Intel 440ZX chipset UDMA4

Pagina: 1
Acties:

• greatchampion
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18:43
Hallo,

Ik heb hier een (oud) laptopje (Fujitsu Siemens C6175) met een Intel 440ZX chipset erin. Hier heb ik onlangs een nieuwe samsung hd (ST9808211A) van 80 gb erin gezet. Deze wordt keurig herkend en ik kan alle schijfruimte benutten. Maarrr..... de schijf communiceert momenteel op UDMA 2 (33 MB/s) terwijl de chipset IDE UDMA 4 (66 MB/s) aan kan. Dit wordt tevens bevestigd in winxp.

Volgens de Intel site kan de chipset met een ATA/66 HD communiceren op UDMA mode 2. Maar als ik kijk naar HDTune is dit niet het geval:

Afbeeldingslocatie: http://d.imagehost.org/0538/untitled.jpg

======================================================================

Wat ik heb geprobeerd (en niet werkt):
  1. de key EnableUDMA66 zetten in de register
  2. UDMA mode 4 instellen in de BIOS, het rare is dat UDMA mode 4 niet werkt. Windows xp wordt niet opgestart (krijg logo niet te zien) en ik hoor heel zachtjes de hd tikken met alleen de cursor in beeld. (tik tik tik tik). De UDMA mode staat nu op 2.
Het meest vreemde is dus dat ik UDMA 4 wel kan instellen in de BIOS maar dat windows niet start. (gevalletje drivers?). Iemand een idee hoe ik UDMA 4 aan de praat kan krijgen met deze hd?

• The Third Man
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21:17

The Third Man

The Third Jellyfish

Wellicht is er geen 80-aderige kabel gebruikt? Dan werkt forceren op UDMA 4 niet...

• greatchampion
daar had ik ook aan gedacht. maar hoe kan ik nou in een laptop weten of de kabel 40 of 80 aderig is? in een desktop is het gemakkelijker te zien.

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14-02 18:37

job

Als ik even rond google, en de intel website vind: http://www.intel.com/design/chipsets/440zx/
lees ik daar dat de chipset ata/66 HD's ondersteund in udma 2.
Udma 2 heeft echter een max van 33mb/sec, dus hoe zit dat nou.
De chipset ondersteund ata66, maar deze schijven komen te draaien op 33mb/sec.
(zie even lager voor een duidelijkere uitleg)
Can interface with ATA/66 HDD in UDMA mode 2 Takes advantage of increased spindle rates, higher densities, and disk caching enhancements of the latest Hard Disk Drives operating in UDMA mode 2.
Even verder googlelen levert mij deze link op: http://discussions.virtua...e/index.php/t-101009.html
Waar DrMDJ mijn gedachte deelt.

Moraal van het verhaal:
Je HD gaat prima werken maar gaat maximaal 33mb/sec halen. Misschien vervelend, maar ik vraag me af of die laptop uberhaupt wel die 66mb/sec aankan.. We hebben het wel over een p2/p3.

[ Voor 12% gewijzigd door job op 19-10-2008 23:27 ]

• The Third Man
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21:17

The Third Man

The Third Jellyfish

Da's dan pech hebben inderdaad, van wat ik begrijp na wat Googelen was de ZX een gestripte BX voor OEM's, dus ik kan me voorstellen dat er op UDMA modi bezuinigd is.

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14-02 08:34

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Aangezien de 440BX geen support heeft voor de snelheid van ATA66 (UDMA4) verwacht ik ook niet dat een gestripte versie dat wel zou kunnen. Snellere, en dan praat ik MB/s, ATA/UDMA support kwam pas met de 8xx series chipset voor de Pentium3.
Wat ze bedoelen met:
Can interface with ATA/66 HDD in UDMA mode 2 - Takes advantage of increased spindle rates, higher densities, and disk caching enhancements of the latest Hard Disk Drives operating in UDMA mode 2.
Lijkt me dus een soort van geruststellende (marketing)kreet dat je Ultra-ATA/66 (UDMA4) drives er zonder problemen aan kunt hangen, maar dat ze functioneren met de doorvoersnelheid van Ultra-ATA/33 (UDMA2).
Met misschien wat ondersteuning voor caches die ATA/33 oorspronkelijk niet had en ATA/66 wel, maar daar kan ik niets over terugvinden...

[ Voor 8% gewijzigd door Ultraman op 20-10-2008 02:40 ]

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

• greatchampion
Ja, dat is dan wel jammer. Maar goed, ik weet nu in ieder geval dat het niet aan de hd ligt. Thx iedereen! _/-\o_

[ Voor 4% gewijzigd door greatchampion op 20-10-2008 10:25 ]

Pagina: 1