[Vb.Net]Hoe juiste database programma kiezen

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sven_Vdb
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 19-09 20:48
Ik ben voor mijzelf bezig met met een klein boekhoudprogramma te schrijven in Vb.net.
Maar ik ben aan het twijfelen over welke database programma ik zal gebruiken.
Daar ik,als het programma vorm krijgt misschien dit ook door andere mensen zal laten gebruiken.
En daarom van de eerste keer een goede database te selecteren.

Acces --> Dan moeten gebruikers office licentie aankopen ( snelheid? )
Sql --> Ook licentie aankopen ( snelheid is hier al beter )
Postgresql --> Al wel van gehoord.Geen ervaring mee. (Snelheid ?)

Zijn er nog andere database's? Open source? Die een goede snelheid hebben ( grote database ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bas-r
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 13:34
Mysql.

Snel, gratis, open source, veel gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pistole
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 16:28

pistole

Frutter

- Om Access als achterliggende database te gebruiken heb je geen Office licentie nodig, AFAIK
- MSDE / SQL Express is de 'gratis' variant van SQL Server en volstaat voor simpele applicaties

Maar als je goed bezig bent :p dan maak je je applicatie zodanig dat dit op meerdere databases kan draaien.
Zijn er nog andere database's? Open source? Die een goede snelheid hebben ( grote database ).
MySQL enzo, maar hoe 'groot' denk je dat je databeest wordt :s?

Ik frut, dus ik epibreer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• curry684
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 06-09 00:37

curry684

left part of the evil twins

SQL Server 2005 Express Edition is the next version of MSDE and is a free, easy-to-use, lightweight, and embeddable version of SQL Server 2005.
Exact e.d. distribueren het ook mee om deze reden. Power users kopen vanzelf een SQL Server licentie zodra het boeit.

Postgres is een ramp op Windows, en Access is gewoon brak. Je realistische keuzes zijn SQlite, BerkeleyDB, MySQL en SQL Server. Als je geen zin hebt een DAL te gebruiken is SQL Server degene die veruit het beste samenwerkt met .NET.

Professionele website nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Sql --> Ook licentie aankopen ( snelheid is hier al beter )
SQL Server 2008 Express kost je niets.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daspeed
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17:44
Ik denk dat je eerst even op een rijtje moet hebben welke eisen je precies wilt stellen aan een database.

Hoe wil je bijvoorbeeld gaan deployen? Access en sqlite kun je bijv. makkelijker meeleveren bij je applicatie dan een mysql of een oracle.

Snelheid is natuurlijk ook maar een relatief begrip. Volgens mij is geen enkele moderne database nog 'traag' te noemen. Ik zou voor een boekhoudprogramma overigens betrouwbaarheid en crashrecovery een hogere prioriteit geven dan snelheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• curry684

curry684

Daspeed schreef op zondag 19 oktober 2008 @ 22:13:
Snelheid is natuurlijk ook maar een relatief begrip. Volgens mij is geen enkele moderne database nog 'traag' te noemen. Ik zou voor een boekhoudprogramma overigens betrouwbaarheid en crashrecovery een hogere prioriteit geven dan snelheid.
Wat MySQL en SQlite al snel diskwalificeert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltimateB
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

UltimateB

Pomdiedom

Postgre is wel een goede gratis database. Loopt ook een stuk voor op MySQL

"True skill is when luck becomes a habit"
SWIS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sven_Vdb
Natuurlijk voor een boekhoud, facturatieprogramma moet er een stabiele database zijn en datarecovery aanwezig zijn.

Dus dan zou sql server 2008 een goede keuze zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex)
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 21-08 11:20
Je hebt ook nog SQL Server Compact Edition, dit is een beetje zoals SQLite. Is ook gratis, voor zover ik weet. :)

We are shaping the future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kenneth
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

Alex) schreef op zondag 19 oktober 2008 @ 22:45:
Je hebt ook nog SQL Server Compact Edition, dit is een beetje zoals SQLite. Is ook gratis, voor zover ik weet. :)
SQL Server Compact Edition is bedoeld voor mobile devices, embedded applications, enz.

Look, runners deal in discomfort. After you get past a certain point, that’s all there really is. There is no finesse here.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simon Verhoeven
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 30-08-2018

Simon Verhoeven

The trial never ends.

