harde schijf gerepareert met chkdsk nu goed?

Pagina: 1
Acties:

• niels_vlaar
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 14-02 16:04
Goededag,

Ik had op mijn computer een blauwscherm met opstarten van windows xp. Dit kreeg ik al voordat ik mijn kon aanmelden en dan starten mijn computer opnieuw op. Ook in veilige modus was hij niet te starten Dit scherm was een tiende van een seconde te zien dus heb ik een foto gemaakt van het scherm. Daar las ik dat ik chkdsk moest draaien. Dus dat heb ik gedaan vanaf de windows xp cd. Heb daar eerst chkdsk/ P gedaan dan zoekt hij alleen op fouten. Die scan had een een of meerdere fouten gevonden. Toen heb ik chkdsk/ R gedaan om het te repareren dit is gelukt. Daarna heb ik ook nog fixboot gedaan. Daarna kon ik mijn windows gewoon weer opstarten. Ik heb toen mijn schijf gecontroleerd met seatool van seagate alle testen gedaan en geen fouten gevonden

Nu is mijn vraag is mijn hardeschijf nu weer helemaal goed of is dat kans groot dat hij nu weer binnnen een week stuk is? Want dan kan ik beter nu een nieuwe kopen en alles overzetten. Want ik weet als je een blauw scherm in windows heb gehad dat je meestal problemen houdt.

Alvast bedankt voor het antwoord

• nIghtorius
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 25-01 12:24

nIghtorius

Poef!

als sea tools aangaf dat de schijf goed is. Is de kans erg groot dat er verder niks meer aan de hand is. Maar het is altijd verstandig om regelmatig backups te maken.

de BSOD die je had zal waarschijnlijk de UNMOUNTABLE_BOOT_VOLUME error geweest zijn. Dit probleem heeft meestal de volgende oorzaken:

• Spanning van de computer is onverwacht weggevallen. ( dit corrupteert het bestandssysteem, wat je dus met chkdsk gerepareerd hebt )
• Computer is gecrashed tijdens een schrijfactie naar de harde schijf (dit corrupteert dus ook het bestandssysteem )
• Intern geheugen mogelijk niet goed ( dit geeft vaak onverklaarbare BSODS en daardoor kan ook het bestandssysteem corrupt raken )
• Schijf wat defect is. ( schrijfacties gaan niet goed, vervolg: corrupte bestandssysteem, maar deze heb je al uitgesloten m.b.v. seatools )

er zal ongetwijfeld meer punten zijn die dit probleem kunnen veroorzaken. Maar dit zijn de 4 meest voorkomende.

Ryzen 9 5900X @ 5.1Ghz | MPG B550 GAMING CARBON | 96GB DDR4-3200 | RTX 4070TI | 2TB + 1TB m.2 SSD | 3x 1TB HDD | 1x 2TB SATA SSD | 32" G3223Q (4K/144Hz)

• djexplo
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21-12-2025
Je kan kijken naar de S.M.A.R.T. van de hardeschijf met b.v. Speedfan deze vertaalt alle S.M.A.R.T. waarden naar slecht tot goed percentages.

[ Voor 48% gewijzigd door djexplo op 19-10-2008 12:20 ]

'if it looks like a duck, walks like a duck and quacks like a duck it's probably a duck'

• beascob
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 23:55
Kijk in het foutenlogboek: uitvoeren: "eventvwr.msc"
Hier vind je eventueel eerdere aanwijzingen voor schijfcorruptie.
In Computerbeheer ("compmgmt.msc") vindt je onder logboeken, toepassing, je checkdisk-actie als winlogon terug , erop dubbelklikken voor de info, en zie hoeveel beschadiging er was.

Als het een eenmalige fout was met bekende oorzaak (zie vorige reactie) dan hoef je niet direkt een nieuwe schijf te nemen.
Sowieso regelmatig een image op een andere schijf maken is handig als je snel de PC weer wilt kunnen gebruiken.

gewaarwordingshorizon