Optische drive in nieuwe macbook pro vervangen door HD

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sergev
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 21-04 10:40
Heey iedereen hier.
Ik zat al langer met het idee om in mijn nog aan te schaffen macbook pro een tweede harde schijf te zetten. Ik zat eerst te kijken naar dit product:
Afbeeldingslocatie: http://www.newmodeus.com/pics/OBHD/stepaOBHD.jpg
Maar toen de nieuwe macbook pro's uitgebracht werden bleek er een sata optical drive in te zitten.
Zie deze foto:
Afbeeldingslocatie: http://farm4.static.flickr.com/3008/2955460172_48aa1f04c7_o.jpg

Dat lijkt goed nieuws, maar zoals gewoonlijk is het geen standaard aansluiting. Een standaard sata aansluiting heeft een bredere power connector. Zie:
Afbeeldingslocatie: http://images.gideontech.com/img/kama_connect_enclosure_6.jpg

Ik kwam dus wel dit product tegen op deze shop:
http://newmodeus.com/shop...ain_page=index&cPath=2_27

Maar als tweaker zijnde moet dat toch wel makkelijker kunnen? De data poort lijkt mij redelijk standaard alleen de power connector is iets smaller. Ik heb ook al aardig wat afgediscussieerd op macrumors
maar die zijn alleen bang voor hun garantie. Mijn vraag is dus: wat voor suggesties hebben jullie om op de plek van de optische drive een harde schijf te zetten?
De mogelijkheden zijn dan eindeloos. Twee ssd's, twee gewone hd's, raid (wel softwarematig dus niet aan te bevelen maar het kan wel), een hd en een ssd. You name it!
Lijkt me wel iets waar meer mensen in geïnteresseerd zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Houd er wel rekening mee dat op een Mac zonder DVD drive, je in Front Row/DVD Player geen DVD rips (VIDEO_TS folders) meer kan afspelen. Door een bug wordt die functionaliteit uitgeschakeld als OS X geen optische drive kan vinden. Is al sinds Panther zo en heel irritant.

[ Voor 11% gewijzigd door Dreamvoid op 19-10-2008 20:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• soap
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21-10 08:01

soap

diskoers.

Dreamvoid schreef op zondag 19 oktober 2008 @ 20:27:
Houd er wel rekening mee dat op een Mac zonder DVD drive, je in Front Row/DVD Player geen DVD rips (VIDEO_TS folders) meer kan afspelen. Door een bug wordt die functionaliteit uitgeschakeld als OS X geen optische drive kan vinden. Is al sinds Panther zo en heel irritant.
O ja? Hoe zit dat dan met de Macbook Air?

.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
Mr.Zop schreef op zondag 19 oktober 2008 @ 20:29:
[...]

O ja? Hoe zit dat dan met de Macbook Air?
Die heb ik niet dus ik weet niet hoe dit daar is opgelost. De MBA is een raar dier, het kan op 1 of andere manier bv ook van een DVD drive op een andere Mac booten, dus ik geloof dat ze daar een virtuele drive in EFI hebben geprogrammeerd ofzo (?). Maar 'normale' Macs hebben dit probleem allemaal. Ben er eerder al tegenaan gelopen met een G5 Powermac, en later met Hackintoshes. Een externe USB drive lost het ook niet op helaas.

(ah een uitleg. EFI inderdaad, en MBA-only.)

[ Voor 13% gewijzigd door Dreamvoid op 19-10-2008 20:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sergev
Dat boeit mij eigenlijk niet zo. Als ik dan dvd rips wil bekijken gebruik ik wel vlc. Ik zal dat toch meestal niet doen op een notebook. Eerder op mijn Imac. Maar ik bedenk me zo opeens dat je er wel een extra schijf in zou kunnen stoppen, maar ik vraag me alleen af of dat wel goed gaat werken. Heeft iemand al de nieuwe macbook/macbook pro? Want dan kun je het heel gemakkelijk uittesten lijkt mij. Even de onderkant er af optische drive er uit en je bootschijf of een andere notebookschijf er op aansluiten en zien of die wordt herkend.
Zo niet dan ben ik dus een adapter nodig. Maar het zou wel handig zijn als het direct kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Legoblokje
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 14-09 21:57

Legoblokje

Stap niet op me!

