[9800GTX+] Vrij luide koeling, hoge RPM

Pagina: 1
Acties:

• geert1
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 06-05 14:01
Omdat mijn ATi x1950 Pro videokaartje de komende games niet echt meer op high kan draaien, vond ik dat het tijd was voor een upgrade naar de nVidia 9800GTX+. Ook gelijk een nieuwe voeding erbij (Antec NeoHe 500). Alles ingebouwd, werkt allemaal super. De drivers zijn geïnstalleerd, games draaien zonder problemen.

Ik stoor me nu echter aan één ding, namelijk het geluid van de koeling dat behoorlijk aanwezig is. In verhouding met de oude kaart suist hij vrij luid, en ik heb het gevoel dat anderen dit niet ervaren. Ik ben dus met enkele progjes aan de slag gegaan om wat monitoring en configuratie van de fans te vinden. in Rivatuner kon ik alleen de fan instellen op auto of op gezette percentages. Ik kon niet vinden wat de actuele fanspeed was en dergelijke (misschien mis ik hier iets). Nvidia's eigen nTune bood meer info en gaf aan dat mijn fan constant draait op 3584 RPM, in idle bij 35 graden Celsius. De temperatuur lijkt me volkomen normaal, maar de RPMs lijken me erg hoog. Ook verandert het geluid totaal niet wanneer ik in een veeleisende game zit ten opzichte van idle.

Afbeeldingslocatie: http://www.geertvdheide.nl/gpu1.gif

Ik ben niet dagelijks met deze dingen bezig en mijn hoofdvraag is eigenlijk: is 3600 RPM een absurd hoge waarde voor een videokaart ventilator in idle? En zo ja, waar zou het aan kunnen liggen dat hij te hoog zit, terwijl de temp laag is?

[ Voor 5% gewijzigd door geert1 op 19-10-2008 16:14 ]

• Paprika
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 14:15
Zet hem dan eens wat lager in Rivatuner en kijk dan weer in nTune naar de RPM?
Of koop een andere koeler..

[ Voor 15% gewijzigd door Paprika op 19-10-2008 15:19 ]

• geert1
De eerste suggestie snel even geprobeerd, maar het vreemde is: in Rivatuner ga ik vanaf het hoofdscherm, onder Driver settings -> customize -> pictogram 'system settings' -> tabblad Fan -> instellen van auto-control naar direct control. Dan komt alleen de fan-setting voor 'performance 3D modus' beschikbaar, niet de 2D setting die gebruikt wordt binnen Windows. Overigens lijken alle drie op 35% te staan, en dat kan ik dus niet wijzigen. Als 35% al 3500RPM is, dan is 100% dus 10k RPM, lijkt me nogal extreem?

• MrDucky
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 12:09
geert gebruik ntune om je fan naar beneden te halen en kijk wat dat doet

AMD Ryzen 9 5800X3D, 2x16 GB G.Skill Ripjaws V 3600MHZ CL16 DDR4, Gigabyte B550i Aorus Pro AX, AMD Radeon RX 6900 XT, 1x Samsung PM9A1 1TB nvme SSD, 1x Crucial C300 256 GB, 1x Crucial MX500 1TB, 1x WD 2.5 Inch 1TB, SSUPD Meshlicious, Corsair SF-750

• geert1
Ook in nTune kan ik alleen de fanspeed voor 3D modus instellen, en zelfs dat lijkt geen enkel effect te hebben. Als ik dus de fanspeed in Rivatuner of nTune instel op 35% in 3D modus, en vervolgens even een spel start om te testen, neemt het volume niet af of toe. Ook het toerental blijft onveranderd.

Iemand nog suggesties? Is 3600 RPM toch wel normaal, of is de fan kapot? De kaart is gloednieuw verder. Het geluid is niet onwerkbaar, alleen een stuk luider dan bij de vorige kaart en het toerental vind ik wat verontrustend. Hij lijkt totaal niet te reageren op het verschil tussen idle en stress.

