Wazig beeld met PC via HDMI

Pagina: 1
Acties:

• Technattic
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 26-11-2025
Ik heb een nogal vreemd probleem, en kan op het forum en Google geen oplossing vinden. Dit is mijn setup:

LCD TV: 37LG6000 Full HD TV
Moederbord: Gigabyte GA-MA78GM-S2H met 780G chipset, HDMI, DVI en VGA aansluiting
Video drivers: Catalyst 8.541.0.0 van 23 September 2008
Kabels: 1xDVI-HMDI, 2xHDMI->HDMI, 1x VGA->VGA

De TV heb ik net nieuw. Er zitten 4 HDMI aansluitingen op, waarvan nummer 1 speciaal voor DVI die meer resoluties aankan. Om zeker te weten dat ik geen last heb van de resolutie beperkingen van HDMI, heb ik de PC aangesloten via een DVI->HDMI kabel op HDMI 1. Ik krijg gewoon beeld, en na opstarten van de PC meteen in 1920x1080 gezet. Mij viel meteen al een zwarte balk rond het scherm. Na wat zoeken vond in een "Scaling" opties in Catalyst Control Centre. Daarmee kreeg ik het scherm wel beeldvullend. Alleen het beeld is niet scherp, het lijkt net of er geinterpoleerd wordt, en ik zie vage letters. Ik heb hezelfde ook nog met 2 HDMI kabels geprobeerd via de HDMI aansluiting van het moederbord. Zelfde resultaat. Daarna maar een gewone VGA kabel geprobeerd. Meteen strak beeld, zonder vage letters. Ik heb het idee dat er wat mis is met de videokaart instellingen. Waarom moet er gescaled worden als ik precies de resolutie kies die het scherm heeft? Waarom bestaat die scaling optie eigenlijk? De videodriver lijkt te intelligent te willen zijn, en ziet dat ik een TV heb met een HDMI aansluiting. Ik heb helaas geen andere PC in huis met een DVI aansluiting om te proberen. Hopelijk kan iemand me helpen. Bedankt!

[ Voor 3% gewijzigd door Technattic op 19-10-2008 11:19 ]

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 00:47

M2M

medicijnman

simpelweg zorgen dat je videokaart de native resolutie van je scherm uitspuwd. Als geavanceerde resolutieopties in je ati control pannel geen mogelijkheden bieden zul je moeten kijken naar 3rd party programmaatjes die iets meer kunnen, bijvoorbeeld rivatuner of atitool of iets anders. Je krijgt trouwens vage letters omdat je scherm een pixel in anderhalve pixel wil afbeelden waardoor je vervaging enzo krijgt.

Kijk ook even door de manual van je scherm heen. Misschien dat daar iets nuttigs in staat over de ge-supporte resoluties.

-_-

• IceEyz
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 12:48
Het probleem is dat je scherm 1:1 pixel mapping moet ondersteunen via HDMI.

Via VGA ondersteunt je scherm het duidelijk wel, waar elke pixel z'n plekje op het scherm vind.

Via HDMI gaat je TV alsnog schalen, maar het is misschien op te lossen met de instellingen van TV en CCC. Probeer het scherm perfect uit te lijnen met de goede resolutie.

Zoeken op Google lijkt uit te wijzen dat jouw scherm 1:1 Pixel Mapping wél ondersteunt over HDMI, dus kijk eens in de handleiding of de menuutjes of er iets over te vinden valt. Stuur in ieder geval het goede signaal naar je TV (1080p/i).