Zover ik zie is hij redelijk SATA, alleen zoals jij al zegt de power connector is breder. Misschien is het een idee om uit te vogelen of je de kabel tussen het Logicboard en de optische drive kan vervangen met een normale laptop SATA kabel? En je zult zo ie zo problemen krijgen met de garantie aangezien de optische drive geen user replaceable part is.

En als suggestie zou ik gaan voor een mooie 64GB SSD om te booten en je belangrijkste apps op te zetten. En de standaard drive als data opslag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joeltje
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
puik idee! Ik zou voor de 128 gyg gaan, maar dat terzijde...
Neem je nu helemaal geen optisch meer, of een usb unit?

Ik heb niets te melden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sergev
Als het zou lukken dan zou ik er wel een usb dvd drive bij nemen voor het geval ik iets moet instaleren, maar die zou dan voornamelijk thuis in de kast liggen. Wat mij het verstandigst lijkt is om eerst maar eens de macbook pro te gaan halen en dan eerst eens rustig te gaan kijken hoe het zou kunnen. Moet niet zo heel erg moeilijk zijn lijkt mij.
Als schijven zit ik te denken over twee 500 GB schijven mogelijk in raid 1 of raid 0 (raid 0 ben ik een beetje huiverig voor, zeker op een notebook) of een ssd met de stockschijf op de plek van de optische drive.
Zodra ik hem heb zal ik wel eens wat foto's posten van hoe het er intern uit ziet en wat de mogelijkheden zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A.Kebab
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
sergev schreef op maandag 20 oktober 2008 @ 11:20:
Als het zou lukken dan zou ik er wel een usb dvd drive bij nemen voor het geval ik iets moet instaleren, maar die zou dan voornamelijk thuis in de kast liggen. Wat mij het verstandigst lijkt is om eerst maar eens de macbook pro te gaan halen en dan eerst eens rustig te gaan kijken hoe het zou kunnen. Moet niet zo heel erg moeilijk zijn lijkt mij.
Als schijven zit ik te denken over twee 500 GB schijven mogelijk in raid 1 of raid 0 (raid 0 ben ik een beetje huiverig voor, zeker op een notebook) of een ssd met de stockschijf op de plek van de optische drive.
Zodra ik hem heb zal ik wel eens wat foto's posten van hoe het er intern uit ziet en wat de mogelijkheden zijn.
500 gig bestaat toch helemaal nog niet op laptop formaat? En je kan ook bij de nieuwe mpb niet bij de dvd speler komen. Alleen bij de accu, hdd en geheugen.

Of ben ik nou gek :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Squixx
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 11:38
aartrost schreef op dinsdag 21 oktober 2008 @ 00:04:
[...]

500 gig bestaat toch helemaal nog niet op laptop formaat? En je kan ook bij de nieuwe mpb niet bij de dvd speler komen. Alleen bij de accu, hdd en geheugen.

Alles kan, je moet alleen meer je best doen?

iig, leuk idee. wil dit mischien ook met m'n compaq laptop doen (maar dat is waarschijnlijk makkelijker omdat die niet uit 1 blok aluminium komt en wel gewoon een standaard aansluiting voor de dvd drive heeft.

succes iig :)

android since G1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Satch
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
[...]

Er zijn zeker wel 500GB 2,5" schijven. Eerst waren ze er alleen met een hoogte van 12,5 mm waardoor ze in veel laptops niet pasten, maar nu zijn ze er ook met de standaard hoogte van 9.5 mm. :)
Voorbeeld van 1: http://www.wdc.com/en/pro...p?driveid=506&language=en

En als je hem openschroeft kan je echt wel bij de optische drive komen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• baquelappe
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 21-09 12:58
[...]

