voor 39% gewijzigd door baquelappe op 20-10-2008 00:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Melkbus
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 12-07 17:31
Zachtjes inflitsen heeft bij mij een voorkeur bij groepsfoto's, maar als dit je eerste wordt kan je dat wellicht beter laten om belichtingsproblemen te voorkomen. Wat tips:
  • Zet je groep niet in de felle zon: je krijgt dan van die dichtgeknepen oogjes
  • Zorg voor een egale belichting (dus geen stukjes felle zon of stukjes donkere schaduw)
  • Vraag iedereen om even te kijken (ik heb genoeg ervaring met mensen die gewoon stellig (serie van 4 foto's) niet in je lens kijken maar bv. naar het bruidspaar)
  • Neem een statief mee
  • Eventueel een draadontspanner, dit helpt je om niet door de zoeker te hoeven kijken zodat je beter ziet wat er gebeurt.
  • Neem de tijd voor de opstelling (mensen verdelen op kleur, zorg dat alle hoofden zichtbaar zijn, mensen evt. laten hurken/zitten, stoelen aanslepen ed.)
  • Denk aan je achtergrond en vermijdt felle lucht
  • Groothoek :+
  • Regisseer! Dit verwachten mensen ook vaak van je als fotograaf.
Succes!

strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ajhaverkamp
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19-07 16:03

ajhaverkamp

gewoon Arjan

Pas wel op als je bv op 10 mm zou schieten met een Canon 10-22, want dan zijn de mensen aan de buitenkant heel raar vervormd. Teveel groothoek is dus ook niet goed.

This footer is intentionally left blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Erg bedankt voor de reacties! Daar kan ik zeker wat mee. Ik heb wel een standaard kitlens van 17-55 mm. Dus ik zal die ook wel proberen. Ik laat wel weten hoe het gegaan is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 92081

Ik maak zelf altijd meerdere foto's. Bij groepen is het haast onmogelijk om geen gesloten ogen te hebben. Daarna voeg ik in Photoshop de foto's samen tot een goede met auto-align layers en dan met een layer mask de hoofden met gesloten ogen vervangen door de hoofden met open ogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japie.G
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:06

Japie.G

Colour Classic

Ik zou sowieso de kitlens meenemen, mocht je het niet halen met die 50mm (die optisch beter is dan de oude non-is kitlens) dan heb je altijd nog de mogelijkheid om terug te schakelen.

Diafragma zou ik ook niet te groot kiezen, dus die 50mm (ik ga er overigens van uit dat het die f1.8 plastic fantastic van canon is) heb je qua diafragma niet veel aan, je moet toch een hoger getal dan f1.8 kiezen voor een groepsfoto.

En een statief, sowieso!

Renault Scenic E-Tech EV - PV-Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• abrakadaver
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 06-01-2021
Ik zou bij een groepsfoto iig NOOIT de mensen recht in de zon laten kijken.
De mooiste/makkelijkste belichting krijg je wanneer je de groep in de schaduw kan zetten en de zon in hun rug hebt. Dus bijvoorbeeld, dat je de groep onder een boom kwijt kan waarbij de zon de groep van achteren belicht.
Dit geeft een paar voordelen:
- de groep staat in de schaduw, dus je hebt een egale belichting, geen dichtgeknepen ogen (da's erg lelijk) en niet van die harde schaduwen in de gezichten (ook erg lelijk en bijna niet netjes te corrigeren in photoshop).
- de zon komt van achter de groep, hierdoor zal de achtergrond minimaal een stop overbelicht zijn (want die staat niet onder de boom/in de schaduw) wat er voor zorgt dat de groep mooi los komt uit de achtergrond.
Ik vind bij grote groepsfoto's een (te) lichte achtergrond mooier dan een (te) donkere achtergrond om de simpele reden dat licht (high-key) een stuk positiever over komt.
- mocht de groep te donker zijn ten opzichte van de achtergrond kan je proberen in te flitsen.

