Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Oude gescande teksten hosten in JPG-formaat

Pagina: 1
Acties:

• van.der.schulting
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 09-08-2024
Ik heb 20 jaar oude uitgavens gescand van een verenigingsbladje. De scans zijn JPG's in hoge resolutie.

Voor je (oude) videofilms heb je Youtube en Google Video. Voor je (oude) foto's heb je bijvoorbeeld FlickR

Ik zou deze JPG's wel weg kunnen zetten bij FlickR, maar FlickR is daar niet echt geschikt voor. Is er een dienst die speciaal bedoeld is om 'oude teksten' (bij voorkeur in JPG formaat) te hosten?

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17:32
Hoe groot zijn de bestanden? Anders zou je ergens een goedkoop webhosting pakketje kunnen nemen of op de webspace van je internet abo. Als het alleen tekst is zou ik ze persoonlijk mbv OCR omzetten naar plain text, neemt veel minder ruimte in en is veel beter zoekbaar.

• MuisM4t
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online
Als het om echt veel teksten en veel bezoekers (=dataverkeer) gaat en je kunt ze niet omzetten met OCR of iets dergelijks kun je eens kijken bij Servage.

Als je daar dan alleen die teksten host ligt niet heel je website eruit als Servage downtime heeft (en dat gebeurt vaak).

• krvabo
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 30-11 15:16

krvabo

MATERIALISE!

MuisM4t schreef op zondag 19 oktober 2008 @ 17:38:
Als je daar dan alleen die teksten host ligt niet heel je website eruit als Servage downtime heeft (en dat gebeurt vaak).
Mwa, niet zozeer de hosting, maar meer de mysqlserver(s).

Het ligt er bij Servage wel aan op welke cluster je komt. Ik heb nooit ergens last van eigenlijk.

Pong is probably the best designed shooter in the world.
It's the only one that is made so that if you camp, you die.

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Bittorrent? Als ze populair (en rechten vrij) zijn kan je ze zo aanbieden en dan houdt het zichzelf wel in stand :)
Alternatief: een (gratis) webhost.

[ Voor 20% gewijzigd door RemcoDelft op 19-10-2008 17:49 ]

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 30-11 11:53

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

van.der.schulting schreef op zondag 19 oktober 2008 @ 17:08:
Ik zou deze JPG's wel weg kunnen zetten bij FlickR, maar FlickR is daar niet echt geschikt voor. Is er een dienst die speciaal bedoeld is om 'oude teksten' (bij voorkeur in JPG formaat) te hosten?
Elke fotodienst zou daarvoor toch geschikt moeten zijn? Gewoon een album maken per jaargang, met daarin een album per editie met daarin een foto per pagina.

Maar eerlijk gezegd zou ik het lekker omzetten naar PDF, dat is wat meer voor dit doel gemaakt dan losse jpegs.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• van.der.schulting
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 09-08-2024
Omzetten met OCR geeft geen goed resultaat.
De JPG's los hosten is niet echt een optie. Dat is al gauw 100 MB per uitgave en erg onoverzichtelijk..

De JPG's omzetten naar PDF is wel een goeie.
Google Docs accepteert PDF's tot 10MB, dat is wel wat krap. Kent iemand een dienst die grotere PDF's toestaat?

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13-11 18:21
Wat let je om het zelf te hosten? Zeker dingen als PDF en JPG vergen niets van een machine, behalve een beetje bandbreedte.

Eerder genoemde savage is bijvoorbeeld een optie, of een vergelijkbare budgetprovider. Zorg voor een goede host voor je website, en zet de oude boekjes op een simpele host. (bv archief.vereniging.nl)

Voor een paar eur/dollar (Afhankelijk van de lokatie, als het een NL vereniging is raad ik hosting in europa dus aan ivm snelheid) heb je een paar gig ruimte.

• joopv
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Gescande teksten opslaan in jpg formaat is geen goed idee. Nog even afgezien van het feit dat je ze waarschijnlijk liever ge-ocr'd wilt hebben.

Het jpg formaat is bedoeld voor fotografisch materiaal, niet voor lijntekeningen, schema's, bouwtekeningen, gescande teksten enz. Andere formaten zoals png zijn daarvoor beter geschikt:
- ze comprimeren de bestanden verliesvrij en veel beter.
- je raakt geen details kwijt door de lossy jpeg compressie
- er ontstaan geen compressie artefacten.
Pagina: 1