Ik zou eerder richting sql gaan en acces al zeker laten vallen.
Ik vind acces zelf nogal slecht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• farlane
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23-09 20:04
kenneth schreef op zondag 19 oktober 2008 @ 22:47:
[...]

SQL Server Compact Edition is bedoeld voor mobile devices, embedded applications, enz.
SQLite wordt ook genoemd, dus ik vind het het vermelden waard eigenlijk. Dat het bedoeld is voor mobile devices wil niet zeggen dat het onbruikbaar is voor de desktop natuurlijk.

Somniferous whisperings of scarlet fields. Sleep calling me and in my dreams i wander. My reality is abandoned (I traverse afar). Not a care if I never everwake.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kenneth
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

Voor de desktop is er zoals gezegd SQL Server Express. Waarom zou je SQL Server CE gebruiken op de desktop??

Look, runners deal in discomfort. After you get past a certain point, that’s all there really is. There is no finesse here.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• farlane
kenneth schreef op zondag 19 oktober 2008 @ 23:58:
Voor de desktop is er zoals gezegd SQL Server Express. Waarom zou je SQL Server CE gebruiken op de desktop??
Deployment redenen? Limited resources? Zeg het maar, dezelfde redenen waarom je CE zou gebruiken op een mobile device.

Somniferous whisperings of scarlet fields. Sleep calling me and in my dreams i wander. My reality is abandoned (I traverse afar). Not a care if I never everwake.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex)
  • Laatst online: 21-08 11:20
[...]

Daar wordt het ook voor gebruikt, ja, het zit zelfs standaard in Windows Mobile 6 en hoger (net als .NET CF 2), maar ook desktopapps gebruiken de SQL Server CE - Windows Live Photo Gallery bijvoorbeeld :)

Als ik een app zou schrijven die ik deploy, en die een database vereist, dan wil ik de eindgebruiker daar zo weinig mogelijk last van bezorgen - MySQL, MSSQL, SQL Express e.d. vind ik dan eigenlijk overdone, teveel werk voor een simpele applicatie.

[ Voor 23% gewijzigd door Alex) op 20-10-2008 09:21 ]

We are shaping the future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arnout
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21-09 15:29
Compact Edition kan je zien als de opvolger voor Access. Het heeft de kwaliteit van SQL Server en laat zich eenvoudig opschalen. Daarnaast heeft het de voordelen van een database zonder database-server, oftewel een database in een SDF bestand (zoals Access MDB).

Het nadeel waar ik tegenaan liep is dat je geen SP's/query's (zoals Access) kunt maken in CE.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unclero
  • Registratie: Juni 2001

unclero

MB EQA ftw \o/

Klein boekhoudprogramma?

Dan zou ik gaan voor iets dbase-erigs, in een libje ofzo.. Dan kun je zelf nog een paar utilities erbij schrijven voor het backuppen en recoveren enzo ;).

Quelle chimère est-ce donc que l'homme? Quelle nouveauté, quel monstre, quel chaos, quel sujet de contradiction, quel prodige!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 17:31

lier

MikroTik nerd

Wat voor ervaring heb je met databases en wat wil je er in de toekomst mee gaan doen ? Als je er verder in wil groeien kan je misschien beter voor een "echte" oplossing gaan, als je het snel in elkaar wil prutsen, neem je een Access (of vergelijkbaar) oplossing.

Persoonlijk zou voor mij maar een keuze zijn: SQL (Express).

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EfBe
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
[...]

SQL Server CE Desktop werkt ook gewoon op de desktop, is zelfde engine maar je hebt je database in 1 file, wat prettig kan zijn voor installaties van de applicatie, omdat sqlserver express bv een bootstrap installer nodig heeft.

Overigens is ms access helemaal zo slecht niet, het heeft bv meer features dan SQLServer CE Desktop, bv dat het scalar queries in de projection ondersteunt, en CE Desktop doet dat niet. Ik vind zelf dat CE Desktop gewoon verbannen moet worden van deze planeet, vanwege de debiele limitaties die een upgrade traject naar sqlserver full version in de weg staan.

