Toon posts:

PC aan TV, is HD ook HD?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik heb momenteel mijn PC via een HDMI kabel (met een DVI to HDMI tussen stukje) aan mijn LCD HD-TV gekoppeld. Deze tv is HD-ready.

ALs ik een film afspeel van 720p, (wat de tv dus kan aangezien hij HD-ready is. Heb ik dan ook daadwerkelijk deze (goede) kwaliteit?!

Of heeft dit ook sterk te maken met de videokaart die ik heb, en of de HDMI-kabel verguld is? of met het DVI to HDMI koppelstuk? komt hier allemaal kwaliteitsverlies bij kijken?!

• Koppensneller
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15:55

Koppensneller

winterrrrrr

Omdat je een digitaal signaal verstuurt van je PC naar je TV maken vergulde pluggen en koppelstukken niet zo heel veel uit. Het komt over, of het komt niet over, je hoeft geen ruis o.i.d. te verwachten. Je hebt dus inderdaad mooie 720p kwaliteit als je een film in die resolutie over de kabel gooit :)

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Je hebt gewoon een digitaal signaal, dus wat dat betreft kan je videokaart daar niet veel aan verklooien (zoals vroeger wel het geval was met analoge signalen).
Dus als je een 720P film afspeelt op je TV dan heb je gewoon dezelfde kwaliteit als op je computer.

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor jullier reacties

Verwijderd

Topicstarter
Maakt het hiernaast uit op welke resolutie ik de PC zet (dus de grote van het beeldscherm op de TV..) ?! Moeti k die ook minimaal op 720 hebben dan?! (of is hoger beter?)

Het programma waarmee ik de content afspeel maakt niet uit neem ik aan?!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op zondag 19 oktober 2008 @ 14:12:
Maakt het hiernaast uit op welke resolutie ik de PC zet (dus de grote van het beeldscherm op de TV..) ?! Moeti k die ook minimaal op 720 hebben dan?! (of is hoger beter?)

Het programma waarmee ik de content afspeel maakt niet uit neem ik aan?!

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Als je TV HD Ready is, kun je het beste je Windows in 1360x768 zetten. Ja, dat maakt uit.

En ben je een tikkeltje ongeduldig? Je topic kicken binnen 24u wordt niet erg op prijs gesteld namelijk.

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 13:42

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Exorcist schreef op zondag 19 oktober 2008 @ 18:14:
Als je TV HD Ready is, kun je het beste je Windows in 1360x768 zetten.
Ligt eraan, HD Ready betekend qua resolutie dat er minimaal 720 horizontale beeldlijnen zijn. De resolutie van HD Ready tv's zijn vaak 1360 x 768, maar da's geen vast gegeven. Zo heeft de mijne bv een resolutie van 1280 x 720, maar 1366 x 768 komt ook nog wel eens vaak voor.

TS moet even in zijn handleiding kijken wat de native panelresolutie van zijn tv is, en deze instellen.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• Twazerty
  • Registratie: April 2006
  • Nu online

Twazerty

AVCHDCoder developer

Ik heb ook een HD-ready tv en het gedraagd zich vreemd. Op de ideale resolutie van 1360*768 kan ik niks aan het beeld veranderen met mijn tv. Buiten enkele opties dan. Daarna geeft 1920x1080 een mooier en beter beeld als 1280x720. Tis maar net wat het beste bij jouw is. Dat is per tv verschillend.

Ruisende versterker: schakel je subwoofer in.

• Sibylle
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 13-07-2023
Als je een nVidia 3D kaart hebt (GeForce), dan kun je je tv instellen als clone van je scherm. Er is een optie die ongeveer "gebruik ingebouwde scaling bij TV" heet. Dat betekend dat hij alles op jouwn computerscherm weergeeft in goede verhouding op je tv, ondank de andere resolutie.

Je kunt ook gewoon je scherm instellen zodat hij het bureaublad uitbreidt naar links of rechts, en zijn natuurlijke resolutie heeft (1280x720 of 1366x768 of anders). Als je dan een video start sleep je die naar links of rechts (en dan komt die dus op je tv tevoorschijn).

In beide gevallen moet je beste kwaliteit beeld krijgen (scaling schaalt films als het goed is niet in fullscreen). Films met hogere resolutie dan die van je TV hoeven niet beter te zijn. Je TV (of computer) moet dan namelijk die hoge resolutie omzetten naar een andere resolutie, en in dat process kan er kwaliteitsverlies optreden. In praktijk is dit niet te zien.

p.s.
Je tv heeft een aantal pixels, bijvoorbeeld 1366x768. Scherper kan je een beeld gewoon niet zien. Als je dus een film wilt afspelen die 1900x1200 pixels heeft, berekent je pc/tv er iets aan en zie je nogsteeds 1366x768 pixels. Als je een DVD afspeelt met 720x576 wordt dit vergroot naar 1366x768.
Lagere resolutie ziet er beetje slechter uit omdat er informatie ontbreekt.
Hogere resolutie ziet er evengoed of slechter uit omdat er berekent moet worden welke informatie niet getoond wordt.

Veel plezier, en vergeet niet te genieten van 720p en 1080p films, heerlijk scherp vergeleken met tv of DVD's.

[ Voor 24% gewijzigd door Sibylle op 20-10-2008 01:49 ]

Ctrl+k

Pagina: 1