Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Van kabel naar adsl

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo allen,

Ik zit er over te denken om van kabel naar adsl over te stappen. Waar het in eerste instantie om gaat is dat er geen poorten worden geblokeerd. (ik kan alleen een adsl provider daarvoor vinden)

Wat nu eigenlijk een beetje het probleem is dat ik zeker wil weten dat ik er op snelheid niet veel op achteruit ga en het net zo stabiel. (ik heb eigenlijk nog nooit echt problemen gehad met verbinding oid)
(Ik heb nu een verbinding van 4000kbit/s om 1000kbit/s.)

Nu is mijn plan om een goedkoop adsl modem/routerje aan te schaffen (marktplaats oid) en dan het volgende te doen: inloggen met kpn@adsltest account en naar deze site te gaan: http://speedtest.kpn.net/ en een download uit te voeren.

Mijn vraag is nu of dit gaat werken of dat iemand nog andere ideeën heeft.
Waarom ik dit test is eigenlijk omdat mij verteld is dat de afstand tot de centrale niet te groot mag zijn.
Mijn tel.lijn is zo'n 2,3 a 2,4 kilometer. (via pcdb.bbned.nl) Als deze afstand niet zo groot was geweest was ik waarschijnlijk al overgegaan op adsl.

mvg,
Robin

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18:36

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Volgens mij kan dat niet omdat je geen ADSL signaal op je telefoonlijn hebt. Je kunt dan wel een modem aansluiten, maar je modem zal nooit on-line gaan.

Tenzij je een DSLAM van KPN kunt hacken. ;)

[ Voor 13% gewijzigd door PD2JK op 19-10-2008 23:23 ]

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III/Xeon - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen$

Verwijderd

Ik heb UPC. Poort 25, 21, 80, etc werkt allemaal.

Verwijderd

Topicstarter
Wij hebben 2 isra punten.
Waarvan 1 nog gebruikt wordt met vaste lijn. Dus dat mag het probleem niet zijn.

EDIT: te snel gelezen/geantwoord
ADSL signaal staat dus niet standaard op alle verbindingen?

[ Voor 31% gewijzigd door Verwijderd op 19-10-2008 23:28 ]

• Tachyon
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17-11 21:35

Tachyon

pop the glock

ADSL signaal staat dus niet standaard op alle verbindingen?
Nee.

If we do not change our direction, we will likely end up where we are heading.

• burne
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

PD2JK schreef op zondag 19 oktober 2008 @ 23:21:
Tenzij je een DSLAM van KPN kunt hacken. ;)
Ik kan een DSLAM hacken. Maar daarmee verschijnen de kruisdraden nog niet, en inbreken in een telefooncentrale is echt niet doen. Zelfs het overgrote deel van de wijkverdelers heeft al een inbraak-alarm, om over de beveiliging van een centrale nog maar niet te beginnen.

Wat wellicht wel haalbaar is voor de TS is om een keer aan te bellen bij wat buren. Die zitten grofweg even ver en je hebt er maar 1 nodig met een 'unlimited' verbinding om te weten wat er mogelijk is.

Los van die optie is er geen voorspelling te geven over wat mogelijk is en wat je geleverd zou kunnen krijgen. (Dat zijn ook nog eens twee los van elkaar staande zaken..)

I don't like facts. They have a liberal bias.

Verwijderd

Topicstarter
Vervelende leveranciers :P

Zijn er nog andere manieren om de lijn testen / haalbare snelheid?
(zonder kpn een lijnmeting te laten doen)

EDIT:
Ik heb buren en die hebben ook ADSL, maar niet unlimited (ik heb gisteren al aangebeld :P) hierbij loop ik met speedtest.net tegen de top van het abbo. En dat is niet de snelheid die ik op dit moment heb.

[ Voor 44% gewijzigd door Verwijderd op 19-10-2008 23:37 . Reden: te laat op submit gedrukt :p ]

• Atomsk
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15:44
Doe postcode/snelheidschecks bij providers. Dit geeft een ruwe indicatie van de te verwachten snelheid.

http://snelheidscontrole....true&height=475&width=680
(de adsl extra meter).

Aangezien ADSL snelheid afhankelijk is van de afstand tot de dichtstbijzijnde centrale zul je niet veel verschil vinden tussen de adslaanbieders. Kun je hier checken.. http://pcdb.bbned.nl/

[ Voor 5% gewijzigd door Atomsk op 19-10-2008 23:40 ]

_██_
(ಠ_ృ)

Verwijderd

Topicstarter
Die pcdb had ik al gevonden (zoals bovenaan vermeld)

Wat doe die test van online nu echt. Is deze ook gebaseerd op die postcode check, want dan heb ik er niet veel aan. Tenzij deze bij leden in mijn regio gaat kijken wat de max behaalde snelheid is. Wat mij niet zo lijkt.

