Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pkunk
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 11-09 17:52
Ik ben nu in het bezit van een Nikon D40 i.c.m. 18-55 en 55-200. Daar ben ik zeer tevreden over. Ik begin echter tegen een aantal beperkingen op te lopen:
* Ik heb last van het verwisselen van lenzen. Niet altijd, maar bijvoorbeeld in een bos ben ik de hele tijd lenzen aan het wisselen omdat ik het ene moment een paddestoel wil fotograferen (18-55), en het andere moment een vogeltje(55-200). Oplossing: 18-200 VR lens kopen of van tevoren besluiten dat ik alleen paddestoelen wil fotograferen.
* Ik kan geen hdr foto's schieten. Ik heb wel een statief, maar de D40 bied geen mogelijkheid tot foto's achterelkaar maken met verschillende stops (AEB). Oplossing: andere body (D90 is leuk, maar beetje duur. Dan liever een D80) of een afstandsbediening. Maar volgens mij is het met afstandsbediening te langzaam gezien ik het graag voor landschappen wil gebruiken.
* Autofocus is te langzaam. Ik merk dat ik toch nog regelmatig onscherpe foto's heb of dat de camera net te laat is met focussen. Oplossing: zou ook de 18-200 kunnen zijn, want die schijnt een redelijk vlotte af te hebben, maar dat nog niet heb kunnen testen.

Daarnaast heb ik ook het gevoel dat ik toe ben om een stap verder te gaan met m´n hobby. Er zijn een aantal opties die ik in m´n hoofd heb die ik het overwegen waard vind:
1. Eerst een 18-200 kopen, en dan later een body. Het nadeel is dat op het moment de D80 erg aantrekkelijk is en die is misschien over een tijdje niet meer te krijgen waardoor ik genoodzaakt wordt een duurdere body te kopen.
2. Eerst een D80 kopen en later de 18-200. Maar dan zit ik met 2 lenzen die de body niet bepaald eer aan doen. Qua kwaliteit zal het niet echt minder zijn dan een 18-200, maar het klopt niet echt voor m'n gevoel :p
3. Meteen een D80 kopen met 18-200. Voordeel is dat ik dan m'n D40 als paketje in z'n geheel kan aanbieden. Volgens mij ben ik dat sneller kwijt dan als ik alle onderdelen los zou verkopen.

Ik het nog niet gehad over de beschikbare fondsen. Ik heb in princiepe genoeg geld, maar ik heb ook nog andere kosten. Het is dus een beetje een kwestie van prioriteiten stellen. Een D80 i.c.m. 18-200 is toch al weer €950,- Als ik er voor het gemak vanuit ga dat ik voor m'n D40 setje €300 - €350 kan krijgen op marktplaats zou dat me dus een dikke €600 kosten. Het lijkt me echter wel de beste bang for the buck upgrade. Daarnaast is het voordeel dat ik dan m'n D40 als compleet paketje kan verkopen.

Het is een heel verhaal geworden, maar het is ook een beetje hardop denkwerk geworden. Ik ben erg benieuwd wat andere mensen gedaan hebben/ zouden doen in mijn situatie. Misschien kan ik beter doorsparen en meteen een D300 kopen.. zou zomaar kunnen. Ik zie een beetje door de mogelijkheden het bos niet meer.

Hallo met Tim

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwartjuh
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-08 12:54
Timlog schreef op zondag 19 oktober 2008 @ 11:29:
Ik ben nu in het bezit van een Nikon D40 i.c.m. 18-55 en 55-200. Daar ben ik zeer tevreden over. Ik begin echter tegen een aantal beperkingen op te lopen:
* Ik heb last van het verwisselen van lenzen. Niet altijd, maar bijvoorbeeld in een bos ben ik de hele tijd lenzen aan het wisselen omdat ik het ene moment een paddestoel wil fotograferen (18-55), en het andere moment een vogeltje(55-200). Oplossing: 18-200 VR lens kopen of van tevoren besluiten dat ik alleen paddestoelen wil fotograferen.
[/qoute]

Wees gewoon creatief met 1 lens als je niet van wisselen houd. ga in vredesnaam niet zo'n compromis-lens kopen.
[...]
Een draadontspanner werkt gewoon net zo snel als de ontspanknop van je cam :) en je kan er gewoon achter blijven staan in plaats van krampachtig de afstandsbediening op het IR-oogje te richten.
[...]
Ik denk eerder dat het een combinatie is. De 55-200 is een leuke lens, maar geen topper. De D40 heeft een basis autofocus die niet echt geschikt is voor snel bewegende onderwerpen.