[ Voor 19% gewijzigd door EfBe op 20-10-2008 11:45 ]

Creator of: LLBLGen Pro | Camera mods for games
Photography portfolio: https://fransbouma.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Acid_Burn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 08:09

Acid_Burn

uhuh

Sven_Vdb schreef op zondag 19 oktober 2008 @ 22:05:

Acces --> Dan moeten gebruikers office licentie aankopen ( snelheid? )
Hoe kom je hier bij? 1 van onze programma's gebruikt ook gewoon een access bestand, en dat werkt prima zonder office.

Glass Eye Photography | Zelfbouw wireless fightstick | Mijn puzzel site

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sopsop
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23-09 14:31

sopsop

[v] [;,,;] [v]

lier schreef op maandag 20 oktober 2008 @ 09:45:
Wat voor ervaring heb je met databases en wat wil je er in de toekomst mee gaan doen ? Als je er verder in wil groeien kan je misschien beter voor een "echte" oplossing gaan, als je het snel in elkaar wil prutsen, neem je een Access (of vergelijkbaar) oplossing.

Persoonlijk zou voor mij maar een keuze zijn: SQL (Express).
Wat heeft Access nou weer met in elkaar prutsen te maken? Hij maakt de applicatie in vb.net en connect met een .mdb. Dat is niets anders dan connecten met welke andere database dan ook. Access is uitleveringstechnisch een hele dikke pre omdat het gewoon een kwestie van een bestand meeinstalleren is. SQL Server Express is een stuk lastiger qua setup, maar weer beter in dataconsistency en onderhoud. De vraag is alleen of je dat voor een dergelijke applicatie ook nodig is. De keuze heeft in ieder geval niets met prutsen te maken, eerder met hoe laagdrempelig je het wilt hebben en hoeveel overhead voor je relatief eenvoudige database wilt creeeren.

[ Voor 8% gewijzigd door sopsop op 20-10-2008 16:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4of9
  • Laatst online: 13-12-2024
curry684 schreef op zondag 19 oktober 2008 @ 22:10:
[...]

Postgres is een ramp op Windows
Ik heb thuis op een windows XP servertje ook een postgress draaien. Ik heb nog geen problemen gehad hoor. Wat is er een ramp aan postgress icm windows?

Aspirant Got Pappa Lid | De toekomst is niet meer wat het geweest is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unclero
  • Registratie: Juni 2001

unclero

MB EQA ftw \o/

Het mooie van dBase-achtige-libraries gebruiken is de schaalbaarheid.

Als het op een enkele workstation geinstalleerd moet worden, dan is het kwestie van de app plus de database te installeren.
Als je het in een server-workstations omgeving wil hebben, dan is het plempen in een gedeelde map van de database voldoende (wel zorgen dat je goed gebruik maakt van de locking functies ;)).

Quelle chimère est-ce donc que l'homme? Quelle nouveauté, quel monstre, quel chaos, quel sujet de contradiction, quel prodige!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 15-07 15:35

leuk_he

1. Controleer de kabel!

Sven_Vdb schreef op zondag 19 oktober 2008 @ 22:05:

Wikipedia: Comparison of relational database management systems ?

PRIJS is uiteraard een belangrijke factor. voor sqlserver ga je betalen. Zijn denk ik lage prijzen als je doelgroep maar een paar klanten is. Als je veel klanten denkt te krijgen in de toekomst zijn open source db zeker interresant. Belangrijkste zijn hierboven al genoemd.

in dat wiki artikel staan ook een aantal belangijke criteria:(heel kort door de bocht!)

ACID -> multi user (
Referential integrity -> foreign keys.
Transactions -> error afhandeling.
Unicode -> internationalisatie.

Het multi user aspect is dus belangrijk. Dat wil niet zeggen dat je in msaccess geen mulituser db kunt maken, maar je komt wel de grenzen tegen.

Merk op dat performance er niet genoemd is. Voor een applicatie die jij noemt kun je de meeste databases wel een goede performance krijgen als je ontwerp goed in elkaar steekt en je indexen goed liggen.

De echt leuke dingen als clustering, high availablility is voor een boekhoud applicatie meestal geen sprake.

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• user109731
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Is dat niet van voor 8.0 ? Sindsdien is er een native Windows versie die zich gewoon gedraagt als een Windows service.