Heb je geen boom, probeer de groep dan op z'n minst in de schaduw te zetten en als je geen schaduw hebt dan zorg je dat je ze de zon in de rug hebben en compenseer je de schaduwen in hun gezichten met je flitser. Bij die laatste mogelijkheid moet je wel erg oppassen voor de schaduw van de flitser, omdat je waarschijnlijk meerdere rijen mensen achter elkaar hebt staan.

Dat hele gedoe met de belichting kan je trouwens allemaal voorbereiden mits je ruim op tijd aanwezig bent, kom dus bij voorkeur wat te vroeg (zolang als je nodig hebt) zodat je in alle rust alles kan klaarzetten/testfoto's maken en op het 'moment suprême' alleen maar op 't knopje hoeft te drukken.

De tips mbt meerdere foto's, auto align enz, zou ik ook gebruiken mits je enigszins bekend bent met 't gebruiken van photoshop :)

Fujifilm X100F, Olympus OM, Rolleiflex, Canon EOS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Helaas ben ik nog geen held in Photoshop dus dat laat ik deze keer even schieten. Tja wat zon betreft en locatie, het moet voor het gebouw gebeuren. Maar ik meen dat er rond 5 uur 's middag voldoende schaduw is. Daar ga ik vanmiddag naar kijken want dan ben ik er toch in de buurt. Ik heb inderdaad de f1.8 50mm lens prima lensje vind ik. Dus ik ga vanmiddag even kijken van hoe en wat en woensdag zorg ik dat ik er minimaal een half uur van te voren ben.

Ik neem de tips mee die er gegeven zijn hier. Mijn dank daarvoor.

Groet,

Peter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowCube
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 11:05

YellowCube

Wait...what?

een kleine oplossing voor "mensen in de zon met dichtgeknepen oogjes", waar je echter wel een beetje voor moet kunnen dirigeren:

- groep doet de ogen dicht
- jij vertelt ze dat ze op de tel 3 de ogen weer open moeten doen.
- tel tot 3 en druk op 3 af.

werkt heel aardig als je echt niet anders kunt.

My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alieunited
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11:40
YellowCube schreef op maandag 20 oktober 2008 @ 20:25:
een kleine oplossing voor "mensen in de zon met dichtgeknepen oogjes", waar je echter wel een beetje voor moet kunnen dirigeren:

- groep doet de ogen dicht
- jij vertelt ze dat ze op de tel 3 de ogen weer open moeten doen.
- tel tot 3 en druk op 3 af.

werkt heel aardig als je echt niet anders kunt.
Kan me dan niet voorstellen dat je echt leuke gezichten krijgt, dan is iedereen zich aan het concentreren op de 3.

Vind zelf interactie met de groep altijd wel belangrijk, zodat je niet alleen maar serieuse gezichten hebt, als is dat met 40 man denk ik niet zo'n probleem denk ik.
Wat wel belangrijk is is dat men niet praat, daar krijg je rare gezichten van.
En maak genoeg foto's. Helemaal met zo'n grote groep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowCube
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 11:05

YellowCube

Wait...what?

Alieunited schreef op maandag 20 oktober 2008 @ 20:37:
[...]

Kan me dan niet voorstellen dat je echt leuke gezichten krijgt, dan is iedereen zich aan het concentreren op de 3.
ik zeg ook: je moet wel kunnen dirigeren.
maar ik kan me voorstellen dat dit lastig wordt met een groep die zich moet concentreren om 1,2,3 te kunnen blijven volgen :+

Het werkt overigens echt. Het aantal serieuze gezicht valt best mee, de kans dat er toch nog iemand z'n ogen dicht heeft idem.