In elk geval bedankt voor de reacties tot dusver.

[ Voor 9% gewijzigd door geert1 op 19-10-2008 16:15 ]

• rCk
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 03-05 04:37

rCk

Nou ja, als de fan kapot zou zijn maakte hij niet zon herrie he :P.
3600 rpm is waarschijnlijk de max rpm erop. Aangezien mijn 4870 ook op 100% 3200 rpm'ish draait (bij jou dus 3600). Dan is het net een stofzuigertje. Waarschijnlijk zit er dan iets in de bios van je kaart fout waardoor hij dus gewoon altijd op 100% blijft lopen, ik denk nl. dat dat het probleem is :) Maar goed, zo heel veel verstand heb ik er niet van, maarja ik wilde het toch even melden, wellicht is het toch dat.

Over die temp, ja dat krijg ik dus ook met mijn hd4870 dat ie onder de 40c kruipt op 100%. Dus ik denk dat ik het over dát deel wel goed heb :D

[ Voor 14% gewijzigd door rCk op 19-10-2008 16:33 ]

• geert1
Bedankt rCk, het zou inderdaad iets kunnen zijn met de bios van de videokaart. Geen idee hoe ik dat dan zou moeten aanpakken/oplossen. Misschien maar eens contact opnemen met de winkel (Azerty). Tenzij iemand hier nog verdere tips kan verschaffen. :9

[ Voor 121% gewijzigd door geert1 op 20-10-2008 10:12 ]

• geert1
Toevoeging: Ik vraag me af of de waarden in bovenstaande screenshot wel kloppen. Wanneer ik mijn hand over de ventilator hou (dus de airflow even kort beperk), gaat hij wel nog harder loeien, dus misschien is dit pas 100% belasting van de fan. De waarde in nTune gaat echter niet omhoog terwijl ik dit doe, alsof dat schermpje helemaal niet veranderd...

Misschien is het verder normaal dat de kaart wat luider is, en klopt het in nTune aangegeven toerental gewoon niet. Heeft iemand hier een 9800GTX+ met tweeslots koeling (hebben ze allemaal geloof ik)? Zo'n groot koelblok hoort toch juist relatief stil te zijn?

• Sibylle
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 13-07-2023
Mijn 9800GTX is fluisterstil in windows, terwijl ik hem lekker heb overgeclocked. Als er een zware game komt (crysis) hoor ik hem wel, maar alleen als er geen geluid van de game is. Volgens GPU-z ( http://www.techpowerup.com/gpuz/ ) draait mijn fan vrijwel nooit op 100%, ook niet als ik alt-Tab ut Crysis. Temperatuur blijf rond de 60-70 graden belast en 50-60 idle.

Het lijkt me bij jou een driver of BIOS probleem. Kijk bij nVidia op de forums of er mensen zijn met hetzelfde probleem. Of stuur hem terug voor garantie.

Ctrl+k

• geert1
Heel erg bedankt voor die info. Bevestigt toch mijn sterke vermoeden dat ie echt te luid is. Ik ga verder lezen, en anders de kaart terug sturen.

• _MB_
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 25-10-2024
Ik heb ongeveer hetzelfde met m'n XFX 9800gtx+ OC versie. hij gaat te snel op een te hoge RPM draaien. Hij probeerd de kaart onder de 50 gr te houden ofzo. nu kan ik hem net Ntune wel op een vaste snelheid zetten, maar dat is eigenlijk niet zo onwijs handig.
ik zou hem eigenlijk in 2D gewoon op 35% willen laten draaien (laagste stand), en dan hij dan pas bij 60/65 gr omhoog gaat naar 60% ofzo. en als hij dan weer onder de 60gr komt dat hij dan weer gewoon op 35% gaat draaien. in een spel merk ik toch niet dat hij wat harder gaat draaien.
nu blijft hij na een spel op 60% draaien ofzo.

maar je kan dus maar 1 vaste stand instellen, en niet mooi 2 gr waardes en 2 fanstanden erbij. en dat wil ik dus.

