Harde Schijven (simultaan) testen

Pagina: 1
Acties:

• BBKiller4Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21-08-2024
Hoi mede-tweakers,

Ik heb zelf een hele serie harde schijven liggen, maar helaas niet de tijd om deze 1 voor 1 te gaan testen.
Nu vroeg ik me af of er een manier is om snel (met liefst maar 1 pc) deze schijven te kunnen testen.
Ik weet dat seagate zelf van die test kasten heeft, daar duwen ze er tientallen in en die worden dan gewoon getest, hardware matig, zonder tussenkomst van een pc.
Als iemand weet waar ik deze kasten uit kan halen of iets dergelijks maar dan in kleiner formaat (is ook goed) dan verneem ik dit ook graag.
Naar mijn weten kunnen test programma's op een pc maar 1 schijf per keer testen, maar corrigeer mij als er uitzonderingen zijn.

Alvast bedankt voor het meedenken en de evt. reactie's

Mvg, BBKiller4Life

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:12

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

koppel ze allemaal aan en schrijf een script die ze een voor een test. Script schrijven zal je echter waarschijnlijk meer tijd kosten dan de test zelf doen Wat voor tests wil je doen en met hoeveel schijven?

[ Voor 10% gewijzigd door Mr_gadget op 19-10-2008 16:30 ]

• BBKiller4Life
In totaal zijn het ruim 1000 schijven !!!
Waaronder ook een aantal laptop schijfjes en zowel s-ata als p-ata...
Dus ja, liefst wil ik ze volledig testen, zodat ik weet dat ik ze kan gebruiken voor een systeem op te bouwen of te verkopen.
Dit liefst zo uitgebreid mogelijk om evt. problemen achteraf voor te zijn.

Bedankt voor je snelle reactie.

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Hoe wil je ze precies testen?
Wat me te binnen schiet is dban, daarmee kan je schijven helemaal wissen. Dat is sowieso handig waarschijnlijk, en als dat gelukt is, werkt de harde schijf waarschijnlijk dus ook gewoon goed. Programma kan meerdere schijven tegelijk aan, meestal kan je wel 4 pata, of soms zelfs 6 sata schijven tegelijk kwijt in een computer. Paar oude P4 computers en het schiet best op.

• BBKiller4Life
Dat klinkt best geschikt ja. evt. bracket en kan het nog wat sneller wisselen en ook verschillende type schijfjes testen.
Deze wist dus elke sector (zoals je vroeger had met de echte format op floppy's als die niet lukte wist je ook dat er een kapot gedeelte was) en lijkt mij uitermate geschikt.
Het zijn schijven die wel eens gebruikt zijn en/of zijn vervoerd en gestappeld op mekaar, deze zijn niet zo heel voorzichtig mee omgegaan.
Deel zal dus ook wel hardware matig beschadigd zijn en ik wil dus eigenlijk een maniertje om deze hardware matig te kunnen testen (partitie's die erop staan boeien me weinig, als deze al aanwezig zouden zijn) zodat ik weet welke ik weg moet gooien of evt. ter rma aan moet bieden.

Maar denk dat bovenstaande tool wel toereikend zal zijn.
Is deze tool dos based of draait die gewoon in windows?? -- na even googlen al gevonden, zowel dos als x86 :P --

Thanks alvast!!

[ Voor 9% gewijzigd door BBKiller4Life op 19-10-2008 19:59 ]

• Bierkameel
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Bierkameel

I use Debian btw

Alle proemn in n drek

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
BBKiller4Life schreef op zondag 19 oktober 2008 @ 19:53:
Dat klinkt best geschikt ja. evt. bracket en kan het nog wat sneller wisselen en ook verschillende type schijfjes testen.
Deze wist dus elke sector (zoals je vroeger had met de echte format op floppy's als die niet lukte wist je ook dat er een kapot gedeelte was) en lijkt mij uitermate geschikt.
Het zijn schijven die wel eens gebruikt zijn en/of zijn vervoerd en gestappeld op mekaar, deze zijn niet zo heel voorzichtig mee omgegaan.
Deel zal dus ook wel hardware matig beschadigd zijn en ik wil dus eigenlijk een maniertje om deze hardware matig te kunnen testen (partitie's die erop staan boeien me weinig, als deze al aanwezig zouden zijn) zodat ik weet welke ik weg moet gooien of evt. ter rma aan moet bieden.

Maar denk dat bovenstaande tool wel toereikend zal zijn.
Is deze tool dos based of draait die gewoon in windows?? -- na even googlen al gevonden, zowel dos als x86 :P --

Thanks alvast!!
dban draait gewoon op zichzelf vanaf floppy. Brackets zou ik me niet druk om maken, gewoon ide kabel erin, stroom erin, a4tje erop en stapelen maar.
Pagina: 1