Mijn huidige kabel abbo is goed, super wat betreft stabiliteit en snelheid. Wat ik echter niet leuk vind is dat poort 25 dicht (en nog een paar, maar die gebruik ik niet)

Mits adsl op mijn locatie wat betreft stabiliteit en snelheid op eenzelfde hoogte zit wil ik overstappen. Maar dat is dan wel voor minimaal een jaar. En ik ben gewoon een beetje bang dat die kabel te lang is, of verrot is.

Wat betreft het huidige abbo:
@Home 4000 kbit/s - 1000 kbit/s + telefonie (=€39, of iets in die richting)

waar ik naartoe wil werken:
XS4All Start (heeft al telefonie onder zich volgensmij zonder extra kosten die @home heeft)

• MagicTempest
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 12:50
Voor ADSL is er geen goede betrouwbare test die je uit kan voeren om de maximale snelheid te berekenen. Al helemaal niet voordat je ADSL hebt. Op 2,5 kilometer zou je ongeveer 8Mbit moeten kunnen halen volgens het inzetbeleid van Bitstream. Dit garandeert echter helemaal niets.

Life is like spaghetti. It's hard until you make it. - Tommy Cash -

Verwijderd

Topicstarter
@MagicTempest
Wat je zelf al zegt, dit garandeert echter helemaal niets.

Toch maar eens kijken of ik een modem kan regelen. Wie weet, waarschijnlijk niet maar nooit geschoten is altijd mis.

Als iemand nog andere ideeën heeft hoor ik die graag.

mvg
Robin

• burne
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

Verwijderd schreef op zondag 19 oktober 2008 @ 23:54:
Wat doe die test van online nu echt. Is deze ook gebaseerd op die postcode check, want dan heb ik er niet veel aan.
Heel hard tegen je liegen. Het is 'gewoon' de gammele postcode-database met een nogal optimistische interpretatie van haalbare snelheden in een mooi ajax-schilletje.

• MagicTempest
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 12:50
Een modem gaat voor jou helemaal niets doen. Je zal toch echt eerst ADSL aan moeten vragen voordat je nut hebt van dat modem. Bij een aanvraag krijg je tegenwoordig er al een modem bij, dus wat dat betreft hoef je er niet zelf een te kopen.

Life is like spaghetti. It's hard until you make it. - Tommy Cash -

• burne
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

Verwijderd schreef op maandag 20 oktober 2008 @ 00:22:
Als iemand nog andere ideeën heeft hoor ik die graag.
Koop een staatslot.

Serieus. De kans dat je de jackpot of de hoofdprijs wint is groter dan de kans dat je een vergeten, nog actieve DSL-verbinding op je lijn zult vinden. Ik heb bijna vijf jaar als (serieuze) techneut bij DSL-providers en -telco's gewerkt, en het gaat niet gebeuren.

Verwijderd

Topicstarter
Ik kan wel een staatslot kopen, maar wetende dat ik toch niets win...... (waar jij ook op doelt.)
Oke, testen kan dus niet. Ik kan alleen een gok doen op basis van een adsl verbinding in de buurt.
Dan weet ik weer genoeg. Bedank voor alle reacties voor zover.

mvg
Robin

• Flappie
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 30-11 16:24
Je kunt je ook gewoon aanmelden bij bijv. Alice.
Die leveren ADSL via BBned en is per maand opzegbaar :)

• Murcielago
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13-10 03:55
Doe een postcode-check, als die 4 mbit aangeeft, dan ga je die in 99% van de gevallen echt wel halen.

PSN: djmurcielago

• Atomsk
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15:44
burne schreef op maandag 20 oktober 2008 @ 00:41:
[...]

Heel hard tegen je liegen. Het is 'gewoon' de gammele postcode-database met een nogal optimistische interpretatie van haalbare snelheden in een mooi ajax-schilletje.
Valt wel mee hoor. Op m'n oude adres gaf deze max 20Mbit aan (praktijk: 18,5 Mbit), op m'n nieuwe adres max 8Mbit (praktijk 7,6Mbit) ( :'( ). Het is een ruwe indicatie zoals ik al zei. Zal ongetwijfeld op de afstand tot de centrale zijn gebaseerd, maar dan hoef je dat zelf niet meer uit te rekenen.

Wil je het precies weten, dan neem je zoals gezegd een maandabo.

_██_
(ಠ_ృ)

• Aotearoa
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 15:37
burne schreef op maandag 20 oktober 2008 @ 00:54:
[...]

Koop een staatslot.

Serieus. De kans dat je de jackpot of de hoofdprijs wint is groter dan de kans dat je een vergeten, nog actieve DSL-verbinding op je lijn zult vinden. Ik heb bijna vijf jaar als (serieuze) techneut bij DSL-providers en -telco's gewerkt, en het gaat niet gebeuren.
De mogelijkheid bestaat wel hoor, wij hebben bijna 1 jaar lang een "vergeten" ADSL lijn thuis gehad op het 2e aderpaar. De lijn hebben we echter nooit actief gebruikt omdat we ook al ADSL op het 1e aderpaar hadden.
Pas toen we een 2e analoge telefoonlijn wilden aanvragen hebben we in overleg met KPN de 2e ADSL lijn laten "slopen", zodat er weer telefonie kon worden geleverd.