Canon Digital Ixus V2

• Shiro
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 16-05 19:25

Shiro

Serenity

Je kunt ook een 3pin verleng kabel kopen en een fan mate. En daarmee de fan op de fanmate aansluiten. Je moet wel de 3pin verlengkabel een beetje modificeren. Maar op die manier heb je ook controle over je fan. Niet de meest mooie oplossing. Maar sommige videokaarten hebben echt een te bagger fan profiel.

Juniper RWD

• Sibylle
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 13-07-2023
_MB_ schreef op zondag 26 oktober 2008 @ 12:27:
Ik heb ongeveer hetzelfde met m'n XFX 9800gtx+ OC versie. hij gaat te snel op een te hoge RPM draaien. Hij probeerd de kaart onder de 50 gr te houden ofzo. nu kan ik hem net Ntune wel op een vaste snelheid zetten, maar dat is eigenlijk niet zo onwijs handig.
ik zou hem eigenlijk in 2D gewoon op 35% willen laten draaien (laagste stand), en dan hij dan pas bij 60/65 gr omhoog gaat naar 60% ofzo. en als hij dan weer onder de 60gr komt dat hij dan weer gewoon op 35% gaat draaien. in een spel merk ik toch niet dat hij wat harder gaat draaien.
nu blijft hij na een spel op 60% draaien ofzo.

maar je kan dus maar 1 vaste stand instellen, en niet mooi 2 gr waardes en 2 fanstanden erbij. en dat wil ik dus.
hier zijn denk ik wel fixes voor, kan me niet voorstellen dat je de enige bent met die probleem. De BIOS instellingen in je kaart staan misschien gewoon fout, of de sensor is niet goed gekalibreerd.
Probeer eens te mailen met je fabrikant.

Ctrl+k

• _MB_
Sibylle schreef op zondag 26 oktober 2008 @ 14:23:
[...]

hier zijn denk ik wel fixes voor, kan me niet voorstellen dat je de enige bent met die probleem. De BIOS instellingen in je kaart staan misschien gewoon fout, of de sensor is niet goed gekalibreerd.
Probeer eens te mailen met je fabrikant.
Ik zal maandag is xfx proberen te bellen. ik kon iig niets op de site vinden qua fan updates.
ik heb hem nu op 42% draaien (35%laagst) (+10% in Ntune).
Idle = 51 gr
Stress = 68 gr.
dus dat zijn nog wel normale temperaturen.
maar nu staat hij dus altijd op 42%. Zou idle:35% en stress: 60% moeten zijn. maarja ff zien of xfx daar wat mee kan.

edit: Als ik hem op automatisch fan control zet. (na herstart staat hij daar weer op), dan gaat hij op 59-76% draaien als ik een spel draai en loopt de temp op naar 50gr. als ik dan weer stop met het spel gaat de temp naar 42gr. maar de fan blijft op 59-76%. dat is dus een beetje het probleem met de auto stand. de fan zakt niet meer terug naar de lage stand. tenzij ik het handmatig doe.

Hoe kan ik de bios bekijken/veranderen van zo'n ding?

[ Voor 23% gewijzigd door _MB_ op 26-10-2008 20:01 ]

Canon Digital Ixus V2

• geert1
@ _MB_: Jouw probleem is toch iets anders dan de mijne, ik kan namelijk de fanspeed ook niet instellen met nTune of andere programma's. Mijn kaart is inmiddels onderweg terug naar de winkel. Ik moet nog beslissen wat ervoor in de plaats komt.

Anyway, er zijn programma's waarmee je een profiel kan vastleggen voor bepaalde temperatuurgrenzen. Je zit dan dus niet vast aan één vaste ventilatorsnelheid, de kaart stelt zichzelf bij op door jou bepaalde momenten. Als ik het goed heb is RivaTuner hiervoor te gebruiken. Misschien dat je zo de kaart wel stil houdt in idle, en toch koel onder load.