-[ Het Kwartjuh Valt... ]-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 21:39

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Als je niets houdt van je huidige setup, kan je zelfs switchen van merk. Ik zeg niet dat je dat moet doen, maar het is dus een optie.

Bracketing gebruik ik ook zelden van mijn camera, toch maak ik hdr foto's. Je kan hem toch gewoon in A stand zetten en dan belichtingscorrectie toepassen. Eerst 1 stop onderbelichten, dan correct en dan 1 stop overbelichten...voila, daar hoef je het dus niet om te doen.

dat waren even 2 tips die ik wou mee geven, je camera keuze is heel persoonlijk. Een d80 is een stuk meer body dan wat je nu hebt, dat is zo. Een 30d is ook een mooie camera, die het zeker van de D80 wint.
Kijk even goed rond naar de mogelijkheden, ook bij andere merken.

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joosie200
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Je hebt neem ik aan al aardig wat foto's gemaakt met je D40 en 18-55/55-200 lenzen? Ik zou als ik jou was je foto's dan eens bij langs lopen om te zien globaal welke brandpuntsafstanden (18mm/24mm/55mm/200mm enz) je het vaakst gebruikt. Als ik het zo lees sta jij nu op het punt waar ik stond toen ik met mijn D40 en 18-200 foto's maakte. Afijn. Wat heb je eraan om te weten op welk brandpuntsafstand je foto's hebt vastgelegd? Om zodoende te weten te komen welk bereik je feitelijk het meest gebruikt hebt. Zodoende kun je voor een nieuwe combinatie van een dSLR met objectieven gericht kijken afhankelijk van je meest gebruikte bereik.

Dat kan dus uitmonden in: je gebruikt elke afstand ong. even vaak, dan is een 18-200 handig. Maar blijkt dat je 18 tot 55 vaker gebruikt, dan kun je kijken naar een upgrade vanaf je kitlens. Verder zou ik je aanraden om goed uit gedacht te hebben welke lenzen je graag wilt hebben. Want om je een idee te geven hoe ik uiteindelijk verder ben gegaan binnen een tijdsbestek van 5 maanden:

1) Eind mei 2008: D40 met 18-200 VR
2) Begin aug 2008: D80 met Tokina 12-24mm f/4 + Nikkor 70-300mm VR
3) Halverwege okt 2008: 30D met Canon 10-22mm + Tamron 17-50mm f/2.8

Bij 1) was ik niet ontevreden over noch de body noch de lens. Maar nadat ik de gemaakte foto's bij langs liep merkte ik gewoon dat ik het leeuwendeel gemaakt had op 18mm of 200mm. Dus vandaar de switch naar een D80 met groothoek en telelens. Bij 2) merkte ik dat ik zeer tevreden was over de D80 en beide lenzen. Echter, na verloop van tijd bleek dat ik eigenlijk nauwelijks iets deed met de Nikkor telelens en ik stiekem toch wel de groothoeklens onder groothoeklenzen voor croptoestellen wilde hebben. Dat zou inhouden dat ik dus van Nikon naar Canon moest overstappen. Voor mij geen punt, of ik nu met Nikon of met Canon schiet, tis mij om het even.

