Hallo,
Ik heb hier een (oud) laptopje (Fujitsu Siemens C6175) met een Intel 440ZX chipset erin. Hier heb ik onlangs een nieuwe samsung hd (ST9808211A) van 80 gb erin gezet. Deze wordt keurig herkend en ik kan alle schijfruimte benutten. Maarrr..... de schijf communiceert momenteel op UDMA 2 (33 MB/s) terwijl de chipset IDE UDMA 4 (66 MB/s) aan kan. Dit wordt tevens bevestigd in winxp.
Volgens de Intel site kan de chipset met een ATA/66 HD communiceren op UDMA mode 2. Maar als ik kijk naar HDTune is dit niet het geval:

======================================================================
Wat ik heb geprobeerd (en niet werkt):
Ik heb hier een (oud) laptopje (Fujitsu Siemens C6175) met een Intel 440ZX chipset erin. Hier heb ik onlangs een nieuwe samsung hd (ST9808211A) van 80 gb erin gezet. Deze wordt keurig herkend en ik kan alle schijfruimte benutten. Maarrr..... de schijf communiceert momenteel op UDMA 2 (33 MB/s) terwijl de chipset IDE UDMA 4 (66 MB/s) aan kan. Dit wordt tevens bevestigd in winxp.
Volgens de Intel site kan de chipset met een ATA/66 HD communiceren op UDMA mode 2. Maar als ik kijk naar HDTune is dit niet het geval:

======================================================================
Wat ik heb geprobeerd (en niet werkt):
- de key EnableUDMA66 zetten in de register
- UDMA mode 4 instellen in de BIOS, het rare is dat UDMA mode 4 niet werkt. Windows xp wordt niet opgestart (krijg logo niet te zien) en ik hoor heel zachtjes de hd tikken met alleen de cursor in beeld. (tik tik tik tik). De UDMA mode staat nu op 2.