Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M_V
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 10-09 11:48
Ik heb sinds een paar dagen een MBP, bevalt erg goed enzo, maar ik had al een tijdje het gevoel dat er IETS niet lekker werkte. Vooral in wordprocessors en in lange stukken tekst kreeg ik last van mijn ogen, maar kon de vinger er niet echt op leggen wat het nou was. Dus schoof ik het op gewenning :).

Totdat ik in het Tas-voor-je-mac topic iemand de opmerking zag maken: "ik heb mijn air verkocht vanwege de brakke AA afhandeling". En inderdaad, dat is wat er bij mij aan mankeert.

Vooral de kleine fonts zijn gewoon onleesbaar en blurry, maar ook de grotere zien er heel "dun" uit.

Vervolgens het hele internet afgezocht, veel fora (zie bijv. http://www.atpm.com/12.01/paradigm.shtml) tegengekomen waar iedereen elkaar vooral de tent uit flamede (je bent TE gewend aan windows etc). Dit is in mijn geval echt niet het geval, ik kreeg gewoon pijn aan mijn ogen zonder te weten wat het was, en het is niet echt grappig als ik mijn 4 dagen oude mbp weer weg kan doen omdat ik er echt schele koppijn van krijg.

Maar naast flames ben ik ook nog wel wat nuttige dingen tegengekomen (geen AA bij kleine fonts, ander lettertype etc). Het is me echter nog niet gelukt om het goed te krijgen. Nu zit ik weer even achter mijn Vista-bak en nu valt me eigenlijk pas op hoe prachtig scherp de fonts zijn.

Kan iemand mij door de bomen het bos laten zien :)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daedalus
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

Ik vrees dat je er of aan moet wennen, of iets anders dan Mac OS X moet gaan gebruiken. De anti-aliasing is niet uit te zetten. De enige truuk die er is, is om de anti-aliasing threshold op 200 te zetten:
defaults write .GlobalPreferences AppleAntiAliasingThreshold 200
Op deze manier worden alleen fonts die groter dan 200 punten zijn ge-anti-aliased.

En ja, er zijn mensen die hier mee kunnen werken :) Voor hun is de manier waarop Vista fonts renderd om hoofdpijn van te krijgen. Wel scherp, maar volledig uit het lood getrokken.

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M_V
Daedalus schreef op zondag 19 oktober 2008 @ 23:48:
Ik vrees dat je er of aan moet wennen, of iets anders dan Mac OS X moet gaan gebruiken. De anti-aliasing is niet uit te zetten. De enige truuk die er is, is om de anti-aliasing threshold op 200 te zetten:
Op deze manier worden alleen fonts die groter dan 200 punten zijn ge-anti-aliased.

En ja, er zijn mensen die hier mee kunnen werken :) Voor hun is de manier waarop Vista fonts renderd om hoofdpijn van te krijgen. Wel scherp, maar volledig uit het lood getrokken.
Right, om een of andere reden had ik dus nog niet gezien dat er nog een heel sub-forum over apple-software is (vroegah had je gewoon alleen het forum "apple" :)). Daar heb ik ook eea kunnen lezen.

Ik snap nu een beetje de verschillende design-filosofieen. Wel jammer dat Apple je niet de keuze geeft, maar dat kan je aan de andere kant voor windows ook zeggen. Wat ik trouwens wel vaag vind, gegeven de apple filosofieen, is dat ze hun MBP's niet met idioot hoge resoluties uitrusten. Itt tot windows, waar hoge resoluties alleen maar irritant zijn (letters van 1 mm of compleet uit verband gerukte zooi als je gaat scalen), voegt het hier echt wat toe.

Naja, ik kijk het gewoon nog even aan, ik lees ook regelmatig dat het prima went.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ben ook ooit overgestapt van Windows naar Mac (jaartje geleden) en ik heb echt nooit het probleem gehad wat jij beschrijft... ik ging er net wel even op letten maar ik zie niks raars ofzo, miss omdat dat komt omdat ik in windows altijd die extra 'zachtheid' voor tft schermen aan had staan...
Ik heb iig nooit verschil gezien.
Ik hoop dat jij er iig aan went :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stouten
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 08-06-2022
Er zit in een optie in Mac OS X om AA uit te schakelen voor je lettertypes, tenminste, je kunt instellen tot welke grootte er gebruik van AA gemaakt mag/moet worden. Standaard staat dit op 4, maar je zal het dus ook hoger kunnen instellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• To_Tall
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 09:20
Verwijderd schreef op maandag 20 oktober 2008 @ 00:27:
Ik ben ook ooit overgestapt van Windows naar Mac (jaartje geleden) en ik heb echt nooit het probleem gehad wat jij beschrijft... ik ging er net wel even op letten maar ik zie niks raars ofzo, miss omdat dat komt omdat ik in windows altijd die extra 'zachtheid' voor tft schermen aan had staan...
Ik heb iig nooit verschil gezien.
Ik hoop dat jij er iig aan went :)
In windows (XP) staat dit standaard uit. op MAC OS X en "Vista??" staat dit standaard aan. vandaar dat veel windows gebruikers de teksten blury vinden op de MAC.