Een 30D is nagenoeg gelijk aan een D80, al zeggen meerdere mensen op het internet dat ie zelfs nog een tikkie beter is. Samen met een 10-22 en nu sinds gisteren een 17-50 met een vast diafragma van 2.8 ga ik daar mee experimenteren. Echter dat hele van de hak op de tak springen kost gewoon geld. Tenzij je het allemaal quitte weet te spelen. Nu valt het bij mij wel mee vind ik, uiteindelijk heb ik quitte kunnen spelen door simpelweg tweedehands alles aan te schaffen na mijn spul weg te doen. Maar zou ik alles nieuw aan gaan schaffen na de switch van Nikon naar Canon dan had dat een rood getalletje op mijn rekening achtergelaten ;)

Daarom is mijn advies ook, maak eens een wishlist/wensenlijstje. Maar voordat je dat doet zou ik eerst kijken welk bereik jij in de praktijk het vaakst gebruikt. Beide voorkomen dat je teveel geld kwijt raakt doordat je in weze telkens niet hebt wat je nu eigenlijk wilt hebben. (en dus weer moet verkopen en duurder inkopen en dus verlies voor eigen rekening komt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

ik ben van een D80 overgestapt naar een 30d, hell yeah dat die 30d beter is :P.
Qua body, qua autofocus, qua snelheid en zéker qua sensor een grote stap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joosie200
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Nomad schreef op zondag 19 oktober 2008 @ 13:16:
ik ben van een D80 overgestapt naar een 30d, hell yeah dat die 30d beter is :P.
Qua body, qua autofocus, qua snelheid en zéker qua sensor een grote stap.
Dus dan klopt het wel dat het ong. zo is?

D200
30D
D80

En nu:

5D
D300
50D
D90
40D

Kortom: dat de Canon/Nikon toestellen niet gelijkwaardig aan elkaar gepositioneerd worden, maar net boven of onder elkaar gepositioneerd worden. Waar ik iig wel blij mee van de stap van D80 naar 30D is het gevoel dat je hebt zodra je een xxD vast pakt, dankzij de magnesiumlegering krijg je "dit ding is onverwoestbaar", tenminste dat was het eerste wat mij te binnen schoot :P Nu kun je elk toestel wel kapot krijgen, zolang je maar hard genoeg probeert. Maar de D80/D90 zijn steviger dan een D40/D60 en een 30D/40D/50D doet dan weer een schepje er bovenop, dat zeker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Ik vind de 30D beter dan de D200, maar vooral qua sensor. Qua body vind ik ze gelijkwaardig. Ik vind niet dat je de D200 boven de 30d kan zetten in ieder geval.

hoe dan ook, ik wil de TS slechts mee geven dat hij een merken keuze lijkt te hebben.
Hij kan zelf wel de search gebruiken om een hoop info te vinden over bijv. 30d, of 40d, of sony A300 etc...
De markt ligt open voor hem :)

[ Voor 42% gewijzigd door Nomad op 19-10-2008 15:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:05
Los van de discussie van de body vind ik dat er ook goed moet worden gekeken naar de keuze van lenzen. Het is al eerder geopperd maar ik zou eerst even uitzoeken welk bereik je daadwerkelijk gebruikt hebt in je foto's die je hebt geschoten. Een dure investering maken om er een 18-200 op te schroeven vind ik persoonlijk zonde, voor me gevoel haal je dan er niet uit wat je met je duurdere body kunt halen.

Er staat me iets bij dat er een freeware progje in omloop is die je foto's analyseerd en weergeeft in welk bereik je het meest actief bent. Dat scheelt weer een hoop uitzoekwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voske
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 23:58
Miki schreef op zondag 19 oktober 2008 @ 17:59:
(...)

Er staat me iets bij dat er een freeware progje in omloop is die je foto's analyseerd en weergeeft in welk bereik je het meest actief bent. Dat scheelt weer een hoop uitzoekwerk.
Dat is het programma ExposurePlot.

Be yourself, no matter what they say ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
Ja dat programmaatje bedoelde ik. Helemaal perfect om in een korte oog opslag te zien welk bereik je schiet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pkunk
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 11-09 17:52
Ik dacht stiekem al dat jullie de 30D zouden aanraden O-) . Een collega van me heeft er ook een (met grip) en daar heb ik al een paar keer mee mogen spelen. Misschien is het een kwestie van wennen, maar ik vind hem gewoon niet zo lekker in de hand liggen. Hoewel hij inderdaad wel erg solide aanvoelt. Dat is wel erg fijn. Zo'n grip is overigens ook erg prettig. Houdt je camera echt een stuk stiller. En erg mooie foto´s ook.

