Mag winkel reparatiekosten vragen binnen 3 maanden

Pagina: 1
Acties:

• Twazerty
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 27-01 16:31

Twazerty

AVCHDCoder developer

Topicstarter
2,5 maand geleden heb ik een blu-ray speler in de winkel gekocht. De BD-P1500 van samsung. Zij adverteerden met Blu-ray Disc Live Ready. Op het moment van aankoop was deze functie echter nog niet beschikbaar. Vorige week zag ik dat er een nieuwe firmware uit is gekomen. BD Live werd toegevoegd. Ik dacht ooh mooi even firmware updaten via de speler zelf. Deze heeft namelijk een optie om via internet de firmware te upgraden. Gewoon met het apparaat zelf. Firmware leek succesvol te zijn voltooid. Geen meldingen oid. Na het aanzetten merkte ik dat er iets mis was. Na wat testen kwam ik erachter dat de speler enorm traag is geworden. Circa 10-15xtrager. Klik je op menu komt het menu pas na 15 seconden tevoorschijn. In het menu zelf gaat alles traag. Tevens met een vertraging van 5 seconden. Voorheen was dit allemaal direct. Ik nog even verder testen en kwam erachter dat de netwerkfunctionaliteit niet meer werkt en Systeemapparaatbeheer is ook niet meer toegankelijk. Het afspelen van een film is onmogelijk. Duurt eerst circa 2-3 minuten voordat de speler ziet dat er een Blu-ray schijf inligt en vervolgens blijft de teller op 0 staan. Zo ook bij andere schijven. Ofwel de speler is geheel onbruikbaar geworden cq defect. Ik terug naar de winkel en BCC stuurt de speler op naar samsung. Hij vertelde erbij dat samsung gaat bepalen of het onder garantie valt. Indien het niet onder garantie valt kunnen mij reparatiekosten en/of onderzoekskosten in rekening worden gebracht. Ik dacht toen. Ja zal wel, het ding word nu tenminste opgestuurd. De rest komt later wel. Nu zat ik thuis met de vraag mag Bcc uberhaupt wel kosten in rekening brengen? Ik even zoeken op internet en vond dit:
U kunt niet verplicht worden tot bijbetaling bij herstel of vervanging. Is een kosteloze oplossing niet mogelijk, dan bent u gerechtigd de koopovereenkomst alsnog te ontbinden. Het uitgangspunt hierbij is dat u recht heeft op volledige terugbetaling van de aankoopsom. Alleen wanneer u geruime tijd probleemloos gebruik heeft gemaakt van het product kan het redelijk zijn dat u niet de volledige aankoopsom terugkrijgt.
Deze quote vind ik nu nog geen optie.
Het voordeel van garantie is dat de bewijslast wordt omgekeerd. Niet u maar de verkoper of fabrikant moet aantonen dat het gebrek aan het product bijvoorbeeld door uw onjuiste gebruik is ontstaan. Dit is nu ook opgenomen in de wet: "Een gebrek dat zich binnen zes maanden na aankoop van een product openbaart, wordt geacht aanwezig te zijn geweest op het moment van aankoop".
Ik heb de firmware geupgrade zoals in de handleiding staat beschreven. Er stonden geen waarschuwingen bij en heb die ook niet gezien tijdens het updaten. Alleen dat je de stekker er niet uit mag halen oid. Heb ik nu juist of onjuist gehandeld? Ik vind dat ik juist heb gehandeld maar de verkoper zei: Tegenwoordig als een apparaat defect is is dat 9 van de 10 keer de software. Als je windows gaat update ben je ook niet zeker dat het goed gaat. Firmware upgraden is dan ook met enige risico. Dan moet je dat gewoon niet doen. Mocht samsung zeggen dat het niet onder garantie valt kan het zijn dat je reparatiekosten moet betalen. Boven de 115 euro bellen we. Nouwja iets in die zin kwam het er uit bij de verkoper. Beetje rond de pot draaien dus.

Ik heb zo'n voorgevoel dat bcc mij reparatiekosten gaat vragen. Ik ben eigenlijk niet van plan dit te doen. Dus de vraag luid: Mag bcc in dit geval enige kosten in rekening brengen?

Reparatie gaat circa 4 weken in beslag nemen dus heb nog de tijd om het een en ander te weten te komen. Sowieso vind ik 4 weken veel te lang omdat ik hem net 2,5 maand heb (30-08-08)

Bron: consuwijzer

Ruisende versterker: schakel je subwoofer in.