Om je biosinstellingen te gebruiken kun je NiBiTor gebruiken. Verder geen idee wat daarmee precies mogelijk is, en hoe veilig/verstandig het is om ermee te gaan knutselen (backup van de bios lijkt me slim).

[ Voor 15% gewijzigd door geert1 op 27-10-2008 13:28 ]

• _MB_
geert1 schreef op maandag 27 oktober 2008 @ 13:26:
@ _MB_: Jouw probleem is toch iets anders dan de mijne, ik kan namelijk de fanspeed ook niet instellen met nTune of andere programma's. Mijn kaart is inmiddels onderweg terug naar de winkel. Ik moet nog beslissen wat ervoor in de plaats komt.

Anyway, er zijn programma's waarmee je een profiel kan vastleggen voor bepaalde temperatuurgrenzen. Je zit dan dus niet vast aan één vaste ventilatorsnelheid, de kaart stelt zichzelf bij op door jou bepaalde momenten. Als ik het goed heb is RivaTuner hiervoor te gebruiken. Misschien dat je zo de kaart wel stil houdt in idle, en toch koel onder load.

Om je biosinstellingen te gebruiken kun je NiBiTor gebruiken. Verder geen idee wat daarmee precies mogelijk is, en hoe veilig/verstandig het is om ermee te gaan knutselen (backup van de bios lijkt me slim).
Dat bios proggie heb ik idd ff bekeken, maar kon daar niet onwijs veel wijs uit worden, en vond het wat riskant om daar mee te gaan klooien. ik wacht nog wel even op een update ofzo.
Dat profielen maken had ik idd een site voor gevonden, hoe dat werkte met rivatuner. Binnenkort komt versie 2.20, en die schijnt betere ondersteuning te krijgen voor fan aanpassen. we modderen nog maar even door denk. Vind het alleen mooi dat het werkt. had eerst een HD4850, maar dat werkte voor geen meter. nu is het alleen nog de fan. :), Ben wel benieuwd wat jou nieuwe kaart doet iig. ik heb iig een xfx 9800gtx+ 775 versie.

maar als ik zo lees op internet dan was het met de 9800gtx(geen +) precies andersom ofzo. toen ging de fan juist niet hard genoeg draaien, waardoor de kaart te warm werd. nu lijkt het erop alsof ze bij de + versie dat veranderd hebben, en nu dus de fan standaard harder hebben laten draaien. hij wordt nu namelijk onder Full load niet warmer dan 55gr, op de auto stand.

Canon Digital Ixus V2

• _MB_
Ik merk trouwens dat als ik m'n nvidia driver verwijder, dat m'n fan wel weer gewoon zachter gaat draaien. dus dan zou het misschien toch gewoon betekenen dat het in de nvidia drivers verwerkt zit. ga nu is de driver proberen die vista zelf vind,

Canon Digital Ixus V2

• geert1
Interessant, hou me op de hoogte a.u.b. Er is echter wel een kans dat oudere drivers, of de standaard Vista-driver, weer andere nadelen hebben. Zoals slechte performance of totale weigering in games.

• DECOY88
  • Laatst online: 16-07-2015
(overleden)
luidruchtige cooler eraf en een stille voor terug nemen. met de goede nog kouder en stiller.

• _MB_
geert1 schreef op woensdag 29 oktober 2008 @ 19:36:
Interessant, hou me op de hoogte a.u.b. Er is echter wel een kans dat oudere drivers, of de standaard Vista-driver, weer andere nadelen hebben. Zoals slechte performance of totale weigering in games.
Met de standaard versie/of die van windows iig geen verschil jammergenoeg.
DECOY88 schreef op woensdag 29 oktober 2008 @ 19:56:
luidruchtige cooler eraf en een stille voor terug nemen. met de goede nog kouder en stiller.
misschien een Accelero S1 Rev. 2 of een Accelero Xtreme 9800 er misschien op schroeven dan maar. als hij met die Rev 2 natuurlijk volledig passief gekoeld kan worden dan zou dat wel relaxed zijn. ff wat reviews lezen dan maar.

edit: denk dat ik een Accelero Xtreme 9800 erop ga schroeven. geen geklooi met erafvallende koelblokjes. Alles in 1 pakket. fan kan zakken tot 700RPM. denk dat dat wel stiller is dan dat ik nu heb. maarja het is altijd afwachten wat zoiets gaat brengen.