A Soldiers manual and a pair of boots.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M_V
Dank voor de reacties. Ik heb er nog wat meer over gelezen, en nu ben ik er eindelijk achter waarom ik Linux er altijd zo afgrijselijk uit vind zien. Die combineren volgens mij de zwakke punten van MacOS EN Windows :D.

Windows Vista is wel echt onovertroffen qua scherpte, maar, het valt me nu pas op, een stuk tekst ziet er in MacOS echt beter opgemaakt uit.

Ik heb mijn Mac nu aangesloten op mijn 20inch Dell 1600x1200, en het valt me veel minder op, vooral omdat ik veel verder van het scherm afzit (dotpitch zal wel ongeveer gelijk zijn).

Ik heb de AA-threshold nu op 8 gezet, en dat werkt alweer een stuk beter. Tenslotte blijkt Times (mijn favoriete geschreefde font) volgens mij erg gevoelig voor de applemanier van AA. Kan iemand me een ander goed serif font aanbevelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Nu online
Rudy_V schreef op maandag 20 oktober 2008 @ 12:07:
Dank voor de reacties. Ik heb er nog wat meer over gelezen, en nu ben ik er eindelijk achter waarom ik Linux er altijd zo afgrijselijk uit vind zien. Die combineren volgens mij de zwakke punten van MacOS EN Windows :D.
De antialiasing van Linux is vrij tweakbaar, Windows is perfect na te bootsen (maakt in dat geval gebruik van dezelfde methode als Winows, maar is door MS in de VS gepatenteerd dus staat niet standaard aan) en OSX vrij aardig te benaderen, waarbij de nadruk op scherpte ligt en niet vormcorrectheid (waar OSX met stipt op 1 komt).

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 06-12-2023

Philflow

Philflow wijzigde dit (47%)

Ik was de gene die z'n Air had verkocht mede door de blurry letters.

In deze thread kun je mooi mijn ervaringen terug lezen:
http://forum.notebookrevi...45012&highlight=impressed
Daedalus schreef op zondag 19 oktober 2008 @ 23:48:
Kan iemand bevestigen dat dit zeker werkt onder Leopard? Ik kon toen alleen tweaks vinden voor oudere versies. Ik sta nu op het punt een Macbook aan te schaffen en het zou mooi zijn als het opgelost is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whieee
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10-09 20:50

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

Zelf heb ik de 'problemen' opgelost door de AA style niet op 'Automatic - best for main display' te zetten maar op 'Standard - best for CRT'. Desalniettemin werk ik niet met CRT schermen ;)

Launching containers into space

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Whieee schreef op dinsdag 21 oktober 2008 @ 12:03:
Zelf heb ik de 'problemen' opgelost door de AA style niet op 'Automatic - best for main display' te zetten maar op 'Standard - best for CRT'. Desalniettemin werk ik niet met CRT schermen ;)
Dat is vreemd. Daarmee zet je namelijk subpixel anti-aliasing uit, wat nou net de scherpheid van letters niet ten goede komt. Subpixel is, op een LCD scherm, namelijk scherper omdat 't van pixeldelen gebruik maakt waar je zonder alleen een hele pixel kunt gebruiken. Dwz: met subpixel anti-aliasing wordt in essentie de horizontale resolutie van je scherm voor fonts drie keer zo hoog.

Je kunt 't verschil zien overigens: de menubalk is, doordat 'ie transparant is, nooit subpixel geanti-aliased.

[ Voor 7% gewijzigd door CyBeR op 21-10-2008 12:08 ]

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

me veel minder op, vooral omdat ik veel verder van het scherm afzit (dotpitch zal wel ongeveer gelijk zijn).

Ik heb de AA-threshold nu op 8 gezet, en dat werkt alweer een stuk beter. Tenslotte blijkt Times (mijn favoriete geschreefde font) volgens mij erg gevoelig voor de applemanier van AA. Kan iemand me een ander goed serif font aanbevelen?
Ja. ( Beetje laat, maar ik zag de hele thread pas vandaag, omdat ik met hetzelfde zit. In Windows kiezen ze meer voor contrast en leesbaarheid, Apple kiest wat meer voor lettermodel en afspatiering. Het is altijd een compromis en dus een kwestie van smaak. En ik hoopte dat er ergens een 3rd party progje zou zijn om dit compromis in Mac OSX zelf wat bij te kunnen regelen. Soms heb je behoefte aan scherp, juist soms aan mooi.)

Maar wat bereft letters: Weet dat Verdana, Arial en Gerorgia speciaal zijn ontworpen voor weergave op een beeldscherm. Times New Roman is de voor het beeldscherm aangepaste versie vanTimes. Ik moet zelf zeggen dat ik het verschil niet zo heel groot vind tussen Times en de New Roman versie, maar wel merkbaar.

Als je een op het scherm lekker leesbar schreefletter wilt, probeer dan de Georgia.

Evam

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Gewoon wachten. Ik kreeg er na m'n Windows PC ook koppijn van en was er alweer klaar mee maar je vergeet het langzaam en dan wil je niet meer terug :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

O! Cambria is ook speciaal voor on-screen ontworpen schreefletter ontdek ik net op Wikipedia. Da's de standaard font van MSWord-Mac. En ziet er niet slecht uit ook.