Ik heb laatst voor een bedrijf een (overigens niet-bedrijfskritische) applicatie overgezet naar Postgres op Windows. Het gaat om een database met enkele tabellen met een paar miljoen records, die heel de dag door gebruikt word. De oude database was Access, en die was traaag met regelmatig database corruptie, etc. Postgres draait er nu al zo'n 2 jaar, en nog geen problemen of klachten gehad so far. Performance is ook stukken beter, maar dat heb je al snel ivm Access ;)

Sindsdien is Postgres eigenlijk mijn database-of-choice. Het is snel, betrouwbaar, platform-onafhankelijk en open-source, en pgAdmin is een prima beheertool :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sven_Vdb
Als ik het zo bekijk.
Kan ik met Postgres evenveel als met Sql server.
En is postgress eveneens opensource

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

In principe klopt dat, en PostgreSQL is gewoon een prima database. Maar MSSQL integreert toch wel heel erg prettig in Visual Studio, en dat is design time toch ook wel heel erg prettig.
Bij PostgreSQL ben je aangewezen op 3rd party drivers en tools, terwijl die voor MSSQL door MS geleverd worden. Hoeft geen nadeel te zijn als je weet wat je doet, maar voor de meeste vb.netters is 't handiger dat alle tools van MS komen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sven_Vdb
Verwijderd schreef op maandag 20 oktober 2008 @ 22:13:
In principe klopt dat, en PostgreSQL is gewoon een prima database. Maar MSSQL integreert toch wel heel erg prettig in Visual Studio, en dat is design time toch ook wel heel erg prettig.
Bij PostgreSQL ben je aangewezen op 3rd party drivers en tools, terwijl die voor MSSQL door MS geleverd worden. Hoeft geen nadeel te zijn als je weet wat je doet, maar voor de meeste vb.netters is 't handiger dat alle tools van MS komen...
Met MS SQL bedoel je dan Sql server?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• farlane
Sven_Vdb schreef op maandag 20 oktober 2008 @ 22:57:
MSSQL is een beetje shorthand voor Microsoft SQL server ja :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• curry684

curry684

leuk_he schreef op maandag 20 oktober 2008 @ 17:04:
[...]

PRIJS is uiteraard een belangrijke factor. voor sqlserver ga je betalen.
Dat ga je dus niet zoals al veel gezegd - SQL Server Express was, is en blijft gratis.
JanDM schreef op maandag 20 oktober 2008 @ 18:18:
[...]

Is dat niet van voor 8.0 ? Sindsdien is er een native Windows versie die zich gewoon gedraagt als een Windows service.
Laatst nog geinstalleerd - ik kom terug zodra ze een fatsoenlijke installer en management tools leveren. Tot die tijd is het een grap ivm MSSQL, wat ook nog eens naadloos integreert in Visual Studio (Express) en .NET.
Sven_Vdb schreef op maandag 20 oktober 2008 @ 22:57:
[...]

What else? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sven_Vdb
@curry: zou een ander database type zijn kunnen zijn he.
Daarom dat ik het vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• user109731
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
curry684 schreef op dinsdag 21 oktober 2008 @ 00:54:
Laatst nog geinstalleerd - ik kom terug zodra ze een fatsoenlijke installer en management tools leveren.
Jammer dat je niet specifieker bent. Maar de installer is IMHO prima hoor, er is zelfs een .msi (dat is toch het beste dat je kunt krijgen op Windows gebied :?), plus een tool om achteraf extra software te installeren zoals drivers, tools etc...

Overigens heeft de Express-editie van SQL server wel een aantal limitaties. Dat is voor de TS waarschijnlijk niet relevant; voor anderen hier mogelijk wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cloud
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17-09 10:39

Cloud

FP ProMod

Ex-moderatie mobster

Postgres is ook mijn weapon of choice. Open source, snel en erg uitgebreid qua functionaliteit :) Het enige nadeel wat ik tot nu toe heb kunnen vinden is het enorme gebrek aan goede management tools :X

In jouw geval zou ik echter voor MSSQL Express gaan, dan ben je veel sneller klaar :) Sowieso, als je je programma aan meerdere mensen wilt gaan leveren is dat ook wel handig, in plaats van een postgres installatie op elke pc.

Never attribute to malice that which can be adequately explained by stupidity. - Robert J. Hanlon
60% of the time, it works all the time. - Brian Fantana

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16:20

voodooless

Sound is no voodoo!