[ Voor 49% gewijzigd door _MB_ op 30-10-2008 14:28 ]

Canon Digital Ixus V2

• geert1
Mijn kaart bleek inderdaad defect te zijn, een nieuwe is onderweg. Ben benieuwd of het nu goed gaat.

• _MB_
geert1 schreef op donderdag 30 oktober 2008 @ 18:47:
Mijn kaart bleek inderdaad defect te zijn, een nieuwe is onderweg. Ben benieuwd of het nu goed gaat.
jah ben ik ook wel benieuwd naar. ik heb nu de accelero 9800 besteld. kijken of dat ff beter te regelen valt.

Edit: watvoor kaart heb je er eigenlijk voor terug genomen? en als het meezit krijg ik morgen m'n accelero 9800.

[ Voor 15% gewijzigd door _MB_ op 01-11-2008 01:49 ]

Canon Digital Ixus V2

• geert1
Azerty had gelijk maar besloten om mij een kaart van exact hetzelfde type op te sturen, zonder even te overleggen. Omdat het volgens hen toch om een defecte kaart ging, leek het me ook geen probleem, omdat deze vervangende kaart dan toch wel lekker stil zou zijn. Dacht ik dus...

Vandaag de nieuwe kaart geplaatst, en de beta 180.43 drivers geïnstalleerd. En direct alweer een behoorlijk luid gezoem uit mijn kast. Het kan haast niet anders dan dat de Club3D koeler op deze kaart gewoon vrij luid is van zichzelf (misschien waren mijn verwachtingen qua stilte gewoon te hoog), of dat de huidige drivers geen goede controle hebben over de fanspeeds.

Ik ga weer even kijken wat ik qua software kan doen aan het lawaai. Als ik de kast open heb, voel ik de kou gewoon uit de kast blazen, dus ik heb echt het gevoel dat de ventilator "out of control" is. Maar wie weet hoort het toch zo, en is er niks aan te veranderen... De kaart zelf presteert verder goed voor zover ik zo snel heb kunnen zien. Dit wordt echt een Neverending Story zo...

EDIT: Als er meer mensen zijn met een 9800GTX+ (Club3D of anderszijds) laat dan a.u.b. even weten of het geluidsniveau in idle in jouw geval redelijk goed hoorbaar is, of lekker stil. En welke drivers / tuningsoftware gebruik je?

[ Voor 16% gewijzigd door geert1 op 01-11-2008 13:22 ]

• _MB_
ok ik heb nu net m'n standaard koeler vervangen door de arctic accelero 9800. en dat werkt erg goed.
het monteren was ff klote omdat de uitsparingen op de koeler niet helemaal goed zaten, waardoor 1 stekkertje klem kwam te zitten. die heb ik wat verbogen, en de behuizing eraf getrokken en nu past het. erg kut maarja kon denk niet anders.

maar ik heb hem nu net draaien. en vanaf het begin begon hij gewoon op 35% te draaien.
met de stock koeler werd de temp op 35% ongeveer 55 gr. en nu met de accelereo 9800 32gr. dus dat is ruim 20 gr verschil. best erg netjes. ik heb nog geen games getest maar dat ga ik nu doen. Hij staat nu trouwens gewoon op de auto-stand.