Tahoma trouwens ook. (Maar dat is geen schreefletter. Die is speciaal ontworpen voor Windows als systeemfont. Lekker smal. Da's dan handig.)

@ Wess

Ja, het went. Da's zeker waar.

(Maar als ik dan een Vista-machine zie denk ik toch even: "Zo! Da's lekker scherp. Dat leest wel lekker!" Maar dan ben ik tegelijk ook wel errug blij dat ik er niet mee hoef te werken.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

CyBeR schreef op dinsdag 21 oktober 2008 @ 12:06:
[...]

Dat is vreemd. Daarmee zet je namelijk subpixel anti-aliasing uit, wat nou net de scherpheid van letters niet ten goede komt. Subpixel is, op een LCD scherm, namelijk scherper omdat 't van pixeldelen gebruik maakt waar je zonder alleen een hele pixel kunt gebruiken. Dwz: met subpixel anti-aliasing wordt in essentie de horizontale resolutie van je scherm voor fonts drie keer zo hoog.

Je kunt 't verschil zien overigens: de menubalk is, doordat 'ie transparant is, nooit subpixel geanti-aliased.
wow jij kunt duur praten. Ik snap er he-le-maal niks van, maar ik geloof je meteen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dog4life
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 03 maart 2009 @ 18:30:
[...]

wow jij kunt duur praten. Ik snap er he-le-maal niks van, maar ik geloof je meteen!
Subpixel anti-aliasing houdt in dat men niet uitgaat van de normale pixels op je scherm (1280x800 in mijn geval), maar dat men uitgaat van de RGB puntjes waaruit de pixel is opgebouwd. Heb hier ooit is wat over gelezen en het principe was me duidelijk, alleen snapte ik het hele voordeel niet zo. Het lijkt me namelijk niet dat je resolutie 3x zo hoog wordt, echter hoeft een pixel van een letter bijvoorbeeld niet werkelijk op die pixel op je scherm te worden opgebouwd, maar kan hij bijvoorbeeld de R van pixel (1,2) gebruiken en de GB van pixel (2,2) gebruiken. Dan staat je letter feitelijk tussen 2 pixels in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whieee
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10-09 20:50

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

CyBeR schreef op dinsdag 21 oktober 2008 @ 12:06:
[...]

In theorie heb je gelijk. Ik heb gewoon bekeken wat ik het prettigst vond om naar te kijken :P En de setting 'best for CRT' vond ik het fijnst.

Launching containers into space

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• seninha
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 27-07 11:06

seninha

god's right foot

Sinds ik mn 13.3" Macbook heb stoor ik me aan bepaalde letters in mn browser.
Speciaal bij Fok.nl.

De linker kant waar al de dagelijks nieuws op staat, vind ik erg slecht leesbaar.
Heb nu AA op 10 of kleiner gezet.Is wel iets beter lees baar maar letter zijn erg dun met deze instelling.

Ben al bezig geweest om het lettertype wat groter te krijgen maar ik zie niets gebeuren als ik bij Safari instellingen iets doe.

iRacing Profile Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• quelake
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 10-09 09:18

quelake

PSN Quelake

Ik ben zelf ook een paar maanden terug overgestapt, van een WinXP bak naar een Macbook Pro (nu sinds een maand icm Dell 22" IPS scherm).

Ook ik voelde me bekocht door de manier waarop OSX letters op mn scherm toverde; ik dacht echt dat ik gek werd. Zo lelijk kon toch niet de bedoeling zijn. Ik heb zelfs gedacht aan een fout in mn Dell monitor ofzo, omdat het me zo opviel. Ik kreeg er iig goed hoofdpijn van, en heb ook alle bovenstaande tweaks uitgeprobeerd om het beter te krijgen. Niets hielp eigenlijk....en ik werd wanhopig.

We zijn inmiddels een maand verder. Wat denk je....nergens last meer van. Het is ECHT een kwestie van wennen. Voor mij echt absurd om te beseffen, gezien het feit dat ik het echt strontlelijk vond, de eerste dagen. Nu kijk ik naar het scherm en denk ik; WHAT WAS I THINKING?!

Vreemd maar waar! :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McVirusS
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 18-08 16:56
Is er niemand niet (net als ik) het renderen van fonts op OSX juist mooi vindt?

Het ziet er imho lekkerder uit dan op Windows. Had op Windows ook Cleartype altijd aanstaan (was even wennen maar daarna wilde ik echt niet meer terug).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Digistorm
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 30-06 13:07

Digistorm

ex-demo scener

Ik vind het geweldig :) Ik vind de Windows manier dun, rafelig, en onregelmatig (omdat Windows geen rekening houdt met kerning).

Hier stond achterhaalde informatie…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M_V
Boem! Kik.

Ook van mijn kant even een update. Ik heb mijn Mac nu ongeveer een half jaar en ja, het is nog steeds anders dan Windows, maar absoluut heerlijk kijkbaar. Het is dus echt een kwestie van even wennen.....
Pagina: 1