Toch wil ik nog benadrukken dat het geen zin heeft om een modem te halen als je telefoonlijn "aan de andere kant - in de centrale" niet is aangesloten op een ADSL kaart. Je moet dus eerst een actief DSL signaal op je lijn hebben voordat je kunt testen.

• burne
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

bigall007 schreef op maandag 20 oktober 2008 @ 22:03:
De mogelijkheid bestaat wel hoor, wij hebben bijna 1 jaar lang een "vergeten" ADSL lijn thuis gehad op het 2e aderpaar. De lijn hebben we echter nooit actief gebruikt omdat we ook al ADSL op het 1e aderpaar hadden.
Pas toen we een 2e analoge telefoonlijn wilden aanvragen hebben we in overleg met KPN de 2e ADSL lijn laten "slopen", zodat er weer telefonie kon worden geleverd.
Maar die lijn is niet actief geweest. Dat voorkomt het provisioning-systeem van KPN wel. Administratieve fouten in KANVAS zijn min of meer de norm, maar geen van die fouten zal leiden tot een actieve, bruikbare verbinding.

• Aotearoa
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 15:37
nee, die lijn is echt actief geweest.
we hadden 2 verschillende ADSL lijnen ( 2 verschillende snelheden, en login gegevens), zonder dat voor die 2e lijn nog door iemand betaald werd.

bij het aanvragen van een 2e analoge lijn liep de aanvraag vast omdat het aderpaar uit de systemen van KPN was verdwenen. Na veel telefoongesprekken met KPN is het uiteindelijk toch gelukt om het ADSL signaal weg te krijgen, en de analoge lijn op te leveren.

Verwijderd

Topicstarter
Heeft er iemand nog aanbevelingen voor wat betreft één maand internet?
Een waarbij ik ook daadwerkelijk maar een maand hoef te betalen.

• Cave_Boy
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 06:04
Alice schijnt best goed te zijn.

• joopv
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
bigall007 schreef op dinsdag 21 oktober 2008 @ 19:14:
nee, die lijn is echt actief geweest.
we hadden 2 verschillende ADSL lijnen ( 2 verschillende snelheden, en login gegevens), zonder dat voor die 2e lijn nog door iemand betaald werd.
Hoe kwam je dan aan de login gegevens van die 2de lijn? Of zijn de login gegevens dan niet uniek per lijn?

Verwijderd

Topicstarter
Alice (bbned netwerk, dit is een bitstream lokatie) niet op lokatie beschikbaar.

Online Basis: a 25,- p/m + € 55,- aansluitkosten (dus die laten we nog even links staan)

Verwijderd

Atomsk schreef op maandag 20 oktober 2008 @ 21:06:
[...]

Valt wel mee hoor. Op m'n oude adres gaf deze max 20Mbit aan (praktijk: 18,5 Mbit), op m'n nieuwe adres max 8Mbit (praktijk 7,6Mbit) ( :'( ). Het is een ruwe indicatie zoals ik al zei. Zal ongetwijfeld op de afstand tot de centrale zijn gebaseerd, maar dan hoef je dat zelf niet meer uit te rekenen.

Wil je het precies weten, dan neem je zoals gezegd een maandabo.
Valt idd reuze mee. Ik heb weleens wat testjes gedaan met tools die aangeven wat de ~ daadwerkelijke afstand is in vergelijking met die website. Ze zitten er vaak niet zo gek veel naast.

Probeer deze anders. Die doet ook een schatting.
http://pcdb.bbned.nl/

• joopv
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Afstand is niet de enige variabele die de snelheid bepaald bij adsl. Het aantal adsl klanten wat al in de kabelbundel zit, hun snelheid enz. is ook belangrijk, ten gevolge van overspraak tussen de aderparen.

Die aderparen waren ooit alleen bedoeld voor spraak (max 3500Hz), en afscherming was dus niet nodig. Bij hogere frekwenties zoal bij ADSL gebruikt worden gaat overspraak wel meespelen vanwege het gebrek aan afscherming tussen de aderparen.

Als jij dus in een hoogbevolkte stadswijk zit op afstand X van de centrale, zul je waarschijnlijk een lagere snelheid halen dan dat je op het platteland zit met dezelfde afstand naar de centrale, omdat er waarschijnlijk dan minder andere adsl signalen in de bundel zitten.

• brederodekater
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 10-06 17:02
Da's wel heel jammer dat je om die reden zou moeten overstappen, aangezien ADSL het qua snelheid niet kan bijbenen met de kabel... :/
Pagina: 1