En toch heb ik sinds april een 500GB in m'n 17" MBP zitten :+
Hoewel het een 5400rpm HDD is, is hij significant sneller dan de standaard 7200rpm HDD die er in zat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sergev
Afbeeldingslocatie: http://www.zzddz.com/product/en/UploadFiles/200842184231731.jpg
Als je een dergelijke kabel tegen komt die dit convert naar een standaard sata signaal dan zit je gebakken. Er zit toch genoeg ruimte daar als je de optische drive weghaalt. Recht is de connector die er op de optische drive moet zitten en links op het mini kabeltje wat er naar toe gaat. Ik dacht eerst dat de brede connector de stroom was, maar bij nader inzien is dat het data signaal! Maar er zijn dus wel degelijk kabeltjes te krijgen om het te converten.

Niet bij de optische drive kunnen komen..... haha, elke apple computer die door mijn handen is gegaan is eerst grondig uit elkaar gehaald en geupgrade. De aluminium imac is het moeilijkst, maar daar kom je ook wel in. (hoe denk je dat ze die dingen bouwen? Ze lassen ze dicht als de onderdelen er in zitten?

Edit: picco heeft dergelijke dingen ook: http://www.picco.nl/index...cf249c7397fd772e337a40cef
Valt vast wel wat mee te bouwen, schat ik zo.

[ Voor 9% gewijzigd door sergev op 22-10-2008 16:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21-10 15:38

voodooless

Sound is no voodoo!

Ziet er intressant uit :D Zo te zien gaat dit ook werken in een Macbook. Mooi ook dat je van PATA naar SATA kunt gaan.

De vraag is alleen of dat ding inderdaad gaat passen i.v.m slot-in?

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sergev
Uhm, in zekere zin wel. Als je de caddy neemt zonder het plastic frontje dan past het wel qua lengte en breedte op de plek van de superdrive. Maar die caddy's (ik heb de pata/sata versie hier wel in mijn handen gehad) zijn qua hoogte 12,7 mm. De superdrive die apple gebruikt is 9,5 mm hoog. Het komt er dus op neer dat als je de PCB er uit haalt en gebruikt in combinatie met een 9,5 mm hoge notebookschijf past het wel. Misschien dat je een stukje aluminium buigt zodat je een beugeltje hebt die het op zijn plek houdt.
In de zin dat je de PCB uit die caddy neemt en je harde schijf daar aan prikt en op de plek van je superdrive drukt. Dan hou je nog wat ruimte aan de zijkanten over die je moet opvullen.

Als je die caddy van newmode besteld, hou dan wel rekening met de douane kosten. Je zit dan namelijk 8 euro boven wat er ingevoerd gratis ingevoerd mag worden. Je hebt ook trouwens de MCE optibay die hetzelfde doet maar die is 120 dollar in plaats van 42. Moeilijke keuze he?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21-10 15:38

voodooless

Sound is no voodoo!

Hmm, waarom moet Apple het altijd zo lastig maken ;)

Maar kijk hier eens: http://forums.macrumors.c...hread.php?t=582906&page=4 post 80. Met wat alu en adaptertjes kun je het zo ook zelf maken.

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sergev
Uhm ja daar heb ik dus aardig wat zitten posten en ik heb nu eindelijk ook mijn voorlopige installatie gedaan.

Hier even wat betere foto's dan op macrumors:

Afbeeldingslocatie: http://farm4.static.flickr.com/3034/3050363576_c1e06637fc.jpg

De slimline sata kabel

Afbeeldingslocatie: http://farm4.static.flickr.com/3028/3049524475_aa5275b662.jpg

De molex verwijderd.

Afbeeldingslocatie: http://farm4.static.flickr.com/3159/3050363834_b58b90c879.jpg

De pinnetjes er af

Afbeeldingslocatie: http://farm4.static.flickr.com/3178/3049524649_4fe7c9727a.jpg

En de kabel gestript.

Afbeeldingslocatie: http://farm4.static.flickr.com/3296/3049524763_dd1b179f88.jpg

En hier samen met een gestripte sata power connector.

Afbeeldingslocatie: http://farm4.static.flickr.com/3140/3050364172_906d624478.jpg

En zo maak je hem dus vast.

Afbeeldingslocatie: http://farm4.static.flickr.com/3015/3049525051_52d56c939c.jpg

En hier het eindresultaat.