Edit: na een half uur farcry 2 wordt hij 37gr. dus dat is extreem cool. met de fan op 48% standaard op 35%. en staat op de auto stand. Nadeel is nog steeds dat hij niet automatisch terug gaat naar 35%. maar op 48 hoor ik hem denk ook niet. ga nu ff m'n cpu en kast koelers vervangen.
geert1 schreef op zaterdag 01 november 2008 @ 15:29:
Interessant, ik ben benieuwd hoe hij onder lading presteert, zowel qua temperatuur als geluidsproductie.

De aanpassingen die je hebt moeten doen met betrekking tot de behuizing en het stekkertje van de koeling, was dat noodzakelijk vanwege de indeling van de kaart of vanwege de ruimte in je behuizing?
ik zag er is een foto van maken. er zit bij mij een stekkertje op m'n kaart die naar een lampje gaat achter op m'n kaart. maar die stekker op de kaart kwam tegen de koeler aan. nu zat daar dus een uitsparing voor op de koeler maar die was dus net niet ver genoeg uitgezaagd. beetje jammer dus.

[ Voor 44% gewijzigd door _MB_ op 01-11-2008 16:30 ]

Canon Digital Ixus V2

• geert1
Interessant, ik ben benieuwd hoe hij onder lading presteert, zowel qua temperatuur als geluidsproductie.

De aanpassingen die je hebt moeten doen met betrekking tot de behuizing en het stekkertje van de koeling, was dat noodzakelijk vanwege de indeling van de kaart of vanwege de ruimte in je behuizing?

• _MB_
heb nu trouwens via riva tuner ingesteld dat hij altijd op 35% blijft draaien., is volgens mij het laagst. en ik heb een nieuwe fan in m'n kast gezet die vanaf de voorkant van m'n kast richting de fan blaast. P182 kast. De kast is nu nog wel open. De kaart wordt nu:
idle: 32 gr
Stress: 39 gr

edit: met kast dicht:
idle: 37 gr
Stress: 43 gr.

edit2: stress 20x farcry benchmark, hoogst gemeten temp 47gr. en dat dus op continue de laagste fan stand.
denk dat ik hem zelfs zonder fan nog wel op redelijke temps kan houden :)

nog steeds stressed 10 graden minder dan dat eerst idle was. :)
Kwa geluid hoor je hem volgens mij niet. is altijd een beetje moeilijk door de andere fans. maar denk dat hij het stilst is van alles.

hier een foto, hoop dat je het nog kan zien: Met dat rode puntje is het stekkertje dat op de contacten zit. de behuizing van die contacten heb ik eraf gehaald. daardoor past het stekkertje er op. moest hem wel iets schuin buigen. beetje slecht van zo'n koeler, maarja het werkt verder prima. en dat stekkertje is alleen van het lampje. Dus is volgens mij niet onwijs nodig.
Afbeeldingslocatie: http://i23.photobucket.com/albums/b387/_MB_/IMG_7947.jpg

en hier een foto van m'n systeem. Heb er ook een nieuwe arctic freezer 64 pro opgezet
cpu's:
idle: 10 gr of minder
stress: 22 gr.
Afbeeldingslocatie: http://i23.photobucket.com/albums/b387/_MB_/IMG_7950.jpg

[ Voor 39% gewijzigd door _MB_ op 01-11-2008 20:19 ]

Canon Digital Ixus V2

• rickyy
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 24-03 09:22
Ik moet zeggen dat de stock fan van de 9800GTX+ boven de 60% ook een flinke herrie maakt, gelukkig is dit nooit nodig. Als ik simpel aan het internetten of TV aan het kijken ben slaat de fan niet eens aan (Passief 0%). Zelfs bij een potje GTA blijft hij passief. Bij Battlefield 2 slaat hij aan op 10% (wat eigelijk niet nodig is omdat de kaart dan niet warmer als 65 graden wordt). Alleen bij Crysis en Far Cry 2 wil de fan op 30/40% gaan draaien, het is hoorbaar, maar niet erg irritand. Zodra je terug naar windows gaat springt ie gelijk weer op Passief. Misschien kan je de Club3D inruilen voor een andere? Ik heb nu al 2x een high-end kaart van MSI, en wil waarschijnlijk nooit meer wat anders :p .