Let er ook even op dat performance van MYSQL op Windows flink minder is dan op een Linux bak. Of dat voor PostgreSQL ook geldt weet ik niet eigenlijk (wij gebruiken hier enkel Linux en Solaris). Je kunt je natuurlijk ook afvragen of het een probleem zou zijn om de database op een ander platform te draaien?

Ik zou gewoon kijken naar de features die je nodig hebt. Je hebt het over een klein boekhoudprogramma, maar later spreek je wel over een grote database? Wat is groot :?

[ Voor 4% gewijzigd door voodooless op 21-10-2008 09:26 ]

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EfBe
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
curry684 schreef op dinsdag 21 oktober 2008 @ 00:54:
[...]
Laatst nog geinstalleerd - ik kom terug zodra ze een fatsoenlijke installer en management tools leveren. Tot die tijd is het een grap ivm MSSQL, wat ook nog eens naadloos integreert in Visual Studio (Express) en .NET.
Beetje raar verhaal, IMHO. PostgreSql draait prima op windows met een normale installer en de tools die erbij zitten voldoen prima voor waar ze gebruikt moeten worden. Je gaat me toch niet vertellen dat je SSMS een 'prima' tool vindt? De integratie met vs.net lijkt me eerlijk gezegd overbodig, daar het slepen van tables vanuit een server explorer echt brakke code oplevert.

De topicstarter kan overigens ook nog firebird gebruiken, en dan de embedded dll, bij deployment, zodat je in feite files levert zonder echte installatie.

Creator of: LLBLGen Pro | Camera mods for games
Photography portfolio: https://fransbouma.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matthijsln
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16:23
Ik snap niet dat je installatie- en managementtools een breekpunt laat zijn voor je databasekeuze. Zeker als die gewoon prima werken maar niet precies net zoals mssql werken of geintegreerd zijn met visual studio. Behalve als je naar een db opzoek bent die je in je applicatie moet embedden.

Als het met Vb.net echt onwerkbaar is lijkt het mij meer te liggen aan een eventuele Vb.net's/mssql lock-in dan aan de andere database. Met Java/JDBC werk ik prima samen met alle soorten databases... Maar ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat het met .net ook niet kan.

Ik vraag me serieus af wat curry's probleem nou is, "niet fatsoenlijk", "grap" en "niet naadloos geintregreerd" komen als ik niet beter zou weten op mij over als een troll.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Sql Server Compact Edition kan je ook gewoon voor desktop applicaties gebruiken. Het nadeel ten opzichte van Sql Server 2008 is echter dat het behoorlijk traag is. Daarnaast heeft Sql Server CE een erg beperkte SQL commando ondersteuning (net als SQLite).

Een voordeel van Sql Server 200x is dat je de database kan opslaan in 1 bestand (*.mdf). Je kan dit bestand dan makkelijk meeleveren als je de applicatie deployed; Sql Server heeft daarmee een van de eigenschappen van embedded databases zoals Sqlite en Sql Server CE. Bij PostgresQL is dit voor zover ik weet niet mogelijk. Een nadeel van niet embedded databases (Postgresql, Sql Server 200x) is dat het database programma eerst op een computer geinstalleerd moet worden voor het kan draaien. Bij Sql Server kan je dit makkelijk oplossen met een installer die automatisch Sql Server Express van Windows Update plukt.

Ik zou gaan voor Sql Server 2008 Express edition. Een nadeel is dat het programma dan niet op Linux / Mac kan draaien via Mono.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sven_Vdb
Ja ik ben nu dus aan het twijfelen tussen Postgres en sql server

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kentsfield
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 11-01-2023
Als je weinig ervaring hebt met databases hebt, zou ik persoonlijk voor sqlserver gaan, werkt out of the box prima met visual studio. En je kan heel veel informatie vinden over sql server icm vb.net. Ik denk niet dat er veel geschreven is over postgres icm vb..

express is gratis, en upgraden is een eitje.

Dingen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stimpie79
  • Laatst online: 18-09 16:28
IBM DB2 Express-C is misschien ook het bekijken waard
(fully functional - gratis te downloaden bij ibm)

enkel restricties qua access van/naar andere database servers, maar meestal draait zo'n pakketje toch centraal in een klein bedrijf..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sven_Vdb
Ik heb wel ervaring met databases maar dan vooral met access.
Ook wel met sql server , maar ik wilde weten of er alternatieven waren.
Pagina: 1