• Glaanie
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:10

Glaanie

Medewerker Product Content

All your spec are belong to us

Als jij keurig de instructies hebt gevolgd en de interne update functie hebt gebruikt, dan zou ik mij geen zorgen maken. Ik denk dat de BCC dat heeft gezegd omdat zij niet kunnen zien wat er gebeurd is, noch zijn zij reparateur. Dus de speler gaat ter beoordeling naar de reparateur, welke al dan niet zal repareren. Dit is pure indekking 'in het geval dat', dat doe ik ook altijd als ik een twijfelachtige reparatie binnenkrijg. Nogmaals, ik zou me geen zorgen maken, mochten er wel kosten zijn, vraag precies om welke reden de kosten worden gevraagd en kom dan weer terug in dit topic ;)

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22-12-2025

AlexanderB

7800 rpm

tja, ik was mn laptop al na 1 week kwijt (al 3+weken and counting) omdat dr wat (mobo of geheugen) stuk was, jammer dan, kan je weinig aan doen...

ik neem an dat ze geen kosten in rekening brengen, daar het product niet naar redelijke verwachtingen functioneert, oftewel stuk is :P

[ Voor 3% gewijzigd door AlexanderB op 19-10-2008 17:13 ]

• Twazerty

Twazerty

AVCHDCoder developer

Topicstarter
Was niet zo'n heerlijke verkoper. Je had echt het gevoel alsof hij je beschuldigde van het defect wat is ontstaan. Ik kan me maar 3 dingen bedenken waarvoor geen garantie word gegeven: Bliksem , zichtbare schade aan de buitenkant door laten vallen oid. , stekker er halverwege uitgetrokken.

Ook haalde hij er telkens samsung bij. Ik heb eigenlijk niks met samsung te maken en ben ook niet geïnteresseerd in de garantiebepaling van samsung. Ik heb een overeenkomst met bcc. Als hij nu had gezegd dat als het defect is ontstaan door juist gebruik dan zijn er geen kosten. Dat komt gewoon veel beter over.

• SmartDoDo
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11-12-2025

SmartDoDo

Woeptiedoe

=> SF

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
Twazerty schreef op zondag 19 oktober 2008 @ 17:17:
Je had echt het gevoel alsof hij je beschuldigde van het defect wat is ontstaan.
Standaard procedure, aangezien heel veel klanten durven liegen. Er zijn genoeg mensen die hun apparaat slopen en dan garantie claimen en van niks afweten. "Plotseling deed 'ie het niet meer, maar ik heb niks gedaan". Daarom zal eerst onderzocht worden of het je eigen schuld is :)

March of the Eagles

• Bor
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23:27

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

Hacku schreef op zondag 19 oktober 2008 @ 17:59:
[...]

Standaard procedure, aangezien heel veel klanten durven liegen. Er zijn genoeg mensen die hun apparaat slopen en dan garantie claimen en van niks afweten. "Plotseling deed 'ie het niet meer, maar ik heb niks gedaan". Daarom zal eerst onderzocht worden of het je eigen schuld is :)
Onderzoek is wat anders dan insinueren " dat het de schuld van de klant wel zal zijn ". Bij mij is het heel makkelijk, als een bedrijf zo met mij als klant om gaat kom ik er nooit weer. Het is niet alsof BCC de enige leverancier op de markt is namelijk.

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

• Twazerty

Twazerty

AVCHDCoder developer

Topicstarter
Bor de Wollef schreef op zondag 19 oktober 2008 @ 18:04:
[...]

Onderzoek is wat anders dan insinueren " dat het de schuld van de klant wel zal zijn ". Bij mij is het heel makkelijk, als een bedrijf zo met mij als klant om gaat kom ik er nooit weer. Het is niet alsof BCC de enige leverancier op de markt is namelijk.
Inderdaad maar op het moment van aankoop wel het goedkoopste. Inclusief voordeel goedkoper als internet.

Ik schiet ook nooit in de ontkenningsfase. Ik zeg gewoon wat ik wel gedaan heb en wat het probleem is en niet van gister deed ie het nu niet meer en ik heb niks gedaan. Ik heb gewoon het verhaal uitgelegd.

[ Voor 17% gewijzigd door Twazerty op 19-10-2008 18:34 ]

Pagina: 1