Afbeeldingslocatie: http://farm4.static.flickr.com/3054/3049525265_3e78677375.jpg

Hier de (voorlopige) harde schijf en mijn bracket

Afbeeldingslocatie: http://farm4.static.flickr.com/3208/3049525393_5cf0a8ea03.jpg

Een close-up van de instalatie

Afbeeldingslocatie: http://farm4.static.flickr.com/3007/3050364794_1143907525.jpg

En hier het eindresultaat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tha BasZ
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14-11-2024

Tha BasZ

- niks -

Ziet er wel goed uit!

Welke HDD heb je nu gebruikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sergev
Op dit moment zit er een samsung HM320JI in die ik nog had "rondslingeren". Maar er zijn al twee mtron mobi's in de bestelling bij Azerty waar ik nog op zit te wachten. Ze waren een tijdje heeeeeel erg goedkoop 165 euro voor een 32 GB, dus dat was wel aantrekkelijk!
(komen ook nog wel foto's van als die er in zitten)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• limboroger
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 11:16
Leuk die foto's!

Ben benieuwd hoe je bevindingen zijn als je eenmaal de ssd erin hebt zitten. Hoe doet deze schijf het qua temperatuur? Ik neem aan dat ie op die plek wel genoeg lucht krijgt..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sergev
Kom ik hier de mensen weer eens lastig vallen. Er zijn geloof ik weinig modderd onder de mac gebruikers hier!
Ik heb er nu twee 32 GB mobi's in draaien en het is echt supersnel! De stock schijf haalde ongeveer 60 MB/s en de twee ssd's in raid 0 halen ongeveer 180 MB/s. Het is maar 3 keer zo snel, maar het voelt veel sneller. Ook programma's laden zoals photoshop en firefox gaat zoveel sneller. De opslag is dan wel maar 60 GB maar daar kan ik wel mee leven. Zeker met een 32 GB usb stick voor back-ups en extra opslag.

Voor de mensen hier die het van plan zijn.

Een externe brander werkt niet om op de twee lege schijven iets te instaleren. Je zult gebruik moeten maken van een programma zoals superduper. Je stopt je twee harde schijven/ssd's in je systeem en doet je originele schijf in een usb behuizing. (of firewire, wat je maar wil) Je zet je systeem aan en hij boot van de usb schijf. Dan kopieer je met superduper je hele systeem naar het nieuwe volume. (wat wel even kan duren)
Dan maakt die er een bootbaar geheel van en je bent bijna klaar.
Dan zou het moeten werken, maar je hebt nog met systeem specifieke bestanden die superduper expres weg laat. Wat bij mij het geval was dat toen ik hem voor de eerste keer opstarte daarna dat die alleen een verboden teken gaf, toen weer uitgezet. Weer opgestart en toen deed die het wel. Maar bij het afsluiten gaf die aan eerst cachebestanden aan te maken om het opstarten mogelijk te maken. En daarna deed die het perfect.

Externe brander erbij voor als ik ooit iets moet installeren en ik heb een supersnel systeem!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
sergev schreef op zondag 30 november 2008 @ 19:37:
Een externe brander werkt niet om op de twee lege schijven iets te instaleren.
Da's raar, hij zou toch gewoon vanaf die externe drive de Leopard install DVD moeten kunnen booten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sergev
Waarschijnlijk komt dat omdat de interne brander er niet meer in zit. Ik weet in ieder geval niet waardoor het komt. Het werkt in ieder geval een stuk handiger met superduper.
en ik had foto's beloofd van de ssd's die er in zitten.

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/u4ZLjQY094kWGmZspUljjzAP/thumb.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• froggie
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20-11-2024

froggie

Kwaaak

Zou je die soldeer punten van de sata connector die je ipv de molex stekker gebruikt niet isoleren door bijvoorbeeld een stukje krimpkous? Ik zie wel dat voor nu de kernen bij elkaar uit de buurt blijven, maar je loopt het risico dat door gebruik je soldeer punten loslaten en je kortsluiting krijgt. Zou toch vervelend zijn.

Stoer project verder. Ik merk dat ik m'n optische drive in de praktijk ook weinig gebruik, misschien is deze mod nog wel een aardig idee om de levensduur van m'n Macbook wat op te rekken.