Ik kan btw. iTune gebruiken om de fanspeed aan te passen. Als ik hem vanaf opstarten op 100% zet (Zet 'm op een vliegveld en hij stijgt op) blijft hij idle 37/35 graden.

[ Voor 10% gewijzigd door rickyy op 02-11-2008 11:35 ]

Core i5 4670k, 8gb, MSI GTX460 HAWK TA

• DaLoona
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 14-05 20:51

DaLoona

Certified nutcase since 1974

@ _MB_

Ziet er netjes uit je videokaart, mooie koeler ;)
Alleen die cpu temps van je geloof ik niet helemaal :P, of je moet je pc in de koelkast hebben staan.
Je cpu temp zal nooit kouder zijn, dan de omgevingstemperatuur, eerder een paar graden warmer.

[ Voor 4% gewijzigd door DaLoona op 02-11-2008 14:34 ]

MSI X870E Carbon Wifi#9800X3D#NZXT Kraken 280#GB RTX5090 Gaming OC#32GB Kingston DDR5@6400MHz, C30, A-die#Samsung 850 EVO 500GB, OS#Samsung 870 EVO 2TB#Crucial MX500 1TB#WD SN850 Black 2TB#Be Quiet! Dark Power Pro 13, 1600W#Be Quiet! Shadow Base 800 FX

• _MB_
rickyy schreef op zondag 02 november 2008 @ 11:00:
Ik moet zeggen dat de stock fan van de 9800GTX+ boven de 60% ook een flinke herrie maakt, gelukkig is dit nooit nodig. Als ik simpel aan het internetten of TV aan het kijken ben slaat de fan niet eens aan (Passief 0%). Zelfs bij een potje GTA blijft hij passief. Bij Battlefield 2 slaat hij aan op 10% (wat eigelijk niet nodig is omdat de kaart dan niet warmer als 65 graden wordt). Alleen bij Crysis en Far Cry 2 wil de fan op 30/40% gaan draaien, het is hoorbaar, maar niet erg irritand. Zodra je terug naar windows gaat springt ie gelijk weer op Passief. Misschien kan je de Club3D inruilen voor een andere? Ik heb nu al 2x een high-end kaart van MSI, en wil waarschijnlijk nooit meer wat anders :p .

Ik kan btw. iTune gebruiken om de fanspeed aan te passen. Als ik hem vanaf opstarten op 100% zet (Zet 'm op een vliegveld en hij stijgt op) blijft hij idle 37/35 graden.
Zo dat klinkt een stuk beter. zo ging dat bij die van mij zeker niet. Als het zo werkt is het idd super ja, dan zou ik hem ook niet veranderen.
DaLoona schreef op zondag 02 november 2008 @ 14:21:
@ _MB_

Ziet er netjes uit je videokaart, mooie koeler ;)
Alleen die cpu temps van je geloof ik niet helemaal :P, of je moet je pc in de koelkast hebben staan.
Je cpu temp zal nooit kouder zijn, dan de omgevingstemperatuur, eerder een paar graden warmer.
ow ok, vond het zelf ook al laag. ik meet het met het proggie core temp. Maar of dat dus klopt weet ik ook niet. maarja het is iig wel handig om even in de gaten te houden of het niet te hoog wordt.

Canon Digital Ixus V2

Verwijderd

Ik heb 2 dagen terug een Geforce 9800 GT van Sweex gekocht.. vandaag aangesloten en precies hetzelfde. De kaart maakt veel herrie en draait op volle toeren. Ik weet niet hoeveel RPM want ik heb geen monitoring programma´s, maar dit is gewoon niet normaal. Maandag maar even terugbrengen en een andere bestellen, van Asus (dat is tenminste een een A-merk).

