2,5 maand geleden heb ik een blu-ray speler in de winkel gekocht. De BD-P1500 van samsung. Zij adverteerden met Blu-ray Disc Live Ready. Op het moment van aankoop was deze functie echter nog niet beschikbaar. Vorige week zag ik dat er een nieuwe firmware uit is gekomen. BD Live werd toegevoegd. Ik dacht ooh mooi even firmware updaten via de speler zelf. Deze heeft namelijk een optie om via internet de firmware te upgraden. Gewoon met het apparaat zelf. Firmware leek succesvol te zijn voltooid. Geen meldingen oid. Na het aanzetten merkte ik dat er iets mis was. Na wat testen kwam ik erachter dat de speler enorm traag is geworden. Circa 10-15xtrager. Klik je op menu komt het menu pas na 15 seconden tevoorschijn. In het menu zelf gaat alles traag. Tevens met een vertraging van 5 seconden. Voorheen was dit allemaal direct. Ik nog even verder testen en kwam erachter dat de netwerkfunctionaliteit niet meer werkt en Systeemapparaatbeheer is ook niet meer toegankelijk. Het afspelen van een film is onmogelijk. Duurt eerst circa 2-3 minuten voordat de speler ziet dat er een Blu-ray schijf inligt en vervolgens blijft de teller op 0 staan. Zo ook bij andere schijven. Ofwel de speler is geheel onbruikbaar geworden cq defect. Ik terug naar de winkel en BCC stuurt de speler op naar samsung. Hij vertelde erbij dat samsung gaat bepalen of het onder garantie valt. Indien het niet onder garantie valt kunnen mij reparatiekosten en/of onderzoekskosten in rekening worden gebracht. Ik dacht toen. Ja zal wel, het ding word nu tenminste opgestuurd. De rest komt later wel. Nu zat ik thuis met de vraag mag Bcc uberhaupt wel kosten in rekening brengen? Ik even zoeken op internet en vond dit:
Ik heb zo'n voorgevoel dat bcc mij reparatiekosten gaat vragen. Ik ben eigenlijk niet van plan dit te doen. Dus de vraag luid: Mag bcc in dit geval enige kosten in rekening brengen?
Reparatie gaat circa 4 weken in beslag nemen dus heb nog de tijd om het een en ander te weten te komen. Sowieso vind ik 4 weken veel te lang omdat ik hem net 2,5 maand heb (30-08-08)
Bron: consuwijzer
Deze quote vind ik nu nog geen optie.U kunt niet verplicht worden tot bijbetaling bij herstel of vervanging. Is een kosteloze oplossing niet mogelijk, dan bent u gerechtigd de koopovereenkomst alsnog te ontbinden. Het uitgangspunt hierbij is dat u recht heeft op volledige terugbetaling van de aankoopsom. Alleen wanneer u geruime tijd probleemloos gebruik heeft gemaakt van het product kan het redelijk zijn dat u niet de volledige aankoopsom terugkrijgt.
Ik heb de firmware geupgrade zoals in de handleiding staat beschreven. Er stonden geen waarschuwingen bij en heb die ook niet gezien tijdens het updaten. Alleen dat je de stekker er niet uit mag halen oid. Heb ik nu juist of onjuist gehandeld? Ik vind dat ik juist heb gehandeld maar de verkoper zei: Tegenwoordig als een apparaat defect is is dat 9 van de 10 keer de software. Als je windows gaat update ben je ook niet zeker dat het goed gaat. Firmware upgraden is dan ook met enige risico. Dan moet je dat gewoon niet doen. Mocht samsung zeggen dat het niet onder garantie valt kan het zijn dat je reparatiekosten moet betalen. Boven de 115 euro bellen we. Nouwja iets in die zin kwam het er uit bij de verkoper. Beetje rond de pot draaien dus.Het voordeel van garantie is dat de bewijslast wordt omgekeerd. Niet u maar de verkoper of fabrikant moet aantonen dat het gebrek aan het product bijvoorbeeld door uw onjuiste gebruik is ontstaan. Dit is nu ook opgenomen in de wet: "Een gebrek dat zich binnen zes maanden na aankoop van een product openbaart, wordt geacht aanwezig te zijn geweest op het moment van aankoop".
Ik heb zo'n voorgevoel dat bcc mij reparatiekosten gaat vragen. Ik ben eigenlijk niet van plan dit te doen. Dus de vraag luid: Mag bcc in dit geval enige kosten in rekening brengen?
Reparatie gaat circa 4 weken in beslag nemen dus heb nog de tijd om het een en ander te weten te komen. Sowieso vind ik 4 weken veel te lang omdat ik hem net 2,5 maand heb (30-08-08)
Bron: consuwijzer
Ruisende versterker: schakel je subwoofer in.