Ik heb net even met dat ExposurePlot gekeken naar wat ik vooral gebruik qua brandpuntsafstanden. Van de 18-55 gebruik ik zo'n beetje het hele bereik, maar van de 55-200 is het toch voornamelijk 200mm wat ik gebruik. Qua gebruiksgemak denk ik dan dat ik geen verkeerde keuze maak als ik de 18-200 kies. Echter, misschien moet ik ook leren om op een andere manier foto's te maken. Als ik nu foto's wil maken bedenk ik eigenlijk nooit van tevoren wat voor foto's ik wil maken, en wat voor lens ik dus wil gebruiken. Ik banjer gewoon een beetje rond in de omgeving waarvan ik foto's wil maken en van alles wat me bevalt schiet ik een plaatje. Met als gevolg dat de kans groot is dat ik van lens moet wisselen.

Wat me met name opvalt aan de tips hierboven is dat ik het gevoel heb dat ik toch als eerste naar een nieuwe body moet kijken. En dus ook meteen nieuw glas, want die lenzen die ik nu heb kunnen dan echt niet meer. Binnenkort maar even bij de cameraboer langs om body's vast te houden. Het wordt er niet makkelijker op :)

Bedank voor de tips en adviezen alvast!

Hallo met Tim

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bouwfraude
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Timlog schreef op zondag 19 oktober 2008 @ 20:37:
Qua gebruiksgemak denk ik dan dat ik geen verkeerde keuze maak als ik de 18-200 kies. Echter, misschien moet ik ook leren om op een andere manier foto's te maken. Als ik nu foto's wil maken bedenk ik eigenlijk nooit van tevoren wat voor foto's ik wil maken, en wat voor lens ik dus wil gebruiken. Ik banjer gewoon een beetje rond in de omgeving waarvan ik foto's wil maken en van alles wat me bevalt schiet ik een plaatje. Met als gevolg dat de kans groot is dat ik van lens moet wisselen.
Met een andere body los je het probleem niet op, als je er de zelfde soort lenzen bij hebt. Probeer een 18-200VR en als die echt niet bevalt kan je hem altijd weer verkopen. Je bent dan in ieder geval minder geld kwijt dan als je nu een overjarige D80 of 30D haalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aap
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 12-09 17:49

aap

Ah, ik hoopte al dat er zoiets zou bestaan. Ik had zelf al gezocht, maar niets gevonden. Ik zat dus ook aan een 18-200 te denken (zie het starters topic) en had al min of meer geconcludeerd dat ik die lens wil, omdat ik maar 1 lens mee op reis wil en ik het telebereik niet kan missen.

Maar ExposurePlot zegt anders... Behalve dan een safarireis in Afrika blijkt het telebereik vrij onderbenut geweest te zijn. Toch nog maar even een nachtje over slapen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
Ik dacht stiekem al dat jullie de 30D zouden aanraden O-) . Een collega van me heeft er ook een (met grip) en daar heb ik al een paar keer mee mogen spelen. Misschien is het een kwestie van wennen, maar ik vind hem gewoon niet zo lekker in de hand liggen. Hoewel hij inderdaad wel erg solide aanvoelt. Dat is wel erg fijn. Zo'n grip is overigens ook erg prettig. Houdt je camera echt een stuk stiller. En erg mooie foto´s ook.

Ik heb net even met dat ExposurePlot gekeken naar wat ik vooral gebruik qua brandpuntsafstanden. Van de 18-55 gebruik ik zo'n beetje het hele bereik, maar van de 55-200 is het toch voornamelijk 200mm wat ik gebruik. Qua gebruiksgemak denk ik dan dat ik geen verkeerde keuze maak als ik de 18-200 kies. Echter, misschien moet ik ook leren om op een andere manier foto's te maken. Als ik nu foto's wil maken bedenk ik eigenlijk nooit van tevoren wat voor foto's ik wil maken, en wat voor lens ik dus wil gebruiken. Ik banjer gewoon een beetje rond in de omgeving waarvan ik foto's wil maken en van alles wat me bevalt schiet ik een plaatje. Met als gevolg dat de kans groot is dat ik van lens moet wisselen.