[ Voor 22% gewijzigd door froggie op 03-12-2008 15:52 . Reden: toevoeging ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zwahiel
  • Laatst online: 11:35

zwahiel

Eindbaas HK

Keihard de lekkerste!

froggie schreef op woensdag 03 december 2008 @ 15:51:
Zou je die soldeer punten van de sata connector die je ipv de molex stekker gebruikt niet isoleren door bijvoorbeeld een stukje krimpkous? Ik zie wel dat voor nu de kernen bij elkaar uit de buurt blijven, maar je loopt het risico dat door gebruik je soldeer punten loslaten en je kortsluiting krijgt. Zou toch vervelend zijn.

Stoer project verder. Ik merk dat ik m'n optische drive in de praktijk ook weinig gebruik, misschien is deze mod nog wel een aardig idee om de levensduur van m'n Macbook wat op te rekken.
Ik wilde 't al niet zeggen ja, open powerkabels zijn niet zo fijn normaal gesproken. Om nog maar niet van de straling en de storingsstraling die er mogelijk vanaf komt richting de fijne electronica.
Wellicht ff in een krimpkous of zelfs gewoon even met epoxy een echte stekker maken, dat laatste is niet zo heel moeilijk, mist je een mal hebt ;) (of gewoon maakt dus!)

Laten we weer 's bierbrouwen of gewoon gekke dingen bouwen en knutselen. YEAH!
RIP Lada 2105 "Igor" 31-12-1992 - † 21-02-2014. De nieuwe Igor: Tesla model 3 SR+ 21-08-2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sergev
Ik was al van plan om er elektrische tape om heen te gaan, zelfde idee een beetje als een stukje krimpkous. Ik zal zodra ik tijd heb even iets dergelijks ophalen en het een beetje aanpassen.
Ik merk trouwens dat die nu vage kuren heeft in de zin van dat die niet wil afsluiten. Hij gaat alleen maar in sluimerstand en dan weer aan. Het enige wat werkt is dat je hem met de aan uit knop uitzet. Ik had ook al iets dergelijks gelezen op macrumors van iemand die zijn bootschijf daar in had gezet en soortgelijke problemen had. Ik ga eerst nog even proberen om met een enkele schijf te booten zien of hetzelfde houdt. (dan is er iets ergers aan de hand) Als dat niet zo is dan zal ik naar een enkele ssd moeten met data op de andere schijf.
Warschijnlijk zit er iets in dat hij er met booten problemen van komen. Wel jammer voor mijn raid 0, maar de dvd brander komt er echt niet meer in terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• froggie
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20-11-2024

froggie

Kwaaak

Kijk eens in de log, wellicht is er een software oorzaak waardoor je Macbook niet wil afsluiten/sluimeren. Ik heb een printer gehad die via USB een soort keepalive bleef sturen waardoor m'n Macbook steeds wakker werd. Ook een bluetooth muis/keyboard zou zoiets kunnen veroorzaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sergev
Ik heb het vermoeden dat het geen softwarematig probleem is. Ik heb er zelfs nieuwe instalaties op geprobeerd nu. Enkele schijven, twee enz. Geen time capsule back-ups teruggezet. Hij blijft het probleem houden. Dat is heel irritant. Ik kan hem alleen maar uitkrijgen door de uitknop ingedrukt te blijven houden.

Heeft iemand een idee waar dit door kan komen of waar je dat in de software kan checken?

Ik heb hier genoeg bleutooth pruttel liggen maar met bleutooth uigeschakeld doet die het ook dus zal het daar niet aan liggen.

Oh en de fans beginnen ook steeds op volle snelheid te draaien. Ook heel iritant.

[ Voor 21% gewijzigd door sergev op 05-12-2008 16:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Digistorm
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 30-06 13:07

Digistorm

ex-demo scener

Je hebt neem ik aan al geprobeerd om de SMC te resetten? :o

Hier stond achterhaalde informatie…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sergev
Yep, werkte niet...

Edit: Het is helemaal raar. Ik heb het even geprobeerd om zonder batterij te werken en gewoon op de stroom doet die het wel normaal. Heel apart. SMC al een paar keer gereset en doet het niet. Dus daar zal het niet aan liggen.
Verder beginnen de fans ook na een paar minuten tot volle snelheid te gaan terwijl ook terwijl die niks intensiefs te doen heeft. Als iemand een idee heeft waar het aan zou kunnen liggen heel graag.