[ Voor 13% gewijzigd door YellowCube op 20-10-2008 20:40 ]

My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alieunited
YellowCube schreef op maandag 20 oktober 2008 @ 20:39:
[...]

ik zeg ook: je moet wel kunnen dirigeren.
maar ik kan me voorstellen dat dit lastig wordt met een groep die zich moet concentreren om 1,2,3 te kunnen blijven volgen :+

Het werkt overigens echt. Het aantal serieuze gezicht valt best mee, de kans dat er toch nog iemand z'n ogen dicht heeft idem.
Ik vind het zowiezo grappig, ik zal er een keer aan denken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 120649

Ik heb zelf in een aantal groepsfoto's gestaan van een prof. fotograaf.

Aardige ideeën van hem vond ik:
- iedereen gekleed in wit en blauw, het wordt niet zo'n bonte mengeling van kleuren en de gezichten komen op de een of andere manier beter uit.

- groepsfoto genomen vanaf de eerste verdieping terwijl de groep (buiten op begane grond) schuin omhoog keek: je krijgt er veel meer mensen op, rimpelige nekjes trekken strak :) originele kijkhoek

- wel grappig vond ik: niet "lachen", "cheese" of "smile" roepen, maar heel hard "SEX" roepen, dit leverde veel spontane glimlachen op. :) Erg simpel eigenlijk maar het werkte wel. Uiteraard werkt dit maar 1 keer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SparkOne
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 17-07 12:24
ben wel benieuwd of het is gelukt....

Canon EOS 5Dm4 | 24-70L | Segway E125S Blauw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japie.G
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:06

Japie.G

Colour Classic

SparkOne schreef op dinsdag 21 oktober 2008 @ 08:13:
ben wel benieuwd of het is gelukt....
offtopic:
het is nog geen woensdag 8)

Zou inderdaad wel leuk zijn als jet het resultaat post! Ben ook wel benieuwd!

Renault Scenic E-Tech EV - PV-Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Floor-is
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 08:03

Floor-is

5.2

En het is woensdag! Hoe ging het?

Bericht hierboven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Inmiddels is het donderdag :-). Het ging aardig goed maar toen ik 's avonds op groot scherm de foto's bekeek zag ik toch wel een aantal verbeter punten. Vanmiddag breng ik ze naar degene die erom gevraagd heeft en ik hoop dat hij tevreden met het resultaat is. Ik had een aantal foto's gemaakt en toen nog wat wijzigingen aangebracht in de opstelling. Maar ik denk toch dat het beter had gekund...Maar goed voor een eerste keer is het ok. Hopelijk kan ik dit vaker doen. Dan kan ik mijn eigen kritiek punten verbeteren.

Groet,

Peter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 22659

Hoho, zo makkelijk kom je er niet vanaf! ;)

Hoe heb je het uiteindelijk gedaan (welk objectief, flitser, opstelling, etc) en wat kun je nog verbeteren!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Hehe. Nou ik heb m'n statief gebruikt en kitlens uitgepakt en op 35 mm gezet en diafragma op F8 gezet. Sluitertijd op 1/80 en iso op 400. Nou tot zover allemaal wel ok. Ik heb de groep op een trap gezet zodat er niemand hoefde te hurken en je toch alle gezichten kon zien.
Verbeterpunten? In de foto zag ik een aantal plekken die nu een beetje leeg overkomen. Sommige gezichten vallen toch voor een deel achter het hoofd van iemand anders. Drie mensen op de eerste rij met erg donkere kleding.
Dus wat ik gister achter de pc heb bedacht heb ik opgeschreven en bij een volgende keer extra op letten. Zal vanmiddag vragen of ik de foto hier kan laten zien. If yes dan plaats ik hem wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alieunited
Ben benieuwd, bedacht me later dat een trapje ook tot de standaard uitrusting van een fotograaf zou moeten behoren!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20:25
Van een fotograaf die groepsfoto's maakt that is.

|>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nadroJ
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 22:16
Ik zie je al met een trapje lopen Simon :D

Sowieso schrijf je zo!

Pagina: 1