Wat me met name opvalt aan de tips hierboven is dat ik het gevoel heb dat ik toch als eerste naar een nieuwe body moet kijken. En dus ook meteen nieuw glas, want die lenzen die ik nu heb kunnen dan echt niet meer. Binnenkort maar even bij de cameraboer langs om body's vast te houden. Het wordt er niet makkelijker op :)

Bedank voor de tips en adviezen alvast!
En - en om het maar zo te noemen bestaat niet in de fotowereld, je bent gebonden aan de wetten van natuurkunde. Een 18-200 lens op een duurdere body schroeven zal geen wereld verbetering opleveren t.o.v. je huidige D40. Het is beter om voor een specifiek bereik een lens te kopen en deze op een goede body te schroeven.
Ik denk dat je eerder eerst moet gaan overwegen wat je precies wilt fotograferen en daarop je lenzen keuze moet gaan afstemmen en daarna daaraan je keuze van merk camera moet verbinden. Bekijk maar eens de pricewatch en zie het prijsverschil tussen Nikon en Canon in bepaalde bereiken O-)

Mijn mening:
Spaar voor een leuke semi-pro body als de Canon 40D met 2 knappe lenzen die aan je bereik voldoen. Hiermee ga je er echt op vooruit in kwaliteit. In de tussentijd leren fotograferen met je tekortkomingen, je zult merken dat je er veel meer uit die D40 haalt dan je voor mogelijk hield.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Miki schreef op maandag 20 oktober 2008 @ 11:29:
Het is beter om voor een specifiek bereik een lens te kopen en deze op een goede body te schroeven.
In het kader van "presumption is the mother of all ...." doe je het nu net overkomen alsof ieder objectief met een korter bereik beter is dan een superzoom. Je gaat hierbij voorbij aan de wensen van de TS en je stelt iets dat zeker niet per definitie waar is. Sterker nog, de Nikon 18-200 VR is gewoon een goed objectief voor mensen die goede kwaliteit willen in een bepaalde prijsklasse. Daarnaast geeft TS 3 wensen aan, namelijk niet meer wisselen, HDR foto's en snellere AF. De 18-200 voldoet op punt 1 en 3. Dit lijkt mij dus een weloverwogen keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 14-09 10:18
Verwijderd schreef op maandag 20 oktober 2008 @ 11:37:
[...]

In het kader van "presumption is the mother of all ...." doe je het nu net overkomen alsof ieder objectief met een korter bereik beter is dan een superzoom. Je gaat hierbij voorbij aan de wensen van de TS en je stelt iets dat zeker niet per definitie waar is. Sterker nog, de Nikon 18-200 VR is gewoon een goed objectief voor mensen die goede kwaliteit willen in een bepaalde prijsklasse. Daarnaast geeft TS 3 wensen aan, namelijk niet meer wisselen, HDR foto's en snellere AF. De 18-200 voldoet op punt 1 en 3. Dit lijkt mij dus een weloverwogen keuze.
I second that :) Voor het HDR-verhaal moet hij dan nog even handmatig het hele spul in blijven stellen. Enige side-note die je er wel bij moet maken is dat het enige voordeel van de 18-200, naast de AF-S en de VR, het bereik is. Wat betreft optiek zul je niet heel veel winnen op de combi die je nu hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
Verwijderd schreef op maandag 20 oktober 2008 @ 11:37:
[...]

Leuke one-liner maar die is niet geheel terecht, zie maar eens de laatste reactie van de TS ;)
Of ik voorbij aan de wensen van de TS laat ik dus aan jou over :P

Ik geef alleen maar aan dat ik het investeren in een duurdere body met zo'n lens niet in verhouding staat tot de waarde en kwaliteitsverschil met zijn huidige combo.
Pagina: 1