Edit2: Nu herstart die ook automatisch zonder de batterij er in. Heel apart. Het drijft me gek...

[ Voor 101% gewijzigd door sergev op 06-12-2008 16:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hierover staat ook een filpmje van op YouTube van persoon die zijn superdrive vervangt door SSD.

Mis even checken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Donstil
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
Ik wil ook overgaan op Raid0 in me 17" unibody.

Zijn die behuizingen ergens in nederland te koop.
Ik kan ze wel uit de states laten komen maar heb uiteraard weer geen zin om te wachten :P

Werkt Raid0 trouwens altijd op een unibody of moet je daar bijzondere dingen voor tweaken (behalve de drives zelf dan)

My thirsty wanted whiskey. But my hunger needed beans

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A.Kebab
  • Niet online
Donstil schreef op maandag 07 december 2009 @ 22:09:
Ik wil ook overgaan op Raid0 in me 17" unibody.

Zijn die behuizingen ergens in nederland te koop.
Ik kan ze wel uit de states laten komen maar heb uiteraard weer geen zin om te wachten :P

Werkt Raid0 trouwens altijd op een unibody of moet je daar bijzondere dingen voor tweaken (behalve de drives zelf dan)
Ik heb ze niet in NL kunnen vinden maar ik heb deze http://newmodeus.com/shop...Path=2_27&products_id=220
gekocht.

Ben erg te spreken over die winkel. Pakketje was na 3 weken nog niet aangekomen. Ik had even een mailtje gestuurd dat het er nog niet was en 2 uur later hadden ze een nieuwe met priority fedex pakketpost opgestuurd. _/-\o_

Heb nu een ssd+hdd in mn 15" unibody mpb en het bevalt prima. Raid weet ik niets over :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spork
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 08-10 16:39
even een vraag: is het niet mogelijk de sata aansluiting waar jij nu een 2e ssd hebt te splitsen en dan als extra aansluiting in plaats van de dvd sleuf te gebruiken?? (ik neem aan dat sata sneller is dan usb)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raytje192
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 16-10 09:22
spork schreef op dinsdag 08 december 2009 @ 21:02:
even een vraag: is het niet mogelijk de sata aansluiting waar jij nu een 2e ssd hebt te splitsen en dan als extra aansluiting in plaats van de dvd sleuf te gebruiken?? (ik neem aan dat sata sneller is dan usb)
Een sata aansluiting kan zover ik weet maar een 1 device aan sturen, het is niet net als IDE waar je een master en een slave heb ;)

Wat ik me afvraag, Kebab ervaar jij verder geen enkele problemen door het gebruik van die bracket? Het werkt gewoon zoals het hoort ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A.Kebab
  • Niet online
raytje192 schreef op vrijdag 11 december 2009 @ 18:02:
[...]

Een sata aansluiting kan zover ik weet maar een 1 device aan sturen, het is niet net als IDE waar je een master en een slave heb ;)

Wat ik me afvraag, Kebab ervaar jij verder geen enkele problemen door het gebruik van die bracket? Het werkt gewoon zoals het hoort ?
Geen enkel probleem :). Alleen dat ik geen cd'tjes meer kan lezen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dog4life
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
A.Kebab schreef op maandag 07 december 2009 @ 22:31:
[...]

Ik heb ze niet in NL kunnen vinden maar ik heb deze http://newmodeus.com/shop...Path=2_27&products_id=220
gekocht.

Ben erg te spreken over die winkel. Pakketje was na 3 weken nog niet aangekomen. Ik had even een mailtje gestuurd dat het er nog niet was en 2 uur later hadden ze een nieuwe met priority fedex pakketpost opgestuurd. _/-\o_

Heb nu een ssd+hdd in mn 15" unibody mpb en het bevalt prima. Raid weet ik niets over :)
Ik vraag me af of deze in mijn 17" mid 2009 mbp gaat werken, enig idee? Scheelt namelijk wel veel met de $99 die je voor die MCE Optibay moet betalen.. Alhoewel je daar wel een 'gratis' bracket bijkrijgt voor je superdrive zodat die via USB 2.0 te gebruiken is.
Nu nog is kijken welke SSD ik koop, misschien de 200GB postville. Kost me wel weer 270 euro.. 12% van de aanschafprijs van de MBP dus wel te overzien!