• geert1
Mijn Club3D kaartje suist nog steeds behoorlijk. Het lijkt me toch haast dat deze kaart gewoon een vrij luide koeling heeft, en dat het niet beter gaat worden. Ik moet nog beslissen of ik de kaart inruil voor een A-merk. Kost me weer verzendkosten en een paar tientjes bijbetalen (had deze voor 155 euro).

Of voorzien van een andere koeling, aangezien de resultaten van _MB_ toch wel erg goed zijn. Misschien hou ik hem zelfs wel, het is niet enorm storend. Nog steeds minder luid dan sommige andere pc's die ik heb gehoord... Ik beslis binnenkort wel.

• _MB_
De accelero 9800 kost 35,- bij alternate. en ik kan het je iig erg aanraden. Ik weet niet of alle kaarten dat probleem hebben met dat stekkertje. (moet je even kijken of je zo'n lampje op de achterkant hebt.)
maar ik heb een xfx 9800gtx+ 775M. Dat is dus een standaard overgeclockte versie. Dus misschien dat het daar aan ligt.
Maar ik ben er iig erg blij mee. Op de laagste stand, Stressed kouder dan Idle met de oude kaart, veel beter kan je het niet hebben denk.

Canon Digital Ixus V2

Verwijderd

Klopt het dat de 9800 kaart ook een kleine 2-pins aansluiting heeft? Want aan de achterkant zit er wel een 6-pins aansluiting, die is wel noodzakelijk.. maar is die 2-pins ook belangrijk?

En nog iets, toen ik de kaart zonder kabels heb geplaatst en PC aan gezet, het werkte gewoon. Ik vraag me dus af of die kabel wel nodig is..

• _MB_
Verwijderd schreef op zondag 02 november 2008 @ 23:23:
Klopt het dat de 9800 kaart ook een kleine 2-pins aansluiting heeft? Want aan de achterkant zit er wel een 6-pins aansluiting, die is wel noodzakelijk.. maar is die 2-pins ook belangrijk?

En nog iets, toen ik de kaart zonder kabels heb geplaatst en PC aan gezet, het werkte gewoon. Ik vraag me dus af of die kabel wel nodig is..
Er zit op mijn kaart aan de zijkant wel een klein 2 pin stekkertje, maar ik heb zelf geen id waar die voor dient. Dacht dat deze misschien voor SLI was ofzo. Ik heb de 2x 6pins natuurlijk wel aangesloten om hem van stroom te voorzien.

Canon Digital Ixus V2

• geert1
Na e-mailcontact met Club3D ben ik erachter gekomen dat de Club3D versie geen dynamische ventilator-instelling heeft. De fan draait constant op vrij hoog niveau, onafhankelijk van de temperatuur of de belasting van de kaart. Precies zoals ik dacht dus. Weet ik gelijk dat ik nooit weer iets van Club3D koop, wat een flutkaart zeg. Hoe ze dit in hun hoofd krijgen is mij een raadsel.

Nu wil ik hem dus terug sturen, in ruil voor een 9800GTX+ van een ander merk. De vraag is alleen nog: Welke? De Asus, EVGA en MSI zijn allen rond de 185-200 euro te krijgen, misschien moet ik daar maar voor gaan. Zijn ten minste A-merken, hoewel ik dan nog steeds niet weet of het ook echt goed gaat komen qua geluidsproductie. Al met al kost dit geintje me ook heel wat meer dan verwacht...

En @stormman: Er zijn verschillende 9800 kaarten, namelijk de GT, de GTX en de GTX+. Deze hebben niet allemaal dezelfde aansluitingen. Ik kan alleen oordelen over de GTX+, en die hoort twee 6-pins PCIe stroomconnectoren te hebben. Verder een aansluiting voor SLI, maar dat ziet er niet uit als een stekkertje, meer een inkeping/uitstulpsel in de printplaat. En natuurlijk 2 DVI-aansluitingen voor monitoren.

[ Voor 27% gewijzigd door geert1 op 03-11-2008 19:38 ]

Pagina: 1