• Lounge Deluxe
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
dog4life schreef op woensdag 23 december 2009 @ 21:27:
[...]

misschien de 200GB postville. Kost me wel weer 270 euro..
Lijkt me stug dat dit model bestaat en al helemaal voor die prijs...

Jij hebt dit Newmodeus-model nodig: OBHD9-SATA-SATA-B Black, 9.5mm

• dog4life
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Lounge Deluxe schreef op donderdag 24 december 2009 @ 08:40:
[...]

Oeps, ik bedoel natuurlijk 80GB voor 200 Euro! bedankt voor dat model, ga ik me dit weekend is in verdiepen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Step
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21-10 13:46

Step

step@tweakers.net#

Heeft iemand hier nu al meer ervaring in? (graag unibody MBP 15")? Met foto's en al? :) Ben erg benieuwd indien ik een SSD schijf ga aanschaffen!

~Step @ Mac Mini i5 2018 en 13" MacBook Pro i7 2020 - eGPU build

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lounge Deluxe
  • Niet online
Step schreef op zondag 27 december 2009 @ 12:22:
Heeft iemand hier nu al meer ervaring in? (graag unibody MBP 15")? Met foto's en al? :) Ben erg benieuwd indien ik een SSD schijf ga aanschaffen!
Redelijk uitgekauwd onderwerp, kijk hier maar eens voor heel veel info en foto's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Step
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21-10 13:46

Step

step@tweakers.net#

Lounge Deluxe schreef op zondag 27 december 2009 @ 15:07:
[...]

Redelijk uitgekauwd onderwerp, kijk hier maar eens voor heel veel info en foto's.
Ja precies die heb ik al helemaal doorgenomen, maar ik dacht ik vraag het hier op GoT. Want amerikanen bestellen vaak met CreditCards enzo en die heb ik niet. :) Hoopte dat een NL-er al zoiets had en succesvol had ingebouwd.

~Step @ Mac Mini i5 2018 en 13" MacBook Pro i7 2020 - eGPU build

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lounge Deluxe
  • Niet online
Step schreef op zondag 27 december 2009 @ 16:23:
[...]

Hoopte dat een NL-er al zoiets had en succesvol had ingebouwd.
Ik heb zo'n NewmodeUS caddy ingebouwd, maar mijn ervaringen zijn uiteraard niet anders dan die je op MacRumors kunt lezen. Het is een simpele upgrade.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bn326160
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 14-10 03:03
Misschien is dit wat? Link

🤞🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

sergev schreef op dinsdag 02 december 2008 @ 12:25:
Waarschijnlijk komt dat omdat de interne brander er niet meer in zit. Ik weet in ieder geval niet waardoor het komt. Het werkt in ieder geval een stuk handiger met superduper.
en ik had foto's beloofd van de ssd's die er in zitten.

[afbeelding]
Sinds Mac OSX Panther is er een probleem met je MAcbook als je de CD-Writer er uit haalt. Je kunt dit fixen door een kernel extension te gebruiken, gemaakt diir eeb team van mensen die ook Hackintosh Extensions maken. Zoek maar eens op Google naar 'AppleSMBios 28'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaSchop
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 28-07-2015

DaSchop

Hallo, ik ben Bastiaan

Lounge Deluxe schreef op donderdag 24 december 2009 @ 08:40:
[...]

Argh! Waarom heeft de OBHD9-SATA-B een PATA aansluiting?! Noem hem dan OBHD9-SATA-PATA-B ofzo.. ;(

EDIT: Anyway, iemand een OBHD9-SATA-B kopen? :')
V&A aangeboden: newmodeUS obhd9-sata-B hdd caddy

[ Voor 15% gewijzigd door DaSchop op 04-08-2010 16:19 ]

>> Bastiaan

Pagina: 1